dr hab. Podgórski ZbigniewWspółpraca naukowa

dr hab. Podgórski ZbigniewWspółpraca naukowa

Ocena dorobku naukowego na stopień naukowy doktora habilitowanego (recenzje):

11] opinia o dorobku - dr Piotr Szwarczewski - posiedzenie komisji w dniu 29 stycznia 2020 r.  Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski.

10] opinia o dorobku – dr inż. Piotr Dynowski – posiedzenie komisji w dniu 20 listopada 2019 r.  Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu.

9] ocena dorobku – dr Maria Fajer (UŚ) – posiedzenie komisji w dniu 27 maja 2019 r. – Wydział Nauk o Ziemi, Uniwersytet Śląski w Sosnowcu.

8] opinia o dorobku – dr Radzym Ławniczak (UAM) – posiedzenie komisji w dniu 26 kwietnia 2019 r. – Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

7] ocena dorobku – dr Anna Bucała-Hrabia (IGiPZ PAN) – posiedzenie komisji w dniu 20 lutego 2019 r. – Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. Stanisława Leszczyckiego PAN w Warszawie.

6] ocena dorobku – dr Agnieszka Latocha (UWr.) – posiedzenie komisji w dniu 28 listopada 2017 r. – Wydział Nauk o Ziemi i Kształtowania Środowiska, Uniwersytet Wrocławski.

5] ocena dorobku – dr Ewa Skowronek (UMCS – kolokwium habilitacyjne w dniu 4 kwietnia 2014 r. – Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. 

4] ocena dorobku – dr Jan Wójcik (UWr.) – kolokwium habilitacyjne w dniu 21 marca 2014 r. – Wydział Nauk o Ziemi i Kształtowania Środowiska, Uniwersytet Wrocławski. 

3] ocena dorobku – dr Irena Tsermegas (UW) – kolokwium habilitacyjne w dniu 18 marca 2014 r. – Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski. 

2] ocena dorobku – dr Renata Dulias (UŚ) – kolokwium habilitacyjne w 2013 r. – Wydział Nauk o Ziemi, Uniwersytet Śląski w Sosnowcu. 

1] ocena dorobku – dr Joanna Angiel (UW) – kolokwium habilitacyjne w 2013 r. – Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski.

Recenzje na stopień naukowy doktora:

12] Recenzja rozprawy doktorskiej pt. Zastosowanie rozwiązań prośrodowiskowych i nowych technologii ekologicznych w adaptacji obiektów objętych ochroną konserwatorską na przykładzie zabytkowego zespołu parkowo-pałacowego w Rzuchowie - mgr Ewy Mackiewicz (Uniwersytet Śląski, Wydział Nauk Przyrodniczych). Obrona pracy doktorskiej w dniu 18 listopada 2024 r.  Rada Naukowa Instytutu Nauk o Ziemi Wydziału Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego  promotor dr hab. Urszula Myga-Piatek, prof. UŚ; promotor pomocniczy Janusz Gładysz (Fundacja na Rzecz Ochrony Dór Kultury).

11] Recenzja rozprawy doktorskiej pt. Eksperyment w nauczaniu przez naukowe dociekanie (Inquiry Based Science Education) w kształceniu geograficznym - mgr Jakub Sypniewski (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu). Obrona pracy doktorskiej w dniu 14 listopada 2023 r. –Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM, Rada naukowa dyscypliny nauki o Ziemi i środowisku. Promotor  – dr hab. Iwona Piotrowska, prof. UAM.

10] Recenzja rozprawy doktorskiej pt. Rola edukacji gleboznawczej w kształtowaniu świadomości ekologicznej społeczeństw  mgr Magdalena Urbańska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu). Obrona pracy doktorskiej w dniu 17 marca 2023 r. – Wydział Nauk Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej, Rada Dyscypliny Nauki o Ziemi i Środowisku . Promotor  – dr hab. Przemysław Charzyński, prof. UMK.

9] Recenzja rozprawy doktorskiej pt. Partycypacja społeczna a edukacja geograficzna – znaczenie Partycypacyjnych Systemów Informacji Geograficznej w organizowaniu zajęć terenowych  mgr Dawid Abramowicz (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu). Obrona pracy doktorskiej w dniu 29 listopada 2022 r. – Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych UAM, Rada naukowa dyscypliny nauki o Ziemi i środowisku. Promotor  – dr hab. Iwona Piotrowska, prof. UAM i dr hab. Daria Hejwosz-Gromkowska, prof. UAM.

