dr hab. Ciżkowicz BarbaraPublikacje
Publikacje:
Monografie autorskie:
1. Ciżkowicz, B. (1999). Motywacja w uczeniu się statystyki. Bydgoszcz: WSP.
2. Ciżkowicz, B. (2009). Wyuczona bezradność młodzieży. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
Ważniejsze artykuły naukowe i rozdziały w książkach:
1. Ciżkowicz, B. (1994). Motywacja uczenia się statystyki na studiach pedagogicznych. W: B. Niemierko (red.), Diagnostyka edukacyjna. Gdańsk: Wydawnictwo UG, (s. 61 – 70).
2. Ciżkowicz, B. (1997). O relacji między siłą motywu do uczenia się a treścią kształcenia. W: P. Prusak i I. Strachanowska (red.), Studia Pedagogiczne Zeszyt 30. Bydgoszcz: WSP.
3. Ciżkowicz, B. (1998). Zmiana motywacji studentów w toku zajęć ze statystyki. W: B. Niemierko, E. Kowalik (red.), Perspektywy diagnozy edukacyjnej. Gdańsk: Wydawnictwo UG (s. 223-228).
4. Ciżkowicz, B. (1998). Zastosowanie programu ITEMANTM w diagnozie edukacyjnej. W: J. Morbitzer (red.), Techniki komputerowe w przekazie edukacyjnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.
5. Ciżkowicz, B. (1999). Proces studiowania w ocenie studentów i jego związek z motywacją do uczenia się. W: J. Jakóbowski (red.), Stan założony i rzeczywisty przemian w pracy nauczyciela i szkoły . Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSP (s. 276-285).
6. Ciżkowicz, B., Ciżkowicz K., (1999). Użyteczność wiedzy statystycznej w myśleniu twórczym. W: (red.), Twórczość w praktyce. Materiały z konferencji naukowej. Łódź: WSHE (s.87-100).
7. Ciżkowicz, B. (2000). Komputerowe wspomaganie nauczania metodologii. W: J. Morbitzer (red.), Techniki komputerowe w przekazie edukacyjnym. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP (s. 64-70).
8. Ciżkowicz, B. (2000). Komputerowe wspomaganie pomiaru dydaktycznego. W: R. Parzęcki i R. Cierzniewska (red.), Doświadczenie i projekcja przyszłości w treściach pedagogicznego kształcenia nauczycieli. Bydgoszcz – Kraków: Wydawnictwo Uczelniane AB (s.184-194).
9. Ciżkowicz, B. (2000). Zastosowanie pakietów statystycznych w analizie kompetencji uczniów. W: B. Niemierko (red.), Diagnoza edukacyjna. Wałbrzych: Instytut Badań Kompetencji, (s.169-174).
10. Ciżkowicz, B. (2000). Motywacja do uczenia się (model badawczy). Zeszyty Naukowe WSHE Tom VIII Włocławek: WSHE (s. 153-166).
11. Ciżkowicz, B. (2000). Poczucie bezradności ucznia a niepowodzenia szkolne. W: J. Jakóbowski (red.), Optymalizacja sytuacji szkolnej uczniów. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane AB (s. 276-285).
12. Ciżkowicz, B. (2000). Jak badać wyuczoną bezradność? W: K. Waligórski (red.), Reforma edukacji. Realia. Szanse. Zagrożenia. Bydgoszcz – Wągrowiec (s. 111-128).
13. Ciżkowicz, B. (2000). Wyuczona bezradność a osiągnięcia szkolne. ANNALES UMCS Vol. LV Suppl. VII. Lublin (s. 21-29).
14. Ciżkowicz, B. (2001). Diagnoza bezradności intelektualnej uczniów klas VI. W: M. Ochmański, T. Sokołowska-Dzioba, A. Pielecki (red.), Edukacja w perspektywie integracji Europy. Warszawa: Wydawnictwo WSP TWP (s. 437-450).
15. Ciżkowicz, B. (2001). Pakiety statystyczne w pomiarze pedagogicznym. W: B. Niemierko i B. Wojciszke (red.), Psychologia oceniania. Standardy edukacyjne. Zastosowania statystyki. Gdańsk: UG (s.115-122).
16. Ciżkowicz, B. (2001). Stereotyp nauczyciela a bezradność uczniów. W: R. Parzęcki i I. M. Strachanowska (red.), Unifikacja czy tożsamość edukacyjna w kształceniu pedagogicznym nauczycieli u progu zjednoczenia z Europą. Bydgoszcz: Wydawnictwo BORA (s. 113-122).
17. Ciżkowicz, B. (2002). Optymizm a wyuczona bezradność młodzieży szkolnej. W: K. Piątek i W. Sperański (red.), Problemy społeczne-gospodarcze w Europie Środkowo-Wschodniej u progu nowego tysiąclecia. Włocławek: WSHE (s. 281-290).
