dr hab. Cichosz MariuszPublikacje

dr hab. Cichosz MariuszPublikacje

Prace zwarte - książki:


1.  Działalność społeczno-wychowawcza Kościoła Katolickiego w środowisku lokalnym.  Bydgoszcz 1997, wyd. Świadectwo /pozycja recenzowana /.

2.  Funkcjonowanie i kierunki rozwoju pedagogiki społecznej w Polsce. Olecko 2000, wyd. Wszechnica Mazurska (współredaktor E.Trempała).

3.  Pedagogika społeczna. Tradycja - teraźniejszość - nowe wyzwania. Olecko 2001, wyd.     Wszechnica Mazurska (współredaktor E.Trempała)  /pozycja recenzowana/.

4.    Polska Pedagogika Społeczna w latach 1945-2003. Wybór tekstów źródłowych. Tom I. Toruń 2004, wyd. Adam Marszałek /pozycja recenzowana/.

5.   Polska Pedagogika Społeczna w latach 1945-2003. Wybór tekstów źródłowych. Tom II. Toruń 2004, wyd. Adam Marszałek /pozycja  recenzowana/.

6.     Pedagogika społeczna w Polsce w latach 1945-2005. Rozwój - obszary refleksji i badań - koncepcje. Toruń 2006, wyd. Adam Marszałek /pozycja recenzowana/.

7.   Pedagogika społeczna w Polsce w latach 1945-2005. Rozwój - obszary refleksji i badań - koncepcje. Toruń 2009. Wyd. Adam Marszałek - wydanie drugie, /pozycja recenzowana/.

8.   Nauki o Edukacji. Bydgoszcz 2011 (współredaktor G. Szabelska), /pozycja recenzowana/.

9.  Współczesne środowiska wychowawcze. Stan obecny i kierunki przemian. Bydgoszcz 2011 (współredaktor R. Leppert), /pozycja recenzowana/.

10. Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Kraków 2014, Wyd. Impuls /pozycja recenzowana/.

11. O pedagogice społecznej i jej rozwoju. Wybrane zagadnienia. Wybór teksów z badań własnych. Kraków 2016, Wyd. Impuls /pozycja recenzowana/.

12. Animacja społeczno-kulturalna - współczesne wyzwania. Młodzież i seniorzy jako odbiorcy kultyry. Współautorzy; Lewicka Monika, Molesztak Aldona. Impuls. Kraków 2018 /pozycja recenzowana/.

13. Instytucje kultury w Bydgoszczy na przestrzeni dziejów, Bydgoska Szkoła Dramatyczna (1945-1948). Współautor Ewa Pawłowska. Wyd. UKW 2019 /pozycja recenzowana/.

14. Pedagogika społeczna. Zarys problematyki. Kraków 2020. Wyd. Impuls - wydanie drugie, /pozycja recenzowana/.

 

Wybrane artykuły oraz rozdziały w książkach.

 

1.     Poszukiwania za pomocą analizy kontekstu uzasadnienia twierdzeń, Próba nowego  spojrzenia na badania teorii wychowania, /w/ Z problematyki metodologicznej teorii wychowania, pod. red. Andrzeja Tchorzewskiego, Bydgoszcz 1992, wyd. uczelniane WSP;

 

2.     Kościół Katolicki a wychowanie. Założenia i podejmowane formy pracy w środowisku lokalnym, /w/ Edukacja nieszkolna (równoległa) w warunkach przemian w Polsce, Bydgoszcz 1994, wyd. uczelniane WSP;

 

3.     Wychowanie w środowisku Kościoła Katolickiego, doświadczenia Bydgoszczy, /w/ Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze nr 5/1995, Warszawa;

 

4.     Koncepcja pedagogiki Sergiusza Hessena na tle przyjmowanych założeń, /w/ Studia Pedagogiczne z. 24, pod. red. Edmunda Trempały, Bydgoszcz 1996;

 

5.     Rozwój wychowania pozaszkolnego w Polsce (po 1945 roku), /w/ Studia Pedagogiczne z. 24, pod. red. Edmunda Trempały, Bydgoszcz 1996;

