dr Pociask JanuszProjekty badawcze

dr Pociask JanuszProjekty badawcze

Werbalno-wizualna kreatywność w komunikacji reklamowej

(Verbal-visuelle Kreativität (in) der Werbekommunikation)

Projekt pozycjonuje się w badaniach lingwistyki mediów oraz (ze względu na korpus badawczy) w naukach o komunikacji w reklamie.

Głównym celem projektu jest wypracowanie kryteriów określania kreatywności, definicji i zjawisk pokrewnych oraz dokonanie analizy wyekscerpowanych tekstów reklamowych.

Celem szczegółowym badań jest opracowanie katalogu strategii kreatywnych, sposobów ich aktywacji w tekstach oraz odpowiedź na pytanie o granice kreatywności. Stworzenie modelu ma na celu uwzględnienie takich parametrów jak proces tworzenia i recenzji tekstu, interakcja między twórcą a odbiorcą oraz uchwycenie dynamiki i statyczności zjawiska kreatywności.

Analiza wyekscerpowanych tekstów reklamowych, spełniających wypracowane cechy kreatywności ma na celu ukazanie i opisanie strategii kreatywności w komunikacji reklamowej oraz stworzenie typologii tych strategii. Celem szczegółowym rozważań będzie odpowiedź na pytanie o status i funkcje oraz granice kreatywności w tekstach reklamowych.

Efektem projektu jest wypracowanie takiej koncepcji kreatywności, która uwzględnia cechy procesu twórczych i recepcji produktu kreatywnego oraz interakcje między nimi. Kolejnym efektem projektu jest uchwycenie rzeczywistości zjawiska kreatywności w tekstach reklamowych, co wynika z opisowej metody wyekscerpowanego materiału analizy. Efektem pośrednim w oparciu o zakres planowanego korpusu badawczego może być wykazanie tendencji w użyciu znaków semiotycznych, ich interakcji i funkcji w komunikacji reklamowej.

Mimo, iż praca ma charakter deskryptywny, gdyż polega na opisie naturalnego użycia znaków semiotycznych, to planowanym efektem praktycznym i wartością dodaną jest stworzenie katalogu strategii (pośrednio o charakterze preskryptywno-normatywnym), którego pojedyncze elementy mogą posłużyć jako wzorzec realizacji kreatywności w tekstach reklamowych, przez co ma charakter dydaktyczny.