Prof. Babiński w Parlamencie Europejskim

Prof. Babiński w Parlamencie Europejskim

Prof. Zygmunt Babiński z Instytutu Geografii UKW reprezentował nasz region zasiadając w prezydium specjalnego posiedzenia członków Parlamentu Europejskiego poświęconego drogom wodnym. W trakcie spotkania profesor wygłosił referat na temat możliwości zagospodarowania drogi wodnej dolnej Wisły. 

Dnia 7 listopada 2012 roku odbyło się w Parlamencie Europejskim w Brukseli Seminarium pt. "Śródlądowe drogi wodne – wszystkie ręce na pokład! Jak poprawić łączność w Europie?". W seminarium, wśród uczestników polskich pod przewodnictwem V-ce Marszałka województwa kujawsko-pomorskiego Sławomira Kopyścia, wzięli udział przedstawiciele Władz czterech województw, wchodzących w skład Porozumienia o współpracy z zakresu Międzynarodowej Drogi Wodnej (MDW) E40 i E70; Zespołu doradczego Marszałka ds. rewitalizacji dróg wodnych naszego województwa, w tym także pracownika naukowego Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego – prof. dr hab. Zygmunta Babińskiego. Unię Europejską reprezentowali m.in. europosłowie naszego regionu: Janusz Zemke i Tadeusz Zwiefka. Prezydium seminarium, pod przewodnictwem moderatorki Kateriny Sichel, stanowili m.in. referenci, w tym prof. Z. Babiński. W sesji wzięło udział ponad 75 uczestników.

Podczas Seminarium został ponownie oficjalnie podpisany List intencyjny w sprawie woli współpracy na rzecz aktywizacji gospodarczej wzdłuż projektowanej Międzynarodowej Drogi Wodnej (MDW) E40 na odcinku Gdańsk – Bydgoszcz – Toruń - Warszawa. Członek zarządu województwa kujawsko-pomorskiego – Sławomir Kopyść przekazał List na ręce przedstawiciela Komisji Europejskiej – Marc’a Vanderhaegena – zwolennika przeniesienia w całej Unii Europejskiej 50% transportu drogowego na wodny i kolejowy.

Podczas Seminarium omawiane były m.in. tematy przypisane do przedstawicieli naszego województwa, a dotyczące przede wszystkim: bezpieczeństwa energetycznego i przeciwpowodziowego, transportu wodnego, turystycznego zagospodarowania rzek, kompleksowej zabudowy hydrotechnicznej, w szczególności w kontekście drugiego stopnia wodnego w okolicach Nieszawy. W ostatnim przypadku, problem ten powoduje zagorzałą dyskusję i obawy ekologów. W odpowiedzi na tę kwestię prof. Zygmunt Babiński z UKW w Bydgoszczy scharakteryzował, w formie prezentacji multimedialnej, pozytywne aspekty środowiskowe związane z powstaniem sztucznych zbiorników na przykładzie ekosystemu zbiornika we Włocławku. Informacje te wraz z poruszanym problemem bezpieczeństwa zapory czołowej we Włocławku, stały się główną przyczyną do napisania przez europosła Janusza Zemke interpelacji do członków Komisji UE. Dyskusję, ze względu na ważność problemu, prowadzono także poza salą seminaryjną.

Seminarium połączone było z wizytą studyjną w multimodalnym porcie w Antwerpii (8.11.2012), który jest drugim po Rotterdamie portem Europy, gdzie swoje źródła ma MDW E70. Jest w nim zatrudnionych ponad 140 tys. osób, generuje 9,5 % flamandzkiego PKB i 5,4 belgijskiego PKB. Podczas zwiedzania uczestnicy zapoznali się m.in. z funkcjonowaniem portu, wielkości przeładowywanych towarów, uwarunkowaniach rozwoju i strategiach dalszego działania. Wizyta ta jest wyrazem podzielenia się dobrymi praktykami w tym zakresie, gdyż zgodnie z dokumentami programowo-przestrzennymi na rzecz rewitalizacji MDW E70 w województwie kujawsko-pomorskim planowana jest w granicach obszaru metropolitalnego lokalizacja Platformy multimodalnej.