8] Recenzja rozprawy doktorskiej pt. Trwałość pokrycia terenu na obszarach o zróżnicowanej antropopresji (Durability of land cover in areas of varying anthropopressure) – mgr Kinga Mazurek-Matuszewska (Uniwersytet Śląski w Sosnowcu). Obrona pracy doktorskiej w dniu 10 stycznia 2020 r. – Wydział Nauk o Ziemi, Uniwersytet Śląski w Sosnowcu. Promotor  – dr hab. Renata Dulias.

7] Recenzja rozprawy doktorskiej pt. Uwarunkowania rozwoju militarnej turystyki kulturowej na terenie województwa dolnośląskiego (Conditions for the development of the military cultural tourism in the Lower Silesian Voivodeship) – mgr Jolanta Kowal (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej). Obrona pracy doktorskiej  w dniu 11 października 2017 r. – Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Promotor  – prof. dr hab. Józef Superson.  

6] Recenzja pracy doktorskiej pt. Gmina wiejska i miejsko-wiejska w Polsce jako obszar odniesienia w edukacji regionalnej – mgr Zygmunt Tomasz Gajowniczek (Uniwersytet Warszawski). Obrona pracy doktorskiej – 2014 r. – Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski. Promotor – prof. dr hab. Florian Plit. 

5] Recenzja pracy doktorskiej pt. Rola geografii jako przedmiotu nauczania w wybranych krajach europejskich – mgr Arkadiusz Głowacz (UŁ). Obrona pracy doktorskiej – 2012 r. – Wydział Nauk Geograficznych, Uniwersytet Łódzki. Promotor – dr hab. Elżbieta Szkurłat, prof. UŁ. 

4] Recenzja pracy doktorskiej pt. Geograficzne uwarunkowania więzi terytorialnych młodzieży w Bieszczadach – mgr Paweł Pytka (UMCS Lublin). Obrona pracy doktorskiej – 2012 r. – Wydział Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Promotor – prof. dr. hab. Marian Harasimiuk. 

3] Recenzja pracy doktorskiej pt. Efektywność nauczania geografii Polski w szkołach ponadgimnazjalnych realizujących program matury międzynarodowej – mgr Marta Bobiatyńska (Uniwersytet Warszawski). Obrona pracy doktorskiej – 2012 r. – Wydział Geografii i Studiów Regionalnych, Uniwersytet Warszawski. Promotor – prof. dr hab. Florian Plit. 

2] Recenzja pracy doktorskiej pt. Czynniki kształtujące tożsamość terytorialną młodzieży licealnej województwa łódzkiego – mgr Maria Adamczewska (UŁ). Obrona pracy doktorskiej – 2011 r. – Wydział Nauk Geograficznych, Uniwersytet Łódzki. Promotor – dr hab. Elżbieta Szkurłat, prof. UŁ. 

1] Recenzja pracy doktorskiej pt. Metody pracy z uczniem a efektywność nauczania geografii na przykładzie wybranych liceów ogólnokształcących województwa lubelskiego – mgr Zbigniew Zaniewicz (UMCS). Obrona pracy doktorskiej – 2011 r. – Wydział Nauk o Ziemi, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Promotor – prof. dr. hab. Marian Harasimiuk.

Recenzje wydawnicze podręczników szkolnych (wybrane):

  • Lechowicz A., Lechowicz M., Sulejczak E., 2011, Bliżej geografii, cz. 3, WSiP SA, Warszawa.
  • Więckowski M., 2011, Odkrywamy świat, cz. 1, WSiP, Warszawa.

Recenzje wydawnicze monografii (wybrane):

