prof. dr hab. Łukasiewicz DariuszPublikacje
Książki
(1)Stany Rzeczy i prawda. Szkice filozoficzne, Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2002, s.245.
(2) Filozofia Tadeusza Czeżowskiego, Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2002, s. 387.
(3) Bóg, wszechwiedza, wolność, Wydawnictwo Epigram, Bydgoszcz, 2007, s. 90.
(4) Sąd i poznanie w fenomenologii Edmunda Husserla, Wydawnictwo WSG/Wydawnictwo Rolewski, 2008, s. 219.
(5) Opatrzność Boża, wolność, przypadek. Studium z analitycznej filozofii religii, Wydawnictwo Fundacja Dominikańskie Studium Filozofii i teologii/Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów W drodze/Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Polskiej Prowincji Dominikanów, Kraków/Poznań, 2014, s. 410.
Wykaz współautorskich publikacji naukowych i udział w opracowaniach zbiorowych
(1) Actions, Products, and Things. Brentano and Polish Philosophy, Ontos Verlag,Frankfurt/ Paris/ Lancaster, A. Chrudzimski and D. Łukasiewicz (eds.) 2006, s. 237.
(2) Scientific Knowledge and Common Knowledge, Epigram Publishing House/Kazimierz Wielki University Press, D. Łukasiewicz & R. Pouivet (eds.), 2009, s. 304.
(3) „Rozumieć cierpienie. Wokół myśli Jana Pawła II i pytań o przyszłość chrześcijaństwa”, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Dariusz Łukasiewicz, Marek K. Siwiec, Sylwester Warzyński (red.), 2010, s. 272.
(4) The Right to Believe. Perspectives in Religious Epistemology, Ontos Verlag, Frankfurt/Paris. Dariusz Łukasiewicz & Roger Pouivet (eds.), 2012, s. 244.
(5) Ontological Proofs Today, Special Issue of European Journal For Philosophy of Religion, vol. 4, no.2, (Guest editor), 2012, s. 195.
(6) “Józef Maria Bocheński - The Heritage of Ideas: from Logic to Wisdom”, Studies in East European Thought, v.65, Issue (1), 2013, s.154. (Advisory editor with Ryszard Mordarski).
(7) “O. Józef M. Bocheński, Logika, filozofia, światopogląd”, Filo-Sofija, 21 (2013/2), (redakcja tomu z Ryszardem Mordarskim), s.292.
(8) Epistemology of Atheism. Special Issue of European Journal For Philosophy of Religion, vol. 7, no.1, (Guest editor with Roger Pouivet), Spring 2015, s. 230.
Artykuły
-
„Teoria negatywnych stanów rzeczy Alexiusa Meinonga i Romana Ingardena”, Principia, T. X-XI 1994, s. 97-206.
-
„Znaczenie i prawda w świetle niektórych prac Edmunda Husserla”, Principia, Kraków, T. XIII-XIV 1995, s. 203-211.
-
„Pojęcie stanu rzeczy w Badaniach logicznych E. Husserla”, Kwartalnik Filozoficzny, Nr 3, tom XXIV, 1996, s. 63-87.
-
„Relatywistyczne i absolutne pojęcie prawdy w Prolegomenach do czystej logiki E. Husserla”, Forum Philosophicum, Fac. Philos. SJ., T.1, 1996, 201-220.
-
„Kategoria stanu rzeczy w kontekście noematycznej teorii znaczenia E. Husserla”, Ruch Filozoficzny, 4, 1996, s. 539 – 553.
-
„Niektóre problemy teorii stanów rzeczy w kontekście poglądów innych filozofów E. Husserla”, Idea, 1997, s. 25 – 50. Przedruk [w:] Dariusz Łukasiewicz, Stany rzeczy i prawda, Szkice filozoficzne, Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2002, s.117 – 143.
-
„Adekwatna i apodyktyczna intuicja w kontekście transcendentalnej fenomenologii E. Husserla”, [w:] Stefan Sarnowski, Grzegorz A. Dominiak (red.) Od Platona do współczesności, Bydgoszcz 1999, s. 183-198.
-
„Ontologia znaczenia w Badaniach logicznych E. Husserla”, Filo-Sofija, 1, 2001, s.179 – 211.
-
„Teodycea Richarda Swinburne`a”, Kwartalnik Filozoficzny, Kraków, 4, 2001, 5 – 25.
-
Teorie fikcji we wczesnej fenomenologii Edmunda Husserla”, Filo- Sofija, s.129 – 145.
