prof. dr hab. Zwierzchowski PiotrUdział w konferencjach naukowych

prof. dr hab. Zwierzchowski PiotrUdział w konferencjach naukowych

Organizacja konferencji

 

1997 – Sens życia, sens wychowania. Dylematy człowieka końca XX wieku. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy.

2000 – Problemy etyczne życia naukowego. Ciechocinek: Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego.

2001 – Edukacja w świecie popkultury. Pieczyska: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.

2003 – Śmierć w kulturze współczesnej. Wielonek k. Koronowa: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.

2004 – Motyw śmierci w filmie polskim. Wielonek k. Koronowa: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego.

2005 – Kino polskie po roku 1989. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego.

2006 – Rok 1956 w literaturze, teatrze i filmie. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.

2008 – Polskie kino popularne. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.

2009 – Kino polskie wobec II wojny światowej. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.

2010 – Polskie piśmiennictwo filmowe. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie.

2011 – Polskie seriale telewizyjne. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie, Instytut Sztuki PAN, University of Glasgow.

2011 – Kino, którego nie ma. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.

2011 – Konrad Eberhardt. Warszawa: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.

2012 – sympozjum w ramach projektu National Mythologies in Central European TV Series, koordynowanego przezUniversity ofGlasgow

2017 – Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych. Warszawa: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami

2018 – Rok 1968 – kultura, sztuka, polityka. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.

2018 – 1918 – film polski wobec odzyskania niepodległości. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego.

2022 – Kino w cieniu kryzysu. Kinematografia polska pierwszej połowy lat 80. Gdynia: Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Uniwersytet Gdański.

 

 

Udział w konferencjach

 

Rola wartości i powinności moralnych w kształtowaniu świadomości profesjonalnej nauczycieli. Zacisze k/Klonowa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, październik 1993. Referat: Indywidualny system wartości nauczyciela i możliwość jego prezentacji w aspekcie pełnionych ról społecznych.

 

Aspekty etyczne kształtowania się pedagogicznej relacji rodzina - szkoła. Zacisze k/Klonowa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, październik 1994. Referat: Przestrzeń i miejsce jako kategorie wyjaśniające relacje: dziecko - rodzina - szkoła.

 

Podmiotowe i aksjodeontologiczne aspekty osobowych relacji nauczyciel – uczeń – student w procesach edukacyjnych. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, październik 1995. Referat: Nauczyciel wobec wyzwań współczesnego świata.

 

Tolerancja jako wartość i problem edukacyjny szkole wyższej. Witkowo k/Powidza: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, styczeń 1996. Referat: O niektórych pożytkach płynących z braku tolerancji.

 

Doświadczanie wartości samego siebie w procesach edukacyjnych. Kręgiel: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, październik 1996. Referat: Doświadczanie Ja w relacji z Ty w procesach edukacyjnych.

 

Wychowanie a polityka. Tradycje i współczesność. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika, listopad 1996. Referat: Mity polityczne a pedagogika.

 

Sens życia, sens wychowania. Dylematy człowieka końca XX wieku. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, październik 1997. Referat: „Podaruj sobie odrobinę luksusu...”.

 

Odpowiedzialność jako wartość i problem pedagogiczny. Witkowo k/Powidza: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, maj 1997. Referat: Odpowiedzialność i obojętność.

 

Wychowanie a polityka. Między wychowaniem narodowym a państwowym. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika, grudzień 1997. Referat: O wychowaniu i polityce w kontekście konfliktów etnicznych.

 

Wolność jako wartość i problem pedagogiczny. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, maj 1998. Referat: O wolności egzystencjalnej i politycznej – refleksje pedagogiczne.

 

III Zjazd Pedagogiczny. Poznań: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, wrzesień 1998. Referat: Bóg, miłość, wolność, Kaczor Donald. Enter. Tradycyjne wartości i kultura popularna.

