Koncerty w Filharmonii

Koncerty w Filharmonii

Zapraszamy na 2 wyjątkowe koncerty do Filharmonii Pomorskiej.

Opis koncertów:

22 marca 2013 (piątek), godz. 19
Wystąpią:

  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
  • Wojciech Rajski, dyrygent
  • Paolo Mendes, róg (Niemcy)

W programie:

  • Mozart - Uwertura do opery "Łaskawość Tytusa"
  • Mozart - IV Koncert na róg i orkiestrę  Es-dur KV 485
  • Skriabin - II Symfonia c-moll 

Bilety dla studentów UKW w promocyjnej cenie 10 zł, tel. 52 231 07 56 lub meloman@filharmonia.bydgoszcz.pl.

Paolo Mendes urodził się 25 lat temu w Hamburgu, studiował na Uniwersytecie Muzyki i Teatru w Rostoku.Jest laureatem wielu nagród, m.in. II nagrody Międzynarodowego Konkursu „Aeolus”(2007,  w Düsseldorfie) oraz Konkursu w Markneukirchen (2008), zdobył pierwszą lokatę i  dwie nagrody specjalne w Schwerinie (2008), w   prestiżowym 59. Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium otrzymał II nagrodę. Jako solista występował m.in. z orkiestrami symfonicznymi w Hamburgu i Düsseldorfie,  Monachijską Orkiestrą Kameralną, Hamburg Camerata, Orkiestrą Kameralną Amadeus. Jest również częstym gościem na festiwalach. Od sezonu 2010/2011 gra na I waltorni w berlińskiej  Deutsches Symphonie-Orchester. Koncerty na róg Mozarta są idealnie dopasowane do możliwości ówczesnej dość prostej formy rogu. Był on instrumentem „naturalnym” – nie posiadał jeszcze mechanizmu wentylowego, a poszczególne wysokości uzyskiwano przez przedęcie. Wynikały one z szeregu harmonicznego. W swych koncertach waltorniowych,  choć niewiele jest w nich wirtuozerii, przepełnione są humorem,  Mozart wydobył w pełni śpiewność instrumentu i charakterystyczne sygnały myśliwskie, efekty echa, długo wytrzymywane tony; podkreślają one pierwotny, leśny i myśliwski charakter rogu. Młody wirtuoz zagra  Koncert  Es-dur, ostatni utwór na róg Mozarta, który on zadedykował, podobnie jak pozostałe, dla zaprzyjaźnionego salzburskiego waltornisty Ignaza Leitg,  grającego na tym instrumencie. Orkiestrę poprowadzi  Wojciech Rajski, zasłużony polski dyrygent, założyciel Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot, z którą występuje na całym świecie, profesor dyrygentury w Wyższej Szkole Muzycznej we Frankfurcie nad Menem, wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku. W 2011 otrzymał tytuł profesora zwyczajnego.

24 marca 2013 (niedziela), godz. 19, Na Niedzielę Palmową
Wystapią:

  • Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
  • Chór Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • Benedykt Odya, dyrygent, przygotowanie Chóru

W repertuarze:

  • Rheinberger - Stabat Mater
  • Haydn - Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu

Niedzielę Palmową obchodzi się w Polsce od czasów średniowiecza. Zapowiada nadejście czasu wyjątkowego - Wielkiego Tygodnia, czyli przygotowania duchowego do świąt, będącego dla chrześcijan wyciszeniem, skupieniem i przeżywaniem męki Chrystusa. Takie też jest przesłanie koncertu kameralistów z chórem UKW, bowiem wypełni go piękna muzyka sakralna. Koncert rozpocznie Stabat Mater (dolorosa), co po łacinie oznacza stała Matka (bolejąca). Utwór dotyczy boleści Matki Boskiej po ukrzyżowaniu Chrystusa. Słowa napisał Jacopone da Todi w XIII wieku. Muzykę do nich komponowało wielu znanych kompozytorów. My usłyszymy dzieło Josefa Gabriela Rheinbergera (1839–1901) − pochodzącego z Liechtensteinu kompozytora i organisty specjalizującego się w utworach religijnych. Był bardzo uniwersalnym kompozytorem, twórcą m.in. czternastu mszy, trzech requiem, dwóch Stabat Mater, licznych kantat, motetów, hymnów i pieśni. Komponował dzieła organowe, kameralne i przeznaczone na orkiestrę, a także na chór. Tworzył również muzykę sceniczną, m.in. trzy opery i trzy singspiele. Uchodził też za cenionego pedagoga, nauczał kompozycji w Konserwatorium Monachijskim. Kolejna pozycja koncertu niedzielnego to utwór Josepha Haydna. Około 1785 kanonik z Kadyksu zamówił u Haydna przygotowanie muzyki instrumentalnej według Siedmiu ostatnich słów Jezusa na krzyżu, dopasowanej do uroczystości odbywających się dorocznie w czasie Wielkiego Postu w katedrze miasta. To jeden z najbardziej wizjonerskich utworów Haydna, którym próbuje nas skłonić do myślenia i kontemplacji.