dr hab. Maresz Teresa ElżbietaUdział w konferencjach naukowych

dr hab. Maresz Teresa ElżbietaUdział w konferencjach naukowych

  1.   Польско-советские отношения во время второй мировой войны на уроках истории в польской средней школе /из опыта преподавателя/, Państwowy Uniwersytet Moskiewski im. M. W. Łomonosowa, Москва 1990.
  2. Prezentacja dydaktycznych programów komputerowych stosowanych w nauczaniu historii w X LO w Toruniu (scenariusze autorstwa T. Maresz, wykonanie uczniowie OLW – X LO w Toruniu), I Sympozjum „Metody komputerowe w badaniach i dydaktyce historii”, Poznań 1994.
  3. Komputerowe programy dydaktyczne, II Sympozjum „Metody komputerowe w badaniach i dydaktyce historii”, Poznań 1995.
  4. Wpływ dydaktycznych programów komputerowych na wzrost poznania historycznego uczniów, III Sympozjum „Metody komputerowe w badaniach i dydaktyce historii”, Toruń 1996.
  5. Metodologia przygotowania prezentacji multimedialnych na lekcjach historii, IV Sympozjum „Metody Komputerowe w badaniach i dydaktyce historii”, Toruń 1997.
  6. Możliwości i korzyści wynikające z zastosowania metod komputerowych w nauczaniu historii, Sympozjum Zastosowanie metod komputerowych w badaniach historycznych na XVI Powszechnym Zjeździe Historyków Polskich, Wrocław 1999.
  7. Ścieżki międzyprzedmiotowe na przykładzie Przyrodniczej ścieżki dydaktycznej okolic Torunia, III Szkoła Dydaktyków „Edukacja historyczna w zreformowanej szkole”, Kraków 1999.
  8. Kilka uwag na temat tzw. Syllabusa. Matura z historii 2002, Posiedzenie Komisji Dydaktycznej Polskiego Towarzystwa Historycznego, Warszawa 2000.
  9. Potrzeby i możliwości pracy z komputerem na lekcjach historii, Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Multimedia w edukacji historycznej i społecznej”, Bydgoszcz 2001.
  10. Jak można „uratować” egzamin maturalny?, Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Edukacja historyczna i obywatelska w szkolnictwie ponadgimnazjalnym”, Wrocław 2002.
  11. Młodzi w Europie i o Europie, Konferencja Naukowa „Edukacja w procesie integracji europejskiej”, Białystok 2003.
  12. Jakie sąsiedztwo? O stosunkach polsko-ruskich w podręcznikach szkolnych, Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Problemy Edukacyjne w społeczeństwie wielokulturowym”, Zielona Góra 2003.
  13. Uczniowie i studenci ze specjalnymi potrzebami (SPE) na zajęciach z technologii informacyjnej, VIII Sympozjum „Metody komputerowe w badaniach i nauczaniu historii”, (Olsztyn) Ostróda 2003.
  14. Zmiana obrazu Rosji i Rosjan w podręcznikach do historii dla szkół licealnych, Konferencja Naukowa „Tradycja i mity w edukacji historycznej w dobie reformy”, Toruń 2004.
  15. Исторические источники в школьном и вузовском преподавании истозии (Źródła historyczne w nauczaniu historii w szkole i na studiach), XVII Konferencja Naukowa „Obraz nauki w kształceniu uniwersyteckim” (Rosyjski Humanistyczny Uniwersytet Państwowy), Moskwa 2005.
  16. Zanim student zostanie nauczycielem – edukacja terenowa, VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Media i metody wspomagające jakość kształcenia”, Siedlce 2005.
  17. Edukacja regionalna – zajęcia w terenie a karty pracy ucznia – II Spotkania Dydaktyczne „Region w edukacji historycznej: nauka – doradztwo – praktyka”, Toruń 2005.
  18. Современное толкование «исторический источник» (Współczesne rozumienie pojęcia „źródła historycznego”), XVIII Konferencja Naukowa „Nauki pomocnicze historii – spuścizna klasyczna i nowe kierunki”, Moskwa (Rosja) 2006.