 

6.     Koncepcja pedagogiki Sergiusza Hessena i jej konsekwencje dla wychowania, /w/ Teoria wychowania, wybrane zagadnienia, pod. red. Teresy Kukołowicz, Stalowa Wola 1996;

 

7.     Próba przezwyciężenia scjentystycznego modelu uprawiania pedagogiki na przykładzie poglądów Sergiusza Hessena, /w/ Filozofia wychowania Sergiusza Hessena, pod.red. Halina Rotkiewicz, Warszawa 1997, wyd. Żak;

 

8.     Wychowanie chrześcijańskie-perspektywa teoretyczna i praktyczna koncepcji, / w / Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, pod. red Teresa Kukołowicz, Marian Nowak, Lublin 1997, wyd. Redakcja Wydawnictw Katolicki Uniwersytet Lubelski;

 

9.     Psychologiczne uwarunkowania kontaktu w małżeństwie na tle cech miłości dojrzałej zawartych w słowach przysięgi małżeńskiej, /w/ Wiadomości Archidiecezji Gnieźnieńskiej, nr 5 XLIX Gniezno 1997;

 

10.  Pedagogika społeczna – współczesne wyzwania, zapomniane perspektywy, /w/ Listy z podróży, pod. red. Maria Deptuła, Roman Lepert, Bydgoszcz 1997, wyd. WSP Bydgoszcz;

 

11.  Aksjologiczny wymiar pedagogiki społecznej, /w/ Wychowanie chrześcijańskie a kultura, pod.red. Marian Nowak, Tomasz Ożug, Lublin 2000, wyd. Redakcja Wydawnictw Katolicki Uniwersytet Lubelski;

 

12.  Aksjologiczne inspiracje w pracy socjalnej – kontekst współczesnych przemian cywilizacyjnych, / w / Społeczeństwo, demokracja, edukacja. Nowe wyzwania w pracy socjalnej, pod. red. Krystyna Marzec-Holka, Bydgoszcz 2000, wyd. Akademia Bydgoska;

 

13.  Pedagogika społeczna w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Bydgoszczy, /w/ Funkcjonowanie i kierunki rozwoju pedagogiki społecznej w Polsce, pod.red. Edmund Trempała, Mariusz Cichosz, Olecko 2000, wyd. Wszechnica Mazurska;

 

14.  Edukacja seksualna młodzieży – założenia, cele i zagrożenia, /w/ Pokój z dziećmi. Pedagogika chrześcijańska wobec zagrożeń rozwoju dziecka, pod.red. Barbara Smolińska-Theiss, Warszawa 1999, wyd. Żak;

 

15.  Założenia filozoficzne w pedagogice społecznej (zaprezentowany głos w dyskusji), /w/ Pedagogika społeczna – pytania o XXI  wiek, pod. red. Anna Przecławska, Wiesław Theiss Warszawa 1999, wyd. Żak;

 

16.  System Wychowawczy św. Jana Bosko w odniesieniu do współczesnych, wybranych programów profilaktyki zagrożeń rozwoju młodzieży, /w/ Ksiądz Bosko i jego system wychowawczy, pod.red. Jan Niewęgłowski, Warszawa 2000, wyd. Salezjańskie;

 

17.  Kształtowanie modelu rodziny w kontekście jej współczesnych społeczno-obyczajowych przemian, /w/ Socjalizacja i wychowanie we współczesnych rodzinach polskich, pod. red. Henryka Cudaka. Piotrków Trybunalski 2001;

 

18.  Współczesne programy profilaktyki zagrożeń młodzieży, /w/ Zjawiska patologii społecznej i zachowań dewiacyjnych młodzieży, pod. red. Jan Żebrowski, Gdańsk 2001;

 

19.  Wychowanie pozaszkolne, pozalekcyjne oraz edukacja równoległa - rozwój i przemiany, /w/ Pedagogika społeczna, pod. red. T.Pilch. nr 2 , Warszawa 2001;

