dr hab. Ziółkowska BeataPublikacje

dr hab. Ziółkowska BeataPublikacje

MONOGRAFIE

  1. Ziółkowska, B. (2001). Ekspresja Syndromu gotowości anorektycznej u dziewcząt w stadium adolescencji. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora (na podstawie rozprawy doktorskiej).
  2. Ziółkowska, B. (2005). Anoreksja od A do Z. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  3. Mroczkowska, D., Ziółkowska, B, Cwojdzińska, A. (2007). Zaburzenia odżywiania. Poradnik dla rodziców i bliskich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  4. Ziółkowska, B. (2009). Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  5. Wycisk, J., Ziółkowska, B. (2009). Młodzież przeciwko sobie. Zaburzenia odżywiania i samouszkodzenia - jak pomóc nastolatkom w szkole. Warszawa: DIFIN
  6. Appelt, K., Jabłoński, S., Smykowski, B., Wojciechowska, J., Ziółkowska, B. (2010). Konstruowanie i ewaluacja projektów. Poprawa jakości życia osób z ograniczeniem sprawności i ich środowisk. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  7. Mroczkowska, D., Ziółkowska, B. (2011). Bulimia od A do Z. Kompendium wiedzy dla rodziców, nauczycieli i wychowawców. Warszawa: DIFIN.
  8. Ziółkowska, B., Weber, M. (2011). Piękno w okresie dojrzewania. Spostrzeganie własnego  ciała  i prewencja zaburzeń łaknienia  w środowisku szkolnym. Warszawa: DIFIN
  9. Ziółkowska, B. (2014). Psychospołeczne uwarunkowania nienormatywnej masy ciała Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  10. Brzezińska, A., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwojowa. Gdańsk: GWP.
  11. Ziółkowska, B., Wycisk, J. (2019). Autodestruktywność dzieci i młodziezy. Warszawa: DIFIN

REDAKCJA MONOGRAFII

  1. Brzezińska, A., Bardziejewska, M., Ziółkowska, B. (red.). (2002). Szanse rozwoju  w okresie  dorastania. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  2. Brzezińska, A., Bardziejewska, M., Ziółkowska, B. (red.). (2003). Zagrożenia rozwoju  w okresie  dorastania. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  3. Ziółkowska, B. (red.). Niestworzone historie. Bajki edukacyjne nie tylko dla dzieci. Zysk & S-ka Wydawnictwo Naukowe.
  4. Ziółkowska, B., Cwojdzińska, A., M. Chołody (red.). (2009). Ciało w kulturze i nauce.  Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  5. Ziółkowska, B. (red.). (2009). Opętanie (nie)jedzeniem. Wybór tekstów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  6. Brzezińska, A. I., Appelt, K., Jabłoński, S., Wojciechowska, J., Ziółkowska, B.  (red.). (2014). 6-latki w szkole: edukacja i pomoc. Poznań: Wydawnictwo Wydziału Nauk Społecznych UAM
  7. Ziółkowska, B., Miotk-Mrozowska, M., Ocalewski, J. (2023). Wyzwania wychowania w świetle problemów dzieci i młodzieży. Warszawa: DIFIN

REDAKCJA NAUKOWA PRZEKŁADÓW

  1. Bee, H. L. (1998, 2nd editon). Lifespan development. New York, NY.: Longman. Addison Wesley Educational Publishers, Inc. Wydanie polskie: Rozwój na przestrzeni życia. Poznań, 2003. Wydawnictwo Zysk i S-ka (przekład: Aleksander Wojciechowski).

