dr Zając-Lamparska LudmiłaPublikacje
Zając-Lamparska L. (2024). Limited training and transfer effects in older and young adults who participated in 12 sessions of process-based working memory training. A three-armed pretest-posttest design study. BMC Research Notes, 17(1), 181. https://doi.org/10.1186/s13104-024-06844-2
Zając-Lamparska L., Zabielska-Mendyk E., Zapała D., Augustynowicz P. (2024). Compensatory brain activity pattern is not present in older adults during the n-back task performance—Findings based on EEG frequency analysis. Frontiers in Psychology, 15: 1371035. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1371035
Wiłkość-Dębczyńska, M., Zając-Lamparska, L., Liberacka-Dwojak, M., Kukuła, D., & Werońska, A. (2024). Effectiveness of neurofeedback-based cognitive training in older adults. Human Technology, 20(2), 384–398. https://doi.org/10.14254/1795-6889.2024.20-2.7
Zabielska-Mendyk, E., Zając-Lamparska, L. (2024). Editorial: EEG signal processing in cognitive psychology and cognitive neuroscience. Advances in Cognitive Psychology, 20(3), I-III. https://doi.org/10.5709/acp-0430-2
Zając-Lamparska, L. (2023). Polska wersja kwestionariusza do pomiaru selekcji, optymalizacji i kompensacji wg modelu P.B. Baltesa i M.M. Baltes (SOC48-PL) – struktura czynnikowa i równoważność pomiarowa w grupach wiekowych późnej, średniej i wczesnej dorosłości. Gerontologia Polska, 31(4). 217-223. doi: 10.53139/GP.20233134
Warchoł, Ł., Zając-Lamparska, L. (2023). The Relationship of N200 and P300 Amplitudes With Intelligence, Working Memory, and Attentional Control Behavioral Measures In Young Healthy Individuals. Advances in Cognitive Psychology, 19(4), 63-75. doi: 10.5709/acp-0404-2
Zając-Lamparska, L., Grabowska, A., Gawrońska, A. (2023). Access to mental health services for the carers of persons suffering from dementia in Poland - proposal for a system solution. Acta Neuropsychologica, 21(4). 359-371. https://doi.org/10.5604/01.3001.0053.8795
Wiłkość-Dębczyńska, M., Zając-Lamparska, L., Kukuła, D., Werońska, A. (2023). Wpływ treningu NeuroPlay na sprawność funkcji poznawczych u osób po 65. roku życia - badania pilotażowe. Geriatria, 17, 10-17. DOI: 10.53139/G.20231702
Liberacka-Dwojak, M., Wiłkość-Dębczyńska, M., Zając-Lamparska, L. (2023). Wirtualna rzeczywistość w treningach kognitywnych dla seniorów. W: R. Ossowski, A. Błachnio, M. Wiłkość-Dębczyńska (red.). Człowiek w chorobie i we współczesnych zagrożeniach. Księga pamięci poświęcona Profesorowi Pawłowi Izdebskiemu (s. 195-204). Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Zając-Lamparska, L. (2021). Relationship Between Working Memory, Fluid Intelligence and Age Based on the Results of Mediation and Moderation Analyses. Annals of Psychology, 24¸ https://doi.org/10.18290/rpsych21242-3s
Zając-Lamparska, L. (2021). Selection, optimization and compensation strategies and their relationship with well-being and impulsivity in early, middle and late adulthood in a Polish sample. BMC Psychology, 9, 144, https://doi.org/10.1186/s40359-021-00650-2
Rochat, L., Wiłkość-Dębczyńska, M, Zając-Lamparska, L., Rothen, S., Andryszak, P., Gaspoz, J., Colombo, L., Khazaal, Y., Achab, S. (2021). Internet use and problematic use in seniors: A comparative study in Switzerland and Poland. Frontiers in Psychiatry, 12:609190, https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.609190
Pawlaczyk, N. A., Słupczewski, J., Szymańska, M., Szmytke, M., Bałaj, B., Zając-Lamparska, L. (2021). Neuropsychological factors of subjective cognitive complaints of the older adults. Acta Neuropsychologica, 19(2), 259-277. doi: 10.5604/01.3001.0014.9955
Zając-Lamparska, L. (2020). The possibility of linking spontaneous and induced neurocognitive plasticity: Can cognitive training influence compensatory brain activity in older adults? Theoretical and empirical premises. Acta Neuropsychologica, 18(4), 507-523. http://dx.doi.org/10.5604/01.3001.0014.5290
Zając-Lamparska, L., Deja, M. (2020). Funkcje wykonawcze. W: H. Liberska, J. Trempała (red.), Psychologia wychowania. Wybrane problemy (s. 89-108). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Zając-Lamparska, L. (2020). Sprawozdanie z VII Spotkania Federacji Europejskich Stowarzyszeń Neuropsychologicznych [7th Meeting of the Federation of the European Societies of Neuropsychology (FESN)] (5–7 września 2019, Mediolan, Włochy). Polskie Forum Psychologiczne, 25(1), 143-145.