18. Ciżkowicz, B. (2002). Globalizacja a wyuczona bezradność. W: Z. Żukowska i R. Żukowski (red.), Zdrowie i sport w edukacji globalnej. Warszawa: Wydawnictwo ESRTELLA, (s. 288-297).
19. Ciżkowicz, B. (2002). Oceny szkolne a bezradność intelektualna. W: B. Niemierko, J. Brzdąk (red.), Dwa rodzaje oceniania szkolnego. Ocenianie wewnątrzszkolne i zewnętrzne a jakość szkoły. Katowice: OKE (s. 61-72).
20. Ciżkowicz, B. (2003). Nauczyciel, jako obiekt ewaluacji formatywnej. W: R. Cierzniewska (red.), Ewaluacja jakości pracy nauczyciela. Bydgoszcz: Wydawnictwo AB, (s. 209-218).
21. Ciżkowicz, B. (2003). Styl wyjaśniania a podatność młodzieży na depresję. W: J. Kuźma, J. Morbitzer (red.), Nauki pedagogiczne w teorii i praktyce edukacyjnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP, (s. 121-130).
22. Ciżkowicz, B. (2003). Uwarunkowania motywacji do uczenia się informatyki. W: J. Morbitzer (red.), Komputery w edukacji. Kraków (s. 34-40).
23. Ciżkowicz, B. (2003). Poziom optymizmu a podatność na depresję. W: Ełła Bulicz (red.), Potęgowanie zdrowia. Czynniki, mechanizmy i strategie zdrowotwórcze. Radom: WSUPiZ. (s. 489-494).
24. Ciżkowicz, B. (2004). Stronniczość pozycji testowych. W: B. Niemierko i H. Szaleniec (red.), Diagnostyka edukacyjna. Standardy wymagań i normy testowe w diagnostyce edukacyjnej. Kraków: PTDE (s. 375-385).
25. Ciżkowicz, B (2005). Zastosowanie programów komputerowych w analizie testu. W: J. Morbitzer (red.), Komputery w edukacji. Kraków: Wyd. Nauk. AP (s. 61-66).
26. Ciżkowicz, B. (2005). Ocena jakości testów wspomagana komputerowo. W: A. W. Mitas (red.), Informatyka w edukacji i kulturze. Cieszyn: Wydawnictwo UŚ (s. 106-111).
27. Ciżkowicz, B. (2005). Klasyczna i probabilistyczna teoria testu – analiza porównawcza. W: B. Niemierko, G. Szyling (red.), Holistyczne i analityczne metody diagnostyki edukacyjnej. Gdańsk: Wyd. Fundacji Rozwoju UG. (s. 464-473).
28. Ciżkowicz, B. (2007). Bezradność intelektualna a styl wyjaśniania zdarzeń. W: M. Libiszowska-Żółtkowska (red.), Czego obawiają się ludzie? Warszawa: Wydawnictwo UW, (s. 180-187).
29. Ciżkowicz, B. (2007). Media w budżecie czasu wolnego uczniów. W: K. Ciżkowicz, M. Sobczak (red.), Czas wolny. Uwarunkowania społeczno-ekonomiczne i przyrodnicze, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSG, (s. 111-119).
30. Ciżkowicz, B. (2007). Styl wyjaśniania zdarzeń nauczycieli. W: E. Laska (red.), Edukacja nauczycieli wobec przemian szkoły, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, (s.153-164).
31. Ciżkowicz, B. (2007). Szacowanie rzetelności narzędzi pomiarowych przy użyciu pakietu SPSS. W: R. Parzęcki (red.), Nauki o edukacji. Rocznik Naukowy KPSW w Bydgoszczy. (s. 35-44).
32. Ciżkowicz, B., Prusak, P., (2007). Tożsamość regionalna Kujaw i Pomorza. W: R. Parzęcki (red.), Nauki o edukacji. Rocznik Naukowy KPSW w Bydgoszczy (s. 133-152).
33. Ciżkowicz, B. (2008). Ciemne strony Internetu. W: M. Sokołowski (red.), Media i społeczeństwo. Nowe strategie komunikacyjne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. (s. 304-313).
34. Ciżkowicz, B. (2010). Metody statystyczne wspomagane komputerowo składową kompetencji pracownika socjalnego. W: A.Musielewicz, A. Rutkowska (red.), Wybrane zagadnienia organizacji i zarządzania w pomocy społecznej (ss. 188-201). Bydgoszcz: Wydawnictwo Edukacyjne Wers.