ARTYKUŁY NAUKOWE

  1. Ziółkowska, B. (1994). Atrakcyjność fizyczna a interpersonalna atrybucja cech i związane z nią preferencje. Przegląd Psychologiczny, XXVII, 1-2, 205-213.
  2. Ziółkowska, B. (1998). Uwarunkowania gotowości organizmu do reagowania zaburzeniami jedzenia w sytuacjach trudnych, Czasopismo Psychologiczne, 4, 2, 136-145.
  3. Ziółkowska, B. (2000). Zaburzenia funkcjonowania systemu rodzinnego jako determinanta ekspresji anorexia nervosa. Sbornik Praci Filozoficke Fakulty Brnenske Univerzity, 35 - 55.
  4. Ziółkowska, B. (2003). Potrzeba działań profilaktycznych pierwszego stopnia na terenie szkoły. Edukacja, 3(83), 71-79.
  5. Ziółkowska, B. (2003). Sytuacja edukacyjna jako sytuacja trudna. Edukacja, 1(81), 33-46.
  6. Ziółkowska, B. (2004). Determinanty nieprawidłowego spostrzegania własnego ciała w anoreksji z perspektywy psychologii rozwoju człowieka. Polskie Forum Psychologiczne, 1-2, 78-86.
  7. Brzezińska, A. I., Wojciechowska, J., Ziółkowska, B. (2010). Diagnoza jako podstawa budowania projektów zmiany sytuacji osób niepełnosprawnych. Polityka Społeczna, numer specjalny pt.: Diagnoza potrzeb i podstawy interwencji społecznych na rzecz osób z ograniczeniami sprawności, 45-48.
  8. Brzezińska, A. I., Wojciechowska, J., Ziółkowska, B. (2010). Diagnoza jako podstawa formułowania rekomendacji  na rzecz osób z ograniczeniami sprawności. Polityka Społeczna, numer specjalny pt.: Diagnoza potrzeb i podstawy interwencji społecznych na rzecz osób z ograniczeniami sprawności, 48-51.
  9. Brzezińska, A. I., Wojciechowska, J., Ziółkowska, B. (2010). Podstawy konstruowania projektów pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności i ich otoczenia. Polityka Społeczna, numer specjalny pt.: Diagnoza potrzeb i podstawy interwencji społecznych na rzecz osób z ograniczeniami sprawności, 51-54.
  10. Ziółkowska, B., Mroczkowska, D., Walecka-Kapica, E. (2013). Osoba z zaburzeniami odżywiania – aspekty terapeutyczne. Terapia, 21, 6, 48-52.
  11. Ziółkowska, B., Mroczkowska, D. (2012). Dlaczego jemy? Uwarunkowania stosunku do jedzenia w cyklu życia na podstawie analizy wyników wstępnego sondażu, Teraźniejszość – człowiek – edukacja, 4, 99-14.                                                            
  12. Brzezińska A., Ziółkowska, B. (2013). Przed jakimi wyzwaniami stoi dzisiaj szkoła? Studia Edukacyjne, 27, 29-42.
  13. Brzezińska, A. I., Jabłoński, S., Ziółkowska, B. (2014). Specyficzne i specjalne potrzeby edukacyjne. Edukacja, 2(127), 37-52.
  14. Ziółkowska, B. (2016). Perceiving by teenage girls underweight vs. obesity in terms of a disease. Czasopismo Psychologiczne, Tom 22, 1, 91-107.
  15. Ziółkowska, B. (2017). Zaburzenie polegające na ograniczaniu/ unikaniu przyjmowania pokarmów  – rozważania w   świetle wyników badań. Pediatria Polska, 92, 733-738.
  16. Łowińska, A., Ziółkowska, B. (2017). Uzależnienie od alkoholu jako predyktor zaburzeń odżywiania u kobiet w okresie wczesnej i środkowej dorosłości. Alkoholizm i Narkomania.
  17. Ziółkowska, B. (2018). Nieprawidłowe zachowania jedzeniowe u osób niepełnosprawnych fizycznie. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej.
  18. Ziółkowska,B. (2019). Radzenie sobie ze stresem młodzieży niepełnosprawnej fizycznie  w świetle problematyki umiejscowienia kontroli. Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej, 36, 141-158.
