dr Nogaj Anna AntoninaPublikacje

dr Nogaj Anna AntoninaPublikacje

 

REDAKCJA KSIĄŻEK i CZASOPISM:

 

Redaktor: Urszula Bissinger-Ćwierz, Anna Antonina Nogaj (2018) (red.) Strategie radzenia sobie z tremą : w kształceniu muzycznym oraz w zawodzie muzyka. Warszawa: Difin

 

Redaktor: Anna Antonina Nogaj (2017) Zeszyty Psychologiczno-Pedaogogiczne Centrum Edukacji Artystycznej: nr 4 Różnorodność oddziaływań psychologiczno-pedagogicznych w szkolnictwie artystycznym. Warszawa: Centrum Edukacji Artystycznej 

 

Redaktor: Anna Antonina Nogaj (2015) Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne Centrum Edukacji Artystycznej; nr 3 Wychowanie i profilaktyka w szkole artystycznej. Warszawa; Centrum Edukacji Artystycznej

 

Redaktor: Anna Antonina Nogaj (2014) Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne Centrum Edukacji Artystycznej; nr 2 Konteksty edukacji artystycznej i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Warszawa; Centrum Edukacji Artystycznej

 

Redaktor: Anna Antonina Nogaj (2013) Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne Centrum Edukacji Artystycznej; nr 1 Wybrane zagadnienia z zakresu problematyki wspierania ucznia oraz udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach artystycznych. Warszawa; Centrum Edukacji Artystycznej

 

Manturzewska M., Kamińska B., Gluska (Nogaj) A. A. (2010) Poradnictwo psychologiczne w polskich szkołach muzycznych. Rys historyczny i współczesne kierunki działań. Warszawa - Bydgoszcz; Centrum Edukacji Artystycznej, PZSM im. A. Rubinsteina.

 

ARTYKUŁY W MONOGRAFIACH:

Anna A. Nogaj (2019) Psychologiczne kompetencje nauczycieli w świetle wybranych trudności uczniów szkół muzycznych. W: L. Kataryńczuk-Mania, G. Mania (red.) Konteksty kultury, konteksty edukacji - wielowymiarowość kształcenia artystycznego i upowszechniania kultury (str. 131-165). Kraków - Skarbona: Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów.

 

Anna A. Nogaj (2018) Rola i znaczenie śpiewu na różnych etapach życia śpiewaka. W: A. Franków-Żelazny (red.) "Współczesna chóralistyka. Wartości, konteksty, perspektywy". Wrocław: Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego. 

 

Anna A. Nogaj (2018) Czy muzyka stresuje? Prawdy i mity o stresie w edukacji muzycznej. W: U. Bissinger-Ćwierz i A. A. Nogaj (red.) "Strategie radzenia sobie z tremą : w kształceniu muzycznym oraz w zawodzie muzyka". Warszawa: Difin.


Anna A. Nogaj (2018) Rola myślenia w procesie ćwiczenia. W: U. Bissinger-Ćwierz i A. A. Nogaj (red.) "Strategie radzenia sobie z tremą : w kształceniu muzycznym oraz w zawodzie muzyka". Warszawa: Difin.


Anna A. Nogaj (2018) Wygraj ze swoim strachem - 7 umiejętności podnoszących jakość występu publicznego według Dona Greene'a. W: U. Bissinger-Ćwierz i A. A. Nogaj (red.) "Strategie radzenia sobie z tremą : w kształceniu muzycznym oraz w zawodzie muzyka". Warszawa: Difin.

 

Anna A. Nogaj, Roman Ossowski (2017) The Varied Socio-Emotional Experiences of Music School Students. W: G.K. Konkol i M. Kierzkowski (red.) "International Aspects of Music Education; Music & Psychology" vol. 3. Gdańsk: Akademia Muzyczna im. St. Moniuszki.

 

Anna A. Nogaj (2014) Rola mistrza w rozwoju muzycznej tożsamości młodego adepta sztuki muzycznej. W: G.E. Kwiatkowskiej i J. Posłusznej (red.) „Relacja mistrz-uczeń. Rozważania z perspektywy psychologii muzyki”. Kraków; Wydawnictwo Aureus.

 

Anna A. Nogaj (2013) Wpływ muzyki na pozamuzyczne sfery funkcjonowania człowieka. W: S. Kubiak (red.) "Znaczenie muzykoterapii w procesie lecznictwa uzdrowiskowego i muzykoterapii". Ciechocinek; Towarzystwo Przyjaciół Ciechocinka, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku.

