prof. dr hab. Moisan-Jablonski Christine SylviaPublikacje

prof. dr hab. Moisan-Jablonski Christine SylviaPublikacje

I POZYCJE ZWARTE

2013

  • Krystyna Moisan-Jabłońska [Christine Moisan-Jablonski], Polskie przygody grafiki zachodnioeuropejskiej: XVII-XVIII w., Ciche 2013, [Wydawca: Sarmatia Artistica], s. 496, ISBN 978-83-926067-3-4.

2002

  • Krystyna Moisan-Jabłońska [Christine Moisan-Jablonsk]i, Obrazowanie walki dobra ze złem, Kraków 2002 [Wydawca: Universitas], s. 788 + 411 il. [seria: Polska sztuka kościelna renesansu i baroku: Tematy i symbole, red. K. Moisan-Jabłońska [Christine Moisan-Jablonski], cz. 4. Nauka Kościoła, t. III], ISBN 83-242-0074-6.

Recenzje (wybór) - Aleksandra Koutny, Polish Baroque Psychomachia, Print Quarterly, XXII, 2005, 2, p. 165.

1995

  • Krystyna Moisan-Jabłońska [Christine Moisan-Jablonski], Obraz czyśćca w sztuce polskiego baroku: Studium ikonograficzno-ikonologiczne, Warszawa 1995 [Wydawnictwo Semper], (format A4), s. 200, il. 163, ISBN 83-85810-56-0.

Recenzje (wybór)

- Małgorzata Biernacka, Krystyna Moisan-Jabłońska, Obraz czyśćca w sztuce polskiego baroku. Studium ikonograficzno-ikonologiczne, Warszawa 1995, Wydawnictwo Naukowe Semper, ss. 200, il., „Barok. Historia-Literatura-Sztuka” III/1 (5) 1996, ss. 304-305.

- Beata Szafraniec-Rdułtowska , Krystyna Moisan-Jabłońska, „Obraz czyśćća w sztuce polskiego baroku. Studium ikonograficzno-ikonologiczne”. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Semper” 1995, ss. 200, il., „Biuletyn Historii Sztuki” r. LVII, nr 3/4, Warszawa 1995, ss. 405-407.


1987

  • Krystyna S. Moisan [Christine Moisan-Jablonski], Maryja orędowniczka wiernych, współautor: Beata Szafraniec, Warszawa 1987 [Wydawnictwo ATK]; rozdziały: Matka Boska Różańcowa, Matka Boska Szkaplerzna, Matka Boska Pocieszenia, s. 44-139.

Recenzje (wybór)

- Marian Radwan, Una "grande stagione" dell'arte cristiana, I primi due volumi di uno studio sull'iconografia post-tridentina in Polonia, Osservatore Romano 6 II 1988. 

- Mariusz Karpowicz , Ikonografia maryjna, „Przegląd Katolicki”, r. LXXVI, 1988 nr 21

II PRACE POD REDAKCJĄ

2015

  • Pióro na wodzie: Eseje o ks. Januszu St. Pasierbie i studia z ikonografii dedykowane Jego pamięci, red. Anna Sylwia Czyż, Krystyna Moisan-Jabłońska [Christine Moisan-Jablonski], Warszawa 2015 [Stowarzyszenie Historyków Sztuki], ss. 138, ISBN 978-83-88341-76-2.

2011

  • W kręgu sztuki polskiej i grafiki europejskiej, red. Krystyna Moisan-Jabłońska [Christine Moisan-Jablonski], Warszawa 2011 [Wydawnictwo UKSW], s. 300, ISBN 978-83-7072-680-5.

2010

  • Inspiracje grafiką europejską w sztuce polskiej: Czasy nowożytne, red. Krystyna Moisan-Jabłońska [Christine Moisan-Jablonski], Katarzyna Ponińska, Warszawa 2010 [Wydawnictwo UKSW], s. 220 + 235 il, ISBN 978-83-7072-597-6.

Recenzje (wybór)

- Waldemar Deluga, ‘Printed Sources of Seventeenth- and Eighteenth-Century Polish Art.’, Print Quarterly, XXXI, 2014, 2, p.227-231.

Redakcja serii wydawniczej

  • Polska sztuka kościelna Renesansu i Baroku: Tematy i symbole, red. Krystyna Moisan-Jabłońska [Christine Moisan-Jablonski].