  19. Ziółkowska, B., Wróbel, P. (2020).Obraz własnego ciała i poczucie jakości życia u młodych kobiet z zespołem policystycznych jajników. Psychologia Rowojowa, 1, 101-113.
  20. Ziółkowska, B., Ziółkowska, K. (2020). Obraz ciała u kobiet w ciąży oraz w połogu w zależności od zaangażowania w aktywność fizyczną,  Fides et Ratio, 1, 114-128.
  21. Ziółkowska, B., Mroczkowska, D. (2020). Eating disorders in men – epidemiology, determinants and treatment. A narrative review of empirical evidence. Polish Psychological Bulletin, 51(4) 273–279.
  22. Ziółkowska, B., Dobrogoszcz, A. (2021). Tendencje bigorektyczne u kobiet trenujących siłowo w zależności od ich płci psychologicznej oraz obrazu własnego ciała. Polskie Forum PsychologiczneXXVI, 3, 245–258.
  23. Ziółkowska, B. (2021). Image and body self-esteem. The perspective of women in the puerperium. c, 47, 3, 43-59.
  24. Mroczkowska, D., Ziółkowska, B. (2021). Eating disorders among men in the context of mental health and socio-cultural gender issues. Przegląd Krytyczny, 3, 1, 65-78.
  25. Ziółkowska, B., Ocalewski, J. (2021). Anorexia Readiness Syndrome – about the need for early detection of dietary restrictions. Pilot study findings. Psychiatria Polska, 55(5), 1079–1091.
  26. Ziółkowska, B., Ocalewski, J., Da̧browska, A. (2022). The Associations Between the Anorexic Readiness Syndrome, Familism, and Body Image Among Physically Active Girls. Front. Psychiatry. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.765276
  27. Ziółkowska, B., Ocalewski, J., Zickgraf, H., Brytek-Matera, A. (2022). The Polish Version of the Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder Questionnaire—Parents Report (ARFID-Q-PR) and the Nine Items Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder Screen—Parents Report (NIAS-PR): Maternal Perspective. Nutrients14, 3175. https://doi.org/10.3390/nu14153175
  28. Brytek-Matera, A., Ziółkowska, B., Ocalewski, J. (2022). The importance of feeding styles and attitudes towards food and mother's body for the development of ARFID in their children. Nutrients, 14(21), 4527. https://doi.org/10.3390/nu14214527
  29. Mamełka, K., Ziółkowska, B. (2023). The significance of high sensitivity in shaping abnormal eating behaviors in young adult women. Kwartalnik Naukowy Fides et Ratio, 55(3), 202-209.
  30. Ziółkowska, B., Łoboda, D., Dąbrowska, A., SZrajda, J. (2024). Family Fat Talk Questionnaire - adaptacja polska. Psychiatria Polska, 339, s. 1-14.
PORADNIKI                            
  1. Piotrowski, K., Wojciechowska, J., Ziółkowska, B.  (2014). Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Diagnoza zasobów nastolatka i  środowiska rozwoju. Wczesna faza dorastania.  
    Warszawa: Wyd. IBE.
  2. Piotrowski, K., Wojciechowska, J., Ziółkowska, B.  (2014). Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Diagnoza zasobów nastolatka i  środowiska rozwoju. Późna faza dorastania.  Warszawa: Wyd. IBE.
  3. Wojciechowska, J., Ziółkowska, B., Piotrowski, K. (2014). Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Rozwój nastolatka. Wczesna faza dorastania. Warszawa: Wyd. IBE.
  4. Wojciechowska, J., Ziółkowska, B., Piotrowski, K. (2014). Niezbędnik Dobrego Nauczyciela. Rozwój nastolatka. Późna  faza dorastania. Warszawa: Wyd. IBE.