 

Partnerka, matka, opiekunka. Status kobiety w dziejach powszechnych. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, maj 1998. Referat: Irena nie chce iść do domu! (Kobieta w filmie socrealistycznym).

 

Podmiotowość w wychowaniu – między ideą a realnością. Lubostroń: Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy, październik 1998. Referat: Czy podmiotowość jest słowem magicznym?

 

„Trzeci wiek”. Szanse – możliwości – ograniczenia. Kręgiel k/Koronowa: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, październik 1999. Referat: Dwie wizje starości.

 

Problemy etyczne życia naukowego. Ciechocinek: Komitet Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk, Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, kwiecień 2000. Referat: Zdumienie młodego Gerstenbackera.

 

Zjazd szczeciński i socrealizm – geneza, kontynuacje i konteksty. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński, Stowarzyszenie Pisarzy Polskich, Książnica Pomorska, listopad 2002. Referat: Pięć lat po Wiśle – Narada Filmowa SPATiF-u.

 

Edukacja w świecie popkultury. Pieczyska: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, marzec 2001. Referat: Sen pedagoga, czyli o pewnym wizerunku szkoły i nauczyciela.

 

Annual convention of British Association for Slavonic and East European Studies. Cambridge: British Association for Slavonic and East European Studies, kwiecień 2001. Referat: Creative Quests of Socialist Realism.

 

Bohaterowie socjalizmu. Kulturowa historia figur propagandy w Europie Wschodniej i w NRD. Kraków: Uniwersytet im. Friedricha Schillera w Jenie, Uniwersytet w Lipsku, wrzesień 2001. Referat: Jak hartowali się bohaterowie realizmu socjalistycznego.

 

Pedagogika rodziny u progu XXI wieku. Dorobek i wyzwania na miarę czasów. Zacisze k/Klonowa: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, listopad 2001. Referat: Tragikomedia codzienności, czyli angielskie opowieści o rodzinie.

 

Deutsche und Polen im Film. Lubeka: Academia Baltica, czerwiec 2002. Referat: Czy Sąsiedzi opowiadają o sąsiadach? Filmowa wizja bydgoskiego września 1939.

 

Lęk w kulturze i sztuce od XIX do XXI wieku. Ustka: Pomorska Akademia Pedagogiczna w Słupsku, maj 2003. Referat: Najbardziej przerażająca jest bezsilność, czyli „Dług” i „Funny Games”.

 

Kino niemieckie w dialogu kultur – wczoraj i dziś. Kamień Śląski k. Opola: Uniwersytet Śląski, Dom Współpracy Polsko-Niemieckiej, czerwiec 2003. Referat: Recepcja kinematografii niemieckich w polskim piśmiennictwie filmowym 1945-1956.

 

Śmierć w kulturze współczesnej. Wielonek k. Koronowa: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, wrzesień 2003. Referat: Cyrila Collarda opowieść o (własnym) umieraniu.

 

Mity, mitologie, mityzacje, mitomanie – w literaturze. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, październik 2003. Referat: Filmowy wizerunek śmierci bohatera w perspektywie mitu.

 

Annual convention of British Association for Slavonic and East European Studies. Cambridge: British Association for Slavonic and East European Studies, kwiecień 2004. Referat: Relations between film and literature in Polish cinema of the 1950s.

 

Motyw śmierci w filmie polskim. Wielonek k. Koronowa: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, maj 2004. Referat: O śmierci w filmie socrealistycznym.

 

Socrealizm. Fabuły – komunikaty – ikony. Kozłówka-Roskosz-Grabanów: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Muzeum Zamoyskich w Kozłówce, wrzesień 2004. Referat: Kalendarz robotniczy, czyli socrealistyczne opisanie świata.

 

Kultura – tożsamość – polityka. Sztokholm: Uniwersytet Sztokholmski, maj 2005. Referat: O kreowaniu tożsamości narodowej w polskim filmie historycznym.

 

Kino polskie po 1989 roku. Bydgoszcz: Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, czerwiec 2005, organizator.