  19. Dwa referaty: Kazimierz Wielki a Bydgoszcz – VII Sesja Osób Niepełnosprawnych oraz Kazimierz Wielki dobrym i roztropnym królem – Sesja Rady Miasta Bydgoszczy – Bydgoszcz 2006. Sesja Rady Miasta Bydgoszczy – 660 Urodziny Królewskiego Miasta Bydgoszczy – kwiecień 2006.
  20. Stosunki polsko-rosyjskie w polskich podręcznikach do historii – Dni Nauki UKW, Bydgoszcz 2006.
  21. Rzeczywistość historyczna jako „realna jedność” wielu sfer działalności ludzkiej, Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Korelacja, integracja wiedzy – szansa dla ucznia”, Wrocław 2006.
  22. Новгород Великий в польских учебниках по истории (Nowogród Wielki w polskich podręcznikach do historii), Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Nowgorodika. Na 100-lecie D. S. Lichaczewa”, Nowogród Wielki (Rosja) 2006.
  23. Polska i jej sąsiedzi –wielokulturowy aspekt współczesnych polskich podręczników do historii dla szkół ponadgimnazjalnych, IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Edukacja XXI wieku” na temat „Edukacja w społeczeństwie »ryzyka«”, Zakopane 2006.
  24. Региональная и местная история: опыт развития в Польше (Historia regionalna i historia lokalna: doświadczenie i rozwój w Polsce), XIX Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Jedność humanistycznego poznania – nowa synteza”, Moskwa (Rosja) 2007.
  25. Edukacja europejska społeczeństwa polskiego – kompromis między dążeniem do globalizacji a renesans regionalizmu, Konferencja Naukowa, „Unia europejska państw czy obywateli - Nowa koncepcja ładu integracyjnego”, Człuchów 2007.
  26. Переяславль в истории польского государства – обзор польских учебников по истории (Perejasław w historii państwa polskiego – przegląd polskich podręczników do historii), Międzynarodowa Konferencja „Ziemia perejasławska i jej miejsce w rozwoju ukraińskiego narodu, państwowości i kultury (w 1100-lecie pierwszej wzmianki o Perejasławie w źródłach historycznych)”, Perejasław-Chmielnicki (Ukraina) 2007.
  27. Na ile współczesne podręczniki do historii sprzyjają kształtowaniu stosunków dobrosąsiedzkich? Próba odpowiedzi, Międzynarodowa Konferencja „Szkolnictwo pijarskie w czasach minionych a współczesne problemy edukacji historycznej, Kazimierz Dolny 2007.
  28. Местное и региональное образование на уроках истории в Польше - на примере города Торунь (Edukacja lokalna i regionalna na lekcjach historii w Polsce - na przykładzie miasta Torunia), Międzynarodowa Konferencja „Nowa lokalna historia: miasto i wieś w wirtualnej i intelektualnej przestrzeni”, Stawropol – Moskwa (Rosja) – Bydgoszcz (Polska) (telekonferencja/ Internet-konferencja) 2007.
  29. Историческое мышление и историческое сознание: проблема взаимоотношения (Myślenie historyczne i poznanie historyczne: problem zależności), XX Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Nauki pomocnicze - źródłoznawstwo - metodologia historii w systemie poznania humanistycznego”, Moskwa 2008.
  30. Edukacja historyczna we współczesnej szkole polskiej a kształtowanie tożsamości narodowej i regionalnej, Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Kreowanie tożsamości szkoły. Historia – teraźniejszość – przyszłość”, Kazimierz Dolny 2008.
  31. Rzeka Bug granicą narodów, o dziejach których uczniowie dowiadują się ze współczesnych podręczników do historii - Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Spojrzenia na pogranicza. "Duża" i "mała" Ojczyzna w świadomości historycznej, źródłach i edukacji”, Zielona Góra 2008.
  32. Wspólne dzieje dwóch narodów a ich prezentacja we współczesnych polskich i ukraińskich podręcznikach do historii – V Toruńskie Spotkania Dydaktyczne „Polska – Europa – Świat w szkolnych podręcznikach do historii, Toruń 2008.
  33. Город и его память о жителях [Miasto i jego pamięć o mieszkańcach] – Międzynarodowa Konferencja «Новая локальная история: хронотоп сельской и городской истории» - Stawropol – Moskwa – Bydgoszcz (telekonferencja/ Internet-konferencja) 2008.