https://pfp.ukw.edu.pl/archive/article-full/449/lamparska_sprawozdanie/
Zając-Lamparska, L., Wiłkość-Dębczyńska, M., Wojciechowski, A., Podhorecka, M., Polak-Szabela, A., Warchoł, Ł., Kędziora-Kornatowska, K., Araszkiewicz, A., Izdebski, P. (2019). Effects of virtual reality-based cognitive training in older adults living without and with mild dementia: a pretest–posttest design pilot study. BMC Research Notes 12, 776. doi: 10.1186/s13104-019-4810-2
Zając-Lamparska, L. (2019). Niefarmakologiczna terapia funkcji poznawczych w łagodnych zaburzeniach poznawczych oraz jej efektywność w świetle metaanaliz i przeglądów systematycznych. Aktualności Neurologiczne, 19(2), 74-82. doi: 10.15557/AN.2019.0011
Zając-Lamparska, L., Warchoł, Ł., Deja, M. (2018). Analiza danych podłużnych: modelowanie latentnych krzywych rozwojowych. Polskie Forum Psychologiczne, 23(2), 395-412. DOI: 10.14656/PFP20180210
https://pfp.ukw.edu.pl/page/pl/archive/article/379/zajac_analiza_danych/
Zając-Lamparska, L. (2018). Możliwości i metody wspomagania funkcjonowania poznawczego osób starszych. W: M. Muszalik, K. Kędziora-Kornatowska (red.). Pielęgnowanie pacjentów w starszym wieku (s. 66-75). Warszawa: PZWL.
Zając-Lamparska, L. (2018). Kompensacyjna aktywność mózgu osób starszych. Gerontologia Polska, 26(1), 54-58.
https://www.akademiamedycyny.pl/home-3-3/gerontologia-polska/archiwum/20181-2/
Warchoł, Ł., Zając-Lamparska, L. (2018). Sprawozdanie z XXVI Kolokwiów Psychologicznych Komitetu Psychologii PAN „Badania psychologiczne relacji mózg – zachowanie”, Bydgoszcz, 19-21.06.2017. Polskie Forum Psychologiczne, 23(1), 216-218.
https://pfp.ukw.edu.pl/archive/article/367/warchol_sprawozdanie/
Zając-Lamparska, L., Leszko, M. (2017). Choroba Alzheimera. W: Encyklopedia starzenia się, starości i niepełnosprawności. Tom 1. A-G (s. 222-229). Katowice: TS.
Leszko, M., Zając-Lamparska, L. (2017). Choroba Parkinsona. W: Encyklopedia starzenia się, starości i niepełnosprawności. Tom 1. A-G (s. 232-235). Katowice: TS.
Zając-Lamparska, L., Izdebski, P.,Wiłkość-Dębczyńska, M. (2017). Efektywność zastosowania oprogramowania GRADYS – treningu poznawczego z elementami wirtualnej rzeczywistości – u osób po 60. roku życia bez zaburzeń funkcji poznawczych. Neuropsychiatria i Neuropsychologia/Neuropsychiatry and Neuropsychology, 12(4), 143-151. https://doi.org/10.5114/nan.2017.74143
Zając-Lamparska, L., Wiłkość-Dębczyńska, M., Kędziora-Kornatowska, K., Wojciechowski, A., Warchoł, Ł., Izdebski, P. (2017). Virtual reality in cognitive interventions for older adults and its application in the GRADYS training software. Gerontologia Polska, 25(4), 248-253.
http://www.akademiamedycyny.pl/wp-content/uploads/2018/01/4-3.pdf
Czarnecki, D., Ziółkowski, M., Chodkiewicz, J., Danek, M., Łangowska-Grodzka, B., Zając-Lamparska, L. (2017). Quality of life and its correlates in alcohol dependent males: rehab inpatients and shelter or hostel homeless persons. Alkoholizm i Narkomania, 30, 1, 41-57.
