dr Długosz Magdalena AnnaPublikacje

dr Długosz Magdalena AnnaPublikacje

MONOGRAFIE

  • (z S. Jakóbczykiem), Stan Appenzeller – legendarna rzeczywistość i artystyczna wyobraźnia [Acta Humanistica Gnesnensia XV], Gniezno 2017, ss. 161

  • Oskar Kokoschka – błędny rycerz. Figury wyobraźni młodego artysty, Wyd. UMCS, Lublin 2014, ss. 154

REDAKCJA

  • (z M. Suchodolską), Fotografia w czasie, czas w fotografii, Wyd. UMCS, Lublin 2016, ss. 251

  • (z M. Suchodolską), Sztuka na wielkim ekranie. Materiały Ogólnopolskiej Studencko-Doktoranckiej Konferencji Naukowej, Lublin 17 kwietnia 2015, e-naukowiec 2015, ss. 72

  • (z P. O. Scholzem), Von Biała nach Wien. Josef Strzygowski und die KunstwissenschaftenEuropean Univ. Press, Wien 2015, ss. 708

  • Vom „Troglodytenland“ ins Reich der Scheherazade. Archäologie, Kunst und Religion zwischen Okzident und Orient. Festschrift für Piotr O. Scholz zum 70. GeburtstagFrank&Timme, Berlin 2014, ss. 406

  • (z P. O. Scholzem), Sarmatismus versus Orientalismus in Mitteleuropa / Sarmatyzm versus orientalizm w Europie Środkowej. Akta międzynarodowej konferencji naukowej w Zamościu 9-12 grudnia 2010, Frank&Timme, Berlin 2013, ss. 466

ARTYKUŁY I RECENZJE

  • Bydgoski epizod Stanisława Appenzellera, w: Bydgostiana II. Historia i współczesność, red. A. Nadolska, Bydgoszcz 2023, s. 81-99 

  • Żar, śmierć, rozkład, oczyszczenie, odrodzenie – ezoteryczna interpretacja ognia w sztuce początku XX wieku (Oskar Kokoschka), w: Ogień. Siła żywiołu, moc symbolu, potęga wyobraźni, red. B. Pawłowska-Jądrzyk, Wyd. Nauk. UKSW, Warszawa 2020, s. 351-362

  • Medytatywność wideo (Mariny Abramović Portrait with golden mask), w: Wideo w sztukach wizualnych, red. R. W. Kluszczyński, T. Załuski, Wyd. Uniw. Łódzkiego, Łódź 2018, s. 65-73

  • Coniunctio i (dis)solutio. Miłość i śmierć w alchemicznej wykładni obrazów z motywem wody na początku XX wieku, w: Śmierć w wodzie i inne motywy akwatyczne w horyzoncie wyobraźni, red. B. Pawłowska-Jądrzyk, Wyd. Nauk. UKSW, Warszawa 2018, s. 269-284

  • Art Nouveau Designs and Weaving Work of Wanda Bibrowicz-Wislicenus, w: Proceedings of the II coupDefouet International Congress “Breaking the Art Nouveau Glass Ceiling”, red. Lluis Bosch Pascual, Mireilla Freixa, Barcelona 2018, online:  http://www.artnouveau.eu/admin_ponencies/functions/upload/uploads/Dlugosz_Magdalena_Paper_Def.pdf

  • Prace Józefa Mehoffera na XXIV wystawie Secesji Wiedeńskiej w 1905 r. poświęconej współczesnej sztuce religijnej, w: Studia z historii sztuki polskiej XIX-XX wieku, red. B.M. Gawęcka, A. Jankowski, Wyd. Uniw. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2017, s. 71-87

  • Niematerialistyczne teorie sztuki” a obecność pism Wilhelma Worringera w polskim dyskursie po II wojnie światowej i obecnie, w: Komunikacja międzykulturowa w świetle współczesnej translatologii [Język i kultura w kontekście przekładu 7], red. Katarzyna Kodeniec, Joanna Nawacka, Instytut Słowiańszczyzny Wschodniej UWM, Olsztyn 2017, s. 27-38

  • Byli jak zwiędłe rośliny, którym i pełne słońce nie mogło już wiele pomóc”. Portrety pacjentów środkowoeuropejskich sanatoriów u progu XX wieku, w: Tradycje i perspektywy rozwoju kultury uzdrowiskowej w województwie świętokrzyskim w kontekście europejskim [Kultura uzdrowiskowa w Europie VII], red. B. Płonka-Syroka, M. Dąsal, Wrocław 2016, s. 449-459

  • Josef Strzygowski i fotografia, w: Fotografia w czasie, czas w fotografii, red. M. A. Długosz, M. Suchodolska, Wyd. UMCS, Lublin 2016, s. 189-205

  • Zaklinanie Worringerowskiej empatii, czyli o transcendencji i immanencji w historii sztuki, w: Od teorii ethosu do ekspresji absolutnej. Spory o rolę ekspresji w dziejach sztuki i teorii sztuk, red. J. Jaźwierski, R. Kasperowicz, M. Pastwa, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 169-186

  • Pół Szwajcar” i „Prowansalczyk polski”. Ślady z życia i twórczości Stanisława Appenzellera, w: Wyjazdy „za sztuką”. Nadzieje, zyski i straty artystów XIX i XX wieku, red. D. Kudelska, E. Kuryłek, Wyd. TN KUL, Lublin 2015, s. 273-286

