prof. dr hab. Janosz AnnaMateriały do pobrania
PROGRAM NAUCZANIA PRZEDMIOTU
|
|
Nazwa przedmiotu |
Dyrygowanie I MU |
Opisywana forma zajęć |
ćwiczenia |
Liczba godzin dydaktycznych |
15 g w semestrze |
|
|
Tytuł i/lub stopień naukowy/tytuł zawodowy, imię i nazwisko prowadzącego/ prowadzącego dana formę zajęć |
Prof.dr hab. Anna Janosz prof. UKW |
Szczegółowa tematyka zajęć |
|
Przedmiot dyrygowanie ma na celu przygotowanie studentów do prowadzenia zespołów chóralnych, instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych w szkolnictwie, ruchu amatorskim i zespołach zawodowych. Celem nauczania dyrygowania na roku I MU jest samodzielne opracowanie repertuaru i praca nad nim na zajęciach. W repertuarze powinny się znaleźć partytur utworów wokalnych a cappella, wokalno-instrumentalnych i instrumentalnych, muzyki minionych epok, jak również muzyki XX wieku
Wiedza - Charakteryzuje formy muzyczne - Charakteryzuje utworów poszczególnych epok - Zapamiętuje twórczość kompozytorów - Rozróżnia techniki kompozytorskie
Umiejętności - Wykonuje różne utwory pod kątem budowy formalnej i techniki kompozytorskiej - Interpretuje utwory wokalne a cappella, wokalno-instrumentalne i instrumentalne - Analizuje różnorodnością zapisu współczesnej muzyki wokalno-instrumentalnej
Kompetencje społeczne - jest kreatywny w pracy nad utworami - jest otwarty na nowe utwory - jest chętny do pracy z zespołami chóralnymi
|
|
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu – wymagania i system oceniania |
Zaliczenie w formie kolokwium, warunkowane obecnością i aktywnością na zajęciach (ćwiczeniach)
Zaliczenie powinno obejmować dyrygowanie, możliwie z pamięci dwoma lub trzema utworami, zróżnicowanymi pod względem stylu i charakteru i dowolnie wybranymi przez studenta z przerobionego repertuaru. Zaleca się stosowanie formy dyrygowania a vista i samodzielnego przygotowania jednego utworu – jako sprawdzianu opanowania przerobionych problemów. - kształtowanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania dyrygenckich problemów technicznych i wykonawczych - opracowanie reprezentatywnego zestawu repertuaru polskiej i obcej literatury chóralnej a cappella od muzyki dawnej do współczesności - stosowanie różnorodnych form i środków nauczania uwzględniających rozwój uzdolnień studentów i rozwijających ich wrażliwość artystyczną |
Literatura podstawowa (ćwiczeniowa) |
Prosnak – Wesele sieradzkie Jasiński - Alleluja Twardowski - Alleluja Szymanowski - Pieśni kurpiowskie (wybór) Palestrina – Kyrie Świder – Bogurodzica Twardowski – Nie chcę cię, Kasiuniu Szeligowski – Pod okapem śniegu Mozart – Rex tremende Grieg – Peer Gynt (Poranek)
|
Literatura uzupełniająca (w tym portale internetowe) |
Z pieśnią, zeszyt. III i IV, opr. J. K. Lasocki Podhajski M., Formy muzyczne, Warszawa 1991 Krukowski S., Problemy wykonawcze muzyki dawnej, Warszawa 1991 Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Historia muzyki, Kraków 1989 Zabłocki J. – O technice dyrygowania, Warszawa 1972 Wiechowicz S. – Podstawowe uwagi dla dyrygentów chórowych, Kraków 1951 Lasocki J., Chór. Poradnik dla dyrygentów, Warszawa 1962 Ordyk-Czyżewska E., Wybrane zagadnienia sztuki chóralnej, Lublin 2005
|
..................................................... ...................................................................................................................................... data podpis prowadzącego daną formę zajęć
..................................................... ...................................................................................................................................... data podpis koordynatora przedmiotu
|