(11 ) „Teoria sądu Edmunda Husserla”, [w:] Stefan Sarnowski (red.) Inspiracje kartezjańskie w filozofii, Bydgoszcz, 2003, s.175 – 246.
(12) „Przyczynek do teodycei Gottfrieda Leibniza”, Przegląd Filozoficzno-Literacki, 2004, 2, s.75-95.
(13) „Problem piekła – uniwersalizm Thomasa Talbotta”, Kwartalnik Filozoficzny, T. XXXII, 2004, s.75 – 91.
(14) Metaetyka Kazimierza Twardowskiego”, Etyka 37, 2004, s. 215-227.
(15) „Tadeusz Czeżowski`s Approach to the Intentionality and Ontology of Fiction”, Reports on Philosophy, 22, 2004 (druk 2005), s.143 – 161.
(16) “Tadeusz Czeżowski`s Theory of Values”, Parerga -Międzynarodowe Studia Filozoficzne, 2/2004 (druk 2005), s. 91-99.
(17) „Boska wiedza pośrednia, wolność i zło”, Przegląd Filozoficzny, 53, 2005, s.137-142.
(18) „O pojęciu Lebensweltu w fenomenologii Edmunda Husserla”, Przegląd Filozoficzny 54, 2005, s.149-162.
(19) „Brentanian Philosophy and Czeżowski’s Conception of Existence”, [w:] A. Chrudzimski and D. Łukasiewicz (eds.) Actions, Products and Things. Brentano and Polish Philosophy, Ontos Verlag/Frankfurt, s. 183 – 215.
(20) „Ontologie der Sachverhalte”, Filo-Sofija, 5, 2005, s.19-32.
(21)Tradycja judeochrześcijańska a środowisko”, [w:] Włodzimierz Galewicz (red.), Świadomość środowiska, Universitas, Kraków, s. 221-238.
(22) “Logical and Metaphysical Assumptions of Bernard Bolzano’s Theodicy”, Forum Philosphicum. International Journal For Philosophy, 12, 2007, s. 33-56.
(23) “Brentano’s Theory of Judgment and the Lvov-Warsaw School, Ruch Filozoficzny, LXIV,1, 2007, s. 33-47.
(24) “Metafizyczne podstawy teodycei Bernarda Bolzano”, Przegląd Filozoficzny, 1, 2007, s. 223-238.
(25) „Metaphysics of Axiological Realism”, Philosophia Scientiae, 12/2008, s. 1-18.
(26) „Ontologiczne podstawy aksjologii T. Czeżowskiego”, Filo-Sofija, 8, 2008, s.155-177.
(27) „Polish Ontology and the Brentanian Tradition”, [w:] Sandra Lapointe, Jan Woleński, Mathieu Marion and Wioletta Miśkiewicz (eds.), The Golden Age of Polish Philosophy, Springer, Dordrecht, 2009, s. 16-31.
(28) “Between Common Sense and Fantology”, [w:] D. Łukasiewicz & R. Pouivet Roger (eds.) Scientific Knowledge and Common Knowledge, Epigram Publishing House/Kazimierz Wielki University Press, 2009, s.155-171.
(29) “Źródła, zasady i perspektywy realizmu moralnego Tadeusza Czeżowskiego”, Ruch Filozoficzny, nr. Tom LXVI, 2009, s. 363-373.
(30) „Piekło – kara czy wolny wybór?”, Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, kwiecień-wrzesień, 2010, s. 90-105.
(31) „Metafizyczne podstawy chrześcijańskiej wizji cierpienia”, [w:] Dariusz Łukasiewicz, Marek. K. Siwiec, Sylwester Warzyński (red.), Rozumieć cierpienie. Wokół myśli Jana Pawła II i pytań o przyszłość chrześcijaństwa. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2010, s. 88 -108.
(32) „Analiza i egzystencja w ujęciu Tadeusza Czeżowskiego”, Analiza i egzystencja, 2011, 15, s. 11-25.
(33) “On Jan Łukasiewicz’s many-valued logic and his criticism of determinism”, Philosophia Scientiae, vol.15/2, 2011, s. 7-20.
(34) „Are we morally obliged to be atheists? Marian Przełęcki on the Right to believe" [w:] Dariusz Łukasiewicz & Roger Pouivet, The Right to Believe. Perspectives in Religious Epistemology. Ontos Verlag, Frankfurt/Paris, 2012, s. 161-178.
