dr hab. Podgórski ZbigniewProjekty badawcze
Dr hab. Zbigniew Podgórski, prof. UKW – prowadzi badania dotyczące ewolucji i mechanizmu zmian krajobrazu pod wpływem gospodarczej działalności człowieka, kształtowania się granic krajobrazowych, waloryzacji krajobrazu i jego wykorzystania na potrzeby turystyki. Szczególną pozycję w dorobku naukowym stanowią prace metodyczne i analityczne, które dotyczą rozmiarów antropogenicznej transformacji rzeźby terenu obszarów młodoglacjalnych.
Karty aplikacji (wybrane)
- 2018 – Ekspertyza – opinia merytoryczno-dydaktyczna dotycząca publikacji – Geografia. Program nauczania kl. 5-8, autorstwa Marii Figi i Urszuli Stańczyk, wydanego przez Wydawnictwo MAC S.A. – i jej zgodności z wymogami prawnymi MEN (wykonanie – rok 2018, zgodnie z UKW-BS/2017/K2 – Ewolucja i mechanizm zmian krajobrazu pod wpływem działalności człowieka).
- 2018 – Skuteczność edukacyjna pracy z uczniem geograficznie uzdolnionym, uczestnikiem zawodów Olimpiady Geograficznej (badania w ramach dotacji MEN oraz wkładu własnego za okres zgodny z umową MEN/2016/DPPI/836) oraz UKW-BS/2017/K2 – Ewolucja i mechanizm zmian krajobrazu pod wpływem działalności człowieka.
- 2017 – Koncepcja pracy z uczniem na lekcjach geografii na drugim etapie edukacyjnym (w ramach współpracy ze SOP Oświatowiec Toruń sp. z o.o.) oraz BS/2017/….. – Ewolucja i mechanizm zmian krajobrazu pod wpływem działalności człowieka (zadanie szczegółowe – nauczanie geografii kraju ojczystego).
- 2016 – Efektywność pracy z uczniem geograficznie uzdolnionym na przykładzie Olimpiady Geograficznej w latach 2013-2016 (w ramach dotacji MEN oraz wkładu własnego za okres zgodny z umową MEN/2013/DZSE/1668) oraz w 2016 roku: BS/2016/K2 – Ewolucja i mechanizm zmian krajobrazu pod wpływem działalności człowieka.
Zespołowe projekty badawcze
- Projekt Narodowego Centrum Nauki pn. „Pamięć kamieni. Pochodzenie, użytkowanie i sakralizacja kamieni młyńskich wmurowanych w ściany gotyckich kościołów na Nizinach Południowobałtyckich” - kierownik dr Dariusz Brykała, realizator zadania WP6 Kamienie młyńskie jako relikty krajobrazu zanikającego i utraconego (Millstones as relicts of disappearing and lost landscapes)
- 2016-2022 – BS/2016-2017/K2 – Ewolucja i mechanizm zmian krajobrazu pod wpływem działalności człowieka (Zakład Geografii Fizycznej i Kształtowania Krajobrazu IG UKW).
- Strategia rozwoju oświaty miasta Iławy na lata 2007-2013 – dokument zatwierdzono uchwałą na sesji Rady Miasta we wrześniu 2006 r. – (wraz z prof. dr hab. Janem Falkowskim, i z dr Leszkiem Kozłowskim).
- Projekt TEMPUS (np. Tempus Joint European Project – Contract Nr S_JEP-12267-97 – współpraca z dr Richardem Woltonem, dyrektorem Centre for Science Education Sheffield Hallam University – uczestnictwo w projekcie (kierownik – dr Józefina Turło).
- Projekt RRI-16 – Wdrażanie techniki komputerowej do szkolnictwa powszechnego (1988-1990) – współwykonawca (kierownik – dr Edward Świtalski).
