dr Grabowska Tatiana DanielaPublikacje

dr Grabowska Tatiana DanielaPublikacje

dr Grabowska Tatiana Daniela - Publikacje


  1. "Drama - jako jedna z metod pracy. Refleksje młodego nauczyciela" Życie Szkoły 9/ 2009
  2. "Nauczyciel-kreatywny poszukiwacz postaw twórczych" (z dr Maria Sobieszczyk) Wiadomości, głosy, rozmowy o szkole" 6/2010
  3. "Kompetencje współczesnego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej- szansa czy zagrożenie dla rozwoju szkoły przyszłości" [w] Edukacja jutra. Proces wychowania w szkole i poza nią. Denek.K, Kamińska A, Kojs W, Oleśniewicz P.(red.) Oficyna wydawnicza "Humanitas", Sosnowiec 2010.
  4. "Idzie nowe- czyli nauczyciel u progu kolejnej reformy edukacji" [w] Edukacja elementarna, wyzwania, konteksty, dylematy. Skowrońska-Kruszewska A (red.) wydawnictwo Akademii Jana Długosza Częstochowa 2010. 
  5. "Ala i As we wspomnieniach nauczycieli"  Życie Szkoły 7/2010
  6. "Nauczyciel wobec twórczych postaw uczniów" (dr Maria Sobieszczyk) Życie Szkoły 7/2010
  7. "Aktywnie i pracowicie, czyli o wykorzystywaniu aktywnych metod w szkolnej pracy z dziećmi" Wychowanie na co dzień 9 (204) 2010 
  8. "Dylematy w pracy kompetentnego nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej" Klicove kompenetce a jejich reflexe v priprave ucitelu primarniho vzdelvani Technicka univerzita v Liberci 2010
  9. "Zabawy i pląsy- dobrym sposobem na relaks nie tylko jeśli jesteś małym człowiekiem"  [w] Złap bakcyla nauki, Beker-Jasińska A, Laskowska G, Lutkowska K, Pluskota A, Sobieszczyk M (red) Agencja Reklamowo-Wydawnicza ArtStudio 2010
  10. "Przeciw przemocy w szkole. Literatura biblioterapeutyczna" Życie Szkoły 3/2011
  11. "Indywidualny plan dyscypliny i kierowania klasą szkolną - wymóg czy konieczność we współczesnej edukacji wczesnoszkolnej"  Wychowanie na co dzień 4-5 (211-212) 2011
  12. "Podmiotowość w edukacji wczesnoszkolnej - szansa czy zagrożenie dla rozwoju dziecka" w] Edukacja Jutra. Kształcenie i wychowanie. Denek K, Kamińska A, Kojs W, Oleśniewicz P.(red.) Oficyna wydawnicza "Humanitas" Sosnowiec 2011
  13. "Twórczy nauczyciel - kompetentny przewodnik po zaczarowanym świecie dziecka edukacji wczesnoszkolnej" [w] Regionalizm i twórczość w edukacji. Denek K, Pawelski L, Żukrowska A.(red.) Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum Szczecin 2011
  14. "Być albo nie być - dylematy współczesnego nauczyciela" Życie Szkoły 9/2011
  15. "Podmiotowość w polskiej rzeczywistości szkolnej - czy naprawdę istnieje? " Życie Szkoły 10/2011
  16. "Sukcesy i porażki nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej - z perspektywy praktykującego nauczyciela" [w] Nauczyciel wczesnej edukacji. Na drodze do profesjonalnego mistrzostwa. W. Leżańska (red) Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego Łódź 2011
  17. " Czytać każdy może...- o jakość czytania wśród dzieci edukacji wczesnoszkolnej" [w] Edukacja czytelnicza wyzwaniem współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Jakubowicz-Bryx A (red) Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Bydgoszcz 2011
  18. "Podmiotowość w polskiej szkole - czy naprawdę istnieje? Wychowanie fizyczne i zdrowotne 3/2012 
  19. The child's educational environment-the chance for subjectivity in early education (Środowiska edukacyjne życia dziecka - szansa na podmiotowość w edukacji wczesnoszkolnej) [w] E. Kubiak-Szymborska (red.) Multidimensionality of Educational Contexts, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2011