 

20.  Założenia filozoficzne w pedagogice społecznej – pola poszukiwań, /w/ Pedagogika społeczna. Tradycja, teraźniejszość, nowe wyzwania, pod. red. Edmunda Trempały i Mariusza Cichosza. Olecko 2001;

 

21.  Podstawy metodologiczne pedagogiki społecznej. Kontekst przyjmowanych założeń, /w/ Granice autonomii, teorii i praktyki edukacyjnej, pod.red. Jacek Piekarski, Ewa Cyrańska, Danuta Urbaniak-Zając. Łódź 2002;

 

22.  Źródła i kierunki rozwoju polskiej pedagogiki społecznej, /w/ Pedagogika społeczna w perspektywie europejskiej, pod.red. Stanisław Kawula, Ewa Marynowicz-Hetka, Anna Przecławska. Olsztyn 2003;

 

23.  Metodologiczno-teoretyczne rodowody pedagogiki społecznej. Analiza wybranych założeń i koncepcji z przełomu XIX i XX wieku, /w/ Pomoc społeczna, praca socjalna. Teoria i praktyka, pod. red. Krystyna Marzec-Holka. Bydgoszcz 2003;

 

24.  Teoretyczne podstawy pedagogiki społecznej – kontekst wybranych założeń i koncepcji z przełomu XIX i XX wieku, /w/ Ruch Pedagogiczny, nr 5-6 Warszawa 2003;

 

25.  Historia pewnej katedry, czyli rzecz o rozwoju bydgoskiej pedagogiki społecznej, /w/ Dokąd zmierzasz, bydgoska pedagogiko i psychologio? pod.red. Barbara Kaja, Stanisław Kowalik. Bydgoszcz 2003;

 

26.  Tryptyk o pedagogice społecznej, rozważania na przełomie wieków. /w/ Tadeusz Pilch red. Pedagogika społeczna, z. 3, Warszawa 2003;

 

27.  Polska Macierz Szkolna, /w/ Wielka Encyklopedia Pedagogic. zna XXI wieku, pod red.    Tadeusz Pilch, t. III Warszawa 2004;

 

28.  „Wykluczenie społeczne” jako problematyka pracy oświatowej – powrót do źródeł pedagogiki społecznej, /w/ Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej, pod. red. Krystyna Marzec-Holka. Bydgoszcz 2005;

 

29.  Diagnoza w pedagogice społecznej. Rozwój koncepcji na przykładzie poglądów wybranych autorów, /w/ Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, pod. red. Marii Deptuły. Bydgoszcz 2005;

 

30.  Kształtowanie się dyscypliny – główne nurty polskiej pedagogiki społecznej w ujęciu historycznym, /w/ Marynowicz-Hetka E., Pod. red. Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, tom II, PWN, Warszawa 2007;

 

31.  Narodziny i rozwój polskiej pedagogiki społecznej – refleksje o drogach rozwoju promocji naukowych, /w/ Kromolicka B.,Radziewicz-Winnicki A., Noszczyk-Bernasiewicz M. Pod. red. Pedagogika społeczna w Polsce po 1989 roku. Wydawnictwo Śląskiej Wyższej Szkoły Zarządzania im. Gen. Jerzego Ziętka w Katowicach, Katowice 2007;

 

32.  Środowiskowe uwarunkowania rozwoju człowieka w perspektywie pedagogiki społecznej i andragogiki - na przykładzie poglądów Adama Olgierda Uziembły. /w/ Pedagogika pracy i Andragogiki z myślą o dorastaniu, dorosłości i starosci człowieka w XXI wieku, Pod. red. Z.Wiatrowski, K.Ciżkowicz, Tom I, Włocławek 2000

 

33.  Wolna Wszechnica Polska. /w/ Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, tom    IV, Pilch T. Pod. red., Warszawa 2008;

 

34.  Praca społeczna i praca oświatowa w poglądach i doświadczeniach pedagogów społecznych. Refleksje o drogach kształtowania się dyscypliny./w/ Edukacja i praca. Konteksty – wyzwania – antynomie. Pod. red. R.Gerlach, Bydgoszcz 2008;