Zając-Lamparska, L., Wiłkość, M., Markowska, A., Laskowska-Levy, I., Wróbel, M., Małkowski, B. (2017). Verbal fluency in research conducted with PET technique under conditions of extended cognitive activation with the use of 18F-fluorodeoxyglucose (FDG) tracer/ Fluencja słowna w badaniach techniką PET w warunkach przedłużonej aktywizacji poznawczej z zastosowaniem znacznika 18F-fluorodeoksyglukozy (FDG). Psychiatria Polska, 51(4), 687-703. doi: http://dx.doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/62394
Zając-Lamparska, L., Trempała, J. (2016). Effects of working memory and attentional control training and their transfer onto fluid intelligence in early and late adulthood. Health Psychology Report, 4(1), 41-53. doi: https://doi.org/10.5114/hpr.2016.56846
Markowska, A. Cysewski, P. Zając-Lamparska, L. (2016). Dowody uzasadniające wykorzystanie biofeedback HRV jako metody wspomagającej proces leczenia pacjentów mających problemy emocjonalne i objawy psychiatryczne. Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne/Nursing and Public Health, 6, 3, 221-228.
http://www.pzp.umed.wroc.pl/pl/article/2016/6/3/221/
Wilkosc, M., Markowska, A., Zajac-Lamparska, L., Skibińska, M., Szalkowska, A., Araszkiewicz, A. (2016). A lack of correlation between brain-derived neurotrophic factor serum level and verbal memory performance in healthy Polish population. Front. Neural Circuits 10:39. doi:10.3389/fncir.2016.00039
http://journal.frontiersin.org/article/10.3389/fncir.2016.00039/full
Wiłkość, M., Szałkowska, A., Skibińska, M., Zając-Lamparska, L., Maciukiewicz, M., Araszkiewicz, A. (2016). BDNF gene polymorphisms and haplotypes in relation to cognitive performance in Polish healthy subjects. Acta Neurobiologiae Experimentalis, 76(1), 43-52.
www.exeley.com/exeley/journals/acta_neurobiologiae_experimentalis/76/1/pdf/10.21307_ane-2017-004.pdf
Wiłkość, M., Wiechowska, M., Zając-Lamparska, L., Markowska, A., Michalak, M. (2016). The effect of 0.1-0.25 mg/dm3 of breath alcohol concentration on cognitive functions in alcohol nondependent young adults. Polskie Forum Psychologiczne, 21, 2, 290-306.
http://www.pfp.ukw.edu.pl/page/pl/archive/article/284/wilkosc_alcohol/
Leszko, M., Zajac-Lamparska, L., Trempala, J. (2015). Aging in Poland. The Gerontologist, 55, 5, 707-715. doi: 10.1093/geront/gnu171
https://academic.oup.com/gerontologist/article-lookup/doi/10.1093/geront/gnu171
Zajac-Lamparska, L. (2015). Implicit Attitudes towards Older People in Poland. International Journal of Research in Social Sciences, 5, 4, 377-401.
http://www.indianjournals.com/ijor.aspx?target=ijor:ijrss&volume=5&issue=4&article=027
Michalska, P., Zając-Lamparska, L. (2015). Measurement of cognitive style reflection-impulsivity in the adulthood - results of own study. Polskie Forum Psychologiczne, 20, 4, 573-588. doi: 10.14656/PFP20150408
http://www.pfp.ukw.edu.pl/page/pl/archive/article/264/michalska_cognitive_style_measurement/
Zając-Lamparska, L. (2015). Dorosłe dzieci seniorów. Jak radzić sobie w relacjach rodzice dzieci w średniej i późnej dorosłości? W: P. Ziółkowski (red.), Trening kompetencji rodzicielskich. Zbiór scenariuszy zajęć z rodzicami dla pedagogów i psychologów (s. 201-214). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSG.
Zając-Lamparska, L. (2015). Samorealizacja a zaangażowanie w rodzinie. W: P. Ziółkowski (red.), Trening kompetencji rodzicielskich. Zbiór scenariuszy zajęć z rodzicami dla pedagogów i psychologów (s. 235-244). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSG.
