Koło Naukowe Twórców Gier GameDec

Dewelopedia: Silniki do gier

Wyjaśnienie : Krzysiek ostatnimi czasy zaczął coraz głębiej wchodzić w gry wideo. W poprzednim tygodniu zobaczył imponująco wyglądające dema użytkowników na silniku Unreal 5 i postanowił spróbować swoich sił w tworzeniu gier. Postanowił stworzyć platformówkę 2D, żeby nie rzucać się od razu na głęboką wodę. Jednak chwilę po tym kiedy odpala edytor czeka go pierwsze zaskoczenie - na jego ekranie pojawia się czerwone ostrzeżenie mówiące, że pamięć wideo została wyczerpana. Krzysiek próbuje znaleźć rozwiązanie w internecie: na szczęście szybko je znajduje, a na nieszczęście nie może wiele z tym problemem zrobić się okazuje. Jego karta graficzna posiada za mało wewnętrznej pamięci, więc musi obniżyć ustawienia graficzne w edytorze, pomimo, iż na razie posiada w nim tylko przykładową mapę bez żadnych tekstur. Nasz młody deweloper postanawia jednak przeć naprzód. Tworzy swój projekt jednocześnie słuchając samouczka i udaje mu się osiągnąć pewne sukcesy. Niestety niezbyt dużą nagrodą jest zrobienie kulki skaczącej w powietrzu po wielu godzinach pracy. Jego zapał okazuje się być słomiany i porzuca projekt. A gdyby przeszperał internet głębiej jakie byłoby jego zdziwienie kiedy by zobaczył, że większość osób odradza robienia gier 2d w Unreal engine i zalecają zamiast niego Unity albo silnik dedykowany do 2d. Krzysiek nie tylko znalazłby więcej materiałów, ale również wygodniej by mu się pracowało na innym silniku. Kto wie może gdyby efekty jego pracy pojawiły się szybciej to może nigdy by nie porzucił projektu.


Wskazówki : Żadne narzędzie nie jest uniwersalne. Unreal engine posiada imponującą grafikę oraz rozbudowany system “blueprintów” który dla wielu osób nie lubiących programowania jest zbawienny. Niestety nie posiada tak rozbudowanych narzędzi do gier 2d oraz nagromadzonego przez lata materiału (filmiki na YT, dyskusje na forach, assety w sklepie) co Unity. To tylko jedna z wielu różnic pomiędzy nimi. O ile niemal wszystko co jest możliwe do stworzenia na jednym z nich można też wykonać na drugim to ilość czasu, potrzebne umiejętności i ostateczne wymagania sprzętowe gry będą się znacząco różnić. Zastanawiając się nad tym jaki projekt chcemy stworzyć powinniśmy też sprawdzić jaki silnik będzie się do tego najbardziej nadawać. Unity i Unreal są obecnie dwoma najpopularniejszymi silnikami na rynku, nie tylko dla pojedynczych użytkowników, ale także dla dużych firm. Znajomość któregoś z nich na pewno zwiększa naszą atrakcyjność na rynku pracy, ale dla osób całkowicie zielonych w temacie mogą się okazać zbyt skomplikowane. Każdy silnik jest unikalny, ale pewne umiejętności, które nabywamy podczas pracy na nich są uniwersalne, więc rozpoczęcie nauki od jakiegoś prostszego nie jest złym rozwiązaniem. Jeśli chcemy na przykład stworzyć grę skupiającą się na historii z tylko minimalną ilością mechanik to Twine może się świetnie do tego nadać. Nasz protagonista Krzysiek mógłby do gry 2d użyć GameMakera - dedykowanego tego typu grom za pomocą którego stworzono wiele bardzo dobrze ocenianych tytułów (Undertale, Hotline Miami, Forager i więcej). A jeśli jednak chcecie posiadać jakieś mechaniki to może zainteresować was RPG Maker mający już długą historię oraz bardzo dużą ilość wydań z konfundującymi podtytułami (niestety płatny, ale posiada 30 dniowy okres demonstracyjny). Nawet edytory dedykowane konkretnym grom (np. do: Starcraft, Skyrim, Heroes, Gothica itp.) posiadają często niezwykle dużo funkcji i społeczność była w stanie stworzyć zupełnie odmienne mniejsze gry bazując na nich. Ostateczny wybór jakie narzędzie chwycić w dłoń należy do was, ale można sobie oszczędzić wiele trudów później, jeśli zaczynając wybierzecie młotek do wbijania gwoździa. Zainteresowanych zachęcamy do rozpoczęcia poszukiwań w internecie albowiem ilość dostępnych silników na rynku jest zatrważająca, więc nie sposób wymienić tutaj wszystkich.

Autor tekstu: Tomasz Bagiński