dr Mochocka AleksandraSylabusy

dr Mochocka AleksandraSylabusy

Opis przedmiotu i wymagania

Analiza języka mediów - II rok, filologia angielska, studia magisterskie uzupełniające, niestacjonarne

30 godzin konwersatorium - zaliczenie z oceną

 

Wymagania wstępne:

Znajomość języka angielskiego na poziomie co najmniej C1, a w szczególności umiejętność czytania ze zrozumieniem tekstów przy użyciu technik takich jak: identyfikacja treści głównych i pobocznych, rozumienie organizacji tekstu, przewidywanie, poszukiwanie informacji szczegółowych, wnioskowanie, kontrolowanie nieznanego słownictwa, wyodrębnianie ciągów logicznych, rozumienie zdań złożonych, rozpoznawanie stylu, ocena wiarygodności tekstu; umiejętność reagowania na tekst w mowie i w piśmie (formułowania własnych wniosków, prowadzenia dyskusji, pisania streszczeń i parafraz).

 

Założenia i cele przedmiotu:

Zdobycie umiejętności identyfikowania różnych typów tekstów medialnych oraz zastosowania do ich odbioru właściwych im technik; zdolność krytycznego analizowania treści przekazu oraz osadzania przekazu w odpowiednim kontekście kulturowym; rozszerzenie zasobu słownictwa oraz struktur językowych typowych dla tekstów medialnych; nabycie wiedzy o tendencjach zachodzących w mediosferze oraz zapoznanie się z wybranymi szkołami badawczymi; wykształcenie „medialnej piśmienności” (media literacy).

 

Treści programowe:

Tematem zajęć będzie odczytywanie (w ich kontekście kulturowym) tekstów medialnych, takich jak:

- artykuły prasowe (prasa codzienna, tabloidy, czasopisma)

- programy telewizyjne (m.in. programy informacyjne, programy typu talk show)

- reklama (prasowa, telewizyjna)

- infografiki

- wideoklipy

- hipertekst

- blogosfera

ze szczególnym zwróceniem uwagi na zagadnienia takie jak:

- odmiany i rejestry języka

- manipulacje w komunikacji medialnej

- postrzeganie ciała w kulturze

- zagadnienia kulturowej tożsamości płci

- komunikację międzykulturową i zróżnicowanie kulturowe

- problemy rynku mediów.

 

Forma i warunki zaliczenia przedmiotu – wymagania i system oceniania:

aktywność na ćwiczeniach (przygotowanie do zajęć, wypowiedzi indywidualne, praca w grupach, prace pisemne, projekty) + pisemna praca zaliczeniowa (dwie oceny – ocena końcowa stanowi średnią; warunkiem zaliczenia testu jest uzyskanie min. 60% punktów)

 

Literatura podstawowa:

Bauer, Zbigniew. Dziennikarstwo wobec nowych mediów. Historia, teoria, praktyka. Universitas, 2009.

Goatley, Andrew. Critical Reading and Writing: an Introductory Coursebook. Routledge, 2000.

Jenkins, Henry. Convergence Culture. Where Old and New Media Collide. New York University Press, 2006.

MacLoughlin, Linda. The Language of Magazines. Routlegde, 2003.

 

Literatura uzupełniająca:

Bauer, Zbigniew i Edward Chudziński, red.. Dziennikarstwo i świat mediów. Universitas, 2008.

Fiske, John. Introduction to Communication Studies. Routledge, 1990.

Gauntlett, David. Media, Gender and Identity: an Introduction. Routlegde, 2003.

Goban-Klas, Tomasz. Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu. Wydawnictwa Naukowe PWN, 1999.

Gwóźdź, Andrzej, red. Pejzaże audiowizualne. Telewizja – wideo – komputer. Universitas, 1997.

Kowalski, Tadeusz i Bohdan Jung. Media na rynku. Wprowadzenie do ekonomiki mediów. WaiP, 2006.

Manovich, Lev. The Language of New Media. The MIT Press, 2001.

Palczewski, Marek i Monika Worosowicz. News i dziennikarstwo śledcze wobec wyzwań XXI wieku. WSHE, 2010.

Rayner, Philip et al.. Media Studies: an Essential Introduction. Routlegde, 2003.

(przykładowe witryny)

www.bbc.co.uk/worldservice/.../langmedia.pdf

http://www.acmecoalition.org/

http://www.languagemonitor.com/