KONSULTACJA MERYTORYCZNA PORADNIKÓW

  1. Ziółkowska, B., Wojciechowska, J. (2014). Konsultacja merytoryczna: Molińska, M., Kram, A., Rozpoznanie zasobów nastolatka i środowiska rozwoju. Wczesna faza dorastania. Seria: Niezbędnik Dobrego Nauczyciela (red. A. I. Brzezińska). Warszawa: Instytut Badań.
  2. Ziółkowska, B., Wojciechowska, J. (2014). Konsultacja merytoryczna: Molińska, M., Kram, A., Rozpoznanie zasobów nastolatka i środowiska rozwoju. Późna faza dorastania. Seria: Niezbędnik Dobrego Nauczyciela (red. A. I. Brzezińska). Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

ROZDZIAŁY W KSIĄŻKACH

  1. Ziółkowska, B., Kubicka, M. (1994). Myślenie twórcze. W: G. Lutomski (red.), Uczyć inaczej  (s. 90-93). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  2. Ziółkowska, B., Kubicka, M.(1994). Moje umiejętności wychowawcze. W: G. Lutomski (red.), Uczyć inaczej (s. 95-97). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  3. Ziółkowska, B. (2000). Anorexia nervosa – sposób radzenia sobie w sytuacjach trudnych. W: A. Suchańska (red.), Podmiotowe i społeczno-kulturowe uwarunkowania anoreksji. Wybrane zagadnienia (s. 29-47). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  4. Ziółkowska, B. (2000). Zaburzenia funkcjonowania systemu rodzinnego i konieczność podjęcia terapii systemowej. W: A. Suchańska (red.), Podmiotowe i społeczno-kulturowe uwarunkowania anoreksji. Wybrane zagadnienia (s. 173-183). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  5. Ziółkowska, B. (2002). Specyfika stadium adolescencji jako kontekst ekspresji  Anorexia nervosa. W: A. Brzezińska, M. Bardziejewska, B. Ziółkowska (red.), Zagrożenia  rozwoju  w okresie dorastania (s. 153-171).  Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  6. Ziółkowska, B. (2005). Okres dorastania. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 379-422). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  7. Ziółkowska, B. (2005). Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać potencjał młodych dorosłych? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 423-468). Gdańsk: Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  8. Ziółkowska, B.(2005). Środkowy okres dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa (s. 553-590). Gdańsk: Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  9. Ziółkowska, B. (2007). Wspomaganie rozwoju dzieci i nastolatków przewlekle chorych. W: A. Brzezińska (red), Zadania rodziny i szkoły: od samodzielności dziecka do efektywności pracownika (s.149 - 158). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SWPS Academica.
  10. Brzezińska, A. I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2008, II wyd. 2010). Psychologia rozwoju człowieka. W: J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (s. 95-292). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  11. Ziółkowska, B., Weber, M. (2009). Czynniki psychologiczne jako determinanty sposobu żywienia. W: J. Gawęcki, W. Roszkowski (red.), Żywienie a zdrowie publiczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  12. Ziółkowska, B. (2009). Ile fizycznej atrakcyjności w atrakcyjności społecznej? Rzecz o sile pierwszego wrażenia. W: B. Ziółkowska, A. Cwojdzińska, M. Chołody (red.), Ciało w kulturze i nauce (s. 53-62).  Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  13. Ziółkowska, B. (2009). Sytuacje trudne jako źródło zaburzeń łaknienia. Zaburzenia łaknienia jako źródło sytuacji trudnych. W: B. Ziółkowska (red.), Opętanie (nie)jedzeniem (s. 27-36). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  14. Ziółkowska, B. (2009). Dlaczego (nie)jemy? Psychologiczne uwarunkowania stosunku do pokarmu. W: B.  Ziółkowska (red.), Opętanie (nie)jedzeniem (s.177-186). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  15. Appelt, K., Jabłoński, S.,  Wojciechowska, J., Ziółkowska, B. (2010). Psychospołeczny kontekst projektowania pomocy dla osób z rzadkimi chorobami. W:  A. I. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska  (red.), Sytuacja i potrzeby osób z ograniczeniami sprawności rzadkimi i sprzężonymi (s.287-296). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  16. Appelt, K., Jabłoński, S.,  Wojciechowska, J., Ziółkowska, B. (2010). Planowanie pomocy dla osób z rzadkimi schorzeniami i ich otoczenia. W: A. I. Brzezińska, R. Kaczan, K. Smoczyńska  (red.), Oferty i możliwości pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności rzadkimi i sprzężonymi (s. 297-322). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
  17. Ziółkowska, B. (2016). Psychologia zaburzeń odżywiania. W: L. Cierpiałkowska, H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna. Warszawa: PWN.
  18. Wycisk, J., Ziółkowska, B. (2016). Zachowania autodestruktywne u dziewcząt w okresie adolescencji. W: A. Matysiak-Błaszczyk, B. Jankowiak (red., Dziewczęta i kobiety w procesie zaburzonej socjalizacji. Poznań: WSE.
  19. Ziółkowska, B., Wycisk, j. (2016). Zachowania autodestruktywne. Planowanie działań interwencyjnych na terenie szkoły - pytania, uwarunkowania, procedury. W: Prűfer, P. (red.), Na krawędzi. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jakuba z Paradyża.
  20. Ziółkowska, B., Mroczkowska, D. (2016). Zaburzenia odżywiania i nieprawidłowe zachowania jedzeniowe. W: Prűfer, P. (red.), Na krawędzi. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jakuba z Paradyża.
  21. Ziółkowska, B. (2020). Zaburzenie z napadami objadania się: aspekt psychologiczny. W: A. Brytek-Matera (red.), Psychodietetyka. Warszawa: PWN (516-534).
  22. Ziółkowska, B. (2020). Syndrom gotowości anorektycznej. Zadania rodzicielskie w profilaktyce zaburzonego odżywiania. W: L. Bakiera (red.), Rodzicielstwo. Ujęcie interdyscyplinarne. Poznań: Wydawnictwo NAukowe UAM (235-248).
  23. Ziółkowska, B.(2020). Wychowanie zdrowotne. W: H. Liberska, J. Trempała (red.), Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa: PWN (415-429).
  24. Ziółkowska, B., Weber, M. (2023). Psychologiczne determinanty sposobu żywienia. W: J. Gawęcki, W. Roszkowski (red.), Żywienie człowieka, T.3. Warszawa: PWN (270-299).
  25. Ziółkowska, B. (2023).  (Nie)jedzenie - ustosunkowanie dzieci i młodzieży do pokarmu i siebie. W: B. Ziółkowska, M. Miotk-Mrozowska, J. Ocalewski (red.), Wyzwania wychowania w świetle problemów dzieci i młodzieży. Warszawa: DIFIN (196-224).