  • Sypniewski J., 2024, Eksperyment w nauczaniu przez naukowe dociekanie (Inquiry Based Science Education) w kształceniu geograficznym, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
  • Abramowicz D., 2022, Partycypacja a edukacja geograficzna. Znaczenie Partycypacyjnych Systemów Informacji Geograficznej w organizowaniu zajęć terenowych - przykład Poznania, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
  • Kobojek E., 2019, Procesy geodynamiczne w przestrzeni zurbanizowanej. Uwarunkowania – Zagrożenia – Zapobieganie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
  • Luc M., 2018, Rola użytkowania ziemi w kształtowaniu krajobrazów zrównoważonych, Kraków, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Uniwersytet Jagielloński, 139 s.
  • Plit J., 2016, Krajobrazy kulturowe Polski i ich przemiany, IGiPZ im. St. Leszczyckiego PAN, Warszawa.
  • Łaniecki S., red., 2014, Mrocza: monografia miasta i gminy: T. 1, Środowisko geograficzno-przyrodnicze, Bydgoszcz, Wydawnictwo Pejzaż.
  • Głowacz A., 2014, Rola geografii w edukacji szkolnej. Studium porównawcze wybranych krajów europejskich, Wyd. Uł., Łódź, 162 s.(rozprawa doktorska)
  • Myga-Piątek U., 2013, Krajobrazy kulturowe. Aspekty ewolucyjne i typologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice (rozprawa habilitacyjna).
  • Piotrowska I., 2013, Kształtowanie pojęć geomorfologicznych w dwujęzycznym nauczaniu geografii, Wydawnictwo Naukowe Bogucki, Poznań (rozprawa habilitacyjna)
  • Tracz M., Szkurłat E., red., 2011, Efekty kształcenia geograficznego na różnych poziomach edukacji, Prace Komisji Edukacji Geograficznej PTG, t. 1., Wyd. UŁ, Łódź, ss. 214.

Recenzje wydawnicze rozdziałów w monografii i artykułów (wybrane):

