Seniorzy trenują mózg za pomocą wirtualnej gry. To rewolucyjne narzędzie terapeutyczne będzie niebawem dostępne na rynku
GRADYS, bo tak nazywa się oprogramowanie w postaci ćwiczeń symulacyjnych z elementami wirtualnej rzeczywistości, ma wspomagać funkcje poznawcze osób starzejących się prawidłowo i starzejących się patologicznie w przebiegu chorób otępiennych. Ten nowatorski sposób treningu mózgu został opracowany przez grupę bydgoskich naukowców z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego i Collegium Medicum UMK, a niebawem będzie wykorzystywany na szeroką skalę.
30 grudnia 2021 r. firma Grydsen sp. z o.o. podpisała z UKW i CM UMK umowę licencji wyłącznej na wdrożenie i komercyjne wykorzystanie wyników uzyskanych w projekcie GRADYS. Dzięki temu spółka dysponuje wynikami badań własnych oraz wynikami GRADYS-a, co umożliwi jeszcze lepsze i szybsze dopasowanie produktu firmy do oczekiwań i potrzeb ostatecznych odbiorców.
Należy zaznaczyć, że to pierwsze polskie badania nad zastosowaniem technologii VR (wirtualnej rzeczywistości) w terapii osób starszych. Seniorzy, za pomocą specjalnych okularów, przenoszą się w wirtualny świat, który z jednej strony jest grą i zabawą, ale z drugiej narzędziem terapeutycznym stymulującym pracę mózgu (odbiorcy gry mają do wykonania konkretne zadania). Taka forma treningu stanowi alternatywę do profilaktyki zaburzeń funkcji poznawczych, czyli myślenia, pamięci, koncentracji, co przekłada się na lepszą jakość życia.
W przyszłości narzędzie to może być stosowane w szpitalach, poradniach czy ośrodkach dla seniorów.
Zespół naukowo-badawczy realizujący projekt po stronie Lidera – UKW:
- dr hab. Monika Wiłkość-Dębczyńska, prof. uczelni
- dr Ludmiła Zając-Lamparska, prof. uczelni
Kierownikiem projektu był śp. prof. dr hab. Paweł Izdebski.