ARTYKUŁY POPULARNO-NAUKOWE

  1. Ziółkowska, B.,(1993). Dziecko w sytuacjach trudnych. Edukacja i Dialog, 9, 31-33.
  2. Bardziejewska, M., Brzezińska, A., Czub, T., Lutomski, G., Małkowicz, M., Smykowski, B., Wiliński, P., Ziółkowska B., (1994). Promocja zdrowia w systemie edukacji - wspomaganie rozwoju osobistego nauczyciela. Kraków: Wydawnictwo TUL.
  3. Ziółkowska, B., (1994). Sytuacje trudne sprzyjają rozwojowi. Edukacja i Dialog, 5, 30-32.
  4. Ziółkowska, B. (1994). Wypróbować na sobie. Edukacja i Dialog, 5, 19 - 24.
  5. Ziółkowska, B., Wycisk, J., (1994). Warsztaty twórczego rozwiązywania problemów. Edukacja i Dialog, 6, 44 - 50.
  6. Ziółkowska, B., Kubicka, M., (1994). Warsztaty umiejętności interpersonalnych  dla nauczycieli. Edukacja i Dialog, 7, 44 - 48.
  7. Ziółkowska, B., (1995). Warsztaty umiejętności wychowawczych. Edukacja i Dialog, 10, 53-55.
  8. Ziółkowska, B., Wycisk, J., (1995). Poznaj samego siebie. Ćwiczenia treningowe. Edukacja i Dialog, 8, 36 - 38.
  9. Ziółkowska, B. (1998). Dlaczego młodzież się głodzi ? Edukacja i Dialog, 5, 51- 54.
  10. Ziółkowska, B. (1998). Czas chudych ciał. Charaktery, 11 (22), 20 - 21.
  11. Ziółkowska, B. (1999). Rodzinne uwarunkowania zaburzeń jedzenia. Edukacja i Dialog, 2, 55 - 59.
  12. Ziółkowska, B. (1999). Jak sobie radzić z  zaburzeniami jedzenia? Edukacja i Dialog, 4, 39 - 44.
  13. Ziółkowska, B. (2004). Środkowa dorosłość: zagrożenia rozwoju. Remedium, 135 (5), 4 - 5.
  14. Ziółkowska, B. (2004). Podatność na  anorexia nervosa w kontekście normatywnych zmian okresu wczesnej adolescencji – część 1. Remedium, 7-8 (137-138), 26-27.
  15. Ziółkowska, B. (2004). Podatność na  anorexia nervosa w kontekście normatywnych zmian okresu wczesnej adolescencji – część 2. Remedium, 9 (139), 18-19.
  16. Ziółkowska, B. (2004). Słabe i mocne strony młodzieży w okresie gimnazjalnym. Psychologia w szkole, 51-58.
  17. Ziółkowska, B. (2005). Bulimia nervosa. Remedium, 2 (144), 16-18.
  18. Ziółkowska, B. (2005). Problem otyłości dzieci i młodzieży. Remedium,7/8, 16-18.
  19. Ziółkowska, B. (2006). Sytuacja psychologiczna dzieci chronicznie chorych. Remedium,4, 4-5.
  20. Ziółkowska, B. (2007). Jak sobie radzić z zaburzeniami jedzenia? Edukacja i dialog, 4, 65-72.
  21. Ziółkowska, B. (2007). Gdy dziecko odmawia jedzenia. Psychologia  w szkole, 2(14), 131-136.
  22. Ziółkowska, B. (2007). Czego gołym okiem nie widać/ zaburzenia łaknienia. Psychologia w szkole,3(15),135-142.
  23. Ziółkowska , B. (2012). Zespół jedzenia kompulsywnego: w kręgu uzależnień behawioralnych, Remedium, 11, Wkładka, 1-3