  •  Hamidova E., Franceschi L., Bosino A., Szatten D., De Amicis M., 2024, Urbanization and Flooding Dynamics: A Case Study of the Seveso River in Northern Italy, Gospodarka wodna, 12 s.
  • Pokojski W., Słomska-Przech K., Panecki T., 2021, Możliwości kształtowania umiejętności opracowania map z wykorzystaniem technologii GIS i metod prezentacji kartograficznej, [w:] A, Hibszer, E. Szkurłat red., Kształtowanie i ocenianie umiejętności w edukacji geograficznej – założenia teoretyczne i ich praktyczna weryfikacja, Prace monograficzne KEG PTG, 11: 83-96.
  • Cichoń M., 2021, Pomiędzy modelem transmisyjnym a aktywizującym, czyli jak można zdalnie kształcić uczniów na lekcjach geografii, [w:] A, Hibszer, E. Szkurłat red., Kształtowanie i ocenianie umiejętności w edukacji geograficznej – założenia teoretyczne i ich praktyczna weryfikacja, Prace monograficzne KEG PTG, 11: 125-138.
  • Ławiński A., 2021, Umiejętności nauczycieli w konstruowaniu zadań z geografii opartych na mapach cyfrowych i platformach cyfrowych, [w:] A, Hibszer, E. Szkurłat red., Kształtowanie i ocenianie umiejętności w edukacji geograficznej – założenia teoretyczne i ich praktyczna weryfikacja, Prace monograficzne KEG PTG, 11: 157-172.
  • Dacy-Ignatiuk K., Gardner M., 2021, Kształtowanie umiejętności geograficznych w nauczaniu zdalnym w Zespole Szkół nr 1 w Tychach – studium przypadku, [w:] A, Hibszer, E. Szkurłat red., Kształtowanie i ocenianie umiejętności w edukacji geograficznej – założenia teoretyczne i ich praktyczna weryfikacja, Prace monograficzne KEG PTG, 11: 173-186.
  • Szubert M., 2020, Aktywizacja uczniów poprzez projekt wycieczki geograficzno-krajoznawczej „Żuławy Wiślane – znane i nieznane” w klasie siódmej szkoły podstawowej (Activation of students through the project of the geographical and sightseeing tour “Żuławy Wiślane – known and unknown” in the seventh primary school class), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica 14:86-106.
  • Piróg D., Wiejaczka D., 2020, Fazy feminizacji profesji nauczycielskiej: przykłady z wybranych krajów (Phases of teacher’s profession feminization: examples from selected countries), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica 14: 132-146.
  • Świętek A., 2020, Implementowanie założeń kształcenia poszukującego do edukacji geograficznej przy pomocy wybranych metod kształcenia i środków dydaktycznych (Implementing the inquiry-based learning in geographic education using selected teaching methods and teaching aids), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica 14:24-41.
  • Raźniak P., 2020, Kryzys gospodarczy czy referendum brexit? Wpływ międzynarodowych i krajowych wydarzeń na wyniki finansowe największych korporacji w Wielkiej Brytanii (Economic crisis or Brexit referendum? The impact of international and national events on the financial results of major corporations in the United Kingdom), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica 14:147-158.
  • Barnat A., 2020, Kultura łemkowska w skrócie – dla nauczycieli geografii (Lemkos culture in the nutshell – for geography teachers), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica 14: 177-191.
  • Jucha w., Karaś J., Mareczka P., Okupny D., 2020, Mokradła i torfowiska jako temat zajęć terenowych w edukacji geograficznej (Wetlands and peat bogs as a topic of fieldwork in geographic education), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica 14: 203-221.
  • Szubert M., Kroh P., 2020, Poznanie i opis krajoznawczy małej ojczyzny oraz wzbudzenie zainteresowania uczniów regionem jako inspiracja do nauki geografii (Exploring and describing one's local area and promoting students' interest in the region where they live as an inspiration for geographic education), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica 14: 11-23.
  • Borgiasz-Stepaniuk M., 2020, Przestrzeń publiczna jako element tożsamości miasta (na przykładzie wybranych miast Małopolski), Public space as an element of the city's identity (on the example of selected cities of Małopolska), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica 14: 159-176.
  • Dacy-Ignatiuk K., Hibszer A., 2020, Treści i sposoby prowadzenia edukacji o miejscowości, w której znajduje się szkoła w opinii nauczycieli geografii województwa śląskiego (Contents and ways of conducting education about the place where the school is located in the opinion of geography teachers of the Silesian Voivodeship), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica 14: 57-74.
  • Gill A., Górz B., Kwiatek-Sołtys A., 2020, Typologia demograficzna gmin województwa małopolskiego w latach 1986-2016 (Demographic typology of communes in the Małopolskie Voivodeship in 1986-2016), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica 14: 118-131.
  • Dolnicki P., 2020, Wybrane pozostałości osadnictwa związane z zasiedlaniem Arktyki na przykładzie Svalbardu (Selected remnants of settlement related to the settlement of the Arctic on the example of Svalbard), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica 14: 192-202.
  • Rettinger R., 2020, Zastosowanie metody Webquest w nauczaniu treści turystycznych w szkole podstawowej (Application of the Webquest method in teaching tourism content in primary school), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica 14: 75-85.
  • Osuch W., 2020, Geografia w liceum ogólnokształcącym – wyzwania a rzeczywistość (Geography at a secondary school – challenges and reality), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica 14: 107-117.
  • Piotrowska I., Cichoń M., Abramowicz D., Sypniewski J., 2019, Challenges in geography education – a review of research problems, [w] Quaestiones Geographicae, 28, s. 71-84.
  • Piróg D., 2018, Wybrane procesy kształtujące geografię jako kierunek studiów w Polsce w XXI wieku (Selected processes that shape geography as a degree programme in Poland in the 21st century), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 12, s. 9-25.