III ARTYKUŁY

2023

•  Freski Paschalisa Wołosa z pobernardyńskiego kościoła w Zamartem, powstałe według kompozycji Johanna Gottfrieda Haida pretekstem do rozważań nad typologią przedstawień "Czterech Pór Dnia" w nowożytnej ikonografii, w: Iucunditas cordis - haec est vita hominis; Księga Jubileuszowa dla dr. hab. Aleksandra Krzysztofa Sitnika OFM w 25. rocznicę święceń kapłańskich, red. Tomasz Moskal, Sandomierz 2023 [Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu], ss. 303-342. ISBN 978-83-8101-550-9

2022

 Pomiędzy grozą śmierci a nadzieją na życie wieczne, czyli o symbolice kilku ornatów żałobnych z końca XVIII oraz XIX wieku : „Roczniki Humanistyczne” t. 70, 2022, z. 4, ss. 35-66 , ISSN 0035-7707, eISSN-2544-5200

  Recenzja: Bodies and Maps : Early Modern Personifications of the Continents, red. Maryanne Cline Horowitz i Louise Arizzoli, Brill, 2021, ISBN: 978-9004387904. Intersections: Interdisciplinary Studies in Early Modern Culture, „Roczniki Humanistyczne”, t. 70, 2022, z. 4, ss.181-187, ISSN 0035-7707, eISSN-2544-5200

  Od  „pomnika głupoty religijnej” do manifestu wiary i patriotyzmu. Jak odmienne kody kulturowe doprowadziły w końcu XVIII wieku do różnego odczytania tego samego obrazu w relacjach Johanna Josepha Kauscha – luterańskiego lekarza ze Śląska i polskiego katolickiego księdza Gabriela Cedrowicza, w: Dobre i złe sąsiedztwa, Sąsiad w historycznej narracji narodowej, red. Teresa Maresz, Katarzyna Grysińska-Jarmuła, Bydgoszcz 2022, ss. 139-147, ISBN 978-83-8018-484-8

2021

  Le cycle méconnu des „Éléments” édité par Johann Hoffmann à Nuremberg – similarités des ouvrages gravés par Jeremias Falck d’après les tableautins attribués à Juste d’Egmont,  „Les Cahiers d’Histoire de l’Art”, nr 19 – 2021, ss. 110-116.   ISSN 1763-0894  ISBN 978-2-9564258-4-7

  Recenzja : Bodies and Maps : Early Modern Personifications of the Continents, sous la direction de Maryanne Cline Horowitz et Louise Arizzoli, Leiden-Boston, Brill, 407 pages, „Les Cahiers d’Histoire de l’Art”, nr 19 – 2021, ss. 152-155.   ISSN 1763-0894   ISBN 978-2-9564258-4-7

  L’image de piété en Pologne à l’époque moderne (XVIIe-XVIIIe siècle). Aperçu des caractéristiques,  w: Les images de dévotion en Europe XVIe-XXIe siècle. Une précieuse histoire, red. Dominique Lerch, Kristina Mitalaitė, Claire Rousseau, Isabelle Sérusier, Paris 2021, [Beauchesne Editeur], ss. 503-520,                                ISBN 978-2-7010-2329-8

 Próby definiowania kodu kulturowego w badaniach nad symboliką religijnego malarstwa polskiego doby baroku, w: Servitium Klio. In honorem professoris Alberti Kotowski, red. Marek. G. Zieliński, Zdzisław Biegański, Bydgoszcz 2021, [Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego], ss. 333-343,                           ISBN 978-83-8018-386-5

 Przedstawienia kamedulskich świętych występujące na przedpiersiach stall kościoła w Rytwianach – nieznane dzieło Carla De Prevo, w: Silva Aurea w Rytwianach 1617-2017. Studia z dziejów kościoła i eremu, red. ks. Tomasz Moskal, Sandomierz 2021, [Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu], ss. 265-292, ISBN 978-83-948348-4-5

2020

Odkrycie nieznanej kolekcji paryskich rycin Jeremiasza Falcka oraz ich kopii przechowywanych w Statens Museum for Kunst w Kopenhadze w kontekście stanu wiedzy i perspektyw badawczych, „Tabularium Historiae”, t. VIII, 2020, ss. 11-48,    ISSN 2543-8433