  • Sarmatism in Polish Applied Art and Architecture, w: Ödön Lechner in Context. Studies of the International Conference on the occasion of the 100th anniversary of Ödön Lechner’s death, red. Zsombor Jékely, Budapest, Museum of Applied Arts 2015, s. 119-125

  • Fenomen portretu trumiennego na tle jego starożytnych paraleli, w: Nie wszystek umrę. Pamięć o zmarłych w kulturze staropolskiej (Cywilizacja prowincji Rzeczpospolitej szlacheckiej, cykl II), red. A. Jankowski, A. Klonder, Wyd. Uniw. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2015, s. 82-92

  • Zur Kritik Josef Strzygowskis an der Zeitgenössischen Malerei und dem Wiener Kunst- und Ausstellungswesen, w: Von Biała nach Wien. Josef Strzygowski und die Kunstwissenschaften, red. P.O. Scholz, M.A. Długosz, European Univ. Press, Wien 2015, s. 587-602

  • Zygmunt Appenzeller i jego sanatorium Menton-Gorbio, w: Uzdrowiska w procesie modernizacji (XIX-XXI wiek). Kultura uzdrowiskowa w Europie VI, red. B. Płonka-Syroka, L. Czyż, A. Syroka, K. Sudoł, Wrocław 2014, s. 287-307

  • Das Grüne Gesicht“. Oskar Kokoschkas Bildnis von Gustav Meyrink, w: Vom „Troglodytenland“ ins Reich der Scheherazade. Archäologie, Kunst und Religion zwischen Okzident und Orient. Festschrift für Piotr O. Scholz zum 70. Geburtstag, red. M. Długosz, Frank&Timme, Berlin 2014, s. 341-368

  •  Symboliczne wcielenia Oskara Kokoschki – Tristan, w: „Roczniki Humanistyczne” LXI (2013), z. 4, s. 159-203

  • Problemy analizy wczesnych dzieł Oskara Kokoschki jako manifestacji duchowości jednostki na tle jej czasów, w: Historia sztuki w dobie globalizacji / Art history in the age of globalization. Materiały IV Środkowoeuropejskiego Forum Doktorantów Historii Sztuki, Wrocław 5-8 listopada 2009, red. A. Jezierska, A. Szewczyk, A. Śliwowska, Wrocław 2013, s. 95-105

  • Oskar Kokoschka – autokreacja i poszukiwanie prawdy, w: Między autentycznością a udawaniem. Postawy twórcze w sztuce współczesnej, red. A Kawalec, W. Daszkiewicz, Wyd. KUL, Lublin 2013, s. 139-157

  • Rodzimość i egzotyka u progu II Rzeczypospolitej – refleksje o krakowskich batikach początku XX wieku na tle sarmackiej tradycji rzemiosła artystycznego, w: Sarmatismus versus Orientalismus in Mitteleuropa / Sarmatyzm versus orientalizm w Europie Środkowej, red. M. Długosz, P. O. Scholz, Frank&Timme, Berlin 2013, s. 387-408

  • Wątek królewski w twórczości Mikołaja Konstantego Čiurlionisa, w: „Acta Academiae Artium Vilnensis” 2012, nr 65-66 [Conference Proceedings Vilnius 2011: Royal component of Lithuanian Culture: Images, Symbols, Relics], s. 361-385

  • Czy wszystko złoto co się świeci? Powidoki wystawy „Gold”, Wiedeń, w: „Biuletyn Historii Sztuki”, 2012, nr 3-4, s. 789-796

  • Tęsknota za rajem w „Die Träumenden Knaben“ Oskara Kokoschki, w: „Biuletyn Historii Sztuki” 2012, nr 2, s. 329-339 oraz wersja eseistyczna artykułu w: „Akcent” 2011, nr 3(125), s. 145-152

  • Jakob Rosenberg, w: Encyklopedia Katolicka, t. 17, Wyd. KUL, Lublin 2012, 305

  • Sanitaryzm” u źródeł modernizmu. Sztuka i higiena w Wiedniu ok. 1900 r., w: Historia kultury uzdrowiskowej w Europie. Kultura uzdrowiskowa w Europie I, red. B. Płonka-Syroka, A. Kaźmierczak, Wrocław 2012, s. 129-152

  • Kryzys i poszukiwanie tożsamości w sztuce austriackiej po I wojnie światowej, w: Świat po katastrofie. Materiały z konferencji, pod red. D. Kliabanau, W. Kudela-Świątek, U. Trojanowska, A. Wawrzyńczak, Kraków 2010, s. 13-21

  • (z P. O. Scholzem) artykuły w: Encyklopedia Katolicka, t. 14, Wyd. KUL, Lublin 2010: Ormianie, 802/806; Ormiańska sztuka, 808/811; Ormiański Kościół Apostolski, 813/817; Ormiański Kościół Katolicki, s. 817/820.

PRZEKŁADY NAUKOWE

  • Wilhelm Worringer, O transcendencji i immanencji w sztuce, w: Od teorii ethosu do ekspresji absolutnej. Spory o rolę ekspresji w dziejach sztuki i teorii sztuk, red. J. Jaźwierski, R. Kasperowicz, M. Pastwa, Wyd. KUL, Lublin 2016, s. 187-200