Zając-Lamparska, L. (2015). Przygotowanie do rodzicielstwa. W: P. Ziółkowski (red.), Trening kompetencji rodzicielskich. Zbiór scenariuszy zajęć z rodzicami dla pedagogów i psychologów (s. 27-44). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSG.
Zając-Lamparska, L., Trempała, J., Mrówka, A. (2013). Stereotypes inhibition in syllogistic reasoning. Changes related to age and time measurement repetition during study. Polskie Forum Psychologiczne, 18, 4, 469-485.
http://www.pfp.ukw.edu.pl/page/pl/archive/article/184/x/article.pdf
Laskowska, I., Zając-Lamparska, L., Wiłkość, M., Malicki, M., Szałkowska, A., Jurgielewicz, A., Lewandowski, P., Węgrzyn, P., Roterman-Konieczna, I., Izdebski, P. (2013). A serious game - a new training addressing particularly prospective memory in the elderly. Bio-Algorithms and Med-Systems, 9, 3, 155-165. doi: 10.1515/bams-2013-0016
Zając-Lamparska, L. (2013). Temporalny wymiar osobowości. Panorama stanowisk. Studia Humanistyczne AGH, 12, 2, 79-93. doi: http://dx.doi.org/10.7494/human.2013.12.2.79
http://journals.bg.agh.edu.pl/STUDIA/2013.12.2/human.2013.12.2.79.pdf
Wiłkość, M., Izdebski, P., Zając-Lamparska, L. (2013). Pamięć prospektywna - pojęcia, metody badania, podłoże neuroanatomiczne oraz jej deficyty w chorobach psychicznych. Psychiatria Polska, 47, 2, 313-324.
http://www.psychiatriapolska.pl/uploads/images/PP_2_2013/313Wilkosc_PP2_2013.pdf
Zając-Lamparska, L. (2013). Czas teraźniejszy w funkcjonowaniu człowieka. Perspektywa psychologiczna. Szkice Humanistyczne, 31, 1, 215-225.
http://46.29.21.222/cms/files/docs/SzkiceHumanistyczne/szkice31.pdf
Zając-Lamparska, L. (2012). Psychologiczne koncepcje pomyślnego starzenia się człowieka. Rocznik Andragogiczny, 18, 89-105.
http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-381519ea-a21e-479b-97c6-c150db72889a
Zając-Lamparska, L. (2012). Stosunek wobec starości i ludzi starszych wśród seniorów oraz ich wnuków: różnice i powiązania międzypokoleniowe. Społeczeństwo i Rodzina, 31, 2, 80-91.
https://pbn.nauka.gov.pl/works/315374 (na dole strony możliwość pobrania pełnego tekstu)
Malkowski, B., Zajac-Lamparska, L., Markowska, A., Wilkosc, M., Laskowska, I. (2012). Brain activity during Verbal Fluency Test performance-FDG18 PET study—initial result. European Journal of Nuclear Medicine and Molecular Imaging, 39, Suppl. 2, 360. doi: 10.1007/s00259-012-222
Zając-Lamparska, L. (2012). Oswoić demencję. Warszawa: Parpamedia. (broszura informacyjna)
Zając-Lamparska, L. (2012). Depresja w starszym wieku. Warszawa: Parpamedia. (broszura informacyjna)
Zając-Lamparska, L. (2011). Wspomaganie funkcjonowania ludzi starzejących się. W: J. Trempała (red.). Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s. 419-431). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
preprint w repozytorium UKW: http://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/176
(Podręcznik otrzymał nagrodę na Tragach Książki Akademickiej i Naukowej "Academika" 2011)
http://ksiegarnia.pwn.pl/public/pdf/78621.pdf
Zając-Lamparska, L. (2011). Czas jako kryterium opisu oraz mechanizm regulacji ludzkiego zachowania - problematyka czasu w psychologii. Przegląd Naukowo-Metodyczny Edukacja dla bezpieczeństwa, 13, 4, 111-124.
http://www.wsb.net.pl/sites/default/files/web/uczelnia/wydawnictwo/4.2011.pdf (cały numer czasopisma, artykuł od str. 111)
Zając-Lamparska, L. (2010). Specyfika perspektywy temporalnej w okresie wczesnej i późnej dorosłości. W: E. Rydz, D. Musiał (red.), Z zagadnień psychologii rozwoju człowieka. Tom III. (s. 155-176). Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL JPII.
