Nauczanie historii na miarę XXI wieku - 27 października 2011

Instytut Historii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczyzorganizowału ogólnopolską konferencję dydaktyczną Nauczanie historii na miarę XXI wieku Innowacyjność w edukacji historycznej i promocji dziedzictwa kulturowego regionu, która odbyła się 27 października 2011 roku w budynku UKW - w Auli Mikotoksyn przy ul. Chodkiewicza 30.


UWAGA

Zgłoszenia prosimy kierować do:

Departamentu Edukacji i Sportu

Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu.

ul. Świętego Jana 1/3
87-100 Toruń

Rejestracja uczestników na stronie Urzędu Marszałkowskiego


Ogólnopolska Konferencja Dydaktyczna - Nauczanie na miarę XXI wieku to projekt realizowany wspólnie przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, adresowany do nauczycieli, muzealników, bibliotekarzy i organizacji pozarządowych.

 

Jego celem jest popularyzacja wiedzy na temat nowoczesnych metod nauczania historii ze szczególnym uwzględnieniem historii obszarów tworzących współcześnie województwo, integracja środowisk zajmujących się edukacją historyczną i regionalną oraz zachęcenie ich do podejmowania tematyki związanej z dziejami regionu i małych ojczyzn.

W tym kontekście od roku 2010 organizowany jest cykl konferencji pn NAUCZANIE HISTORII NA MIARĘ XXI WIEKU. Odbywają się one raz w roku. Konferencje mają charakter dydaktyczny – są adresowane do nauczycieli historii uczących w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W ramach spotkań pracowników naukowych (z różnych ośrodków uniwersyteckich, jak i placówek oświatowych)  z nauczycielami historii są przedstawiane wyniki badań naukowych oraz prezentowane innowacyjne formy pracy z uczniem, które mogą stać się inspiracją dla nauczycieli do dalszych poszukiwań i tworzenia własnych rozwiązań procesu kształcenia. Pozytywne efekty w edukacji historycznej przynosi stosowanie zasady nauczania-uczenia się polegającej na przechodzeniu od znanego do mniej znanego, od bliskiego do dalekiego. Do tego idealnie nadają się treści regionalne. Stąd dobór tematyczny poszczególnych konferencji zawsze wiąże się z edukacją regionalną. Uczestnicy konferencji zapoznają się z praktycznymi radami na temat edukacji ukierunkowanej na wykorzystanie treści regionalnych oraz sposobów inicjowania edukacji terenowej wybranymi zagadnieniami z historii regionu. Nauczyciele pozyskują informację na temat możliwości korzystania ze źródeł i zasobów placówek prowadzących działalność oświatową w województwie kujawsko-pomorskim W następstwie zajęć interaktywnych nauczyciele nabywają umiejętności organizowania i realizacji zadań oraz osiągania celów w procesie kształcenia uczniów na trzecim i czwartym etapie edukacji.

 

NAUCZANIE HISTORII NA MIARĘ XXI WIEKU to również tytuł zapoczątkowanej w 2010 roku serii wydawniczej, zawierającej materiały i artykuły adresowane do nauczycieli szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, ukazujących doświadczenia i propozycje stosowania nowoczesnych metod i środków dydaktycznych z wykorzystaniem treści regionalnych. Zagadnienia te będą omawiane w publikacjach książkowych, wydawanych raz do roku, rozprowadzanych bezpłatnie wśród podmiotów oraz osób zaangażowanych w nowoczesną edukację historyczną oraz w kształtowanie tożsamości regionalnej w województwie kujawsko-pomorskim.