  34. «Смутное время» начала XVIII века в послевоенных польских учебниках по истории (заочно) – XIII Научно-практическая конференция «Мининские чтения», Niżnyj Nowogród (Rosja) 2008.
  35. Wspólne dzieje dwóch narodów a ich prezentacja we współczesnych polskich i ukraińskich podręcznikach do historii – Sesja popularnonaukowa z okazji 661. rocznicy nadania Człuchowowi praw miejskich, Człuchów 2009.
  36. Znaczenie źródeł w realizacji celów dydaktycznych i standardów egzaminacyjnych - XVIII Powszechny Zjazd Historyków Polskich – Olsztyn 2009.
  37. Место и роль регионализма в национальной и глобальной истории. О том, как можно учить истории региона не только за  школьной партой (заочно) - Міжнародная науковая конференція «Джерела локальної історії методи дослідження, проблеми інтерпретації, популяризація» - Киïв 2009.
  38. Ustawiczna edukacja historyczna wymogiem XXI wieku: konieczność weryfikacji poglądów na temat stosunków polsko-sąsiedzkich – VII Międzynarodowa Konferencja Naukowa EDUKACJA XXI WIEKU: „Edukacja nieustająca – wyzwaniem społeczeństwa informacyjnego”, Zakopane 2009.
  39. Spojrzenie na wspólną przeszłość polsko-litewską przez pryzmat polskich podręczników do historii – Międzynarodowa Konferencja naukowa „Językowe i kulturowe dziedzictwo Wielkiego Księstwa Litewskiego. Millenium Litwy 1009-2009” – Ostromecko 2009.
  40. Warto pamiętać o historii swojego miasta Człuchowa nie tylko w rocznice wielkich wydarzeń – Konferencja Naukowa „Człuchów i region w czasach przełomów historycznych: 1920 i 1945”, Człuchów 2010.
  41. Polska Kazimierzowska w Polskich, białoruskich, rosyjskich i ukraińskich podręcznikach do historii - Międzynarodowa Konferencja Naukowa w 700. rocznicę urodzin ostatniego Piasta na tronie polskim „Kazimierz Wielki i jego państwo”, Bydgoszcz 2010.
  42. Portret Rosji i Rosjan wykreowany przez autorów polskich podręczników do historii – Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Obraz Rosji i Rosjan w sferze publicznej: myśl polityczna, media, opinia publiczna”, Lublin 2010.
  43. Toruń na dotyk. Kultura materialna ogniwem w edukacji historycznej – Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Edukacja – Kultura – Społeczeństwo”, Zamek Czocha 2010 (Uniwersytet Wrocławski).
  44. Narracja i ikonografia historyczna współczesnych polskich podręczników do historii. Ich rola w kreowaniu wizerunku Rosji i Rosjan – Międzynarodowy Kongres Naukowy „Polska-Rosja. Trudne tematy. Trzy narracje: historia, literatura, film”, Kraków 2010.
  45. Portale, wortale i internetowe strony edukacyjne na przykładzie portalu „Szlaki pamięci” – Ogólnopolska Konferencja Dydaktyczna „Nauczanie historii na miarę XXI wieku. Region – Patriotyzm – Edukacja”, Bydgoszcz 2010.
    Dla nauczycieli: scenariusze lekcji do portalu „Szlaki pamięci”
    http://4ict.pl/szlaki_pamieci/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=55
    http://4ict.pl/szlaki_pamieci/index.php?option=com_content&view=article&id=47&Itemid=54
  46. Mieszkańcy średniowiecznego Torunia i ich warunki mieszkaniowe - Konferencja „Edukacja – Kultura - Społeczeństwo”, Łagów Lubuski 2011.
  47. Edukacja terenowa w realizacji programu nauczania historii – II Ogólnopolska Konferencja Dydaktyczna „Nauczanie historii na miarę XXI wieku. Innowacyjność w edukacji historycznej i w promocji dziedzictwa kulturowego regionu, Bydgoszcz 2011.
  48. Музейные экспонаты в деле исторического образования – Международная научная конференция "Археография музейного предмета" (zaocznie), Москва 2012.
