Koło Naukowe Twórców Gier GameDec

Dewelopedia: Umiejętności wirtualne vs. realne

Definicja: Umiejętności wirtualne to statystyki, zdolności awatara w grze, a realne to wiedza i sprawność gracza. Nowy poziom, lepszy ekwipunek czy nauczenie się nowych zaklęć przez postać to umiejętności wirtualne. Zazwyczaj ich zwiększenie wymaga tylko czasu. Pamiętanie mapy, szybkość reakcji, logiczne myślenie to umiejętności realne gracza. Ich usprawnienie zazwyczaj jest cięższe od wirtualnych.
 
Przykład - Dying Light: W grze można wytwarzać coraz bardziej wymyślne i śmiercionośne bronie ze zdobytych surowców oraz odblokowywać nowe zdolności - są to wszystko umiejętności wirtualne. Zdolność “Chwyt” pozwala na popchnięcie szarżującego zombie na boki lub tył i to czy nasza postać potrafi z niej korzystać to umiejętność wirtualna. Sprawne wykorzystywanie jej poprzez rzucanie zombie na kolce w odpowiednim momencie to umiejętność realna gracza
 
Porady: Projektując swoją grę zastanów się jakich umiejętności: wirtualnych i realnych wymaga ona od gracza. Zwiększając poziom trudności pamiętaj, że usprawnienie umiejętności realnych zazwyczaj wymaga więcej czasu oraz jest trudniejsze dla gracza. Umiejętności wirtualne nie są takie wymagające, ale jeśli gra jest mocno na nich oparta to istnieje ryzyko, że będzie wymagała od gracza za dużo grindu, a większość osób za nim nie przepada. Ważnym jest też dostosowanie wymaganych umiejętności od tego do kogo jest skierowana gra.

Wspomniałem o poziomie trudności, jeśli chcecie poznać kolejne pojęcie z nim związane to wyczekujcie następnego tygodnia.

Autor: Tomasz Bagiński