dr Mochocka AleksandraSylabusy
Opis przedmiotu i wymagania
Analiza języka mediów - II rok, filologia angielska, studia magisterskie uzupełniające, niestacjonarne
30 godzin konwersatorium - zaliczenie z oceną
Wymagania wstępne:
Znajomość języka angielskiego na poziomie co najmniej C1, a w szczególności umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstów przy użyciu technik takich jak: identyfikacja treści głównych i pobocznych, rozumienie organizacji tekstu, przewidywanie, poszukiwanie informacji szczegółowych, wnioskowanie, kontrolowanie nieznanego słownictwa, wyodrębnianie ciągów logicznych, rozumienie zdań złożonych, rozpoznawanie stylu, ocena wiarygodności tekstu; umiejętność reagowania na tekst w mowie i w piśmie (formułowania własnych wniosków, prowadzenia dyskusji, pisania streszczeń i parafraz).
Założenia i cele przedmiotu:
Zdobycie umiejętności identyfikowania różnych typów tekstów medialnych oraz zastosowania do ich odbioru właściwych im technik; zdolność krytycznego analizowania treści przekazu oraz osadzania przekazu w odpowiednim kontekście kulturowym; rozszerzenie zasobu słownictwa oraz struktur językowych typowych dla tekstów medialnych; nabycie wiedzy o tendencjach zachodzących w mediosferze oraz zapoznanie się z wybranymi szkołami badawczymi; wykształcenie „medialnej piśmienności” (media literacy).
Treści programowe:
Tematem zajęć będzie odczytywanie (w ich kontekście kulturowym) tekstów medialnych, takich jak:
- artykuły prasowe (prasa codzienna, tabloidy, czasopisma)
- programy telewizyjne (m.in. programy informacyjne, programy typu talk show)
- reklama (prasowa, telewizyjna)
- infografiki
- wideoklipy
- hipertekst
- blogosfera
ze szczególnym zwróceniem uwagi na zagadnienia takie jak:
- odmiany i rejestry języka
- manipulacje w komunikacji medialnej
- postrzeganie ciała w kulturze
- zagadnienia kulturowej tożsamości płci
- komunikację międzykulturową i zróżnicowanie kulturowe
- problemy rynku mediów.
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu – wymagania i system oceniania:
aktywność na ćwiczeniach (przygotowanie do zajęć, wypowiedzi indywidualne, praca w grupach, prace pisemne, projekty) + pisemna praca zaliczeniowa (dwie oceny – ocena końcowa stanowi średnią; warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie min. 60% punktów)
Literatura podstawowa:
Bauer, Zbigniew. Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria, praktyka. Universitas, 2009.
Goatley, Andrew. Critical Reading and Writing: an Introductory Coursebook. Routledge, 2000.
Jenkins, Henry. Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. New York University Press, 2006.
MacLoughlin, Linda. The Language of Magazines. Routlegde, 2003.
Literatura uzupełniająca:
Bauer, Zbigniew i Edward Chudziński, red.. Dziennikarstwo i świat mediów. Universitas, 2008.
Fiske, John. Introduction to Communication Studies. Routledge, 1990.
Gauntlett, David. Media, Gender and Identity: an Introduction. Routlegde, 2003.
Goban-Klas, Tomasz. Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Wydawnictwa Naukowe PWN, 1999.
Gwóźdź, Andrzej, red. Pejzaże audiowizualne. Telewizja – wideo – komputer. Universitas, 1997.
Kowalski, Tadeusz i Bohdan Jung. Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów. WaiP, 2006.
Manovich, Lev. The Language of New Media. The MIT Press, 2001.
Palczewski, Marek i Monika Worosowicz. News i dziennikarstwo śledcze wobec wyzwań XXI wieku. WSHE, 2010.
Rayner, Philip et al.. Media Studies: an Essential Introduction. Routlegde, 2003.
(przykładowe witryny)
www.bbc.co.uk/worldservice/.../langmedia.pdf
http://www.languagemonitor.com/