  • Osuch W., 2018, Kompetencje nauczyciela geografii w świetle reformy systemu edukacji – potrzeba czy konieczność, czego powinniśmy się nauczyć, aby nowocześnie uczyć? (Competences of a geography teacher in the light of the education system reform – a need or necessity, what should we get to know in order to learn contemporarily?), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 12, s. 26-38.
  • Świętek A., Zarychta R., Struś P., 2018, Technologie informacyjno-komunikacyjne a kształcenie geograficzne w zreformowanej szkole (ICT in geographic education in the reformed educational system), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 12, s. 39-56.
  • Borgiasz M., 2018, Ocenianie kształtujące w geografii: oczekiwania uczniów w nowej rzeczywistości edukacyjnej (Assessing shaping in geography: students' expectations in the new educational reality), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 12, s. 57-66.
  • Pacyna R., 2018, Regulacje popytowo-podażowe na edukacyjnym rynku pracy w Szwajcarii na przykładzie nauczycieli geografii (Demand-supply regulations on the educational labor market in Switzerland on the example of geography teachers), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 12, s. 67-76.
  • Janczarska-Bergel K., 2018, Niska świadomość ekologiczna studentów efektem niewystarczającego kształcenia przyrodniczego na wcześniejszych etapach edukacyjnych (Students’ Low Ecological Awareness as the Result of Unsuitable insufficient  Ecological Education at Earlier Educational Stages), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 12, s. 77-89.
  • Dolnicki P., 2018, Tradycje i zakres polskich badań polarnych w świetle nowych treści programowych w nauczaniu geografii na przykładzie działalności Polskiej Stacji Polarnej na Spitsbergenie (Traditions and range of Polish polar research referring to programme content in teaching of geography, exemplified on the activity of Polish Polar Station in Spitsbergen), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 12, s. 104-114.
  • McKay T., 2018, Geographical Education in Northern Ireland: past, present and… future?, [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, s. 115-129.
  • Vasileva M., Naydenov K., Kotseff G., 2018, Geography Didactics – theory and methodology (Bulgarian case), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 12, s. 130-139.
  • Nemčíková M., Rampašeková Z., Hilda Kramáreková H., Dubcová A., 2018, Specifics of Geography Teacher Training at the Faculty of Natural Sciences Constantine the Philosopher University in Nitra, [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 12, s. 140-153.
  • Resnik Planinc T., 2018, Education of future geography teachers in Slovenia (Edukacja przyszłych nauczycieli geografii w Słowenii), [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 12, s. 154-165.
  • Popjaková D., Karvánková P., 2018, Modern School Geography and Inquiry Education, [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica, 12, s. 166-179.
  • XXX, 2018, Przełamywanie stereotypów w nauczaniu geografii regionalnej Polski na przykładzie konurbacji górnośląskiej oraz Łodzi, [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Geographica [w druku].
  • Szkurłat E., Hibszer A., 2018, Krajobraz w nowej podstawie programowej. Zmiana rangi i koncepcji edukacji krajobrazowej, Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG [w druku].
  • Piotrowska I., 2018, Technologie geoinformacyjne w podstawie programowej – wyzwanie dla nauczyciela geografii, [w:] A. Hibszer, E. Szkurłat red., Nauczyciel geografii wobec wyzwań reformowanej szkoły, Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geograficznego, t. 8, s. 33-49.
  • Osuch W., 2018, Reforma systemu edukacji a nowe kompetencje nauczycieli geografii, [w:] A. Hibszer, E. Szkurłat red., Nauczyciel geografii wobec wyzwań reformowanej szkoły, Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geograficznego, t. 8, s. 91-105.
  • Szczęsna J., 2018, Edukacja do turystyki zrównoważonej i odpowiedzialnej w ramach geografii szkolnej, [w:] Stare” i „nowe” w edukacji geograficznej reformowanej szkoły”, Prace Komisji Edukacji Geograficznej Polskiego Towarzystwa Geograficznego, Tom VIII.
  • Myga-Piątek U., Rahmonow O., 2018, Winery regions as the oldest cultural landscapes: remnants, signs, metamorphoses, [w:] Micsellanea Geographica, volume 22, issue 2, pp. 20, https://www.degruyter.com/view/j/mgrsd.ahead-of-print/mgrsd-2018-0009/mgrsd-2018-0009.xml#.
  • Molewski P., Wasik B., Wiewióra M., 2017, Próba rekonstrukcji wybranych elementów pierwotnej topografii położenia zamków krzyżackich w Unisławiu i Starogrodzie (ziemia chełmińska, Polska Północna) na podstawie analizy danych archeologicznych i kartograficznych, [w:] Bulletin of Geography. Physical Geography Series, No. 15, pp. 15-26.
  • Witkowski K., Witkowski M., 2017, Wpływ młynów wodnych na przekształcenia sieci hydrograficznej Wadowic, [w:] Przegląd Historyczno-Kulturalny "Wadoviana", Nr 20, s. 100-110.
  • Wójcik J., 2017, Tereny pokopalniane Zagłębia Wałbrzyskiego 20 lat po zamknięciu kopalń węgla, [w:] Przegląd Geograficzny, ss. 30. 
  • Plit J., 2017, Fenomen krajobrazów kulturowych Podlasia [The phenomenon of the cultural landscapes of Podlasie], [w:] Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, ss. 12.
  • Zawadzka-Pawlewska U., Tsermegas I., 2017, Wpływ osadnictwa olęderskiego na morfologię nadwiślańskich obszarów zalewowych – na przykładzie Kępy Kiełpińskiej [Olęder settlement impact on morphology of the Vistula river floodplain. Kępa Kiełpińska case study], [w:] Landform Analysis, vol. 33, pp. 49-56..
  • Kowalczyk-Heyman E., 2017, Średniowieczne i wczesnonowożytne młyny ziemi liwskiej (Młyny na Czerwonce) [Medevial and Early Modern Tomes Mills of the Liw Area (Mils on the River Czerwonka)] [w:] Studia Geohistorica, 5, s. 156-175.