  49. Историческое познание или историческое мышление? – «Концепция когнитивной истории: интеллектуальные источники, место в структуре современного гуманитарного знания, перспективы развития», dyskusja w ramach internet-konferencji, Moskwa (Rosja) – Bydgoszcz 2012. http://ivid.ucoz.ru/publ/medushevskaja_90/om_maresz/15-1-0-134
  50. Świat nauki i techniki XIX i XX wieku we współczesnych rosyjskich podręcznikach do historii – Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Edukacja – Kultura – Społeczeństwo” – edycja pt. „Nauka”, Krzyżowa (Uniwersytet Wrocławski) 2012.
  51. Papierowy czy elektroniczny podręcznik szkolny źródłem informacji dla ucznia oraz źródłem historycznym w procesie badawczym, Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Multimedia a źródła historyczne w nauczaniu i badaniach”, Lublin 2012.
  52. До того как студент останется учителем – местное образование, Международная научно-практическая конференция «Историческая наука и образование в условиях современных вызовов», Kazań 2012 (zaocznie).
  53. Местные дидактические тропинки в школьной практике, „Історична Регіоналістика: Міждисциплінарний Науковий Напрям Чи Субдисципліна?”, w ramach Internet-konferencja, Kijów – Bydgoszcz 2012 nlh@newlocalhistory.com, nlochist@yandex.ru.
  54. „Swojskość i obcość”. Jedno wydarzenie historyczne i różna jego ocena, dokonywana przez historyków, Konferencja naukowa „Historia i społeczeństwo. Dziedzictwo epok”, Katowice 2013.
  55. Miejsce powstania styczniowego w edukacji i świadomości społeczeństwa polskiego, Konferencja Naukowa „Pogranicze Kujawsko-Wielkopolskie” pod patronatem IHiSM UKW w Bydgoszczy, Wierzbinek 2013.
  56. Dzieje Rusi – Rosji – Związku Radzieckiego w kontekście stosunków społecznych wynikających z podziału pracy. Przegląd współczesnych rosyjskich podręczników do historii, Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Edukacja – Kultura – Społeczeństwo", Zgorzelec – Görlitz 2013 (organizatorem Uniwersytet Wrocławski).
  57. Realizacja wątku tematycznego „Gospodarka” w ramach przedmiotu „Historia i społeczeństwo. Dziedzictwo epok”, Konferencja naukowo-dydaktyczna „W warsztacie, w manufakturze, w fabryce i w sklepie”, Bydgoszcz 2013.
  58. „Jesień Narodów” – rozpad bloku komunistycznego w Europie Środkowo-Wschodniej w szkolnej edukacji historycznej w Polsce, IV Kongres „Polska – Rosja: długi ślad «krótkiego» XX wieku”, Kraków 2014.
  59. Bałtyk w podręcznikach historii i materiałach dydaktycznych. Analiza porównawcza polskich i rosyjskich podręczników szkolnych, XIX Powszechny Zjazd Historyków Polskich, Sekcja „Bałtyk jako miejsce pamięci w edukacji historycznej”, Szczecin 2014.
  60. Istorija balkanskih država u poljskim školskim udžbenicima za predavanje istorije [Dzieje państw bałkańskich w polskich podręcznikach do nauczania historii], Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Jugoslovensko-Poljski odnosi u XX veku", Belgrad (Serbia) 2014.
  61. Wspólne dzieje a odmienna ich prezentacja i ocena. Analiza na przykładzie polskiej i rosyjskiej narracji podręcznikowej, Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Dobre i złe sąsiedztwa. Historia kluczem do zrozumienia współczesnych relacji międzysąsiedzkich", Bydgoszcz 2015.
  62. Rozważania nad historyczną edukacją szkolną w rocznicę 70-lecia zakończenia drugiej wojny światowej w świetle polskich i rosyjskich podręczników do historii, Wierzbinek 2015.
  63. Podręcznik szkolny narzędziem kształtowania świadomości historycznej młodzieży. Analiza porównawcza polskich, rosyjskich, białoruskich i ukraińskich podręczników do historii, VI Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Edukacja – Kultura – Społeczeństwo”, Wrocław 2015.
  64. Merytoryczne i metodyczne propozycje realizacji wątku tematycznego „Swojskość i obcość” na lekcjach Historii i społeczeństwa. Dziedzictwo epok, V Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Swojskość i obcość” w regionie kujawsko-pomorskim”, Bydgoszcz 2015.