Zając-Lamparska, L. (2010). Możliwości wspomagania pamięci osób starszych poprzez trening. W: M. Sobczak-Michałowska, A. Kozubska (red.). Budowanie systemu wsparcia dla rodziny. Możliwości i ograniczenia (s. 63-76). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSG w Bydgoszczy.
Zając-Lamparska, L. (2009). Sprawozdanie z "XIVth European conference on developmental psychology" (18-22 sierpnia 2009, Wilno). Polskie Forum Psychologiczne, 14, 2, 259-262.
Zając-Lamparska, L. (2008). Współczesny obraz człowieka starszego wśród młodych dorosłych. Polskie Forum Psychologiczne, 13, 2, 124-140.
http://www.pfp.ukw.edu.pl/page/pl/archive/article/69/obraz_czlowieka_starego/
Zając-Lamparska, L. (2008). Postawy utajone wobec osób starszych, przejawiane w trzech grupach wiekowych: wczesnej, średniej i późnej dorosłości. Psychologia Rozwojowa, 13, 3, 91-102.
http://www.ejournals.eu/sj/index.php/PR/article/view/3991/3925
Informacje o artykule zamieszczone w dziale Psychowieści czasopisma Charaktery:
http://www.charaktery.eu/wiesci-psychologiczne/1976/Stereotyp-seniora/
Trempała, J., Zając-Lamparska, L. (2007). Postawy wobec osób starszych: różnice międzypokoleniowe. Przegląd Psychologiczny, 50, 4, 447-462.
http://www.kul.pl/files/714/media/4.50.2007_art._6pdf.pdf
Wójtowicz-Dacka, M., Zając-Lamparska, L. (2007, red.). O świadomości. Wybrane zagadnienia. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
(Książka nominowana do nagrody w "Konkursie na najlepszy podręcznik i skrypt akademicki w roku 2007" organizowanym przez Stowarzyszenie Wydawców Szkół Wyższych)
Błachnio, A, Kosiol, M., Zając-Lamparska, L. (2007). Świadomość czasu a osobowość na przykładzie koncepcji osobowości Kazimierza Obuchowskiego. W: M. Wójtowicz-Dacka i L. Zając-Lamparska (red.), O świadomości. Wybrane zagadnienia (s. 173-186). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
Zając-Lamparska, L. (2007). Sprawozdanie z XVI Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej nt. Drogi rozwoju człowieka w świecie współczesnych wartości (21-24 czerwca 2007, Poznań). Polskie Forum Psychologiczne, 12, 2, 212-214.
Zając, L. (2006). Psychologiczna sytuacja człowieka starszego oraz jej determinanty. W: J. Rzepka (red.) Problematyka osób w wieku starszym (s. 27-37). Mysłowice: Górnośląska WSP im. Kardynała Augusta Hlonda w Mysłowicach. (Materiały z III Ogólnopolskiego Seminarium Naukowego, Mysłowice, 22. maja 2004r.)
Zając, L. (2004). Temporalne przejawy sposobu przechodzenia kryzysu rozwojowego. W: K. Popiołek (red.), Kryzysy, katastrofy, kataklizmy. Zjawiska współczesnej cywilizacji (ss. 113-128). Poznań: SPA.
Zając, L. (2003). Time and Self-Author. Acta Neuropsychologica, 1, 3, 297-310.
Zając, L. (2003). Temporal frameworks in the dynamics of self-authoring. In: D. B. MacQueen & M. Pachalska (Eds.), Society as text in the thought of Richard Harvey Brown (pp. 141-159). Wrocław: Continuo Publishing House.
Zając, L. (2003). Odzwierciedlenie rozwoju osobowego w temporalnej perspektywie bieżących wydarzeń. W: M. Dyrda, A. Świderski (red.), Rozwój osobowy i jego zagrożenia (s. 35-44). Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej.
Zając, L. (2002). Psychologiczna sytuacja człowieka starszego oraz jej determinanty. W: K. Obuchowski (red). Starość i osobowość (s. 53-112). Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
Zając, L. (2002). Tekst naukowy jako źródło stereotypów na przykładzie literatury gerontopsychologicznej. Rocznik Pedagogiczny, 25, 95-100.
Zając, L. (2000). Wiek sprzeczności. Charaktery, 10, 17-18.