dr Kapuścińska AnnaDodatkowa działalność

dr Kapuścińska AnnaDodatkowa działalność

Doświadczenie organizacyjne

Organizacja wydarzeń w ramach współpracy Germanistyki z międzynarodową firmą tłumaczeniową RWS (dawniej: SDL):
- warsztaty firmy RWS dla studentów germanistyki na temat unikania błędów w tłumaczeniach, 18.05.2022
- warsztaty firmy SDL dla studentów germanistyki na temat unikania błędów w tłumaczeniach, 16.03.2021

- warsztaty firmy SDL dla studentów germanistyki na temat zarządzania projektami, 7.01.2019
- wizyta studentów w polskim oddziale firmy SDL, 9.04.2018
- warsztaty firmy SDL dla studentów germanistyki na temat unikania błędów w tłumaczeniach, 13.01.2017
- wizyta studentów w polskim oddziale firmy SDL, 17.12.2015
- warsztaty firmy SDL dla studentów germanistyki na temat zarządzania projektami, 3.12.2015
- prezentacja firmy SDL dla studentów, 14.01.2015
- wizyta studentów w polskim oddziale firmy SDL, 20.05.2014
- prezentacja firmy SDL dla studentów, 11.12.2013

Organizacja wykładów gościnnych:
- wykłady dr. Grzegorza Liska z Ernst-Moritz-Arndt-Universität Greifswald w ramach programu Erasmus+, 23–24.04.2018
- wykłady prof. dr hab. Gerda Antosa z Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, 24.02.2014 (udział w organizacji) 

Organizacja warsztatów językowych:
- cykl warsztatów języka polskiego dla studentów germanistyki, semestr zimowy roku akademickiego 2014/2015
- Sprichst du Deutsch?, warsztaty językowe prowadzone przez studentów germanistyki w ramach Bydgoskiego Festiwalu Nauki, 25.05.2012 (udział w organizacji)

Dodatkowe kwalifikacje

Certyfikat „SDL Trados Studio 2014 for Translators – Advanced” potwierdzający znajomość obsługi programu wspomagającego tłumaczenie Trados Studio na poziomie zaawansowanym, 09.12.2015

Uprawnienia pedagogiczne uzyskane po ukończeniu dwuletniego kursu pedagogicznego (2008–2010) w Międzywydziałowym Studium Pedagogicznym UKW, 30.12.2010

Zagraniczne pobyty naukowe

21–23.03.2019 – Humboldt-Universität w Berlinie (kwerenda biblioteczna)

24–27.10.2018 – Humboldt-Universität w Berlinie (kwerenda biblioteczna)

12–14.04.2016 – Paris-Lodron-Universität Salzburg (kwerenda biblioteczna)

01.08–31.08.2015 – Johannes Gutenberg-Universität Mainz w Niemczech (pobyt badawczy finansowany przez DAAD) 

12–14.09.2013 – Humboldt-Universität oraz Freie Universität w Berlinie (kwerenda biblioteczna)

01.08–31.08.2013 – Johannes Gutenberg-Universität Mainz w Niemczech (pobyt badawczy finansowany przez DAAD)

Udział w warsztatach naukowych

Warsztaty naukowe „Urbane Räume als Stätten interkultureller Begegnung und Wissensakkumulation. Soziale Alltagspraxen im germanistischen Trialog”, zorganizowane w ramach transkontynentalnego projektu naukowo-dydaktycznego „Germanistische Institutspartnerschaft Bogotá – Bydgoszcz – Bayreuth: Junge Generationen in der internationalen Teilhabe”, 28–31.05.2022, organizator: Katedra Komunikacji Językowej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego
Referat: Texte und Bilder in polnischen Kampagnen für die gesellschaftliche Integration von Menschen mit Behinderungen (Teksty i obrazy w polskich kampaniach na rzecz integracji społecznej osób z niepełnosprawnościami)

Warsztaty dla doktorantów w ramach międzynarodowej konferencji naukowej „Temperaturen des Begehrens. Sinnliche Präsenz und kulturelle Repräsentationen”, 10–11.05.2015, organizator: Katedra Germanistyki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego
Referat: Simulation als Determinante der Grenzphänomene zwischen Text und Bild (Symulacja jako determinanta fenomenów granicznych pomiędzy tekstem a obrazem)

Warsztaty dla doktorantów w ramach międzynarodowej konferencji naukowej „Mediale Ambivalenzen / Ambivalente Medien”, 13–15.05.2014, organizator: Instytut Germanistyki, Johannes Gutenberg-Universität Mainz
Referat: Noch ein Text oder bereits ein Bild? Zur Undefinierbarkeit der Grenze (Jeszcze tekst czy już obraz? O niedefiniowalności granicy)

