Projekt - "Uniwersalne UKW na pedagogice resocjalizacyjnej"
Celem głównym projektu jest: wzrost kompetencji odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa u 50 studentów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, na studiach w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej, stworzonych w oparciu o moduły zajęć projektowania uniwersalnego w ramach obszaru edukacji i zdrowia. Rezultaty niniejszego projektu tj. opracowane i wdrożone zajęcia obowiązkowe w programie studiów, obejmujące projektowanie uniwersalne zostaną opracowanie w oparciu o modelowe rozwiązania i wdrażane w projekcie na studiach I i II stopnia.
Realizacja projektu obejmuje 1 edycję studiów na kierunku pedagogika resocjalizacyjna z modułami projektowania uniwersalnego na I i II stopniu przewidujących kształcenie przemienne równolegle w formie zajęć dydaktycznych realizowanych w uczelni i zajęć praktycznych odbywanych u pracodawcy realizującemu w praktyce działania z projektowania unwersalnego w stosunku do osób ze szczególnymi potrzebami w rozumieniu USTAWY z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U.2019.1696) uwzględniających realizację wszystkich efektów kształcenia przewidzianych w programie pedagogiki resocjalizacyjnej.
Kształcenie realizowane w postaci programów kształcenia na studiach I i II stopnia pedagogiki resocjalizaycjnej obejmuje zasady projektowania uniwersalnego w oddziaływaniach resocjalizacyjnych w stosunku do osób, które ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje,muszą podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami.
Cel główny projektu wpisuje się w cel szczegółowy PO WER Podniesienie kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa gdyż realizacja zajęć na terenie uczelni w ramach programu studiów oraz zajęć praktycznych studentom nabyć nie tylko wiedzę teoretyczną, ale i niezbędne doświadczenie, które w pełni będzie odpowiadać potrzebom rynku pracy.
Realizowane w projekcie zajęcia z modułów projetowania unowersalnego podczas zajęć dydaktycznych na uczelni oraz zajęć u pracodawców pozwolą studentom na bezpośredni kontakt z pracodawcą, przygotują absolwentów do wejścia na rynek pracy również poprzez poznanie mechanizmów funkcjonowania współczesnych firm. Efektem realizacji projektu będzie podniesienie kompetencji studentów pedagogiki resocjalizacyjnej co zwiększy ich szanse na zatrudnienie po zakończeniu studiów. Zarówno na etapie opracowywania programu kształcenia i podczas realizacji tych zadań bardzo ważnym czynnikiem będą konsultacje z interesariuszami zewnętrznymi.