prof. dr hab. Janosz AnnaSylabusy
Przykładowy sylabus
PROGRAM NAUCZANIA PRZEDMIOTU
|
|
Nazwa przedmiotu |
Prowadzenie form wokalno-instrumentalnych III rok |
Opisywana forma zajęć |
ćwiczenia |
Liczba godzin dydaktycznych |
15 g w semestrze |
|
|
Tytuł i/lub stopień naukowy/tytuł zawodowy, imię i nazwisko prowadzącego/ prowadzącego dana formę zajęć |
Dr hab. Anna Janosz prof. UKW |
Szczegółowa tematyka zajęć |
|
Student poznaje dzieła wokalno-instrumentalne kolejnych epok od strony pulpitu dyrygenckiego. Uczy się analizować poszczególne partie – solistów, chóru, orkiestry i zapanować nad całym aparatem wykonawczym. Celem przedmiotu jest praca nad utworami wokalno-instrumentalnymi pod kątem wykonawstwa, stylistyki, ruchu dyrygenckiego. Każdy kolejny utwór muzyczny powinien być punktem wyjścia do poznania nowych problemów. Doskonalenie sprawności manualnej na dziełach kantatowo-oratoryjnych, realizacja programu, dobór repertuaru i sposób realizacji zależeć będą od indywidualnych predyspozycji studenta. Treści teoretyczne: o Problematyka wykonawstwa muzyki barokowej o Poznanie problemów związanych z stylistyką wykonawstwa muzyki klasycznej i romantycznej o Muzyka współczesna o Formy wokalno-instrumentalne – powstanie i rozwój o Twórczość wybranych kompozytorów pod kątem twórczości wokalno-instrumentalnej Treści praktyczne: o Umiejętność samodzielnego odczytywania i realizacji partytury o Analiza partii solowej o Analiza partii chóralnej o Analiza partii orkiestry o Problematyka umiejętności manualnych w utworach wokalno-instrumentalnych
|
|
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu – wymagania i system oceniania |
Semestr V zaliczenie z oceną na podstawie opracowanego materiału Semestr VI - egzamin - opracowanie określonej ilości utworów muzycznych (określa prowadzący zajęcia) - dyrygowanie z pamięci 2 – 3 utworami, - dyrygowanie jednym dowolnie wybranym przez studenta utworem podstawowym, - znajomość tekstów słownych wykonywanych pieśni, - znajomość znaków i określeń zawartych w partyturach dyrygowanych utworów
|
Literatura podstawowa |
Mozart Kyrie z Mszy Koronacyjnej Mozart - Lacrimosa z Requiem, Faure – Agnus Dei i Liberame z Requiem, Grieg – Poranek z Peer Gynt, Orff – O, Fortuna z Carmina Burana
|
Literatura uzupełniająca (w tym portale internetowe) |
Jachimecki Z., Muzyka polska w rozwoju historycznym od czasów najdawniejszych do doby obecnej. T. I. „Od Bogurodzicy do Chopina włącznie”, Księgarnia Stefana Kamińskiego, Kraków 1948, Kraków 1948 Prosnak J., Wychowanie Muzyczne w Polsce od Średniowiecza do dni dzisiejszych, WSiP, Warszawa 1976 Reissa J. W., Najpiękniejsza ze wszystkich jest muzyka polska, PWM, Warszawa 1984 Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Historia muzyki, Kraków 1989 Podhajski M., Formy muzyczne, Warszawa 1991 Krukowski S., Problemy wykonawcze muzyki dawnej, Warszawa 1991 Bok J., O konieczności rozśpiewania chóru, PZChiO, Warszawa 1975 Mendlik B., Wykonawstwo form wokalnych i wokalno-instrumentalnych muzyki religijnej w kontekście budowy formalnej oraz treści utworów, UKW, Bydgoszcz 200 Ordyk – Czyżewska E., Wybrane zagadnienia sztuki chóralnej, UMCS, Lublin 2005 |