Międzynarodowe warsztaty dla doktorantów „Neue germanistische Perspektiven 1”, 15–16.05.2013, organizatorzy: Katedra Germanistyki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego oraz Instytut Germanistyki, Johannes Gutenberg-Universität Mainz
Referat: Zur Grenze zwischen Textualität und Bildhaftigkeit in den modernen Medien (O granicy pomiędzy tekstualnością a obrazowością we współczesnych mediach)

Udział w konferencjach dydaktycznych

Forum Praktyków dla Nauczycieli Języków Obcych na temat „Motywowanie uczniów do rozwijania kompetencji językowych”, 18.11.2017, organizator: Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy
Referat: „Digital natives” na lekcji języka niemieckiego

Udział w szkoleniach dokształcających

Künstliche Intelligenz – 2. virtueller Fachtag, 06.12.2024, organizatorzy: Instytut Goethego oraz DAAD France

Übung macht den Meister. Grammatik auf der Deutschstunde. 21.11.2024, organizator: Instytut Goethego

Künstliche Intelligenz im Spiegel von Gesellschaft, Bildung und Unterricht – virtueller Fachtag, 08.12.2023, organizator: Instytut Goethego w Paryżu

Prüfungsvorbereitung B1: Schreiben und Sprechen. 30.11.2023, organizator: Instytut Goethego (szkolenie w ramach konferencji dydaktycznej „Erste Digitale Deutschstunde-Konferenz”)

Verständnis effektiv prüfen – Verständnissicherungsfragen (CCQs) gekonnt formulieren. 15.11.2023, organizator: Instytut Goethego (szkolenie w ramach konferencji dydaktycznej „Erste Digitale Deutschstunde-Konferenz”)

Uczymy się na błędach! Skuteczna korekta błędów na lekcji języka niemieckiego w kontekście szkolnym. 07.11.2023, organizatorzy: Instytut Goethego w Warszawie oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji

Prüfungsvorbereitung B1: Lesen und Hören. 03.11.2023, organizator: Instytut Goethego (szkolenie w ramach konferencji dydaktycznej „Erste Digitale Deutschstunde-Konferenz”)

Vorhang auf, Film ab! Einsatz von Filmen im DaF-Unterricht. 02.11.2023, organizator: Instytut Goethego (szkolenie w ramach konferencji dydaktycznej „Erste Digitale Deutschstunde-Konferenz”)

Sketchnotes für den Unterricht (Visualisierung per Handzeichnung), 29.09.2023, organizator: Instytut Goethego w Warszawie (szkolenie wewnętrzne dla lektorów Instytutu Goethego)

Powerpoint zur Visualisierung von Lernmaterialien und Tafelanschrieb, 29.09.2023, organizator: Instytut Goethego w Warszawie (szkolenie wewnętrzne dla lektorów Instytutu Goethego)

TN-Aktivierung mit Grammatik, 30.11.2022, organizator: Instytut Goethego w Warszawie (szkolenie wewnętrzne dla lektorów Instytutu Goethego)

Indywidualizacja procesu nauczania na lekcji języka niemieckiego jako obcego, 21.10.2022, organizatorzy: Instytut Goethego w Warszawie oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji

Kooperatives Lernen und Binnendifferenzierung im (Online)-Deutschunterricht, 01.04.2022, organizator: Instytut Goethego w Warszawie (szkolenie wewnętrzne dla lektorów Instytutu Goethego)

DLL 6: Program nauczania i planowanie zajęć lekcyjnych, 13.09–05.12.2021, organizator: Instytut Goethego

Jak działa „odwrócona lekcja”?, 28.10.2021, organizatorzy: Instytut Goethego w Warszawie oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji

Nauczanie kooperatywne na lekcji języka niemieckiego online, 09.04.2021, organizatorzy: Instytut Goethego w Warszawie oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji

Aktywizacja uczniów na lekcji języka niemieckiego – online. Praktyczne przykłady aktywności na poziomie A1–B2, 20.03.2021organizatorzy: Instytut Goethego w Warszawie oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji

Fonetyka na wesoło na lekcjach języka niemieckiego (druga część cyklu warsztatów), 30.11.2020, organizatorzy: Instytut Goethego w Warszawie oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji

Czytanie na lekcji języka obcego… czyli pomysły i wskazówki na lekcję tradycyjną, jak i prowadzoną zdalnie, 05.11.2020organizatorzy: Instytut Goethego w Warszawie oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji

Kilka pomysłów na rozpoczęcie lekcji języka niemieckiego, 28.10.2020, organizatorzy: Instytut Goethego w Warszawie oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji

#Digital DaF: Vlogi i wideo na lekcji języka niemieckiego, 22.10.2020, organizator: Instytut Goethego w Warszawie

Fonetyka na lekcjach języka niemieckiego (pierwsza część cyklu warsztatów), 28.05.2020, organizatorzy: Instytut Goethego w Warszawie oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji

Uczenie się przez współdziałanie, także online, 12.05.2020, organizatorzy: Instytut Goethego w Warszawie oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji

#Digital DaF: Praca ze słownictwem na lekcji języka niemieckiego z wykorzystaniem narzędzi online07.05.2020, organizatorzy: Instytut Goethego w Warszawie oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji

Praca metodą projektu na przykładzie muzyki, 06.11.2019, organizatorzy: Instytut Goethego w Warszawie oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji

Nowe media na lekcji języka niemieckiego dla dzieci i młodzieży, 22.03.2017, organizatorzy: Instytut Goethego w Warszawie oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji 

Niemiecki po niemiecku – kompleksowa koncepcja prowadzenia zajęć w języku obcym, 26.11.2016, organizatorzy: Instytut Goethego w Warszawie oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji

Animacja językowa i gry na lekcji języka niemieckiego, 07.05.2016, organizatorzy: Instytut Goethego w Warszawie oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji

Jak pomóc uczniom osiągnąć płynność w mówieniu i pisaniu?, 12.03.2016, organizatorzy: Instytut Goethego w Warszawie oraz Ośrodek Rozwoju Edukacji

Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe: techniki „budowania rusztowań” w pracy z tekstem dla ucznia trudnym, 12.09.2012, organizatorzy: Polskie Towarzystwo Neofilologiczne oraz Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Bydgoszczy (warsztaty metodyczne w ramach ogólnopolskiej konferencji naukowej „Dydaktyka języków obcych a kompetencje ogólne”)

Rozwój międzykulturowej kompetencji komunikacyjnej – integracja nauczania języka i wiedzy o społeczeństwie, 12.09.2012, organizatorzy: Polskie Towarzystwo Neofilologiczne oraz Nauczycielskie Kolegium Języków Obcych w Bydgoszczy (warsztaty metodyczne w ramach ogólnopolskiej konferencji naukowej „Dydaktyka języków obcych a kompetencje ogólne”)

Deutsch in Wirtschaft und Technik, 28.06–3.07.2010, organizatorzy: Katedra Germanistyki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Nauczycielkie Kolegium Języków Obcych w Bydgoszczy oraz DAAD

Działalność popularnonaukowa

(w zakresie nauczania języka niemieckiego)

Uniwersytet Młodego Odkrywcy, cykl warsztatów językowych z języka niemieckiego dla uczniów klas VIII szkół podstawowych w ramach projektu Młodzi Odkrywcy w Kalejdoskopie Nauki 2.0, realizowanego przez Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, 2018–2020

Prowadzenie zajęć z języka niemieckiego dla licealistów w ramach projektu współpracy Katedry Germanistyki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego z Zespołem Szkół Ogólnokształcących nr 6 w Bydgoszczy, semestr letni roku akademickiego 2010/2011

(w zakresie językoznawstwa)

Bydgoski Festiwal Nauki, wykłady z pokazem:
- Jak wygląda tekst, czyli o znaczeniu typografii, 24.05.2019
Pismo obrazkowe 2.0, czyli o tym, jak historia lubi się powtarzać, 25.05.2018
- Co słowniki wiedzą o  googlowaniu”, czyli język w czasach nowych mediów, 25.05.2017
-
Czy język mediów naprawdę istnieje?, 20.05.2016 
- Pomiędzy nowością a schematycznością w Internecie, 21.05.2015
-
Ile jest informacji w informacjach? O przekazie multikanałowym w programach informacyjnych, 29.05.2014
- O czym nie śniło się leksykografom, czyli internetowe neologizmy w języku, 23.05.2013
- Co autor miał na myśli? O trudnej sztuce czytania emotikonów, 25.05.2012
- Poprawność językowa – co to takiego? O (nie)poprawności językowej w komunikacji internetowej, 26.05.2011

Języki w Europie, wykład wygłoszony dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego nr 9 w Bydgoszczy w ramach obchodów „Europejskiego Dnia Języków Obcych”, 29.09.2017

Cykl 18 tekstów popularnonaukowych o tematyce językoznawczej w dwumiesięczniku „ForuM” (wyróżniony przez redakcję nagrodą w konkursie „Magnum in Parvo 2012”), marzec 2012  czerwiec 2015

Język i zwyczaje polskiej tradycji bożonarodzeniowej, zajęcia przeprowadzone w Pałacu Młodzieży w Bydgoszczy pod patronatem Towarzystwa Miłośników Języka Polskiego, 21.12.2010

Inna działalność

od 2019 roku – nadzór nad stroną internetową Wydziału Językoznawstwa

od 2019 roku – administrowanie strony internetowej kierunku Germanistyka

od 2019 roku – administrowanie strony internetowej Katedry Komunikacji Językowej

2016–2019 – administrowanie strony internetowej Katedry Germanistyki