  20. "Quo vadis nauczycielu? O godny wizerunek współczesnego nauczyciela w drodze do doskonałości" [w] Edukacja Jutra. Uczeń i nauczyciel jako główne podmioty edukacji jutra. Denek K, Kamińska A, Łuszczuk W, Oleśniewicz P, (red.) Oficyna wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2012
  21. "O tym jak aktywnie i twórczo można spędzić czas na zajęciach kompensacyjno-korekcyjnych. Propozycja dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym"  Wychowanie na co dzień 4-5 (223-224) 2012
  22. " Rodzic - ważny partner i cenne źródło informacji", "Czy daleko pada jabłko od jabłoni - scenariusz spotkania integracyjnego dla rodziców uczniów klasy I?"  Życie Szkoły 2/2013 
  23. "Szkoła jaka jest każdy widzi"- obraz współczesnej szkoły w opiniach studentów pedagogiki-przyszłych nauczycieli dzieci wczesnej edukacji [w] Edukacja jutra. Role nauczyciela w edukacji szkolnej. K. Denek,A.Kamińska, P. Oleśniewicz (red.) Oficyna wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2013
  24. "Odkrywamy naturę wokół siebie - zadania i zabawy dla dzieci wczesnej edukacji i nie tylko"  Wychowanie na co dzień 1-2 (232-233) 2013
  25. "Współczesny nauczyciel - przewodnik po otaczającym świecie przyrody" [w] Wokół małych ojczyzn. K. Denek, L. Pawelski, B. Urbanek, A. Żukrowska (red.) Szczecińska Szkoła Wyższa Collegium Balticum, Szczecin 2013 
  26. "Podmiotowość w edukacji- rzeczywistość czy wyzwanie w pracy współczesnego nauczyciela [w] Ewaluacja poprawy jakości kształcenia. J. Grzesiak (red) Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Kalisz-Konin 2014 
  27. "Podmiotowość w polskiej szkole- szansa czy zagrożenie dla rozwoju dziecka w edukacji wczesnoszkolnej?" [w] Edukacja jutra. Od tradycji do nowoczesności. Aksjologia w edukacji jutra. K. Denek, A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red.) Oficyna wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2014
  28. "Obyś cudze dzieci uczył..."- o trudnej sztuce bycia nauczycielem wczesnej edukacji dzieci [w] Pedagogika wczesnoszkolna. Uczeń i nauczyciel w zmieniającej się przestrzeni społecznej T. 2. I. Kopaczyńska, M. Magda-Adamowicz, M. Nyczaj-Drąg (red.)  Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014
  29. Podmiotowość w polskiej szkole- szansą na zmiany w edukacji (?) [w] Nauczyciel i nauczanie w warunkach zmiany edukacyjnej. J. Piekarski, M. Kamińska, L. Tomaszewska, E. Bartuś (red.) Wydawnictwo PWSZ, Płock 2014
  30. Powinności i obowiązki moralne współczesnego nauczyciela w kontekście myśli (postawy) Janusza Kroczaka z M. Sobieszczyk [w] W dialogu z Korczakiem . M. Nowicka (red.nauk) Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego, Olsztyn 2014 
  31. Early school education teacher - a guide to child's educational world [w] Education of tomorrow. Education, and other forms of activity of adults. T. 11. Denek.K, Kamińska A, Oleśniewicz P. (ed) Oficyna wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2015
  32. Blisko, coraz bliżej- o doświadczaniu rzeczywistości przyrodniczej przez dziecko w edukacji wczesnoszkolnej w Przegląd Pedagogiczny 2/2015.
  33. W krainie dziecięcych radości i trosk- aspekt podmiotowości w prozie Wandy Chotomskiej na podstawie utworu Ala ma kota [w] M. Czaplicka-Jedlikowska (red.) Twórczość Wandy Chotomskiej jako źródło wartości kształtujących osobowość dziecka. Studia. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2015. 
