dr hab. Matuszak-Gołda KatarzynaSylabusy
Załącznik Nr 1
do Zarządzenia Rektora UKW Nr 48/2009/2010
z dnia 14 czerwca 2010 r.
OPIS PRZEDMIOTU
|
||
Nazwa przedmiotu |
Emisja głosu z metodyką |
|
Kod przedmiotu |
|
|
|
||
Wydział |
Wydział Pedagogiki i Psychologii |
|
Instytut/Katedra |
Instytut Edukacji Muzycznej |
|
Kierunek |
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej |
|
Specjalizacja/specjalność |
|
|
Poziom organizacyjny studiów |
studia pierwszego stopnia, |
|
System studiów |
stacjonarne |
|
Rok/semestr |
I |
1, 2, 3, 4 , 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
|
||
Tytuł i/lub stopień naukowy/tytuł zawodowy, imię i nazwisko prowadzącego/ prowadzących przedmiot |
dr Katarzyna Matuszak-Gołda |
|
|
||
Liczba godzin dydaktycznych |
30 |
|
Liczba punktów ECTS |
|
|
Opisywana forma zajęć |
ćwiczenia |
|
Rygor |
W semestrze zimowym zaliczenie z oceną W semestrze letnim zaliczenie z oceną |
|
Typ przedmiotu |
Emisja głosu |
|
Język wykładowy |
j.polski |
|
|
||
Przedmioty wprowadzające i wymagania wstępne |
|
|
Założenia i cele przedmiotu (w formie efektów kształcenia) |
Celem nauki emisji głosu jest przygotowanie studentów do poprawnego Posługiwania się głosem w mowie i śpiewie oraz prowadzenie zajęć z emisji głosu w placówkach wychowania pozaszkolnego. Cel ten należy osiągnąć poprzez: -zdobycie wiedzy o podparciu oddechowym,procesie fonacji. -przyswojenie umiejętności praktycznego rozwiązywania problemów emisyjnych. -praca nad wyrównaniem rejestrów głosowych -poszerzenie skali głosu -stosowanie różnorodnych form i środków kształcenia głosu uwzględniając rozwój uzdolnień studentów i rozwijających ich wrażliwość artystyczną. |
|
Treści programowe przedmiotu |
-budowa aparatu głosowego,narządy artykulacyjne mowy -świadome posługiwanie się techniką oddechową(przyswojenie właściwej postawy,podparcia oddechowego,poznanie ćwiczeń oddechowych). -opanowanie poprawnej fonacji(praca nad intonacją,barwą głosu,ćwiczenia narządów artykulacyjnych,praca języka i podniebienia miękkiego). -ćwiczenia dykcyjne. -higiena głosu -praktyczna realizacja elementów dzieła muzycznego.
|
|
Metody dydaktyczne |
-ćwiczenia praktyczne -dyskusja - krytyczna ocena i analiza -ćwiczenia fizyczne przygotowujące studenta do pracy nad głosem -obserwacja
|
|
Forma i warunki zaliczenia przedmiotu – wymagania i system oceniania |
-obecność na zajęciach -systematyczność i zaangażowanie w pracy -znajomość realizowanych zagadnień i repertuaru |
|
|
||
Literatura podstawowa |
N.Vaccai-Ćwiczenia emisyjne H.Sobierajska-„Uczymy się śpiewać” A.Mitrinowicz-Modrzejewska-„Anatomia i fizjologia głosu” B.Toczyska-„Elementarne ćwiczenia dykcji” St.Moniuszko-Pieśni |
|
Literatura uzupełniająca (w tym portale internetowe) |
M.Aspeund-„O nauczaniu śpiewu solowego” W.Bregy-„Elementy techniki wokalnej” G.Concone-Ćwiczenia głosowe B.Romaniszyn-„Z zagadnień sztuki i pedagogiki wokalnej |
|
..01.10.2010r.................................................... ......................................................................................................................................... data podpis prowadzącego przedmiot/ koordynatora przedmiotu* |
*
1. opis przedmiotu jest podpisywany przez prowadzącego przedmiot w przypadku, gdy dany przedmiot jest prowadzony wyłącznie przez jedną osobę
2. opis przedmiotu jest podpisywany przez koordynatora przedmiotu w przypadku, gdy dany przedmiot jest prowadzony przez więcej niż jedną osobę np. ze względu na różne formy realizacji przedmiotu (wykład + ćwiczenia)
3. przez koordynatora przedmiotu należy rozumieć osobę odpowiedzialną za przeprowadzenie całego przedmiotu niezależnie od jego formy.