prof. dr hab. Janosz AnnaMateriały do pobrania

prof. dr hab. Janosz AnnaMateriały do pobrania

PROGRAM NAUCZANIA   PRZEDMIOTU

 

Nazwa przedmiotu

Dyrygowanie I MU

Opisywana forma   zajęć

ćwiczenia

Liczba godzin   dydaktycznych

15 g w semestrze

 

Tytuł i/lub   stopień naukowy/tytuł zawodowy, imię i nazwisko prowadzącego/ prowadzącego   dana formę zajęć

Prof.dr hab. Anna Janosz   prof. UKW

Szczegółowa tematyka zajęć

 

Przedmiot dyrygowanie ma na   celu przygotowanie studentów do prowadzenia zespołów chóralnych,   instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych w szkolnictwie, ruchu amatorskim   i zespołach zawodowych.

Celem nauczania dyrygowania   na roku I MU jest samodzielne opracowanie repertuaru  i praca nad nim na zajęciach. W repertuarze   powinny się znaleźć partytur utworów wokalnych a cappella,   wokalno-instrumentalnych i instrumentalnych, muzyki minionych epok, jak   również muzyki XX wieku

 

 Wiedza

- Charakteryzuje formy   muzyczne

- Charakteryzuje utworów   poszczególnych epok

- Zapamiętuje  twórczość kompozytorów

- Rozróżnia techniki   kompozytorskie

 

Umiejętności

- Wykonuje  różne utwory pod kątem budowy formalnej i   techniki kompozytorskiej

- Interpretuje utwory   wokalne a cappella, wokalno-instrumentalne i instrumentalne

- Analizuje różnorodnością   zapisu współczesnej muzyki wokalno-instrumentalnej

 

Kompetencje społeczne

- jest kreatywny w pracy   nad utworami

- jest otwarty na nowe   utwory

- jest chętny do pracy z   zespołami chóralnymi

 

Forma i warunki   zaliczenia przedmiotu – wymagania i system oceniania

Zaliczenie   w formie kolokwium, warunkowane obecnością i aktywnością na zajęciach (ćwiczeniach)

  •   dyrygowanie z   pamięci 2 – 3 utworami w tym 1 polifoniczny, 1 wokalno-instrumentalny,
  •   znajomość   wszystkich określeń zawartych w partyturach,
  •   dyrygowanie   jednym dowolnie wybranym przez studenta utworem obowiązkowym

Zaliczenie   powinno obejmować dyrygowanie, możliwie z pamięci dwoma lub trzema   utworami, zróżnicowanymi pod względem stylu i charakteru i dowolnie wybranymi   przez studenta z przerobionego repertuaru. Zaleca się stosowanie formy   dyrygowania a vista i samodzielnego przygotowania jednego utworu –   jako sprawdzianu opanowania przerobionych problemów. - kształtowanie   umiejętności samodzielnego rozwiązywania dyrygenckich 

  problemów    technicznych i wykonawczych

-   opracowanie reprezentatywnego zestawu repertuaru polskiej i obcej   literatury  

   chóralnej a cappella od muzyki dawnej do    współczesności

-   stosowanie różnorodnych form i środków nauczania uwzględniających rozwój

   uzdolnień studentów i rozwijających ich   wrażliwość artystyczną

Literatura   podstawowa (ćwiczeniowa)

Prosnak – Wesele sieradzkie

Jasiński - Alleluja

Twardowski - Alleluja

Szymanowski - Pieśni   kurpiowskie (wybór)

Palestrina – Kyrie

Świder – Bogurodzica

Twardowski – Nie chcę cię,   Kasiuniu

Szeligowski – Pod okapem   śniegu

Mozart – Rex tremende

Grieg – Peer Gynt (Poranek)

 

Literatura   uzupełniająca (w tym portale internetowe)

Z   pieśnią,  zeszyt. III i IV, opr. J. K.   Lasocki

Podhajski   M., Formy muzyczne, Warszawa 1991                                          

Krukowski S., Problemy wykonawcze muzyki dawnej, Warszawa 1991                                                                                           

Chomiński   J., Wilkowska-Chomińska K., Historia muzyki, Kraków 1989     

Zabłocki J. – O technice dyrygowania,   Warszawa 1972                             

 Wiechowicz S. – Podstawowe uwagi dla dyrygentów chórowych, Kraków 1951  

 Lasocki J., Chór. Poradnik dla dyrygentów, Warszawa 1962                             

Ordyk-Czyżewska   E., Wybrane zagadnienia sztuki chóralnej, Lublin 2005

 

 

 

 

       .....................................................            ......................................................................................................................................

                                                     data                                podpis prowadzącego daną formę zajęć

 

 

 

     .....................................................            ......................................................................................................................................

                                                  data                                   podpis koordynatora przedmiotu