prof. dr hab. Trempała Janusz JózefPublikacje

prof. dr hab. Trempała Janusz JózefPublikacje

Monografie autorskie:

  1. Trempała J. (1989). Rozumowanie w okresie wczesnej dorosłości. Warszawa-Poznań: PWN
  2. Trempała J. (1992). Rozumowanie moralne i odporność dzieci na pokusę oszustwa. Bydgoszcz: Wydawnictwo Naukowe WSP  
  3. Trempała J. (2000). Modele rozwoju człowieka. Czas i zmiana. Bydgoszcz: Wydawnictwo Naukowe AB

Redakcje naukowe prac zespołowych:

  1. Ossowski R. i Trempała J. (red.) (1987). Psychologiczne problemy edukacji równoległej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Naukowe WSP
  2. Trempała J. (red.) (1989). Edukacja i rozwój psychiczny dzieci w młodszym wieku szkolnym. Warszawa-Poznań: PWN
  3. Trempała J. (red.) (1995). Rozwijający się człowiek w zmieniającym się świecie. Bydgoszcz: Wydawnictwo Naukowe WSP
  4. Trempała, J. i Malmberg L-E. (Eds.) (2002). Adolescents' future-orientation: theory and research. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford: Peter Lang Publishers.
  5. Trempała J., Pepitone A., Raven B. (Eds.)(2004). Lewinian Psychology. Kazimierz Wielki University Press.

Redakcje naukowe podręczników:

  1. Harwas-Napierała B. i Trempała J. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.
  2. Harwas-Napierała B. i Trempała J. (red.) (2002). Psychologia rozwoju człowieka, tom 3. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A..
  3. Harwas-Napierała B. i Trempała J. (red.) (2002). Wiedza z psychologii rozwoju człowieka w praktyce społecznej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  4. Trempała J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 

Redakcje czasopism naukowych

  1. Ossowski R. i Trempała J. (red.) (1991). Studia Psychologiczne WSP Bydgoszcz, tom 8
  2. Piszczek M. i Trempała J. (red.) (1993). Studia Psychologiczne WSP Bydgoszcz, tom 9
  3. Trempała J. (red.) (1995). Studia Psychologiczne WSP Bydgoszcz, tom 10
  4. Trempała J. (red.) 1996). Forum Psychologiczne, tom 1, numer 1-2
  5. Trempała J. (red.) (1997). Forum Psychologiczne, tom 2, numer 1-2
  6. Trempała J. (red.) (1998). Forum Psychologiczne, tom 3, numer 1-2
  7. Trempała J. (red.) (1999). Forum Psychologiczne, tom 4, numer 1-2 
  8. Trempała J. (red.) (2000). Forum Psychologiczne, tom 5, numer 1-2
  9. Trempała J. (red.) (2001). Polskie Forum Psychologiczne, tom 1(6), numer 1-2
  10. Trempała J. (red.) (2002). Polskie Forum Psychologiczne, tom 7, numer 1-2
  11. Trempała J. (red.) (2003). Polskie Forum Psychologiczne, tom 8, numer 1-2
  12. Trempała J., Ossowski R. (red.) (2003). Kolokwia Psychologiczne Polskiej Akademii Nauk, tom 11
  13. Trempała J. (red.) (2004). Polskie Forum Psychologiczne, tom 9, numer 1-2
  14. Trempała J. (red.) (2005). Polskie Forum Psychologiczne, tom 10, numer 1-2
  15. Trempała J., Grabowska M. (red.) (2005). Psychologia Rozwojowa, tom 10, numer 4
  16. Trempała J. (red.) (2006). Polskie Forum Psychologiczne, tom 11, numer 1-2
  17. Trempała J. (red.) (2007). Polskie Forum Psychologiczne, tom 12, numer 1-2
  18. Trempała J. (red.) (2008). Polskie Forum Psychologiczne, tom 13, numer 1-2
  19. Trempała J. (red.) (2009). Polskie Forum Psychologiczne, tom 14, numer 1-2
  20. Trempała J. (red.) (2010). Polskie Forum Psychologiczne, tom 15, numer 1-2
  21. Trempała J. (red.) (2011). Polskie Forum Psychologiczne, tom 16, numer 1-2
  22. Trempała J. (red.) (2012). Polskie Forum Psychologiczne, tom 17, numer 1-2

Ważniejsze artykuły naukowe i rozdziały w książkach:

  1. Trempała J. (1985). Poznawczo-rozwojowe przesłanki wychowania równoległego w psychologicznej koncepcji człowieka. Potrzeba edukacji nieformalnej, Edukacja, 3, 118-127.
  2. Trempała J. (1986). Rozwój poznawczy w dorosłości. Kontynuacja rozwoju operacji formalnych czy kształtowanie się nowych jakości poznania, Przegląd Psychologiczny, XXIX, 1, 9-23.
  3. Trempała J. (1989). Wczesne osiąganie pojęć stałości jako predyktor postępów szkolnych ucznia rozpoczynającego naukę. W: J.Trempała (red.), Edukacja i rozwój psychiczny dzieci w młodszym wieku szkolnym (ss. 77-105). Warszawa-Poznań: PWN
  4. Trempała J. (1989). Niedyrektywna edukacja moralna: strategie prowadzenia dyskusji w grupie i klaryfikowania wartości. Edukacja, 2, 19-30
  5. Trempała J. (1989). Zmiany w funkcjonowaniu poznawczym ludzi starzejących się. Przegląd Psychologiczny, XXXII, 2, 293-309.  
  6. Harwas-Napierała B. i Trempała J. (1991). Wina i wstyd u dzieci w starszym wieku szkolnym, Przegląd Psychologiczny, 2, 311-329  
  7. Trempała J. (1994). Rozwój umysłowy młodzieży akademickiej. Kompetencje poznawcze studentów pedagogiki. Edukacja, 4, ss. 58-69.  
  8. Czerwińska B., Dąbrowska H., Kuich M., Stobrawa M. I Trempała J. (1995). Temporal organization of human life-span experience: Preliminary report on extension of time-perspectives. Polish Quartaly of Developmental Psychology, 2, 67-75
  9. Trempała J. (1995). Zdarzenie jako kategoria analizy zachowania i rozwoju człowieka. Głos w debacie nad interakcyjnością. Kwartalnik Polskiej Psychologii Rozwojowej, 3, 3-15
  10. Trempała J. i L-E. Malmberg (1996). Dorosłość w oczekiwaniach młodzieży polskiej i fińskiej. Forum Psychologiczne, 1(1-2), 59-70
  11. Trempała J. (1997). Koncepcje rozwoju psychicznego. Wiele czy jedna psychologia rozwoju ? Forum Psychologiczne, 2(1), 5-21
  12. Malmberg L-E. i Trempała J. (1997). Anticipated transition to adulthood: The effect of educational track, gender, and self-evaluation on Finnish and Polish adolescents' future orientation. Journal of Youth and Adolescence, 26( 5), s. 517-537
  13. Trempała J. i L-E. Malmberg (1998). The anticipated transition to adulthood: Effects of culture and individual experience on Polish and Finnish adolescents' future orientation. The Journal of Psychology, 132(3), 255-266.
  14. Malmberg L-E. i Trempała J. (1998). Future planning, both at school and in other contexts: The case of Finnish and Polish general-secondary and vocational-school students. Scandinavian Journal of Educational Research, 42, 207-226
  15. Trempała J. (1999). Spór o rozwój. Charaktery, 1, 47-48.
  16. Trempała J. (1999/2000). Koncepcje rozwoju człowieka. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, tom I (ss. 253-283). Sopot: GWP 
  17. Trempała, J. (2001). Najważniejsze dokonania psychologii rozwojowej w mijającym wieku. Roczniki Psychologiczne, 1, 74-89.
  18. Trempała, J. (2001). Dwa przełomy w badaniach nad rozwojem psychicznym człowieka. Przegląd Psychologiczny, 44, 85-92.
  19. Trempała, J. (2002).. Models of psychological time in the research on time perspectives. In J. Trempała & L-E. Malmberg (eds.), Adolescents' future-orientation: theory and research (pp.111-122).. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford: Peter Lang Publishers.
  20. Trempała, J. (2002). Rozwój poznawczy. W: W: B. Harwas-Napierała i J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, tom 3 (ss. 13-44).. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.
  21. Trempała, J. i Czyżowska, D. (2002). Rozwój moralny. W: B. Harwas-Napierała i J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, tom 3 (ss. 71-105).. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.
  22. Trempała, J. (2003). Rozwój psychiczny jako zmiana. Kolokwia Psychologiczne, 11, 55-75.
  23. Trempała, J. (2004). Deregulation of life course and adolescents’ life goals. New Educational Review, 3, 11-30.
  24. Trempała, J. (2004). Kilka uwag o temporalnym uwikłaniu przedmiotu badań psychologii rozwojowej. Psychologia: Edukacja i Społeczeństwo, 1, 73-86.