Les estampes de Guillaume de Gheyn et de Jeremias Falck d’après Charles Le Brun, modèles de la série des „Saisons” burinée par Pierre de Loisy le Jeune et éditée par Donato Supriano, „Les Cahiers d’Histoire de l’Art”, nr 18 – 2020, ss. 128-133,    ISSN 1763-0894        ISBN  978-2-9564258-3-0

Staropolska „chorda”, czyli sznur św. Franciszka jako narzędzie wybawienia dusz z czyśćca w sztuce doby baroku, [w:] Sanktuarium Matki Bożej Pocieszenia w Leżajsku, red. Aleksander Krzysztof Sitnik, Agata Dworzak, Kalwaria Zebrzydowska 2020,  ss. 857-876, ISBN 978-83-63440-66-4

2019

Les Parties du Jour de Jeremias Falck, exécutées pour Jean Ier Leblond et la série des Éléments éditée par  Francoys van Beusekom à Amsterdam, ou les détournements dans l’art de copier, „Les Cahiers d’Histoire de l’Art”, nr 17 – 2019, ss. 78-87, ISSN 1763-0894    ISBN 978-2-9564258-1-6

Jedzenie jako symbol czterech żywiołów, czyli reminiscencje starożytnej teorii związku makro- i mikrokosmosu – na wybranych przykładach grafiki i malarstwa końca XVI i XVII wieku, „Tabularium Historiae”, t. V, 2019, ss. 57-78, ISSN 2543-8433

2018

•Typus Passionum Animae. Un mystérieux emblème flamand du XVIIe siècle et son énigme dévoilée,  „Les Cahiers d’ Histoire de l’Art”, nr 16 – 2018, s. 77-85 [czasopismo z listy European Reference Index for the Humanities dalej ERIH], ISSN 1763-0894; ISBN 978-2-9564258-0-9

Źródła inspiracji i symbolika  regencyjnych „bram tryumfalnych” zdobionych emblematami z kościoła pw. św. Tomasza Apostoła w Nowym Mieście Lubawskim, [w:] Europa, Rzeczpospolita, Prusy Królewskie. Nowożytność, red. Danuta Dettlaff, Bydgoszcz – Puck 2018, ss. 101-131, ISBN 978-83-60219-42-2

 Ewangeliczne przypowieści wplecione w miesiące roku, czyli o cyklu akwafort „Parabolae Christi Iesu in duodecim menses diggestae” wydanym przez braci Klauberów, „Tabularium Historiae”, t. III, 2018, ss. 29-56, ISSN 2543-8433

2017

Les planches des Douze Mois burinées par Jeremias Falck et Guillaume de Gheyn – modèles empruntés des estampes éditées à Cologne par Gerhard Altzenbach, „Les Cahiers d’ Histoire de l’Art”, nr 15 – 2017, s. 62-73 [czasopismo z listy ERIH], ISSN 1763-0894; ISBN 978-2-9533014-9-6.
 
Niebieski zwierzyniec - symbolika zodiaku na wybranych przykładach polskich kazań doby baroku, [w:] Staropolski ogląd świata: Nulla dies sine linea. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Bogdanowi Rokowi w 70 rocznicę urodzin, red. Elżbieta Kościk, Filip Wolański, Rościsław Żerelik, Toruń 2017 [Wydawnictwo Adam Marszałek], ss. 265-279, + bibliografia –wybrane pozycje ze ss. 587-636, ISBN 978-83-8019-781-7.
 
2016
 
Personifications of the Four Continents in Polish Art of the Late 17th and 18th Century: An Outline of the Problem, [w:] The Language of Continent Allegories in Baroque Central Europe, red. Wolfgang Schmale, Marion Romberg, Josef Köstlbauer, Stuttgart 2016 [Franz Steiner Verlag], s. 123-152, ISBN 978-3-515-11457-8
 
Recenzje (wybór)

- Daniel Fulco, ‘A New Perspective on Continent Allegories’ [Fulco on Schmale and Romberg and Köstlbauer, 'The Language of Continent Allegories in Baroque Central Europe'], HABSBURG, H-Net Reviews in the Humanities & Social Sciences, May 2017; URL: https://www.h-net.org/reviews/showrev.php?id=49428

https://networks.h-net.org/node/19384/reviews/180373/fulco-schmale-and-romberg-and-k%C3%B6stlbauer-language-continent-allegories