  65. Polsko-serbskie odkrywanie historii. Propozycja współpracy w zakresie edukacji historycznej [Poljsko-srpsko otkrivanje istorije. Predlożena saradnja u oblasti istorijskog obrazovanja], III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Polska i Jugosławia po II wojnie światowej”, Bydgoszcz 2015
  66. Próby zrozumienia drugiej strony konfliktu na przykładzie szkolnej edukacji historycznej, Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Dobre i złe sąsiedztwa. Od konfliktu do współistnienia i współpracy”, Bydgoszcz 2016.
  67. Początki państwa polskiego w edukacji szkolnej (z okazji jubileuszu 1050-lecia Chrztu Polski), Konferencja naukowa "Pogranicze Kujawsko-Wielkopolskie", Wierzbinek 2016.
  68. Zniewolenie jednostki i narodu w świetle współczesnych polskich i rosyjskich podręczników do historii, Kongres Edukacyjny „Człowiek w świecie bez wolności”, Wrocław 2016.
  69. Miejsce szkolnego podręcznika historii w kształtowaniu międzynarodowych relacji sąsiedzkich, Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Dobre i złe sąsiedztwa. Obce – nasze – inne”, Bydgoszcz 2017.
  70. Źródła historyczne w ramach edukacji szkolnej na rzecz zrozumienia i akceptacji odmienności „innych”, Ogólnopolska Konferencja Naukowa Różnorodność religijna – różnorodność obyczajowa – antagonizmy i zrozumienie, Bydgoszcz 2017.
  71.  Школьный учебник как источник информации о ежедневной жизни и культурных и экономических достижениях народов-соседей, Międzynarodowej Konferencji Naukowej “Хорошие и плохие соседи”: практики межкультурных коммуникаций [Dobre i złe sąsiedztwa. Doświadczenie międzykulturowej komunikacji], Oriechowo-Zujewo (Rosja) 2018.
  72. Развитие педагогического образования в Польше и формирования методической компетентности будущих учителей [Rozwój edukacji pedagogicznej w Polsce i kształcenie kompetencji metodycznych przyszłych nauczycieli], Стратегическая сессия по проблемам педагогического образования [Strategiczna sesja dotycząca problemów kształcenia nauczycieli] – udział na zasadzie wideokonferencji, Oriechowo-Zujewo (Rosja) 2018.
  73. Rok 1918 w świetle ukraińskich podręczników do historii: między powojennym urządzeniem świata a zawiedzionymi nadziejami Ukraińców, Międzynarodowa konferencja naukowa "100-lecie odzyskania niepodległości przez Polskę. Rok 1918 z perspektywy polskiej, litewskiej, białoruskiej i ukraińskiej", Białystok 2018.
  74. Bodenje osecaja nacionalnog ponosa kroz licne obrasce u poljskim i srpskim udzbenicima [Budzenie poczucia dumy narodowej poprzez wzorce osobowe w polskiej i serbskiej narracji podręcznikowej], Międzynarodowa konferencja naukowa "Jugoslovensko-Poljski odnosi u XX veku, Belgrad (Serbia) 2018.
  75. 1918 год в школьном изложении учебников трех народов: польского, белорусского и украинского: компаративстское иследование [Rok 1918 w szkolnej narracji podręcznikowej trzech narodów: polskiego, białoruskiego i ukraińskiego: badania porównawcze], Międzynarodowa konferencja naukowa «1918 год: Беларусь и народы Центрально-восточной Европы в геополитическом контексте эпохи (проблема возрождения государственности: планы и реалии)», Grodno (Białoruś) 2018.
  76. От студента к мастерству молодого педагога и учителя. Из польского опыта образования и подготовки учителей [Od studenta do warsztatu młodego nauczyciela i nauczyciela. Z polskich doświadczeń w edukacji i doskonaleniu nauczycieli], II Международная образовательная сессия «Высшая школа педагогики: Учитель, Воспитатель, Наставник» [II Międzynarodowa Sesja Edukacyjna "Wyższa Szkoła Pedagogiczna: Nauczyciel, Wychowawca, Mentor"], Państwowy Uniwersytet Humanistyczno-Technologiczny Obwodu Moskiewskiego – na zasadzie wideokonferencji, Oriechowo-Zujewo (Rosja) 2019.