 

Pałac Kultury i Nauki –  fenomen, wzorzec, konteksty. Warszawa: Collegium Civitas, Wyższa Szkoła Komunikowania, Politologii i Stosunków Międzynarodowych, Uniwersytet Warszawski, listopad 2005. Referat: Widokówka z Pałacem, czyli warszawska legenda i political fiction.

 

Teatr przyjaźni. Polsko-wschodnioniemiecka histoire croisée 1945/1949-1990. Warszawa: Niemiecki Instytut Historyczny, styczeń 2006. Referat: Nieczęste spotkania. NRD i jej mieszkańcy w polskim filmie fabularnym.

 

Rok 1956 w literaturze, teatrze i filmie. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, październik 2006, organizator, udział w dyskusji.

 

Kino polskie – reinterpretacje. Łódź: Uniwersytet Łódzki, październik 2006. Referat: Zezowate szczęście – film (końca) polskiego Października.

 

Biografistyka filmowa. Filmowe interpretacje losów i faktów. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika, grudzień 2006. Referat: Legitymizacyjna funkcja filmu biograficznego w kulturze stalinowskiej.

 

Miasto wielu kultur. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Wydział Zamiejscowy w Bydgoszczy, październik 2007, udział w dyskusji.

 

Polskie kino popularne. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, maj 2008, organizator, udział w dyskusji.

 

Pop-komunizm: doświadczenie komunizmu a kultura popularna. Siemiany k. Iławy: Uniwersytet Warszawski, czerwiec 2008, udział w dyskusji.

 

Twórczość obca nam klasowo. Aparat represji wobec środowisk twórczych w okresie Polski Ludowej. Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej, wrzesień 2008. Referat: Wizerunek aparatu bezpieczeństwa w polskim filmie fabularnym.

 

Miejsce, które leczy. Antropologia uzdrowiska. Inowrocław: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, październik 2008, udział w dyskusji.

 

Wojna przeżyta i wyobrażona: obraz wojny w kulturze popularnej. Spała: Uniwersytet Warszawski, Centrum Badań nad Zagładą Żydów, listopad 2008. Referat: Przygody Franka Dolasa albo co Giuseppe robił w Warszawie.

 

Kino polskie wobec II wojny światowej. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, maj 2009, organizator, udział w dyskusji.

 

Nowa Huta: Miasto – społeczeństwo – transformacje. 60 lat historii. Kraków: Papieska Akademia Teologiczna, czerwiec 2009. Referat: Ludzie (z) Nowej Huty. O dwóch filmach Kazimierza Karabasza.

 

Mur berliński: polskie konteksty. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Institut für Auslandsbeziehungen, Towarzystwo Mniejszości Niemieckiej w Bydgoszczy, listopad 2009. Referat: Recepcja kinematografii NRD w polskim piśmiennictwie filmowym.

 

Komunistyczni bohaterowie: władcy, święci, towarzysze. Spała: Uniwersytet Warszawski, listopad 2009, referat: Kroniki żałobne. Pożegnanie bohaterów w Polskiej Kronice Filmowej (1947-1956) (współautor: Aldona Ossowska-Zwierzchowska).

 

Polish Cinema in International Context. Manchester: Cornerhouse, Manchester, University of Central Lancashire, Preston and Salford University, grudzień 2009. Referat: The Man Towards the Absurdity of Reality: Andrzej Munk’s Bad Luck and Péter Bacsó’s The Witness.

 

Kazimierz Wielki i jego czasy. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, kwiecień 2010. Referat: Kazimierz Wielki Ewy i Czesława Petelskich w kontekście filmowych wizerunków władców Polski.

 

Między filmem i teatrem. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski, maj 2010. Referat: Wizerunki teatru w polskim filmie fabularnym.

 

Historie alternatywne. Lublin: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, maj 2010.  Referat: Pisanie historii, konstruowanie pamięci. Obraz II wojny światowej w kinie polskim.