RECENZJE ARTYKUŁÓW I MONOGRAFII

  1. Kiedy oczy nie widzą… Uwaga i pamięć. wysokokalorycznych potraw (2014). Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni.
  2. Samokontrola i jej rola w odżywianiu się (2014). Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni.
  3. Emocje a zachowania żywieniowe – przegląd badań. Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni.
  4. Samoregulacja zachowań żywieniowych: wpływ standardów oraz mechanizmów kontroli działania (2014). Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni.
  5. Ziółkowski, P. (2016) . Pedagogizacja rodziców – potrzeby i uwarunkowania.
  6. Znaczenie wieku realnego i wieku subiektywnego w doświadczaniu siebie cielesnego przez osoby w okresie senioralnym. Polskie Forum Psychologiczne.
  7. Pro Ana. Cz. I. Najważniejsze jest to, co mówi waga. Aktywność w internetowej społeczności pro ana jako wskaźnik syndromu gotowości anorektycznej. Polskie Forum Psychologiczne.
  8. „Bycie na diecie” – (nie)skuteczna metoda w walce z otyłością? Perspektywa podmiotowa a odchudzanie - próba konceptualizacji. Polskie Forum Psychologiczne.
  9. Zachowania zdrowotne studentek. Polskie Forum Psychologiczne.
  10. Emocjonalne aspekty zachowań żywieniowych. Problemy Higieny i epidemiologii.
  11. Czepczor, K., Brytek-Matera, A.  (2017). Jedzenie pod wpływem emocji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Difin.
  12. Łodygowska, E., Pieńkowska, E. (2017). Psychologia dziecka. Norma i patologia. Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
  13. Prűffer, P. (red.) (2017). Człowiek sam dla siebie wyzwaniem. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo Naukowe Akademii im. Jakuba z Paradyża.
  14. Obara-Gołębiowska M. (2019). Psychologiczne aspekty leczenia otyłości.
  15. Wojciechowska, J. (2019). Rodzina przy stole. Poznań: Wydawnicwto WNS.
  16. Zachowania autoagresywne w percepcji młodych kobiet. Rola wsparcia ze strony środowiska szkolnego (2020). Forum Oświatowe.
  17. Izydorczyk, B.(2020). Obraz ciała w zaburzeniach odżywiania - diagnoza i terapia psychologiczna. Kraków: Wydawnictwo UJ.
  18. Leczenie zaburzenia polegającego na ograniczaniu/unikaniu przyjmowania pokarmu (ARFID) z wysokim poziomem lęku. Propozycja protokołu postępowania terapeutycznego. Psychoterapia (2020).
  19. Wyzwania okresu dorastania u osób homoseksualnych w świetle wybranych koncepcji rozwoju człowieka (2021). Człowiek i Społeczeństwo
  20. Izydorczyk, B. (2022). Body Image in Eating Disorders. Clinical Diagnosis and Integrative Approach to Psychological Treatment. London and New York: Routledge. 
  21. Ri Hai, Yin Yang (2022). Social network site appearance comparison's prediction of anxiety among Chinese females: The mediation effect of Body areas satisfaction, overweight preoccupation and self-esteem Front. Psychiatry 13775782. doi: 10.3389/fpsyt.2022.775782
  22. Uważność a radzenie sobie ze stresem u kobiet i mężczyzn (2023). Człowiek i Społeczeństwo.
  23. Poczucie koherencji i dojrzałość żywieniowa a poczucie stresu wśród młodych dorosłych(2023). Przegląd Psychologiczny
RECENZJE W POSTĘPOWANIACH HABILITACYJNYCH I PRZEWODACH DOKTORSKICH
  1. Recenzja osiągnięcia naukowego Pani dr Karoliny Zarychty-Zajączkowskiej pt. Zależności między zmiennymi poznawczymi, emocjonalnymi i społecznymi a masą ciała i związanymi z nią zachowaniami: od badań do teorii, w postępowaniu o nadanie stopnia naukowego doktora habilitowanego w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie psychologia.
  2. Recenzja rozprawy doktorskiej Pani mgr Katarzyny Bąbik pt. Skuteczność terapii behawioralnej u dzieci z trudnościami w karmieniu, przygotowanej w Uniwersytecie SWPS w Warszawie, pod kierunkiem Pana Profesora P. Ostaszewskiego i Pani dr hab. A. Horvath-Stolarczyk
  3. Recenzja rozprawy doktorskiej Pani mgr Marzeny Sekuły pt. Regulacja zachowań żywieniowych u pacjentów chorych na otyłość olbrzymią kwalifikowanych do leczenia bariatrycznego: Rola mechanizmów kontroli działania, poczucia własnej skuteczności oraz autonomii i motywacj, przygotowanej w Uniwersytecie SWPS w Warszawie, pod kierunkiem Pani dr hab. Romany Kadzikowskiej-Wrzosek, profesor Uniwersytetu SWPS
  4. Recenzja rozprawy doktorskiej Pani mgr Niny Page pt. Niewerbalne i werbalne reprezentacje ciała a poczucie tożsamości cielesnej i osobistej, przygotowanej w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu pod kierunkiem Pani dr hab. Aleksandry Pilarskiej, prof. UAM
  5. Recenja rozprawy doktorskiej Pani mgr Dominiki Chabin pt. Neofobia żywieniowa a wrażliwość chemosensoryczna dzieci i młodzieży, przygotowanej w Uniwersytecie Wrocławskim pod kierunkiem Pani dr hab. Agnieszki Sorokowskiej, prof. UWr.
EKSPERTYZY

Appelt, K., Hejmanowski, Sz., Jabłoński, S., Wojciechowska, J., Ziółkowska, B. (2009). Charakterystyki rzadkich rodzajów niepełnosprawności: etiologia, symptomatologia, programy pomocy w Polsce. Poznań: Instytut Psychologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza (maszynopis niepublikowany; ekspertyza przygotowana dla projektu systemowego EFS/PFRON/SWPS nr WND-POKL-01.03.06-00-041/08 nt.: Ogólnopolskie badania sytuacji, potrzeb i możliwości osób niepełnosprawnych.