prof. dr hab. Trempała Janusz JózefTematyka seminariów
Przedmiot: SEMINARIUM MAGISTERSKIE nt. Rozwój psychiczny człowieka
Kierunek: psychologia
Forma studiów: stacjonarne
Cele:
Celem seminarium jest: przedstawienie podstaw proponowanej problematyki badawczej; podstaw metodologii i etyki prowadzenia badań naukowych; opanowanie przez studenta warsztatu pisarstwa naukowego; zastosowanie wiedzy teoretycznej i metodologicznej w realizacji własnego projektu badawczego; ukształtowanie umiejętności wnioskowania i dyskusji naukowej na podstawie osiągniętych wyników badań empirycznych.
Treści:
- Rozwój psychiczny małego dziecka: przebieg i uwarunkowania zmian; wczesne kompetencje ponawcze (ukryte teorie i nabywanie wiedzy o świecie, np. o cechach wspólnych, zależnościach przyczynowych itp); przywiązanie w relacjach z rodzicami; wczesne kompetencje jako predyktor dalszego rozwoju jednostki.
- Rozwój człowieka dorosłego: przebieg i uwarunkowania zmian; jakościowo nowe formy poznania (np. rozwój postformalnologicznych sposobów myślenia); przywiązanie w relacjach z rówieśnikami i w związkach małżeńskich; różnice międzyosobnicze w rozwoju poznawczym emocjonalnym i społecznym ludzi dorosłych.
- Rozwój w okresie późnej dorosłości: przebieg i uwarunkowania zmian; stan umysłowy (demencje) i afektywny (depresje) w okresie starzenia się człowieka; kompensacja ubytków w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym; nowe jakościowo sposoby funkcjonowania w okresie późnej dorosłości.
Metodologia
Dane empiryczne gromadzone będą w paradygmacie badań eksperymentalnych i naturalistycznych przy wykorzystaniu obserwacji, wywiadu i kwestionariuszowych narzędzi pomiaru.
Warunki zaliczenia
- Semestr 7. Wybór tematu, określenie celu badań i jego uzasadnienie.
- Semestr 8. Pisemne opracowanie podstaw teoretycznych tematu pracy i zarysu metodologii badań własnych.
- Semestr 9. Koncepcja pomaru i konstrukcja narzędzi.
- Semestr 10. Przeprowadzenie badań właściwych, zredagowanie pracy i jej złożenie.
- Uwaga: Warunki te mogą ulec zmianie w indywidualnych przypadkach ze względu na specyfikę badań i/lub postępy uczestnika seminarium.
Literatura podstawowa:
- Brzeziński J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN
- Jakubowska U. (1993). Czynności badawcze w psychologii i pedagogice. Bydgoszcz: Wydawnictwo Naukowe WSP
Uwaga: Pozostała literatura zostania przekazania zaintersowanym studentom stosownie do wybranego problematyki badawczej.