 

Polskie piśmiennictwo filmowe. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, wrzesień 2010, organizator, udział w dyskusji.

 

Polska – Rosja. Trudne tematy. Trzy narracje: historia, literatura, film. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej, Rosyjski Instytut Kulturoznawstwa, Stacja Naukowa PAN w Moskwie, Polskie Towarzystwo Historyczne, październik 2010. Referat: „Moja wojna, twoja wojna, nasza wojna”: filmowe obrazy polsko-radzieckiego braterstwa broni

Sztuka i polityka – Kino, film. Uniwersytet Mikołaja Kopernika, październik 2010. Referat: Polityczne konteksty filmów o II wojnie światowej w kinie polskim lat 60.

 

Doświadczenie i dziedzictwo totalitaryzmu na obszarze kultur środkowoeuropejskich. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, październik 2010. Referat: Obrazy PRL-u w polskim filmie fabularnym, udział w dyskusji panelowej.

 

Komunizm na peryferiach – rubieże ideologii i rzeczywistości społecznej. Spała: Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, marzec 2011, udział w dyskusji.

 

Filmowe adaptacje literatury skandynawskiej. Warszawa: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, kwiecień 2011. Referat: Pelle zwycięzca Billego Augusta: historia dzieciństwa.

 

Polskie seriale telewizyjne. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Szkoła Wyższa Psychologii Społeczej w Warszawie, Instytut Sztuki PAN, University of Glasgow, maj 2011, organizator, udział w dyskusji.

 

Kino, którego nie ma. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, wrzesień 2011, organizator, udział w dyskusji.

 

Dziecko w Polsce w XX wieku – portrety i narracje. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, wrzesień 2011. Referat: Motyw dziecka w polskich filmach o II wojnie światowej w latach 1944-1989.

 

Konrad Eberhardt. Warszawa: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, październik 2011, organizator. Referat: W iluzjonie Konrada Eberhardta.

 

W świecie niezłomnych, oportunistów i kolaborantów. Postawy dziennikarzy w kraju i na emigracji 1945-1989. Bydgoszcz: Instytut Pamięci Narodowej, listopad 2011. Prezentacja: Wizerunek dziennikarza w peerelowskim filmie fabularnym.

 

Film jako uczestnik polskich dyskursów początku XXI: historia i pamięć historyczna, rodzina, miłość, śmierć, codzienność. Radziejowice: Stowarzyszenie Edukacyjno-Kulturalne „Venae Artis”, Centralny Gabinet Edukacji Filmowej, Pałac Młodzieży im. J. Tuwima, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego, Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, listopad 2011. Referat: Rodzina.

 

Świat przedstawiony w kinie Andrzeja Munka a współczesne definicje totalitaryzmu. Kraków: Wyższa Szkoła Pedagogiczno-Filozoficzna „Ignatianum” w Krakowie, marzec 2012, prowadzenie panelu dyskusyjnego Munk i inni. Kino a dawne i nowe pytania o totalitaryzm.

 

Cudzoziemcy w Warszawie 1945-1989. Warszawa: Instytut Pamięci narodowej, kwiecień 2012. Referat: Wizerunek Rosjan i Niemców w kinematografii PRL.

 

Sympozjum w ramach projektu National Mythologies in Central European TV Series, koordynowanego przez University of Glasgow, Bydgoszcz, wrzesień 2012. Referat: Postcard from the Palace or a Warsaw Legend and Political Fiction

 

Kiedy myślę o Niemczech… Rozważania na marginesie kinematografii niemieckiej, Warszawa: Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej, listopad 2012, członek Komitetu Naukowego, udział w dyskusji.

 

Sympozjum w ramach projektu National Mythologies in Central European TV Series, koordynowanego przez University of Glasgow, Glasgow, grudzień 2012, udział w dyskusji.