- Igor Melani, ‘The Language of Continent Allegories in Baroque Central Europe’, edited by Wolfgang Schmale, Marion Romberg and Josef Köstlbauer, Franz Steiner Verlag, Stuttgart 2016, 240 pp., Diciotessimo Secolo. Rivista della Società Italiana di Studi sul Secolo XVIII, III, 2018, pp. 247-251, www.fupress.net/index.php/ds/index

  • De François Mazot à Peter II Aubry et Johann Jacob Thurneysen Père : variations allégoriques sur le thème des Cinq Sens entre Paris, Strasbourg et Lyon, „Les Cahiers d’Histoire de l’Art”, 14 – 2016, s. 115-125 [czasopismo z listy ERIH], ISSN 1763-0894; ISBN 978-2-95330148-9.
  • Przedstawienia pustelników ze stall kościoła kamedułów w Rytwianach w kontekście szerszego oddziaływania kompozycji Maartena de Vosa na wystrój eremickiej świątyni, [w:] Kameduli w Warszawie 1641-2016: 375 lat fundacji eremu na Bielanach, red. Karol Guttmejer, Anna Sylwia Czyż, Warszawa 2016 [wydawca: Miasto Stołeczne Warszawa], s. 407-432, ISBN 978-83-63269-30-2.
  • Malowane grzechy: Garść uwag o wizerunkach występków i grzeszników w religijnej sztuce polskiej doby baroku, [w:] Katalog wystawy Obrazy grzechu w sztuce europejskiej od XV do początku XX wieku, t. II, Grzech: Eseje i noty, red. naukowa Beata Purc-Stępniak, Muzeum Narodowe w Gdańsku 7 listopada 2015 – 31 stycznia 2016, Gdańsk 2016 [wydawca: Muzeum Narodowe w Gdańsku], s. 100-110, ISBN 978-83-63185-69-5.

2015

  • Balthazar Moncornet et Peter II Aubry ou les aventures strasbourgeoises des estampes parisiennes, „Les Cahiers d’Histoire de l’Art”, nr 13 – 2015, s. 95-101 [czasopismo z listy ERIH], ISSN 1763-0894; ISBN 978-2-9533014-7-2.
  • De Paris à Strasbourg, les métamorphoses d'un cycle d'estampes du XVIIe siècle, „Nouvelles de l’estampe”, nr 252, automne 2015, s. 14-31.
  • Ksiądz Profesor Janusz Stanisław Pasierb jako historyk sztuki nowożytnej, [w:] Pióro na wodzie: Eseje o ks. Januszu St. Pasierbie i studia z ikonografii dedykowane Jego pamięci, red. Anna Sylwia Czyż, Krystyna Moisan-Jabłońska [Christine Moisan-Jablonski], Warszawa 2015 [Stowarzyszenie Historyków Sztuki], s. 8-19, ISBN 978-83-88341-76-2.
  • Obraz na usługach słowa czy słowo w służbie obrazu? O wzajemnym przenikaniu się wytworów sztuk plastycznych i literatury w przestrzeni sakralnej doby baroku, [w:] Człowiek w przestrzeni sakralnej: Liturgia i sztuka, red. Grażyna Ryba, Rzeszów 2015 [Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego], s. 53-71, + il. 1-10, ISBN 978-83-7996-111-5.
  • Małpy, ucieszni ludkowie i cukrowi bohaterowie czyli o kilku alegoriach na kpiarską modłę, [w:] Initium sapientiae humilitas: Studia ofiarowane Profesorowi Jakubowi Pokorze z okazji 70. urodzin, red. Magdalena M. Olszewska, Agnieszka Skrodzka, Warszawa 2015 [Instytut Historii Sztuki UKSW w Warszawie], s. 170-178, ISBN 978-83-937339-8-9.
  • Symbolika obrazu „Alegorii Bożej Opatrzności” z klasztoru Sióstr Wizytek w Krakowie, [w:] „Saeculum Christianum”, rok XXII, 2015, s. 172-183,ISSN 1232-1575.

