dr Szymczak JoannaPublikacje
Szymczak J. (2023). Znaczenie uczenia się w codzienności (przed)szkolnej "z" innymi i "od" innych dla profesjonalnej samorealizacji nuaczyciela. Roczniki Pedagogiczne, 2.
Szymczak J., Mroczkowski A. (2023). The specificity of teacher reflectivity in early education teachers - a study report. Problemy Wczesnej Edukacji, 1.
Szymczak J., Kolber M. (2022). Szanse i wyzwania wielokulturowego środowiska uczenia się - sprawozdanie z konferencji pt. "Ukraiński uczeń w polskim systemie edukacji. Jak pomóc nauczycielom tworzyć wielokulturowe środowisko uczenia się?". Parezja. Czasopismo Młodych Pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN, 1 (17).
Szymczak J. (2020). Wokół kategorii innowacji w edukacji. Sprawozdanie z Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Kultura Innowacji w Edukacji. Forum Oświatowe, 1 (63).
Szymczak J. (2020). "Dobre?" (nie)przygotowanie do prowadzenia projektu a jakościowej orientacji badawczej - ku autoetnografii. Forum Oświatowe, 1 (63).
Szymczak J. (2020). Zabawa narracyjna jako strategia sprzyjająca autentycznemu uczeiu się dzieci. Problemy Wczesnej Edukacji, 1 (48).
Szymczak J. (2018). AnAlySE jako narzędzie stymulujące rozwój refleksyjności i refleksji nauczyciela dotyczącej codzienności szkolnej. Problemy Wczesnej Edukacji, 3 (42).
Szymczak J. (2017). Typologia nauczycielskiej refleksji dotyczącej pracy z uczniami. Problemy Wczesnej Edukacji, 3 (38).
Szymczak J. (2017). Co się dzieje w umysłach nauczycieli, kiedy myślą o pracy z uczniami? Teraźniejszość-Człowiek-Edukacja, 3 (79).
Szymczak J. (2017). Refleksja nauczycieli wczesnej edukacji dotycząca pracy z uczniami
(w perspektywie badań rekonstrukcyjnych). Studium teoretyczno-metodologiczne. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Szymczak J. (2016). Bycie (stawanie się) badaczem gotowym do realizowania projektów badawczych "z" drugim człowiekiem. W: K. Heland-Kurzak, M. Szostakowski, M. Trusewicz-Pasikowska (red.), Doktoranckie doświadczenia i refleksje badawcze. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
Szymczak J. (2015). (Współ)bycie/(współ)stawanie się refleksyjnym nauczycielem i uczniem. Portfolio oraz feedback jako strategie działania ku refleksyjności. W: E. Filipiak (red.), Nauczanie rozwijające we wczesnej edukacji wedgług Lwa S. Wygotskiego. Od teorii do zmiany w praktyce. Bydgoszcz: Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio.
Filipiak E., Szymczak J. (2015). Co rozwinęły zadania rozwojowe? W: E. Filipiak,
E. Lemańska-Lewandowska (red.), Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa
S. Wygotskiego.Gotowowść studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji. Bydgoszcz: Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio.
Filipiak E., Lemańska-Lewandowska E., Szymczak J. (2015). Feedback i jego rola w tworzeniu krytycznej przestrzeni i warunków dla prowadzenia konwersacji ułatwiającej nauczycielom rozumienie własnej praktyki edukacyjnej. W: E. Filipiak, E. Lemańska-Lewandowska (red.), Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji. Bydgoszcz: Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio.
Szymczak J. (2015). Model rozwijania refleksyjności u (przyszłych) nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej - założenia, istota, motywy konstruowania i nadawnia mu wymiaru praktycznego. Problemy Wczesnej Edukacji 1 (28).
Mroczkowski A., Szymczak J. (2015). Portfolio - e-portfolio i jego rola w dokumentowaniu codzienności edukacyjnej. W: E. Filipiak, E. Lemańska-Lewandowska (red.), Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacj według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji. Bydgoszcz: Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio.
Wiśniewska M., Szymczak J. (2015). Trudności w realizacji założeń nauczania rozwijającego
i wdrażania zadań rozwojowo-dydaktycznych. W: E. Filipiak. E. Lemańska-Lewandowska (red.), Model nauczania rozwijającego we wczesnej edukacji według Lwa S. Wygotskiego. Gotowość studentów i nauczycieli. Możliwości aplikacji. Bydgoszcz: Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio.
Filipiak E., Szymczak J. (2014). Edukacja szkolna. Środkowy wiek szkolny. W: A. Brzezińska (red.). Niezbędnuk dobrego nauczyciela. Seria III Edukacja, Tom 4, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Szymczak J. (2012). Not only how? but also why? The specificity and the significance of learning stategies for the development of both a teacher and a student. W: Teacher's subjective teories, Bratislava, 27-48.
Szymczak J. (2012). Świadome i autentyczne uczestniczenie w procesie uczenia się. Specyfika
i znaczenie strategii uczenia się. Forum dydaktyczne. Przesłość - Teraźniejszość - Przyszłość, 9-10, 133-149.
Filipiak. E., Lemańska-Lewandowska E., Szymczak J. (2011). Analyza profesijnych cinnosti ucitelov v Polsku. W: B. Kasacova, S. Babiakova, M. Cabanova, E. Filipiak, A. Seberova (red.), Ucitel preprimarneho a primarneho vzdelavania. Profesjografia v slovensko-cesko-polskom vyskume. Banska Bystrica.
Szymczak J. (2010). Ze zdarzeniami krytycznymi w tle... Namysł nad refleksją w zawodzie nauczyciela. Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja, 4, 55-74.
Szymczak J. (2009). Zdarzenia krytyczne w nauczaniu jako egzemplifikacja permanentnej pracy nauczyciela nad własną osobą. W: Zeszyty naukowe forum młodych pedagogów przy Komitecie Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk. Zeszyt 13 Edukacja a praca. Bydgoszcz.
Szymczak J. (2008). Zdarzenia krytyczne w edukacji – namysł „nad” – refleksja o tym „jak dzieci uczą się i myślą w perspektywie pedagogii C. Freineta. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Szymczak J. (2009). XXII Letnia Szkoła Młodych Pedagogów. W: Edukacja, nr 1.
Szymczak J (2009). Zdarzenia krytyczne w edukacji – namysł nad – kontrola
i dyscyplina w klasie szkolnej jako implikacja zdarzeń krytycznych w nauczaniu. W: M. Gombrowicz, M. Macko (red.), Materiały I Kongresu Studenckich Kół Naukowych Uczelni Bydgoskich „Studenci Miastu i Regionowi”. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.
Szymczak J. (2008). Mówić „jakoś” każdy może – szkoła mówić Ci pomoże? Istota mówienia
w procesie nauczania – uczenia się oraz blokady rozwoju mówienia w szkole. Forum dydaktyczne. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, nr 3-4.
Szymczak J. (2008). Nauczyciel nie jest sam. Implikacje strategii opracowywania tekstu
w pracy nauczyciela. Forum dydaktyczne. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, nr 3-4.
Szymczak J. (2007). Zdarzenia krytyczne jako element codziennej praktyki zawodowej nauczyciela. Forum dydaktyczne. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, nr 2.
Szymczak J. (2007). O nauczycielu słów kilka … czyli wyjątkowość osoby nauczyciela.
Forum dydaktyczne. Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość, 2.