 

35.  Szkoła w środowisku i edukacja równoległa. Obszary zainteresowań Profesora Edmunda Trempały, /w/ Tadeusz Pilch red. Pedagogika społeczna nr1(27), rok VII, Warszawa  2008;

 

36.  Kalendarium życia i działalności Profesora Edmunda Trempały, /w/ Tadeusz Pilch red. Pedagogika społeczna nr1(27), rok VII, Warszawa  2008;

 

37.  Bibliografia prac Profesora Edmunda Trempały, /w/ Tadeusz Pilch red. Pedagogika społeczna nr1(27), rok VII, Warszawa 2008;

 

38.  Pedagogika społeczna – szkoły naukowe – przemiany i kierunki rozwoju, czyli rzecz o tym, jak kształtowała się myśl naukowa polskiej pedagogiki społecznej, /w/ Próby i Szkice Humanistyczne. Pod. Red. P.Frąckowiaka, Poznań-Środa Wlkp. 2008;

 

39.  Pedagogika społeczna w toku przemian – wypracowane koncepcje, obszary badań - ciągłość i zmiana, /w/ Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej. Pod. Red. Wiolety Danilewicz Warszawa 2000;

 

40. Szkoły polskiej pedagogiki społecznej - drogi i kierunki rozwoju /w/ Szkoły Polskiej Pedagogiki Społecznej wobec nowych wyzwań. Polska Pedagogika społeczna na początku XXI wieku, red. Kantowicz E., Chrostowska B., Ciczkowska-Giedziun M.,Toruń 2010.

 

41. O instytucjonalizacji w nauce - rozważania o rozwoju pedagogiki społecznej /w/ Edukacja społeczna wobec problemów współczesnego człowieka i społeczeństwa, red. J. Piekarski, T. Pilch, W. Theiss, D. Urbaniak-Zając, Łódź 2010;

 

42. Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego - początki, rozwój, dylematy teraźniejszości - rozważania nad instytucjonalizacją, "Przegląd Pedagogiczny", Nr 1/2010.

 

43. Zakład Myśli Społecznej i Edukacji Środowiskowej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, "Pedagogika społeczna", Nr 1(35), rok IX 2010;

 

44. W kręgu twórców pedagogiki społecznej. Koncepcja wychowania i pedagogik społecznej w poglądach Ryszarda Wroczyńskiego, w: Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil socjety, red. E.Syrek. Katowice 2010;

 

45. Instytut Pedagogiki, w: 40 lat uczelni, red. Banaszak J., Hejnicka-Bezwińska T., Jastrzębski W., Kowalski T., Wilczyński A. Bydgoszcz 2010;

 

46. Pedagogika Społeczna wobec problemów współczesnej rodziny. Polska Pedagogika Społeczna na początku XXI wieku, red. Ciczkowska- Giedziun M., Kantowicz E. Toruń 2010;

 

47. Edukacja środowiskowa – kontekst współczesnych przemian i wyzwań, w: Wielowymiarowość kontekstów edukacyjnych, red. E.Kubiak-Szymborska. Bydgoszcz 2011;

 

48. Środowisko i środowisko wychowawcze w refleksji pedagogicznej – rozwój i przemiany,/w/: M.Cichosz, R.Leppert red. Współczesne Środowiska Wychowawcze. Stan obecny i kierunki przemian. Bydgoszcz 2011;

 

49. O szkole, środowisku i edukacji równoległej - rekonstrukcja poglądów  -  w pierwszą rocznicę śmierci Profesora Edmunda Trempały. Przegląd Pedagogiczny, Nr 3/2012

 

50. O strukturze ontologicznej i aksjologicznej pedagogiki społecznej – w poszukiwaniu wartości. Wychowanie na co dzień, Nr 3 (234) 2013

  

51. Środowisko, środowisko wychowawcze (dorobek i kierunki przemian) jako miejsce realizowania praktyk, /w/ Krzemiński M. (red.). Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem procesu kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Włocławek 2013