2014

  • The Indirect Comparative Method: An Attempt at Trying to Find a Path between the Scylla of Iconography and the Charybdis of the History of Religious Mentality, „Ikon – Journal of Iconographic Studies”, 7 – 2014, s. 263-274 [czasopismo z listy ERIH], ISSN 1846-8551.
  • Les grisailles attribuées à Juste d’Egmont modèles du graveur Jérémias Falck le Polonois, „Les Cahiers d’Histoire de l’Art”, nr 12 – 2014, s. 31-38 [czasopismo z listy ERIH], ISSN 1763-0894 ISBN 978-2-9533014-6-5.
  • Nieuchronność czyśćcowej peregrynacji i jej obraz w sztuce polskiej czasów nowożytnych, [w:] Zjawiska magiczno-demoniczne na terenie dawnych ziem pruskich na przestrzeni wieków na tle porównawczym, red. Kazimierz Grążawski, Jan Gancewski, Olsztyn 2014 [Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie], s. 263-278, ISBN 978-83-7299-851-4.

2012

  • Zabytki sztuki kościelnej wobec digitalizacji – nowe możliwości opisu cyfrowego i ochrony obiektów, [współautor: Izabela Przepałkowska], [w:] Strategia i metoda digitalizacji i udostępniania zbiorów kościelnych, red. Maciej Bała, Stanisław Dziekoński, Warszawa 2012 [Wydawnictwo UKSW], s. 23-43, ISBN 978-83-7072-738-3.
  • Propozycje digitalizacji i udostępniania w sieci zabytkowych obiektów architektury i plastyki sakralnej na przykładzie Archidiecezji Warszawskiej, [współautor: Izabela Przepałkowska], [w:] Kościół a digitalizacja: Strategia i metoda digitalizacji zbiorów kościelnych na przykładzie Archidiecezji Warszawskiej, red. Maciej Bała, Stanisław Dziekoński, Warszawa 2012 [Wydawnictwo UKSW], s. 7-19, ISBN 978-83-7821-040-5.
  • Odnaleziony flamandzki pierwowzór rodzimych barokowych kompozycji sceny dobrego umierania i jego symbolika, [w:] Ex voto, Studia dedykowane Ojcu Janowi Golonce OSPPE w 75. rocznicę urodzin i w 50. rocznicę święceń kapłańskich, red. naukowa Przemysław Mrozowski, Jerzy Żmudziński, Jasna Góra w Częstochowie 2012 [Jasnogórska Fundacja Pro Patria,Wydawnictwo «Czuwajmy»], s. 519-530, il. na s. 735-736, ISBN 978-83-62862-17-7.
  • W kręgu mistyki karmelitańskiej czyli o dwóch krakowskich obrazach „Wizerunku człowieka wnętrznego”, [w:] Fides ex visu: Okiem mistyka, red. Aneta Kramiszewska, Lublin 2012 [Wydawnictwo Werset], s. 135-158, + pl. XII, XIII, ISBN 978-83-63527-16-7
  • W duchu „concordia discors” czyli o niezmiennej zmienności pór roku. Garść uwag na kanwie nowożytnych sztuk pięknych, „Ethos”, nr 99 lipiec-wrzesień 2012, s. 137-157, + il. 1-19, ISSN 0860-8024.

2011

  • O programie ikonograficznym malowideł zdobiących dawny refektarz klasztoru bernardynów na Czerniakowie w Warszawie, [współautor: Alicja Kisiel], [w:] W kręgu sztuki polskiej i grafiki europejskiej, red. Krystyna Moisan-Jabłońska [Christine Moisan-Jablonski], Warszawa 2011 [Wydawnictwo UKSW], s. 41-83, ISBN 978-83-7072-680-5.
  • Polskie i dolnośląskie przedstawienia „Septem Refugia” — mało znanego tematu malarstwa religijnego powstałego w kręgu kultury niemieckiej, [w:] W kręgu sztuki polskiej i grafiki europejskiej, red. Krystyna Moisan-Jabłońska [Christine Moisan-Jablonski], Warszawa 2011 [Wydawnictwo UKSW], s. 151-169, ISBN 978-83-7072-680-5.
  • Koncepcja „fides per visum” w pismach polskich kaznodziejów doby baroku, [w:] Fides ex visu, red. Ryszard Knapiński, Aneta Kramiszewska, Lublin 2011 [Wydawca: Towarzystwo Naukowe KUL], s. 45-55, ISBN 978-83-7306-550-5 ISBN 978-83-7702-250-4.