 

150. rocznica powstania styczniowego na Kujawach. Aleksandrów Kujawski: Polskie Towarzystwo Historyczne, luty 2013, Referat: Powstanie styczniowe w filmie fabularnym

 

Polsko-włoskie kontakty filmowe: topika, koprodukcje, recepcja, przekład. Łódź: Uniwersytet Łódzki, kwiecień 2013, udział w dyskusji.

 

Idea zespołu filmowego: historia i nowe wyzwania. Łódź: PWSFTiTV, maj 2013, udział w panelu: Zespoły Filmowe jako forma samorządu twórców.

 

Polska i Jugosławia w stosunkach międzynarodowych po II wojnie światowej. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, wrzesień 2013. Referat: Recepcja kina jugosłowiańskiego w polskim piśmiennictwie filmowym w latach 1945-1989.

 

Więcej niż obraz. II Zjazd Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego. Kraków: Polskie Towarzystwo Kulturoznawcze, wrzesień 2013, udział w dyskusji panelowej Film polski w kontekstach kulturowych.

 

Historia kina Europy Środkowej w perspektywie interkulturowej. Łódź: Uniwersytet Łódzki, listopad 2013. Referat: Recepcja kina węgierskiego w polskim piśmiennictwie filmowym w latach 1945-1989.

 

Stare media w dobie nowych mediów. Olsztyn: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, czerwiec 2014, udział w dyskusji.

 

Jugoslovensko-Poljski odnosi u XX veka. Beograd: Institut za savremenu istoriju, Institut za istoriju i medunarodne odnose, październik 2014. Referat: Wojna na Bałkanach w Demonach wojny wg Goi Władysława Pasikowskiego.

 

1968/PRL/Teatr. Warszawa: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Katedra Teatru i Dramatu UJ, listopad 2014. Referat: Rok 1968 w polskim kinie – konteksty i konsekwencje.

 

XXIV Ogólnopolska konferencja filmoznawcza: Film w relacji z literaturą. Radziejowice: Stowarzyszenie Edukacyjno-Kulturalne „Venae Artis”, Centralny Gabinet Edukacji Filmowej, Pałac Młodzieży im. J. Tuwima, Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, listopad 2014. Wykłady: Rodzaje i gatunki filmowe, Z problemów adaptacji, Wizja lokalna 1901 – analiza filmoznawcza.

 

Orson Welles – twórczość, recepcja, dziedzictwo. Gdańsk: Uniwersytet Gdański, maj 2015, udział w dyskusji.

 

Przestrzeń w kulturze współczesnej. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, maj 2015, udział w dyskusji, prowadzenie obrad.

 

73rd Annual PIASA Meeting. Toronto: PIASA, Toronto, czerwiec 2015. Referat: Images of the People’s Republic of Poland in Polish Cinema and Literature after 1989.

 

The 2015 NECS (European Network for Cinema and Media Studies) Conference. Łódź: NECS, Uniwersytet Łódzki, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie, czerwiec 2015. Referat: The Sheriff of the County Committee. Cinematic representations of Polish communist officials in the 1970s.

 

Religions: fields of research, method and perspectives. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II, listopad 2015, organizacja i prowadzenie panelu Religia i kino, udział w dyskusji.

 

Tożsamość – Kultura – Nowoczesność. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, listopad 2015, prowadzenie obrad, udział w dyskusji.

 

Architektura w polskim filmie fabularnym i dokumentalnym lat 50. i 60. XX wieku. Poznań: Politechnika Poznańska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, listopad 2015. Referat: Funkcje filmowych obrazów Warszawy w kinie polskim lat 60.

 

Porządek publiczny i bezpieczeństwo w okupowanej Warszawie. Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej, Warszawa, listopad 2014. Referat: Sprawiedliwość okupacyjna w filmie polskim.

 

Kino polskie jako kino transnarodowe. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, listopad 2015. Referat: Międzynarodowe konteksty i inspiracje polskiego filmu kryminalnego.

 

Kino i ideologia po roku 1945. Łódź: Uniwersytet Łódzki, grudzień 2015. Referat: Polityka i ideologia w kinie polskim.