  34. Dziecko w edukacji wczesnoszkolnej - podmiot czy już przedmiot współczesnego systemu edukacji? [w] Edukacja jutra. Aspekty wychowania i kształcenia we współczesnej szkole. A. Kamińska, P. Oleśniewicz(red.) Oficyna wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2016 
  35. Nauczyciel jako podmiot własnej edukacji - między teorią a praktyką [w] Nauczyciel we współczesnej edukacji. Diagnoza-Rozwój-Zmiana. M.Kamińska, Z P. Kruszewski, ks. A. Gretkowski, B. Skałbania (red.) Oficyna Wydawnicza Szkoły Wyższej im. P. Włodkowica, Płock 2016. 
  36. Rodzina - sprzymierzeńcem w drodze do podmiotowości dziecka w wieku wczesnoszkolnym [w] Edukacja jutra. Wartości-wychowanie-kształcenie. A. Kamińska, P. Oleśniewicz (red). Oficyna wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2017 
  37. A pupil in the early school education on the path to his subjectivity [w]  Humanitas University. Research papers. Pedagogy 17/2018. A. Kamińska. Oficyna Wydawnicza Humanitas. 
  38. Agresja wśród uczniów edukacji wczesnoszkolnej w opinii nauczycieli i rodziców- problem czy syndrom czasu? [w] Pedagogika. Zeszyty Naukowe. Wyższej Szkoły Humanitas. 20/2019. A. Kamińska, Oficyna Wydawnicza Humanitas. 
  39.  "What we will learn in our your..." -that it to say, to reasonably support the development of a child's creative potential [w]Edukacja Jutra. Zróznicowane obszary rozwoju edukacji instytucjonalnej. A. Kamińska-Małek, P. Oleśniewicz (red.) Wyd. Akademia Sztuki Wojennej, Warszawa 2020.
  40. Techniczne potyczki, czyli o wspieraniu aktywności twórczej dzieci w wieku wczesnoszkolnym [w] Edukacja dziecka szansą na budowę kapitału społecznego. M. Adamowicz, L. Kataryńczuk-Mania, M. Nyczaj-Drąg. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2021. 
  41. Grupa wielowiekowa szansą na adaptację dziecka do warunków przedszkola [w] Edukacja jutra. Współczesny stan etapów i dziedzin edukacji w Polsce. A. Kamińska- Małek, P. Oleśniewicz (red). Wyd. Wyższa Szkoła Humanitas. Sosonowiec 2021. 
  42. Inkluzja czy iluzja w polskiej szkole, czyli o edukacji włączającej w opinii rodziców dzieci w edukacji elementarnej [w] Edukacja jutra. Współczesne zagadnienia wychowania i kształcenia zwrot w stronę edukacji jutra. D.Morańska, P. Oleśniewicz (red).  Oficyna wydawnicza  Humanitas, Sosnowiec 2022. 
  43. Blaski i cienie w pracy nauczyciela przedszkola z dzieckiem 6-letnim w trakcie edukacji zdalnej. [w] Pedagogika Katolicka nr 31 (2/2022). s. 286-297. 
  44. Współczesna rodzina jako "szkoła cnót społecznych" i jej rola w budowaniu rodzicielskiego autorytetu w procesie wychowania dzieci. [w] Pedagogika Katolicka nr 33a (3/2023). 
  45. Twórczy rodzic-twórcze dziecko? Znaczenie środowisk wychowawczych w rozwoju potencjału twórczego dziecka. [w] Pedagogika Katolicka nr 34 (1/2024) 
  46. Nauczyciel na drodze do własnej podmiotowości - wolny czy zniewolony uczestnik edukacji? [w] Edukacja jutra. Analiza zjawisk i procesów edukacji- z myślą o przyszłości. D. Morańska, P. Oleśniewicz (red). Oficyna wydawnicza Humanitas, Sosnowiec 2024. 

Monografia:

Uczeń w drodze do doświadczania podmiotowości. Konteksty - Oblicza - Rzeczywistość. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Bydgoszcz 2018.