2010

  • Niderlandzkie źródło przedstawień czterech rzeczy ostatecznych na tle działalności rytowniczej ojca Antoniego Węgrzynowicza, [w:] Inspiracje grafiką europejską w sztuce polskiej: Czasy nowożytne, red. Krystyna Moisan-Jabłońska [Christine Moisan-Jablonski], Katarzyna Ponińska, Warszawa 2010 [Wydawnictwo UKSW], s. 185-199, il. na s. 193-208, ISBN 978-83-7072-597-6.
  • Alegoryczne wariacje na temat dwunastu miesięcy na przykładzie wybranych plansz cyklu „Annus Dierum Sanctorum”, [w:] Homo Creator et Receptor Artium: Księga pamiątkowa Księdzu Profesorowi Stanisławowi Kobielusowi ofiarowana, red. Małgorzata Wrześniak, Warszawa 2010 [Wydawnictwo UKSW], s. 237-254, il. 68-80, ISBN 978-83-7072-654-6.

2009

  • Symbolika obrazu Matki Bożej Karmelitańskiej „Bruna” z miejscowości Pruśce oraz feretronu z Trutowa, naśladujących nieznany pierwowzór graficzny, w: Veritati serviens: Księga pamiątkowa Ojcu Profesorowi Januszowi Zbudniewkowi zp, red. Jan Dzięgielewski, Tadeusz Krawczak, Kazimierz Łatak, Wiesław J. Wysocki, Warszawa 2009 [Wydawnictwo UKSW], s. 225-242 + il. 1-16, ISBN 978-83-7072-547-1.

2008

  • Symbolika dawnej zasuwy cudownego obrazu św. Józefa z Kalisza i jej graficzny pierwowzór, [w:] Patriae commodis serviens... Być Ojczyźnie pożytecznym.... Księga pamiątkowa dedykowana prezydentowi RP Ryszardowi Kaczorowskiemu, red. Wiesław Jan Wysocki, Warszawa 2008 [Wydawnictwo UKSW], s. 111-139, ISBN 978-83-7072-466-5.
  • Historia powstania pewnego frontispisu, czyli o znanym niderlandzkim artyście Maartenie van Heemskercku i polskim duchownym ojcu Antonim Węgrzynowiczu, [w:] Trwać oznacza ocalić Dobro i Piękno: Pamięci księdza Janusza St. Pasierba w 15. rocznicę śmierci, red. Maria J. Wilczek, Tomasz Tomasik, Pelplin 2008 [Wydawnictwo Bernardinum], s. 305-317, ISBN 978-83-7380-649-8.
  • Polnische, schlesische und mährische Darstellungen der Sieben Heiligen Zufluchten – ein deutsches Thema der Barockzeit, [w:] Slezsko země Koruny České: Historie a kultura 1300-1740, cz. B, red. Helena Dánová, Jan Klípa, Lenka Stolárová, Praha 2008 [Wydawca: Národní galerie v Praze], s. 855-869, ISBN 978-80-7035-396-7.

2007

  • Sgraffito na fasadzie Kamienicy Górskich w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą i jego pierwowzór graficzny, [w:] Studia nad sztuką renesansu i baroku, t. VIII, Fundator i dzieło w sztuce nowożytnej, Część 3, red. Jerzy Lileyko, Irena Rolska-Boruch, Lublin 2007 [Wydawca: Towarzystwo Naukowe KUL], s. 259-274, il. 1-8, ISBN 978-83-7306-344-0.

2006

  • Obecność czterech żywiołów w polskiej sztuce XVII wieku, [w:] Obraz i żywioły: Materiały z Konferencji „Obraz i żywioły”, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, 11-12 października 2006, red. Małgorzata Urszula Mazurczak, Małgorzata Żak, Lublin 2007 [Wydawnictwo KUL], s. 215-232, XXXIV-XLIII (il. 1-22), ISBN 978-83-7363-640-8.
  • Malowidło Charles Le Bruna z Pawilonu Jutrzenki w Sceaux inspiracją dla wilanowskich plafonów pór roku Jerzego Eleutera Siemiginowskiego, „Biuletyn Historii Sztuki”, LXVIII, 2006, nr 1, s. 45-58, ISSN 0006-3967.

2004

  • Przedstawienie św. Wenantego z Camerino orędownika dusz czyśćcowych, pochodzące z kaplicy cmentarnej w Dobrzyjałowie niedaleko Łomży, „Saeculum Christianum”, r. 11 (2004) nr 1, s. 159-163, ISSN 1232-1575.