  • Plit J., 2017, Dominanty krajobrazowe  – symbole władzy we współczesnej Polsce, [w:] Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, ss. 20.
  • XXX, 2017, Hydrologiczne skutki zabudowy hydrotechnicznej doliny Małej Wisły od połowy XVIII wieku do czasów współczesnych, [w:] Environmental & Socio-economic Studies, ss. 20.
  • Fajer M., Malik I., Waha J. M., Wistuba M., Woskowicz-Ślęzak B., 2017, Współczesne wykorzystanie przez bobry zantropogenizowanych dolin rzecznych (przykłady z południowej Polski) [Contemporary adaptation of anthropogenically-transformed river valleys by European beavers Castor fiber (examples from Poland’s Opole Plain and Woźniki-Wieluń Upland)], [w:] Przegląd Geograficzny, T. 89, Z. 3, s. 467-489.
  • Burdziński J., Gubański J., 2016, Kępa Mieszczańska we Wrocławiu – integracja formalnej i funkcjonalnej wyspy z miejską przestrzenią publiczną, [w:] Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, Nr 33: 155-166.
  • Szatten D., 2016, Propozycja nowego podziału hydromorfometrycznego Zbiornika Koronowskiego [Proposal of a new hydromporphometric division of Koronowski reservoir] [w:] Geography and Tourism,  vol. 4, No. 1, s. pp. 79-84.
  • Bernat S., 2016, Wokół pojęcia soundscape. Dyskusja terminologiczna, [w:] Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG, nr 9: 45-57.
  • Rutkiewicz P., Gawior D., 2016, Natural and anthropogenic indicators of fluvial system changes, the Bobrza Valley (Holy Cross Mts) as an example, [w:] Contemporary Trends in Geoscience, (5) 1: 46-60.
  • Sobczyńska K., 2015, Geneza i klasyfikacja antropogenicznych zagłębień bezodpływowych w Górach Świętokrzyskich [The genesis and classification of closed depressions in the Świętokrzyskie Mountains], [w:] Annales UMCS, sec. B, vol. LXX, z. 1: 27-38.
  • Pytka P., Wojdanowicz P., 2015, Sand BOX-Hipsomaper – pierwszy krok w trzeci wymiar mapy (Sand BOX-Hipsomaper – the first step to the third dimension of the map), [w:] Annales UMCS, sec. B, vol. LXX, z. 1: 131-140.
  • Groenwald M., 2015, Kontrowersje wokół dydaktyki geografii, [w:] Annales UMCS, sec. B, vol. LXX, z. 1: 141-151.
  • Fajer M., 2015,  Watermills – a Forgotten River Valley Heritage – selected examples from the Silesian Voivodeship, Poland (Młyny wodne – zapomniane dziedzictwo w krajobrazie dolin rzecznych (wybrane przykłady z obszaru województwa śląskiego), [w:] Environmental & Socio-economic Studiem, Published by  University of Silesia, Katowice, vol. 2, pp. 1-9.
  • Przybylska L., 2015, Tutoring na Wydziale Tutoring na Wydziale Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego – motywy zaangażowania w nową ofertę dydaktyczną [Tutoring at the Faculty of Oceanography and Geography of the University of Gdańsk – motives of involvement in a new educational offer][w:] Annales UMCS, Sectio B, vol.. LXX, z. 1: 153-167.
  • Molewski P., 2015, Pierwotne cechy rzeźby terenu, powierzchniowej budowy geologicznej i stosunków wodnych obszaru Zespołu Staromiejskiego w Toruniu i jego bliskich przedmieść na podstawie analizy przestrzennej, [w:] Archaeologia Historica Polona, t. 23: 281-398.
  • Molewski P., Bachanek J., 2015, Relikty przebiegu sieci drożnej bliskich przedmieść Torunia z końca XVIII w. we współczesnej topografii miasta na podstawie analiz GIS, [w:] Archaeologia Historica Polona, t. 23: 309-323.
  • Fajer M., 2015,  Watermills – a Forgotten River Valley Heritage – selected examples from the Silesian voivodeship, Poland (Młyny wodne – zapomniane dziedzictwo w krajobrazie dolin rzecznych (wybrane przykłady z obszaru województwa śląskiego), [w:] Environmental & Socio-economic Studiem, Published by  University of Silesia, Katowice, vol. 2, pp. 1-9.
  • Flis E., Krząstek P., 2015, Zmienność ruchu turystycznego a temperatura powietrza i opady atmosferyczne w Polsce w latach 2005-2013, [w:] A. Dłużewska, G. Iwanicki (red.) Geograficzne i ekonomiczne uwarunkowania rozwoju turystyki, Wydawnictwo ARMAGRAF, Lublin-Krosno: 49-57.
  • Olberek-Żyła M., 2014, Obiekty poprzemysłowe w krajobrazie kulturowym i w przestrzeni turystycznej miasta średniowiecznego. Przykład XIX-wiecznej gazowni w Toruniu, [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, vol. 7: 108-120.
  • Zatorski M., 2014, Gmina jako obszar odniesienia w edukacji regionalnej. Edukacja regionalna w gminie Latowicz – innowacja pedagogiczna, [w:] Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis, vol. 7: 30-37.
  • Mazurek K. 2014, Landscape structure changes in the Slepiotka River drainage basin in the period 1824-1993 (The Silesian Upland, Poland) [Zmiany struktury krajobrazu na obszarze zlewni rzeki Ślepiotka w latach 1824-1993 (Wyżyna Śląska, Polska)], [w:] Contemporary Trends in Geoscience 3: 32-40. DOI: 10.2478/ctg-2014-0020.
  • Molewski P., Juśkiewicz W., 2014, Próba rekonstrukcji pierwotnej rzeźby obszaru Zespołu Staromiejskiego w Toruniu i jego bliskich przedmieść na podstawie geoinformacji geologicznej i historycznej, [w:] Landform Analysis, Vol. 25: 115-124.
  • Szadura M., Tsermegas I., 2015, Współczesna erozja wodna na drogach i odsłoniętych fragmentach zwałowiska zewnętrznego KWB „Bełchatów” [Contemporary water erosion on the roads and bare slope fragments of external waste dump of Bełchatów Lignite Mine], [w:] Prace i Studia Geograficzne, T. 58: 43-63
  • Pytka P., 2014, Meandry percepcji krajobrazu. Badania empiryczne wśród młodzieży gimnazjalnej, [w:] Annales UMCS, sec. B, vol. LXIX, z. 2: 119-130.
  • Tsermegas I., 2012, Effects of Human Impact on the Beds of Minor Watercourses of the Aeegean Island of Icaria (Greece), [In:] Quaqestiones Geographicae, Vol. 31, iss. 1, pp. 91-98. 
  • Szpikowski J., 2011, Geomorphological Effects of River Valleys Anthropogenic Transformations in the Perznica Catchment During the Last 200 Years (Drawsko Lakeland, Parsęta River Basin), [In:] Quaqestiones Geographicae, Vol. 30, iss. 1,  pp. 105-114. 

