dr Molesztak Aldona MałgorzataSylabusy

dr Molesztak Aldona MałgorzataSylabusy

Przedmiot do wyboru

Trudności wychowawcze

(15 g. wykładu , 15 g. konwersatoria)

 

Wykłady:

 

 

  • Trudności wychowawcze a zamiany społeczno-kulturowe
  • Trudne zachowania małego dziecka – przyczyny i istota
  • Kryzysy dziecięce dyskusja wokół zagadnienia
  • Podstawowe źródła zagrożeń rozwoju dziecka
  • Wiek szkolny – trudności wychowawcze jako wtórny efekt niepowodzeń szkolnych
  • Przyczyny trudności wychowawczych
  • Złożone trudności w zachowaniu
  • Autonomia w relacjach wychowawczych
  • Metody rozwiązywania konfliktów.
  • Konsekwencje pedagogiczne – koncepcje
  • Wsparcie społeczne, wspomaganie rozwoju jako współczesne metody wychowawcze.

 

 

Konwersatoria: Trudności wychowawcze

  1. Dziecko agresywne

  2. Dziecko z rodziny z problemem alkoholowym

  3. Dzieci wykolejone przestępczo

  4. Dzieci uciekające z domu

  5. Dziecko uzależnionego od internetu

  6. Dziecko autystyczne

  7. Pomoc dzieciom molestowanym seksualnie

  8. Dziecko - „niejadek”

  9. Uprzedzenia

  10. Bunt młodzieńczy

  11. Dziecko biernie społecznie, (zahamowane, nieśmiałe)

  12. Samotne rodzicielstwo

  13. Postępowanie z chorym na Alzheimera

  14. Radzenie sobie w sytuacji trudnej – praca dydaktyczna z dziećmi trudnymi

  15. Kłamstwo

  16. Wulgaryzmy

  17. ADHD

  18. Zachowanie dziecka a rozwód rodziców

  19. Zachowanie dziecka chorego (DPM)

<!-- @page { size: 21cm 29.7cm; margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } -->

Zaliczenie:

  • Studenci przygotowują pracę dotyczącą trudności wychowawczych. Pracę prezentują na zajęciach.

  • Studenci indywidualni (nie uczestniczący w zajęciach) przygotowują pracę dotyczącą trudności wychowawczych. Pracę prezentują na zajęciach (jeśli jest to możliwe). Znajomość tematyki wykładów i konwersatoriów studenci zaliczają podczas ustalonych konsultacji (dyżur).

 

 

 

Literatura:

  • Literatura:

    Alice M., Bunt ciała. Gdańsk 2007

    Brycz H., Trafność spostrzegania własnych i cudzych zachowań. Kraków 2004

    Brzezińska A.,, Edukacja wobec wyzwań społeczności lokalnych. W: Psychologiczny kontekst problemów społecznych. (red.) h. Sęk, S. Kowalik. Poznań 1999

    Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk 2005.

    Brzezińska, W poszukiwaniu złtego środka. Kraków 2005

    Dziecko jako obiekt badań pedagogicznych. Konteksty teoretyczne i empiryczne, M. Błędowska, J. Michalak (red.), Łódź 2000

    Gordon T., Wychowanie bez porażek. Warszawa 1991

    Hubert M., Co wolno dziecku. Gdańsk 2008

    Jacyno M., Szulżycka A., Dzieciństwo. Doświadczenie bez świata, Warszawa 1999

    Kehily M. J., Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, Kraków 2008

    Knapik M., Sacher W.A. (red.): Sztuka w edukacji i terapii, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków 2004.

    Kolankiewicz M. (red.): Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem, Warszawa 1998

    Kołakowski A., Wolańczyk T.,Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A. , ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. GWP, Gdańsk 2007

    Konarzewski K. Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych. Warszawa 1986

    Konieczna E.J.: Arteterapia w teorii i praktyce, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków 2004.

    Kuchcińska, Od edukacji dyrektywnej do emancypacyjnej. Bydgoszcz 1987

    Maas V. F.: Uczenie się przez zmysły, Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, WSiP, Warszawa 2005.

    MacKenzie R.J. , Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić? Gdańsk 2007

    Matyjas B. (red.): Formy pomocy dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, t. I i II, Kielce 2002

    Obuchowska I., Portret psychologiczny dzieci w wieku przedszkolnym, style rodzicielskiego wychowania i wychowawcze problemy. W: Nigdy nie jest za wczesne – rozwój i edukacja małych dzieci. (red.) T. Ogrodzińska. Fundacja rozwoju Dzieci Jana Amosa Komeńskiego. Warszawa 2004

    Olechnowicz H. (red.): U źródeł rozwoju dziecka, O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego, WSiP, Warszawa 1999.

    Pankowska D. Wychowanie a role płciowe. Gdańsk

    Piszczek M., Terapia zabawą, Terapia przez sztukę (wybrane zagadnienia i metody), CMPP-P MEN, Warszawa 2002.

    Speck O. Trudności wychowawcze. Gdańsk 2007

    Steede K., 10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców. Gdańsk 2007

    Schaffer H.R., Psychologia dziecka, PWN Warszawa 2008

    Warrick A.: Porozumiewanie się bez słów. Komunikacja wspomagająca i alternatywna na świecie. Stowarzyszenie “Mówić bez słów”, 1999.

    Wysocka E. Człowiek a środowisko życia. Gdańsk 2007

    Zawadzka D., I ty możesz mieć super dziecko. Warszawa 2006