 

Anatomia strachu...  Strach, lęk ich oblicza we współczesnej kulturze. Kraków: Akademia Ignatianum, marzec 2016, udział w dyskusji.

 

Nagość w obiektywie nauk. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, czerwiec 2016. Referat: Funkcje nagości w kinie polskim po 1989 roku (współautor: Karol Jachymek).

 

Istnieć w kulturze... – Istnieć w kulturach.... Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, kwiecień 2016. Referat: Kanon filmowy a edukacja.

 

Kino, film, psychologia. Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN, czerwiec 2016, udział w dyskusji.

 

Konflikty i kontrowersje – obszary podziału we współczesnych społeczeństwach oraz sposoby ich prezentacji w lokalnej/małej kinematografii. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Humanistyczna w Bielsku-Białej, University of Western Ontario, The State University of New York, wrzesień 2016, udział w dyskusji.

 

2016 ASEEES (Association for Slavic, East European, & Eurasian Studies) Convention. Waszyngton: ASSEEES, listopad 2016. Referat Socialist Content, Hollywood Form: Crime Films and Musicals in the Polish Cinema of the 1960s.

 

II Zjazd Filmoznawców i Medioznawców Dyskursy widzialności. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Pedagogiczny, Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami, grudzień 2016. Referat: Źródła wizualne w badaniach nad kinem PRL.

 

Jazz - Inter'arts. Sons - gestes – images. Toulouse: Université de Toulouse Jean Jaurès, kwiecień 2017. Referat: Jazz dans le cinéma polonais du temps de la Pologne populaire.

 

The NECS 2017 Conference Sensibility and the Senses. Media, Bodies, Practices. Paryż: NECS, Sorbonne 3 Nouvelle, czerwiec-lipiec 2017. Referat: Nudity as a promotional strategy in the Polish cinema of the 1980s.

 

2017 ASEEES (Association for Slavic, East European, & Eurasian Studies) Convention. Chicago: ASEEES, listopad 2017. Referat: Sexual Taboo in the PRL Cinema.

 

Archiwa we współczesnych badaniach filmoznawczych. Warszawa: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami, listopad 2017. Referat: Archiwa w badaniach nad kinem PRL.

 

Creative Minds. Nowe drogi polskiego kina. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Gospodarki, marzec 2018. Referat: Przeszłość, pamięć, wojna: powracające spojrzenia

 

Rok 1968 – kultura, sztuka, polityka. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, marzec 1968. Organizacja. .

 

Studia i perspektywy medioznawcze. Media a społeczeństwo – współczesne problemy i wyzwania. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski, maj 2018. Udział w dyskusji panelowej Filmoznawstwo a medioznawstwo – razem czy osobno?

 

The NECS 2018 Conference Media Tactics and Engagement. Amsterdam: NECS, University of Amsterdam, czerwiec 2018. Referat: Political contexts of popular cinema in Poland in the 1980s.

 

Współczesny polski film historyczny po 2005 roku. Gdynia: Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami, wrzesień 2018. Referat: PZPR w filmie po roku 1989: ludzie, polityka, historia.

 

1918 – kino polskie wobec odzyskania niepodległości. Bydgoszcz: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, listopad 2018. Referat: Jak komuniści walczyli o niepodległość.

 

2018 ASEEES (Association for Slavic, East European, & Eurasian Studies) Convention. Boston: ASEEES, grudzień 2018. Referat: Ritual and Power: Representatives of the PZPR in the Polish Cinema of the 1980s.

 

Polska szkoła filmowa. Analizy – reinterpretacje - nawiązania. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, styczeń 2019. Referat: W cieniu szkoły polskiej.

 

Filmowe psycho-tropy. Społeczna rola filmu. Katowice: Uniwersytet Śląski, Uniwersytet SWPS, kwiecień 2019. Referat: Polityka, pamięć, stereotyp: o kreowaniu filmowych wizerunków wojny.