 Staże naukowe

 

  • 2024 – Tourism Faculty, Alanya Alaaddin Keykubat Universit (Türkiye), Training Mobility na uczelni w ramach Programu Erasmus+ w terminie od 23 do 29 kwietnia 2024 r. (z wyłączeniem 27 i 28 kwietnia).
  • 2023 – Polytechnic Institute of Bragança, Mirandela, (Portugal), Training Mobility w ramach Programu Erasmus+ w terminie od 29 maja do 09 czerwca 2023 r.
  • 2022 – Institut für Geographische Wissenschaften, Freie Universitversität in Berlin (Germany), Training Mobility w ramach Programu Erasmus+ w terminie od 19 do 25 czerwca 2022 r.
  • 2019 – Scientific Council of Khmielnytskyi National Univesity (Ukreine), Training Mobility w ramach Programu Erasmus+ w terminie od 6 do 12 maja 2019 r.
  • 1998 - Staż (tygodniowy) na Sheffield Hallam University w Wielkiej Brytanii.
  • 11-15 grudnia 1995 r.; Carl v. Ossietzky Universitat Oldenburg Niemcy, staż krótkoterminowy w ramach Tessa-Projekt.
  • 1991 - Szkolenie (dwutygodniowe) w ośrodku Field Studies Council w Wielkiej Brytanii.
  • 1989 - Staż naukowy (miesięczny) w Akademii Pedagogicznej w Krakowie.
  • 1985 - Staż na Uniwersytecie Arndt Moritz w Greifswaldzie (Niemcy).