  77. Учебник зеркало национального нарратива: изменение образа России и русских в польских учебниках по истории [Podręcznik lustrem narracji narodowej: zmiana obrazu Rosji i Rosjan w polskich podręcznikach do historii], V Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Dobre i złe sąsiedztwa. Obraz “Innego” w narracjach narodowych / Международная Научная Конференция “Хорошие и плохие соседи”: образ “Другого” в национальных нарративах, Państwowy Uniwersytet Humanistyczno-Technologiczny Obwodu Moskiewskiego, Oriechowo-Zujewo (Rosja) 2019.
  78. Sąsiedzi za życia i po śmierci. Cmentarze miejscem wspólnej pamięci, XX Powszechny Zjazd Historyków Polskich, Lublin 2019.
  79. Научно-исследовательская мастерская историка на уроках истории в современной польской школе [Warsztat naukowo-badawczy historyka na lekcjach historii we współczesnej szkole w Polsce], VI Международная научно-практическая конференция Актуальные проблемы источниковедения, Витебск [VI Międzynarodowa Konferencja naukowa „Aktualne problemy źródłoznawstwa”]
    – wideokonferencja, Witebsk (Białoruś) 2021.
  80. Praktyka zawodowa przygotowująca do wykonywania nauczyciela historii z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, IX konferencja z cyklu „Edukacja – Kultura – Społeczeństwo” – Nie tylko edukacja szkolna – spory o dydaktykę historii, Wrocław 2021 – wideokonferencja
  81. Żyć i mieszkać obok siebie – razem czy osobno? O symbiozie społecznej i tolerancji, VI Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Dobre i złe sąsiedztwa. Budowanie tożsamości lokalnych, regionalnych i kontynentalnych w przeszłości i teraźniejszości”, Bydgoszcz 2022.
  82. Spojrzenie na twórczość Marii Konopnickiej okiem historyka, Konferencja naukowa "Maria konopnicka - w 180. rocznicę urodzin", Bydgoszcz 2022.
  83. Antoni Stanisław Jurasz, XXIII Międzynarodowe Sympozjum Biografistyki Polonijnej, Stacja Naukowa PAN w Wiedniu 2022.
  84. Приватні та громадські зони в міському просторі на прикладі середньовічного м. Торунь [Strefy prywatne i publiczne w przestrzeni miejskiej na przykładzie średniowiecznego Torunia], IV Międzynarodowa konferencja naukowa „Фактор пространства в исторических исследованиях” [Czynnik przestrzeni w badaniach historycznych], Perejasław (Ukraina) 2022, telekonferencja.
  85. Повстання Хмельницького: подія в історії двох народів [Powstanie Chmielnickiego: wydarzenie w dziejach dwóch narodów], Х Науково-практичнa конференція «Історія запорозького козацтва в пам’ятках та музейній практиці» [X Naukowa konferencja „Dzieje kozactwa zaporoskiego w pamięci i działalności muzealniczej”], Національний заповідник Хортиця [Skansen Chortyca], Запоріжжя 2022 [Zaporoże, Ukraina] (telekonferencja) https://www.youtube.com/watch?v=yo2IBMB0G7c
  86. Матеріальна культура торуньського міщанства на рубежі XIVXV ст., V Międzynarodowa konferencja naukowa „Фактор пространства в исторических исследованиях” [Czynnik przestrzeni w badaniach historycznych], Perejasław (Ukraina), telekonferencja
  87. Wyzwania stojące przed edukacją historyczną w dobie wojny rosyjsko-ukraińskiej – ukraińscy uczniowie na lekcjach historii w polskiej szkole, (współautorstwo I. Zhakova), I Forum Edukacji Dydaktycznej, Toruń 2023.
  88. Film źródłem historycznym w edukacji szkolnej i akademickiej, Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Historia w XXI wieku – Edukacja, kultura, wychowanie”, Lublin 2024.
  89. Prof. Janusz Rulka twórcą bydgoskiej dydaktyki historii i wos, Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Edukacja-Kultura-Społeczeństwo. Dydaktyka historii – dzieje i twórcy”, Wrocław 2024.
  90. Одна країна – кілька національностей. Етнічний склад Польщі в історичній ретроспективі, VI Międzynarodowa konferencja naukowa „Фактор пространства в исторических исследованиях”, Переяслав 2024.