  

52. Środowisko/środowisko wychowawcze - dorobek, kierunki przemian : współczesne wyzwania, /w/ Danilewicz W,  Theiss W. (red). Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej. Warszawa, 2014

  

53. O nowych wyzwaniach dla pedagogiki - o związkach miłosnych w sieci - refleksje na kanwie książki Kamili Kacprzak i Romana Lepperta, /w/ Przegląd Pedagogiczny, Bydgoszcz 2014, nr 1,

  

54. Pedagogika społeczna w ujęciu Edmunda Trempały : poglądy - koncepcje - kierunki poszukiwań,  /w/ Marzec-Holka K., Guzy-Steinke, H., Rutkowska A., Szkoła naukowa pedagogiki społecznej Edmunda Trempały inspiracją zmiany społecznej dzieł i życiorysów. Bydgoszcz 2015

  

55. Kultura a wychowanie, /w/ Akant : miesięcznik literacki, Bydgoszcz,  2016, R. 19, nr 7

 

 

Artykuły w j. angielskim

1. Community education - the context of contemporary changes and challenges, in: Multidimensionality of Educational Contexts, Pod. red. E. Kubiak-Szymborska, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2011

 

2. Environment and educational environment in the reflection of social sciences and social pedagogy - achievements and transformations. in: Dilemata socjalni pedagogiky v postmodernizm svete, Pod red. M. Bargel jr, Emilia Janigowa, Ewa Jarosz; Instytut Mezioborovyvh Studii, Brno 2012

 

3. On the ontological and axiological structure of social pedagogy - in search of  values, in: The circle of axiological problems of academic education. Edited by Urszula Ostrowska.  Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2013

 

4. Upbringing environment as a place where human lifelong education is provided – from tradition to modern transformations, in Journal of Modern Science. Tom 4/27/2015 

 

5. The beginning and development of the socio-cultural animation in Poland, in Journal of Modern Science. Tom 35, no 4, pp. 51-64. 2017

 

6. Individual, family and environment as the subject of research in social pedagogy – development and transformations, in Papers of socjal Pedagogy 2017, volum 7, No 2

 

7. Social diagnosis in educational work. Development, transformations - modern challenges. Social pedagogy context, in; Journal of Modern Science - 2018, Vol. 39

 

8. Education and Ideology - within the Framework of Real Socialism - Paths of Development of Polish Socialist Pedagogy, in; Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne - 2020, T. 35, nr 1

 

 9. Family in social pedagogy: studies and research directions, in; Wychowanie w Rodzinie - 2020, T. 23, nr 2

 

10. Axiological Foundations of Social Pedagogy: Search Areas, in; Roczniki Pedagogiczne KUL - 2021, T. 13, nr 4

 

Wykonane recenzja wydawnicze:

 