 

Anna A. Gluska (2012) Psychologiczna sytuacja ucznia. W: W. Jankowski (red.) "Raport o stanie szkolnictwa muzycznego I stopnia. Diagnoza, problemy, wnioski modelowe". Warszawa; Instytut Muzyki i Tańca

 

Anna A. Gluska (2012) Rozwój zmysłu słuchu i muzycznej wrażliwości od okresu prenatalnego do wieku przedszkolnego. W: E. Czerniawska (red.) “Muzyka i my; o różnych przejawach wpływu muzyki na człowieka”. Warszawa; Difin.

 

Roman Ossowski, Anna Gluska (2011) Social support as a form of psychological aid in the

artistic education. W: Hanna Liberska (red.) „Current psychological problems”. Bydgoszcz; Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

 

Roman Ossowski, Anna Gluska (2011) The importance of family at various stages of the

development and education of musically talented child. W: Hanna Liberska (red.) “Relations in marriage and family; genesis, quality and development”. Bydgoszcz; Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.

 

Roman Ossowski, Anna Gluska (2011) Znaczenie rodziny na różnych etapach rozwoju i edukacji dziecka utalentowanego muzycznie. W: Sekcja Psychologii Rozwojowej Polskiego Towarzystwa Psychologicznego; biuletyn nr 9; Kraków.


Anna A. Gluska (2011) Skala wsparcia społecznego uczniów szkół muzycznych. W: W. Sacher,
A. Weiner (red.) „Badania naukowe nad edukacją artystyczną i kulturową”. Bielsko-Biała; Wyższa Szkoła Administracji.

 

Anna Gluska (2010) Charakterystyka pomocy psychologicznej w świetle trudności doświadczanych przez uczniów szkół muzycznych. W: Poradnictwo psychologiczne w polskich szkołach muzycznych. M. Manturzewska, B. Kamińska, A. Gluska (red.) Warszawa – Bydgoszcz; CEA; PZSM.

Anna Gluska (2010) Regionalne Centrum Psychologii Muzyki „Fermata”. Poradnictwo psychologiczne w polskich szkołach muzycznych. M. Manturzewska, B. Kamińska, A. Gluska (red.) Warszawa – Bydgoszcz; CEA; PZSM.

 

Anna Gluska (2010) Rola wychowawcy w rozwoju uczniów wybitnie zdolnych. W: D. Zając (red.) „O kompetencjach współczesnych wychowawców”. Bydgoszcz; UKW.

 

Anna Gluska (2009) Podążanie za najzdolniejszymi. W: Wiadomości, głosy, rozmowy o szkole” nr 10.

 

Anna Gluska (2009) Muzyka jako terapia w różnych dziedzinach życia. W: D. Kadłubiec, A.

Adamski (red.) „Muzyka, światło, ruch w rozwoju osobowości człowieka”. Bielsko-Biała; Compal.

 

Anna Nogaj (2008) Psychologiczna analiza rozwoju talentu muzycznego Rafała Blechacza.

W: W. Limont, J. Cieślikowska, J. Dreszer (red.) „Zdolności, talent, twórczość”. Toruń; UMK.

 

Kamilla Klemczak, Anna Nogaj (2005) Autopercepcja własnej odporności na zmęczenie jako

mechanizm adaptacyjny. W: R. Koc, Ł. Mazur (red.) „Zmęcznie – psychospołeczny punkt widzenia”. Bydgoszcz; Wydawnictwo Studenckiego Koła Psychologii Społecznej UKW.

 

Anna Nogaj (2004) Naukowy dorobek Marii i Stanisława Ossowskich oraz ich wpływ na

kształtowanie się nowego społeczeństwa. W: St. Kowalik, D. Szmelter (red.) „Prekursorzy psychologii społecznej na nowo odkrywani”. Bydgoszcz; Wydawnictwo Studenckiego Koła Psychologii Społecznej Akademii Bydgoskiej.

 

Anna Nogaj (2003) Kształtowanie się stereotypu terrorysty u dzieci. W: A. Ratajska,  A. Szmaus, M. Michalak (red.) „Psychologia terroryzmu i innych krytycznych zjawisk społecznych. Bydgoszcz; Wydawnictwo Studenckiego Koła Psychologii Społecznej Akademii Bydgoskiej.

 

ARTYKUŁY W CZASOPISMACH:


Anna A. Nogaj (2020). Psychiczna kondycja młodzieży a kształcenie artystyczne. Szkoła Artystyczna, 3(11), 53-69.

Anna A. Nogaj, (2020). Różnice w poziomie osiągnięć muzycznych a psychospołeczne funkcjonowanie młodych instrumentalistów. Polskie Forum Psychologiczne, 25(1), 40-66.