Indywidualne projekty badawcze
- Grant promotorskI MNiSW (numer N N306 175837) – Ocena antropogenicznych przekształceń rzeźby terenu obszaru młodoglacjalnego za pomocą metod matematycznych – kierownik, wykonawca mgr K. Lis) (2009-2010).
- 2013-2016 - Efektywność pracy z uczniem geograficznie uzdolnionym na przykładzie Olimpiady Geograficznej w latach 2013-2016 (w ramach dotacji MEN oraz wkładu własnego za okres zgodny z umową MEN/2013/DZSE/1668).
- 2008-2009 – Nowe technologie informacyjne w stacjonarnym i telematycznym nauczaniu geografii krajobrazu.
- 2008-2009 – IT jako integralny składnik procesu kształcenia nauczycieli.
- 2007 – Nowe technologie informacyjne w stacjonarnym i telematycznym nauczaniu geografii.
- 2006 – Podręcznik szkolny i jego rola w kształtowaniu wiedzy ucznia o morfotwórczej działalności człowieka.
- 2005 – Zmiany funkcjonalne zbiorników młyńskich na wybranych przykładach z Pomorza Nadwiślańskiego.
- 2005 – Nauczanie podstaw geografii w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i technikum (II etap).
- 2004 – Wpływ młynów wodnych na przebieg procesów korytowych rzek nizinnych.
- 2003 – Przestrzenne zróżnicowanie antropogenicznego cyklu rzeźbotwórczego na obszarze Polski (grant UMK nr 333-G).
- Projekt badawczy Komitetu Badań Naukowych (6 PO4E 027 18) nt. Zmiany rzeźby terenu i stosunków wodnych pod wpływem budowy i funkcjonowania młynów wodnych na wybranych przykładach z Pojezierza Chełmińskiego – projekt indywidualny (2000-2003).
- 2002 – Wpływ budowy młynów wodnych na zmiany krajobrazów Pojezierza Chełmińskiego.
- 2002-2004 – Nauczanie geografii w liceum profilowanym.
- Projekt badawczy Komitetu Badań Naukowych (6 PO4E 027 18) nt. Zmiany rzeźby terenu i stosunków wodnych pod wpływem budowy i funkcjonowania młynów wodnych na wybranych przykładach z Pojezierza Chełmińskiego – projekt indywidualny (2000-2003).
- 2001 – Przekształcenia rzeźby antropogenicznej i stosunków wodnych w rynnie Strugi Rychnowskiej na tle innych obszarów dolinnych Niżu Polskiego.
- 2001 – Możliwość wykorzystania Internetu i GPS w nauczaniu geografii.
- 1999 – Stawy w rynnie Strugi Kowalewskiej (Pojezierze Chełmińskie) jako wskaźnik antropogenicznych zmian krajobrazu (grant UMK nr 443-G).
- 1999-2000 – Ewolucja rzeźby antropogenicznej w wybranych obszarach dolinnych Pojezierza Chełmińskiego w okresie od XVII do początków XIX wieku.
- 1998 – Wpływ gospodarki wodnej na antropogeniczne zmiany rzeźby terenu Pojezierza Chełmińskiego w okresie od XIII w. do połowy wieku XVII (grant UMK nr 332-G).
- 1996-2002 – Nauczanie geografii wspomagane techniką mikrokomputerową.
Strategie
- Program edukacji ekologicznej dla zrównoważonego rozwoju Miasta Torunia, opracowany przez zespół w składzie: Maria Aleksandra Gancarz (kierownik), Maria Pawlak, Zbigniew Podgórski, Wanda Puchacz, Józefina Turło, Jerzy Ślot, Urząd Miasta Torunia, KPCEN w Toruniu (listopad 2006 r.).
- Strategia rozwoju oświaty miasta Iławy na lata 2007-2013 – dokument zatwierdzono uchwałą na sesji Rady Miasta - wrzesień 2006 r. – (Jan Falkowski, Zbigniew Podgórski, Leszek Kozłowski).