 

Forum Krytyki Filmowej. Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, maj 2019. Organizacja i udział w panelu: Krytyk – mistrz, przewodnik, towarzysz, autor?

 

III Zjazd Filmoznawców i Medioznawców. Łódź: Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami, Uniwersytet Łódzki, czerwiec 2019. Referat: Partii życie codzienne.

 

Wrzesień 1939. Filmowe teksty i konteksty. Warszawa: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, wrzesień 2019. Referat: O kinie, wojnie i Polsce. Recepcja filmowych obrazów Września 1939.

 

Klasyka dzisiaj. Rola kanonu kulturowego w kinie współczesnym i w edukacji. Radziejowice: Stowarzyszenie Edukacyjno-Kulturalne „Venae Artis”, Centralny Gabinet Edukacji Filmowej, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego, listopad 2019. Referat: Dwie opowieści o Westerplatte.

 

2019 ASEEES (Association for Slavic, East European, & Eurasian Studies) Convention. San Francisco: ASEEES, listopad 2019. Referat: Catholic Clergy in Polish Cinema after 1989.

 

Kino polskie z perspektywy współczesności. Online: Stowarzyszenie Edukacyjno-Kulturalne „Venae Artis”, Centralny Gabinet Edukacji Filmowej, Uniwersytet Łódzki, listopad 2020 (on-line). Referat: Metafora, konwencja i doświadczenie egzystencjalne – motyw choroby w kinie polskim.

 

Stulecie pokolenia „Kolumbów”. Online: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, listopad 2020. Członek Komitetu Naukowego, udział w dyskusji.

 

Przeostrzenia. Kino polskie wobec transformacji ustrojowych 1945 i 1989. Online: Uniwersytet Warszawski, styczeń 2021. Referat: Wisła, Październik i Marzec. O periodyzacji kina polskiego 1944-1989.

 

The NECS 2021 Conference Transitions: Moving Images and Bodies. Online: NECS, University of Palermo, czerwiec 2021, przewodniczenie obradom, udział w dyskusjach..

 

Socialist Culture Recycled. Eastern Europe: form Disillusions to  Nostalgia and Beyond. Online: The Institute of Russian Literature of Russian Academy of Science (Pushkin House), czerwiec 2021. Członek Komitetu Organizacyjnego. Referat: Criticism and Nostalgia: Citizens’s Militia in Contemporary Popular Culture.

 

Illuminating the archives – film archives alive and their audiences, Sokołowsko/online: Fundacja Sztuki Współczesnej In Situ, czerwiec 2021. Referat: O lekturze protokołów kolaudacyjnych

 

2021 ASEEES (Association for Slavic, East European, & Eurasian Studies) Convention. New Orlean (online): ASEEES, grudzień 2021. Referat: Almost like E.T. Polish films for children in 1980s.

 

Obrachunek z dekadą Jaruzelskiego, czyli jak dziś oceniamy ostatnie lata PRL (1981-1989). Przyczynek do bilansu historii politycznej. Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej, grudzień 2021. Referat: Filmowy portret dekady. PZPR na ekranie.

 

Wajda dokumentalny. Gdańsk/Kraków (on-line): Uniwersytet Gdański, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, styczeń 2022. Referat: Andrzeja Wajdy lekcja polskiego kina.

 

Studia i perspektywy medioznawcze 3. Uniwersytet Wrocławski, maj 2022. Udział w dyskusji panelowej Film a demokracja.

 

32. Ogólnopolska Konferencja Filmoznawcza. Kino polskich małych ojczyzn. Uniejów: Stowarzyszenie Edukacyjno-Kulturalne „Venae Artis”, Centralny Gabinet Edukacji Filmowej, Katedra Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego, październik 2022. Referat: Miasteczka. Kilka obrazów z kina PRL.

 

Tadeusz Łomnicki. Największy aktor we wszechświecie. Warszawa: Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Muzeum Teatralne – Teatr Wielki – Opera Narodowa, listopad 2022. Udział w dyskusji panelowej: Łomnicki i film.