dr Zając-Lamparska LudmiłaTematyka seminariów
Seminarium magisterskie:
W roku akademickim 2025-2026
Tematyka badań podejmowanych w ramach prac magisterskich będzie powiązana z zagadnieniem strategii opisywanych w modelu SOC (Selection, Optimization, Compensation) autorstwa Paula Baltesa i współpracowników. Tematy mogą dotyczyć:
- związku strategii SOC ze zmiennymi osobowościowymi, temperamentalnymi, poznawczymi (i innymi zmiennymi z kategorii różnic indywidualnych) u osób dorosłych
- związku strategii SOC z jakością życia, satysfakcją z życia, dobrostanem psychicznym, nastrojem u osób dorosłych
- związku strategii SOC z kompetencjami społecznymi, emocjonalnymi, poznawczymi (np. inteligencja emocjonalna, poczucie kompetencji, asertywność, i in.) u osób dorosłych
- porównania stosowania strategii SOC w różnych grupach osób dorosłych (grupach wiekowych, zawodowych, i in.)
Literatura (dotychczasowe badania dotyczące SOC zrealizowane na WP UKW):
Zając-Lamparska, L. (2021). Selection, optimization and compensation strategies and their relationship with well-being and impulsivity in early, middle and late adulthood in a Polish sample. BMC Psychology, 9, 144, https://doi.org/10.1186/s40359-021-00650-2
Zając-Lamparska, L. (2023). Polska wersja kwestionariusza do pomiaru selekcji, optymalizacji i kompensacji wg modelu P.B. Baltesa i M.M. Baltes (SOC48-PL) – struktura czynnikowa i równoważność pomiarowa w grupach wiekowych późnej, średniej i wczesnej dorosłości. Gerontologia Polska, 31(4). 217-223. doi: 10.53139/GP.20233134
W roku akademickim 2024-2025 (i wcześniej)
- Zmiany w funkcjonowaniu poznawczym zachodzące w procesie starzenia się oraz źródła różnic indywidualnych w tym zakresie.
- Związek funkcjonowania poznawczego osób dorosłych z czynnikami pozapoznawczymi: motywacyjnymi, emocjonalnymi, społecznymi.
- Możliwości usprawniania funkcjonowania poznawczego osób dorosłych, przede wszystkim w okresie późnej dorosłości (m.in. treningi funkcji poznawczych).
- Związki między różnymi aspektami funkcjonowania poznawczego i między różnymi miarami procesów poznawczych w kontekście modeli teoretycznych (np. funkcji wykonawczych, pamięci operacyjnej, inteligencji).
- Funkcjonowanie poznawcze specyficznych grup (grup zawodowych, sportowców, artystów, osób chorych, itp.).
Preferowane są tematy dotyczące funkcjonowania poznawczego osób starszych.