  25. Trempała, J. (2006). Methodological dilemmas in the use of time as a variable in developmental psychology.  Polish Psychological Bulletin, 38, 117-125.
  26. Trempała, J. i L. Zając-Lamparska (2007). Postawy wobec osób starszych: różnice międzypokoleniowe. Przegląd Psychologiczny, 4, 447-462.
  27. Ertmański, S., Metcalfe, K., Trempała, J., Głowacka, M.D., Lubiński, J., Narod, S.A., and Gronwald, J. (2009). Identification of patients at high risk of psychological distress after BRCA1 genetic testing. Genetic Testing and Molecular Biomarkers, 13, 3, 325-330.
  28. Trempała J. (2010). Obsesyjna miłość rodziców do dziecka. Przyczynek do dyskusji. Roczniki Naukowe WSIiE TWP w Olsztynie, 1-2, 169-180.
  29. Trempała J. (2011). Natura rozwoju psychicznego. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (ss. 28-41). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
  30. Trempała J. (2011). Mechanizm zmiany rozwojowej. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (ss. 50-70). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
  31. Trempała J., Olejnik M. (2011). Badanie rozwoju psychicznego człowieka. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (ss. 127-144). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  32. Trempała J., Mrozińska P. (2011). Problem solving in late adulthood. Review of studies. In: H. Liberska (Ed.), Current Psychosocial Problems (pp. 101-118). Bydgoszcz: Wydawnictwo Naukowe UKW.
  33. Trempała J., Bińkowska M. (2011). The problem of athlete's relation with parents and coaches in the psychology of sport. A literature review. In: H. Liberska (Ed.), Current Psychosocial Problems (pp. 207-225). Bydgoszcz: Wydawnictwo Naukowe UKW.
  34. Trempała J., Szymanik A. (2011). Motives of choosing the dressing style in teenage girls. In: H. Liberska (Ed.), Current Psychosocial Problems (pp. 187-206). Bydgoszcz: Wydanwictwo Naukowe UKW
  35. Trempała J. (2011). Wczesne kompetencje poznawcze w rozwoju dziecka. Warmińsko-Mazurski Kwartalnik Naukowy. Nauko Społeczne, 2, 9-22.
  36. Trempała J. (2011). Rozwój jako funkcja ogólnej sytuacji. Wkład Kurta Lewina do współczesnej psychologii rozwoju. W: W. Zeidler, Lueck H. (red.), Psychologia europejska w okresie międzywojennym. Sylwetski, osiągnięcia, problemy (ss. 343-356). Warszawa: Vizja
  37. Trempała J. (2012). Psychologia rozwoju jako nauka o genezie życia psychicznego: przełomowe dokonania i kierunki przyszłych badań. Psychologia Rozwojowa, 17, 1, 9-16.
  38. Michalska P., Trempała J., Szymanik A., Skawińska U. (2012). Ways of thinking of adolescents in solving everyday problems (pp. 49-70). In H. H. Liberska (Ed.), Current psychosocial problems. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
  39. Szymanik A., Trempała J. (2012). Why do women expose their body while dressing up? (pp. 103-120). In H. H. Liberska (Ed.), Current psychosocial problems. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
  40. Dunajska M., Szymanik A., Trempała J. (2012). Attentional bias and emiotions in older adults: Age-related differences in responses to an emotional Stroop task. Polish Psychological Bulletin, 43, 2, 86-92.
  41. Zając-Lamparska L., Trempała J., Mrówka A. (2013). Stereotypes inhibition in syllogistic reasoning. Changes related to age and time measurement repetition during study. Polskie Forum Psychologiczne, 18, 4, 469-485
  42. Leszko M., Zając-Lamparska L., Trempała J. (2015). Aging in Poland. The Gereontologist, 55, 5, 707-715

 

 

Ważniejsze opracowania nie publikowane:

  1. Trempała J. (1994). Sposoby badania poziomu rozwoju sądów moralnych. Podręcznik. Zakład Psychologii Psychologii Ogólnej i Rozwoju Człowieka WSP Bydgoszcz, ss. 23.
  2. Indywidualno-pedagogiczne przedsięwzięcie specjalne w Polsce. Założenia teoretyczne i metodologiczne pomiaru zmian (J.Trempała) oraz Kwestionariusz Badań: Zeszyt 1 (B.Trippmacher) i Zeszyt 2 (J.Trempała), Bamberg-Bydgoszcz, 1997, ss. 32, (dla potrzeb AWO-Menheim/Friedrich-Ebert-Heim).