Anna A. Nogaj (2020) Emotional Intelligence and Strategies for Coping With Stress Among Music School Students in the Context of Visual Art and General Education Students. Journal of Research in Music Education, 68(1), 78-96.


Anna A. Nogaj, I. Czarnecka, R. Ossowski (2019). Differences in the stress coping styles and social skills between classical and jazz musicians. Roczniki Psychologiczne, 22(4), 337-352.


Anna A. Nogaj (2018) Temperament i kompetencje społeczne uczniów szkół artystyczych w okresie późnej adolescencji. Psychologia Rozwojowa, 23(1), 69-88.


Anna A. Nogaj (2017) Korzyści wynikające z kształcenia muzycznego. Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne Centrum Edukacji Artystycznej, 4(1), 9-29.


Anna A. Nogaj (2017) Locus of control and styles of coping with stress in students

educated at Polish music and visual art schools – a cross-sectional study. W: Polish Psychological Bulletin, 48(2), 279-287.

 

Anna A. Nogaj, Roman Ossowski (2017) Cechy osobowości uczniów szkół muzycznych a poziom otrzymywanego wsparcia społecznego. W: Polskie Forum Psychologiczne, 22(1), 82-100.

 

Anna A. Nogaj, Urszula Owczarz (2015) Sytuacje trudnea rożnice w umiejscowieniu poczucia kontroli uczniów szkół muzycznych i plastycznych. W: Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne Centrum  Edukacji Artystycznej; nr 3, 71-78.

 

Anna A. Nogaj, Roman Ossowski (2015) Social suport as a mediator for musical achievement. W: Polish Psychological Bulletin; vol 46 (2); 300-308.

 

Anna A. Nogaj, Blanka Bogunović (2015) The Development of Giftedness within the Three-level System of Music Education in Poland and Serbia; Outcomes at Different Stages. W: Journal of the Institute for Educational Research; vol. 47; nr 1 (153-173).

 

Anna A. Nogaj (2014) Wsparcie pedagogiczne w edukacji muzycznej. W: Psychologia Wychowawcza, nr 5/2014

 

Anna A. Nogaj (2014) Dlaczego w szkole artystycznej potrzebny jest psycholog? W: Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne CEA nr 2

 

Anna A. Nogaj (2014) Rola cech osobowości w edukacji muzycznej z perspektywy psychologów. W: Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne CEA nr 2

 

Anna A. Nogaj (2013) Psychologiczny portert młodego muzyka. W: Poradnik kieszonkowy Centrum Edukacji Nauczycieli Szkół Artystycznych

 

Anna A. Nogaj (2013) Rola wsparcia społecznego w edukacji artystycznej - jak teoria uzasadnia powszechną konieczność postawy wspierającej. W: Zeszyty  Psychologiczno-Pedagogiczne CEA nr 1

 

H. Matusiak, A. A. Nogaj (2013) Uzupełnienie informacji o sprawowaniu opieki psychologiczno-pedagogicznej na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedaogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. W: Zeszyty Psychologiczno-Pedagogiczne CEA nr 1

 

ARTYKUŁY POPULARNO-NAUKOWE:

 

1) Anna Nogaj (2005) Jak zapamiętują muzycy. Twoja Muza nr 3/2005

 

2) Anna Nogaj (2005) Rozwój zmysłu słuchu. Twoja Muza nr 5/2005

 

3) Anna Nogaj (2005) Wątpliwe ocenianie muzycznych wykonań. Twoja Muza nr 5/2005

 

4) Anna Nogaj (2006) Rozumna swoboda, współdziałanie i adaptacja. Twoja Muza nr 5/2006

 

5) Anna Nogaj (2006) Poczucie życiowej misji. Twoja Muza nr 5/2006

 

6) Anna Nogaj (2007) Osobowość muzyka. Twoja Muza nr 2/2007

 

7) Anna Nogaj (2007) Wypalenie muzyków. Twoja Muza nr 3/2007

 

8) Anna Nogaj (2008) Najbardziej uniwersalny środek przekazu. Twoja Muza nr 3/2008

 

RECENZJE:

 

1) Anna Gluska (2010) recenzja książki „Jak rozmawiać z ludźmi o końcu życia i wolontariacie

hospicyjnym” w Dwumiesięczniku Pedagogiki Specjalnej „Szkoła Specjalna”

 

2) Anna Nogaj (2009) recenzja książki „Nauczyciel z pasją” w Polskim Forum Psychologicznym; tom 14, nr 1.