  1. Sikorski Tomasz., Dymera Andrzej. (red.). Kultura chrześcijańska w zjednoczonej Europie. Szczecin 2007
  2. Nowak-Dziemianowicz  M., Czerwiński K., Maliszewski W.J. (red.); Komunikacja społeczna w edukacji: inspiracje, analizy, działania. Toruń 2009
  3. Małgorzata Ciczkowska Giedziun, Ewa Kantowicz (red.); Pedagogika Społeczna wobec problemów współczesnej rodziny. Polska Pedagogika Społeczna na początku XXI wieku, Toruń 2010.
  4. Recenzja tomu: Studia Bydgoskie, tom 4. – 2010, Bydgoszcz 2010.
  5. Ciżkowicz Kazimierz., Marszałek Katarzyna. (red.). Ewaluacja jakości kształcenia. Rozstrzygnięcia, poszukiwania, pola badań. Bydgoszcz 2010
  6. Kokot Aneta (red.).  Mobing. Zagrożenie życia zawodowego pracownika. Bydgoszcz 2011
  7. Liberska Hanna.,  Malina Alicja. (red.). Wybrane problemy  współczesnych małżeństw i rodzin. Warszawa 2011
  8. Cyrański Bohdan. Aksjologiczne podstawy pedagogiki społecznej Heleny Radlińskiej. Przykład zastosowania interpretacji hermeneutycznejŁódź  2012
  9. Opozda Danuta. Struktura i treść jednostkowej wiedzy o wychowaniu. Studium pedagogiczne wiedzy rodziców i jej korelatów. Lublin 2012
  10. Sztaba Marian; Wychowanie społeczne świetle nauczania Karola Wojtyły Jana Pawła II Lublin 2012
  11. Liberska Hanna., Malina Alicja. (red.) Funkcjonowanie współczesnych młodych ludzi w zmieniającym się świecie. Warszawa 2012
  12. Maciej Krzemiński, Barbara Moraczewska (red.); Praktyki pedagogiczne ważnym ogniwem w procesie kształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej. Tom I, Włocławek 2012
  13. Anna M. Kola, Katarzyna M. Wasilewska-Ostrowska (red.), Wolontariat szansą rozwoju społecznego. Rekomendacje dla pracy socjalnej. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2012
  14. Przemysław Paweł Grzybowski, Bogdan Kunach (red.): Seniorzy w działaniu. Słuchacze Kazimierzowskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku i działalność wolontaryjna. Fundacja dla Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013
  15. Sobecki M., Danilewicz W., Sosnowski T. Pedagogika społeczna wobec zmian przestrzeni życia społecznego. Warszawa 2013
  16. Jacek Piekarski, Ewa Cyrańska, Bohdan Cyrański (red.); Praktyki pedagogiczne w szkole. Łódź 2014
  17. Danuta Urbaniak-Zając, Jacek Piekarski (red.); Akademickie kształcenie pedagogów w procesie zmiany. Kraków 2015
  18. Pastuszewski Stefan. Leksykon religijno-kulturowy staroprawosławia. Bydgoszcz 2015
  19. Górniewicz Józef, Pulińska Urszula, Stańczak Małgorzata (red). Codzienność edukacyjna – retrospektywa i nowe wyzwania. Prace Naukowe Centrum Badań Społecznych UWM. Zeszyt 9, Olsztyn 2016
  20. Segiet Katarzyna, Słupska Kamila (red.) Książka w życiu człowieka - w stronę (u)traconej wartości. Wydawnictwo Uniwersyteckie UAM w Poznaniu. Poznań 2017
  21. Danilewicz Wioleta, Nikitorowicz Jerzy, Sobecki MIrosław (red.) Ku życiu wartosciowemu. Idee - koncepcje - praktyki. Kraków, Impuls 2017
  22. Zubiel-Kasprowicz Magdalena (red.) Aktualne oblicza tolerancji. WSB Toruń 2018
  23. Piotrowski Paweł. Sytuacja wychowawcza w ujeciu metapedagogicznym. Zarys ontologii wychowania. Wyd. Adam Marszałek. Toruń 2019 
  24. Domagała-Zyśk Ewa, Borowicz Aleksandra, Kołodziejczyk Renata, Martynowska Klaudia (red.) Oblicza Życia. Księga jubileuszowa Profesor Doroty Kornas-Bieli. Wyd. Episteme Lublin 2021
  25. Górniewicz J. (red.) Pomiędzy dysonansem i konsonansem społecznym. Studia i szkice pedagogiczne. Wydawnictwo Naukowe UWM. Olsztyn 2021
  26. Szewczak Iwona. Wychowanie i pedagogika Wolfganga Brezinki. Lublin 2021
  27. Górecki Mirosław. Alberto Marwelli. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego . Warszawa 2023


 

Wykaz moich publikacji dotyczących obszarów badawczych pedagogiki społecznej znajduje się w ogólnopolskim wykazie publikacji wydawanym w Uniwersytecie Wrocławskim, por. np.: Informator nr 16. Ogólnopolski wykaz publikacji z pedagogiki społecznej za rok 2008. Instytut Pedagogiki - Uniwersytet Wrocławski. Opracowanie Małgorzata Biedroń