dr Molesztak Aldona MałgorzataSylabusy
Przedmiot do wyboru
Trudności wychowawcze
(15 g. wykładu , 15 g. konwersatoria)
Wykłady:
- Trudności wychowawcze a zamiany społeczno-kulturowe
- Trudne zachowania małego dziecka – przyczyny i istota
- Kryzysy dziecięce dyskusja wokół zagadnienia
- Podstawowe źródła zagrożeń rozwoju dziecka
- Wiek szkolny – trudności wychowawcze jako wtórny efekt niepowodzeń szkolnych
- Przyczyny trudności wychowawczych
- Złożone trudności w zachowaniu
- Autonomia w relacjach wychowawczych
- Metody rozwiązywania konfliktów.
- Konsekwencje pedagogiczne – koncepcje
- Wsparcie społeczne, wspomaganie rozwoju jako współczesne metody wychowawcze.
Konwersatoria: Trudności wychowawcze
-
Dziecko agresywne
-
Dziecko z rodziny z problemem alkoholowym
-
Dzieci wykolejone przestępczo
-
Dzieci uciekające z domu
-
Dziecko uzależnionego od internetu
-
Dziecko autystyczne
-
Pomoc dzieciom molestowanym seksualnie
-
Dziecko - „niejadek”
-
Uprzedzenia
-
Bunt młodzieńczy
-
Dziecko biernie społecznie, (zahamowane, nieśmiałe)
-
Samotne rodzicielstwo
-
Postępowanie z chorym na Alzheimera
-
Radzenie sobie w sytuacji trudnej – praca dydaktyczna z dziećmi trudnymi
-
Kłamstwo
-
Wulgaryzmy
-
ADHD
-
Zachowanie dziecka a rozwód rodziców
-
Zachowanie dziecka chorego (DPM)
<!-- @page { size: 21cm 29.7cm; margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } -->
Zaliczenie:
-
Studenci przygotowują pracę dotyczącą trudności wychowawczych. Pracę prezentują na zajęciach.
-
Studenci indywidualni (nie uczestniczący w zajęciach) przygotowują pracę dotyczącą trudności wychowawczych. Pracę prezentują na zajęciach (jeśli jest to możliwe). Znajomość tematyki wykładów i konwersatoriów studenci zaliczają podczas ustalonych konsultacji (dyżur).
Literatura:
-
Literatura:
Alice M., Bunt ciała. Gdańsk 2007
Brycz H., Trafność spostrzegania własnych i cudzych zachowań. Kraków 2004
Brzezińska A.,, Edukacja wobec wyzwań społeczności lokalnych. W: Psychologiczny kontekst problemów społecznych. (red.) h. Sęk, S. Kowalik. Poznań 1999
Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk 2005.
Brzezińska, W poszukiwaniu złtego środka. Kraków 2005
Dziecko jako obiekt badań pedagogicznych. Konteksty teoretyczne i empiryczne, M. Błędowska, J. Michalak (red.), Łódź 2000
Gordon T., Wychowanie bez porażek. Warszawa 1991
Hubert M., Co wolno dziecku. Gdańsk 2008
Jacyno M., Szulżycka A., Dzieciństwo. Doświadczenie bez świata, Warszawa 1999
Kehily M. J., Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, Kraków 2008
Knapik M., Sacher W.A. (red.): Sztuka w edukacji i terapii, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków 2004.
Kolankiewicz M. (red.): Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki nad dzieckiem, Warszawa 1998
Kołakowski A., Wolańczyk T.,Pisula A., Skotnicka M., Bryńska A. , ADHD – zespół nadpobudliwości psychoruchowej. GWP, Gdańsk 2007
Konarzewski K. Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych. Warszawa 1986
Konieczna E.J.: Arteterapia w teorii i praktyce, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków 2004.
Kuchcińska, Od edukacji dyrektywnej do emancypacyjnej. Bydgoszcz 1987
Maas V. F.: Uczenie się przez zmysły, Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, WSiP, Warszawa 2005.
MacKenzie R.J. , Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić? Gdańsk 2007
Matyjas B. (red.): Formy pomocy dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, t. I i II, Kielce 2002
Obuchowska I., Portret psychologiczny dzieci w wieku przedszkolnym, style rodzicielskiego wychowania i wychowawcze problemy. W: Nigdy nie jest za wczesne – rozwój i edukacja małych dzieci. (red.) T. Ogrodzińska. Fundacja rozwoju Dzieci Jana Amosa Komeńskiego. Warszawa 2004
Olechnowicz H. (red.): U źródeł rozwoju dziecka, O wspomaganiu rozwoju prawidłowego i zakłóconego, WSiP, Warszawa 1999.
Pankowska D. Wychowanie a role płciowe. Gdańsk
Piszczek M., Terapia zabawą, Terapia przez sztukę (wybrane zagadnienia i metody), CMPP-P MEN, Warszawa 2002.
Speck O. Trudności wychowawcze. Gdańsk 2007
Steede K., 10 błędów popełnianych przez dobrych rodziców. Gdańsk 2007
Schaffer H.R., Psychologia dziecka, PWN Warszawa 2008
Warrick A.: Porozumiewanie się bez słów. Komunikacja wspomagająca i alternatywna na świecie. Stowarzyszenie “Mówić bez słów”, 1999.
Wysocka E. Człowiek a środowisko życia. Gdańsk 2007
Zawadzka D., I ty możesz mieć super dziecko. Warszawa 2006