(35) “Some Remarks on Husserl’s and Seifert's Ontology of Proposition”, Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej, vol.57, 2012, s. 251-263.
(36) „Prostota Boga a problem zła w klasycznym teizmie z punktu widzenia anglosaskiej filozofii religii”, w Jowita Guja, Jakub Gomółka (red.) Anglosaska filozofia religii wobec wyzwań współczesności, Wydawnictwo Libron, Kraków, 2011, s. 37-49.
(37) „Koncepcja istnienia według Franciszka Brentana", Filo-Sofija, 5, 2011, s. 899-911.
(38) „Brentanowskie inspiracje w filozofii T. Czeżowskiego”, Ruch Filozoficzny, LXIX, 2012, s. 17-25.
(39) „O krytyce determinizmu i logice wielowartościowej Jana Łukasiewicza”, Studia z Filozofii Polskiej, 6, 2011, s. 13-24.
(40) „Zrozumieć w co się wierzy. Recenzja książki Stanisława Judyckiego "Bóg i inne osoby. Próba z zakresu teologii filozoficznej", [w:] Janusz Pyda OP [red.] Teologia filozoficzna. Wokół książki Stanisława Judyckiego "Bóg i inne osoby", Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Polskiej Prowincji Dominikanów, Dominikańskie Studium Filozofii i Teologii, Wydawnictwo/W drodze", Kraków-Poznań 2013, s. 393-408.
(41) „Kilka uwag o intuicjach anzelmiańskich i dowodzie causa totalis Stanisława Judyckiego”, [w:] Janusz Pyda (red.)OP Teologia filozoficzna. Wokół książki Stanisława Judyckiego "Bóg i inne osoby", Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Polskiej Prowincji Dominikanów, Dominikańskie Studium Filozofii i Teologii/Wydawnictwo W drodze", Kraków-Poznań 2013, s.408-415.
(42) „Filozofia Boga w ujęciu Mariana Grabowskiego”, [w:] Janusz Pyda (red.) Pomazaniec. Kontynuacja i dyskusja, Kolegium Filozoficzno-Teologiczne Polskiej Prowincji Dominikanów, Dominikańskie Studium Filozofii i Teologii/ Wydawnictwo W drodze", Kraków-Poznań, s. 379-396, 2014.
(43) „Zło, matematyka, a stwórczy zamysł Boga. Przyczynek do filozofii Michała Hellera", Filo-Sofija, 22, 2013/3, s.131-140.
(44) „Wszechwiedza Boża a problem zła z perspektywy teizmu otwartego”, Filo-Sofija, 19 (2012/4), s. 117-129.
(45) „ Bocheński on Divine Providence and Human Freedom”, Studies in East European Thought, vol. 65, Issue (1) 2013, s. 53-63.
(46) „Metafizyka czasu, Opatrzność i działanie Boga w świecie w ujęciu M. Hellera", Studia z Filozofii Polskiej, 8, 2013, s. 123-134.
(47) „Czy mamy moralny obowiązek być ateistami? Prawo do wiary według Mariana Przełęckiego”, [w:] Anna Brożek, Jacek Jadacki (red.) Księga Pamiątkowa Marianowi Przełęckiemu w darze na 90-lecie urodzin. Nauka i język (seria druga), Wydawnictwo Norbertinum, Lublin, 2014, s. 411-427.
(48) „Fatalizm logiczny i teologiczny a przedwiedza Boża. Krytyka argumentu antyredukcyjnego Lindy Zagzebski”, Analiza i egzystencja, 26, 2014, s. 5-19.
(49) "Argument from Chance", Epistemology of Atheism. Special Issue of European Journal For Philosophy of Religion, vol. 7, no.1, Spring 2015, s.199-207.
Recenzje
(1) „Edmund Husserl, Badania logiczne, tom I Prolegomena do czystej logiki”, Znak, 9, 1997, s. 161-167.
(2) „Ontologia, aksjologia i eschatologia śmierci: Ireneusz Ziemiński, Zagadnienie śmierci w filozofii analitycznej”, Kwartalnik Filozoficzny, 2, 2000, s. 213-220.
(3) „Die Erkenntnistheorie von Roman Ingarden, by Arkadiusz Chrudzimski, Dordrecht: Kluwer Academic Publischer, 1999, pp. 224, [w:] The Journal of the Britisch Society for Phenomenology, May 2001, s. 209-210.