2003

  • Ars moriendi et purgatorium” czyli malowany moralitet XVII i XVIII wieku, [w:] Patrimonium Marianorum: Ojciec Kazimierz Wyszyński (1700-1755) w kontekście swej epoki, red. Kazimierz Pek, Warszawa-Lublin 2003 [Wydawnictwo Księży Marianów], s. 81-106 + 14 il., ISBN 83-7119-415-3.
  • Obrazowanie idei „compasssio” i „corredemptio” na polskich barokowych przedstawieniach dusz czyśćcowych, „Saeculum Christianum” r. 10 (2003) nr 2, s. 129-143, ISSN 1232-1575.

2000

  • O Sybillach jeszcze słów kilka, „Barok. Historia-Literatura-Sztuka”, r. VII/1 (13) 2000, s. 159-164, ISSN 1234-3233.
  • „Mors, iudicium, infernus, coelum et purgatorium”, czyli rzecz o sprawach ostatecznych, [w:] Przeraźliwe echo trąby żałosnej do wieczności wzywającej: Śmierć w kulturze dawnej Polski od średniowiecza do końca XVIII wieku, Katalog wystawy pod red. Przemysława Mrozowskiego, 15 grudnia 2000-15 marca 2001, Zamek Królewski w Warszawie, Warszawa 2000 [Wydawca: Arx Regia], s. 9-34, ISBN 83-7022-113-0.
  • Wprowadzenie, [w:] Magdalena Pielas, Matka Boska Bolesna, Kraków 2000 [Wydawca: Universitas], s. 5-13. [seria: Polska sztuka kościelna renesansu i baroku: Tematy i symbole, red. K. Moisan-Jabłońska [Christine Moisan-Jablonski], cz. 2, Nowy Testament, t. I], ISBN 83-7052-665-9.
  • Słowo wstępne, [w:] Magdalena Pielas, Matka Boska Bolesna, Kraków 2000 [Wydawca: Universitas], s. 15-18. [seria: Polska sztuka kościelna renesansu i baroku: Tematy i symbole, red. K. Moisan-Jabłońska [Christine Moisan-Jablonski], cz. 2, Nowy Testament, t. I], ISBN 83-7052-665-9.
  • Słowo wstępne, [w:] Ewa Zapolska, Cnoty teologalne i kardynalne, Kraków 2000 [Wydawca: Universitas], s. 5-7. [seria: Polska sztuka kościelna renesansu i baroku: Tematy i symbole, red. K. Moisan-Jabłońska [Christine Moisan-Jablonski], cz. 4, Nauka Kościoła, t. I], ISBN 83-7052-666-7.
  • Słowo wstępne, [w:] Renata Słoma, Sybille, Kraków 2000 [Wydawca: Universitas], s. 5-7. [seria: Polska sztuka kościelna renesansu i baroku: Tematy i symbole, red. K. Moisan-Jabłońska [Christine Moisan-Jablonski], cz. 4, Nauka Kościoła, t. II], ISBN 83-7052-667-5.

1999

  • Skarbony duchowne – zapomniana forma dewocji doby baroku, „Barok. Historia-Literatura-Sztuka”, r. VI/2 (12) 1999, s. 125-136, ISSN 1234-3233.

1998

  • Słowo wstępne [w:] Dominik Krzysztof Łuszczek, Inspiracje religijne w polskim malarstwie i grafice 1981-1991, [Warszawa 1998] [Wydawca: Społeczny Komitet im. Ojca Dominika Łuszczka], s. 6, ISBN 83-904415-0-0 ISBN 83-905473-1-7.

1996

  • Mika Karolina Mickun – zarys biografii i twórczości, „Biuletyn Historii Sztuki”, r. LVIII, 1996, nr 1/2. s. 33-45, ISSN 0006-3967.

1995

  • „Mors et purgatorium”: Ikonografia dwóch obrazów z kościoła p. w. Świętego Ducha w Lublinie, „Saeculum Christianum” r. 2 (1995) nr 2, s. 105-119, ISSN 1232-1575.
  • Graficzne pierwowzory czterech obrazów Krzysztofa Fokelskiego z zakrystii jasnogórskiej, „Studia Claromontana”, t. XV, Jasna Góra 1995, s. 417-431, ISSN 0208-8657.

1994

  • Santiago Sebastián, Le baroque ibéro-américain. Message iconographique, „Barok. Historia-Literatura-Sztuka”, I/2, 1994, s. 183-184, ISSN 1232-3233.