35. Ciżkowicz, B. (2010). Własności psychometryczne narzędzi badań. W: K. Ciżkowicz, K. Marszałek (red.), Ewaluacja jakości kształcenia. Rozstrzygnięcia, poszukiwania, pola badań (ss. 65-75). Bydgoszcz: Wydawnictwo KPSW,
36. Ciżkowicz, B.(2013). Wybrane uwarunkowania osiągnięć polskich i fińskich 15-latków w badaniach PISA 2009. W: B. Niemierko i K. Szmigiel (red.), Diagnostyka edukacyjna. Polska edukacja w świetle diagnoz prowadzonych z różnych perspektyw badawczych. Kraków: PTDE (s. 73 – 83).
37. Ciżkowicz, B. (2013). Obraz polskiej szkoły w badaniach 15-latków. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja. Kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej, nr 4 (64), 117-130. Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, ISSN 1505-8808.
38. Ciżkowicz, B. (2014). O potrzebie ewaluacji efektów kształcenia w zreformowanych szkołach wyższych: stan, problemy, perspektywy, Ruch Pedagogiczny, 2, 123-134. Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP ISSN 0483-4992.
39. Ciżkowicz, B. (2014). Zastosowanie modelowania równań strukturalnych w badaniu związków przyczynowych na przykładzie danych PISA 2012. W: B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Diagnozy edukacyjne. Dorobek i nowa zadania. Kraków: gRUPA TOMAMI
40. Domańska, U., Ossowski, R., Ciżkowicz, B. (2014). Psychological and socio-demographic correlates of women’s decisions to give birth at home. Health Psychology Report, 2(3), 197–207. DOI (digital object identifier): 10.5114/hpr.2014.45156.
41. Ciżkowicz, B. (2015). Zastosowanie SEM do oceny różnic w uwarunkowaniach osiągnięć matematycznych polskich 15-latków w badaniach PISA 2003 i 2012. Kwartalnik Pedagogiczny, 4, 172-190.
42. Ciżkowicz, B. (2015). Metodologiczne aspekty zasady komplementarności, Kultura i Edukacja, 1, 113-128. Wydawnictwo Adam Marszałek ISNN 1230-266X.
43. Ciżkowicz, B. (2016). Kreatywność studentów i jej związek z osiągnięciami akademickimi w kontekście wsparcia udzielanego przez nauczycieli. W: B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Diagnozy edukacyjne. Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli. Kraków: gRUPA TOMAMI, s. 292-305.
44. Ciżkowicz, B. (2017). Uwarunkowania prawne kształcenia praktycznego w polskich szkołach wyższych. W: B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Diagnozy edukacyjne. Diagnozowanie twórczości uczniów i nauczycieli. Kraków: gRUPA TOMAMI, s. 75-87.
45.Ciżkowicz, B. (2017). Walidacja polskiej wersji Skali Uogólnionego Problematycznego Używania Internetu (GPIUS2). Przegląd Psychologiczny, 60(3), 363-379 i 382-397 (wersja angielska).
46.Ciżkowicz, B. (2017). Wyuczona bezradność jako zmienna pośrednicząca między stylem atrybucyjnym a osiągnięciami akademickimi. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1(24), 79-100.
47.Ciżkowicz, B. (2018). Omega McDonalda jako alternatywa dla alfa Cronbacha w szacowaniu rzetelności testu. Polskie Forum Psychologiczne, 2(23), 311-329, DOI: 10.14656/PFP20180206
48.Ciżkowicz, B. (2018). Ocenianie i ewaluacja procesu kształcenia w opinii dyrektorów szkół w badaniach PISA 2015. W: B. Niemierko, M.K. Szmigel (red.), Diagnozy edukacyjne. Wspomaganie rozwoju kompetencji diagnostycznych nauczycieli. Kraków: gRUPA TOMAMI, s. 353-368.
49.Ciżkowicz, B. (2020). Problemy z nadużywaniem Internetu przez młodzież. W: M. Gołembowska, T. Sołtysiak (red.), Zachowania ryzykowne a zachowania patologiczne. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
50.Ciżkowicz, B. (2021). Validation of the Short School Helplessness Scale (SBS-S). Przegląd Badań Edukacyjnych, 32, 251-270. http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2021.015
51.Ciżkowicz, B. (2022). Validation of theoretical and measurement model of the Generalized Problematic Internet Use Scale2 in Polish sample. Annals of Psychology (Roczniki Psychologiczne), 25(1), 67-85. https://doi.org/10.18290/rpsych2022.0004
Prace naukowo-badawcze niepublikowane:
Ciżkowicz, B. (2000). Możliwości wykorzystania programu Iteman w analizach własności psychometrycznych testów (opracowanie wspomagające użytkowanie programu przez Okręgowe Komisje Egzaminacyjne), Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna (s. 1-5).
Ciżkowicz, B. (2006). Tworzenie i utrzymywanie banków zadań do egzaminów zewnętrznych z wykorzystaniem programu FastTest (raport z wdrażania programu w pionie kształcenia zawodowego CKE), Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna, (s. 1-27).