(4) “Horrendous Evils and the Goodness of God” (by Marylin McCord Adams, Cornell University Press, Ithaca and London, 1999), [w:] Filo – Sofija, 3, 2003, s. 267-273.
(5) “Teodycea piekła” (A Theodicy of Hell by Charles Seymour, Kluwer Academic Publischer, Dordrecht/Boston/London, 2000, s. 209), Edukacja Filozoficzna, 5/2003, s. 357-363.
(6) “Cierpienie Boga a zło”, Diametros, 1/2004, s.113-127.
(7) “Ontologia Franza Brentana”, Kwartalnik Filozoficzny, T. XXXIII, 2005, s.137 – 142.
(8) „Czy Bóg cierpi?”, Filo – Sofija, 4/2005, s.153-161.
(9) „Czy Bóg istnieje?”, Analiza i Egzystencja, 2/2005, s.187-199.
(10) “Providence and Chance. Peter van Inwagen. The problem of evil”. Forum Philosophicum, International Journal For Philosophy, 12/2, 2007, s. 447-454.
(11) „Rozumieć w co się wierzy” (rec.: S. Judycki, Bóg i inne osoby. Próba z zakresu teologii filozoficznej, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów, "W drodze", Poznań 2010), Ethos, 2011, s. 257- 266.
(12) „Spór o istnienie Boga" (rec. J. Wojtysiak, Spór o istnienie Boga”, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów, "W drodze", Poznań 2012), Ethos 2012, 99, 260-270.
(13) „Czy istnieje wieczność?, (Recenzja książki : Życie wieczne, przyczynek do eschatologii filozoficznej / Ireneusz Ziemiński. - Kraków 2013), Ethos. Kwartalnik Instytutu Jana Pawła II KUL, 2014, Vol. 27, nr 105, 341-348.
Sprawozdania
(1) „Filozofowie współcześni o epistemologii religii” Międzynarodowa konferencja „The Right to believe: Perspectives in Religious Epistemology. Prawo do wiary: Perspektywy epistemologii religijnej”, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz, 7-9 IX 2010, Ethos, 92, 2010, s.314-320.
Inne
„Wprowadzenie”, w: Marek Rembierz, Krzysztof Śleziński (red.) Studia z Filozofii Polskiej, t. 5 (2010), s.7-9.
Przekłady
(1) Edmund Husserl, „Przedmioty intencjonalne” (Intentionale Gegenstände), w: Od Platona do współczesności, Bydgoszcz, WSP, 1999, 307-341. Przedruk [w:] D. Łukasiewicz, Sąd i poznanie w fenomenologii Edmunda Husserla, Wydawnictwo WSG/Wydawnictwo Rolewski, 2008, s.169-211.
(2) Josef Seifert, „Czy prawda może posiadać byt tylko dzięki umysłowi ludzkiemu? O statusie metafizycznym prawdy logicznej”, [w:] Dariusz Łukasiewicz, Stany rzeczy i prawda, Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej 2002, s. 186-231.
(3) Edmund Husserl [recenzja z ] K.Twardowski, „Zur Lehre vom Inhalt und Gegenstand der Vorstellungen, Eine Psychologische Untersuchung”, Wien, 1894, [w:] D. Łukasiewicz, Sąd i poznanie w fenomenologii Edmunda Husserla, Wydawnictwo WSG/Wydawnictwo Rolewski, 2008, s. 212-219. Przedruk [w:] Dariusz Bęben i Marta Ples-Bęben (red.) Polska Fenomenologia Przedwojenna. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013, s.27-34.
Złożone do druku
(1) „Atrybuty Boże. Wstęp”, [w:] J. Salamon , (red.) Przewodnik po filozofii Boga i religii, Wydawnictwo WAM, Kraków.
(2) „Wolność Boża”, [w:] J. Salamon , (red.) Przewodnik po filozofii Boga i religii, Wydawnictwo WAM, Kraków.
(3) „Wszechwiedza Boża”, [w:] J. Salamon , (red.) Przewodnik po filozofii Boga i religii, Wydawnictwo WAM, Kraków.
(4). „Przypadek i prawdopodobieństwo a zagadnienie opatrzności Bożej”, Filo-sofija.
(5) „Argument kosmologiczny Jacka Wojtysiaka”.
(6) “On the argument from Chance for the Non-Existence of God”, European Journal for Philosophy of Religion.
(7) „Koncepcja wolności i Opatrzności Bożej w myśli J.M. Bocheńskiego”.