1991

  • L'iconographie mariale dans l'art polonais du XIXe siècle, [w:] De Cultu Mariano Saeculis XIX-XX. Acta Congressus Mariologici-Mariani Internationalis in Sanctuario mariano Kevelaer (Germania) Anno 1987 celebrati, t. VII, De cultu mariano saeculis XIX et XX usque ad Concilium Vaticanum II in litterarum studiis et in arte christiana, Romae 1991, s. 255-272.

1988

  • Ikonografia maryjna w polskiej sztuce XIX wieku, [w:] Niepokalana. Kult Matki Bożej na ziemiach polskich w XIX wieku, red. B. Pylak, Cz. Krakowiak, Lublin 1988 [Redakcja Wydawnictw KUL], s. 699-712, ISBN 83-228-0125-4.

1988

  • Uwagi nad metodologią badań ikonografii polskiej sztuki kościelnej doby kontrreformacji, „Biuletyn Historii Sztuki”, r. L, 1988, nr 4, s. 335-340.
  • Kronika. Z zagranicy. Francja. Recenzja z wystawy „Światła północy. Malarstwo skandynawskie 1885-1905”, „Sztuka”, r. XIII, nr 2/88, s. 65n.

1986

  • Malarstwo Karola Badury – próba charakterystyki, „Kronika Rzymska”, r. V, nr 51/52, wrzesień-październik 1986, s. 16-21.

1984

  • Zarys ikonografii brackich obrazów różańcowych we Francji w XVII wieku, „Studia Theologica Varsaviensia”, r. XXII, 1984, nr 2, s. 133-157, ISSN 0585-5594.

IV PUBLIKACJE POPULARNONAUKOWE (poza publikacjami prasowymi)

Albumy

2011

  • Brodnica, Ciche 2011 [wydawca: Sarmatia Artistica], s. 104, IV wyd., [seria: Polskie miasteczka], ISBN 978-83-926067-2-7.

2008

  • Brodnica, Warszawa 2008 [wydawca: Sarmatia Artistica],s. 104, III wyd., [seria: Polskie miasteczka], ISBN 978-83-926067-0-3.

2007

  • Górzno, Warszawa 2007 [wydawca: Sarmatia Artistica], s. 96, [seria: Polskie miasteczka], ISBN 978-83-920373-8-5.

2006

  • Brodnica, Warszawa 2006 [wydawca: Sarmatia Artistica], II wyd., s. 104, [seria: Polskie miasteczka], ISBN 83-920373-4-0.

2005

  • Drohiczyn, Warszawa 2005 [wydawca: Sarmatia Artistica], s. 64,. [seria: Polskie miasteczka], ISBN 83-920373-1-6.
  • Brodnica, Warszawa 2005 [wydawca: Sarmatia Artistica], s. 80, [seria: Polskie miasteczka], ISBN 83-920373-2-4.

2004

  • Pułtusk, Warszawa 2004 [wydawca: Sarmatia Artistica], s. 80, [seria: Polskie miasteczka], ISBN 83-920373-0-8.

Katalogi wystaw artystów współczesnych

2000

  • Katalog wystawy: Maciej Kamil Jabłoński: Malarstwo i rysunek, Galeria Prezydenta Warszawy, Warszawa, Pałac Branickich, ul. Miodowa 6/8, 9 XI 2000-1 XII 2000.

1997

  • Katalog wystawy: Dorota Żarska: Malarstwo, 25 luty-28 marca 1997, Galeria ITAL-MOT, al. Wojska Polskiego 60, Warszawa.

1995

  • Katalog wystawy: Maciej Kamil Jablonski, Espace Gainville, 22 rue de Sevran, 93600 Aulnay-sous-Bois, 6-29 décembre 1995.
  • Katalog: Dorota Żarska, Warszawa-Gdańsk 1995.

1988

  • Katalog wystawy: Rzeźba: Mika Karolina Mickun, listopad 1988, Art Gallery BWA, ul. Zamkowa 2a, Olsztyn.

Ilustracje książek

2006

  • Grażyna Maria Dzierżanowska, W pułtuską sobotę, zdjęcia: Krystyna Moisan-Jabłońska [Christine Moisan-Jablonski], Warszawa 2006 [wydawca: Sarmatia Artistica], ISBN 83-920373-5-9.
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Zakład Historii Nowożytnej,

ul. Księcia Józefa Poniatowskiego 12, 85-671 Bydgoszcz, tel: (+48) 52 32 59 200, fax: (+48) 52 32 59 227