70. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim - koncert

Zapraszamy na koncert do Filharmonii Pomorskiej w piątek, 19 kwietnia, który jest uświetni obchody 70. rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim.

 

Opis koncertu:

Koncert W 70. Rocznicę Wybuchu Powstania W Getcie Warszawskim

Wystąpią

  • Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
  • Chór Męski Singakademie Frankfurt (Oder)
  • Rudolf Tiersch, dyrygent (Niemcy)
  • Zbigniew Raubo, fortepian
  • Tomasz Strahl, wiolonczela
  • Baruh Finkelshtein, baryton (Rosja) główny kantor Synagogi w Moskwie i Sankt Petersburgu
  • Marek Kalbus, narrator (Niemcy)
  • Sławomira Łozińska, poezja

W repertuarze:

  • Kaddish - Żydowska modlitwa za zmarłych
  • Bloch - "Schelomo" na wiolonczelę i orkiestrę
  • Addinsell - Koncert warszawski
  • Schönberg - Kantata "Ocalały z Warszawy"

W koncercie weźmie udział wielu znakomitych wykonawców: z Niemiec zawita zaprzyjaźniony od lat z Filharmonią Pomorską Chór Singakademie z Frankfurtu nad Odrą pod kier. Rudolfa Tierscha, który też wielokrotnie dyrygował orkiestrami FP, popularna aktorka teatralna i filmowa Sławomira Łozińska; cenieni polscy wirtuozi, laureaci prestiżowych nagród konkursów polskich i zagranicznych, pianista Zbigniew Raubo i wiolonczelista Tomasz Strahl; znany już dobrze bydgoskim melomanom Baruh Finkelshtein, od 1989 główny kantor Wielkiej Synagogi w Sankt Petersburgu i jednocześnie od 2003 główny kantor Synagogi w Moskwie, obdarzony głosem o pięknym brzmieniu (bas-baryton). Koncert rozpocznie Kadisz, w judaizmie jedna z najważniejszych modlitw, będąca składnikiem wszelkich żydowskich modłów zbiorowych,  a następnie – rapsodia hebrajska „Schelomo” na wiolonczelę i orkiestrę (1916) amerykańskiego kompozytora – Ernesta Blocha (1880-1959), „Koncert warszawski”, bardzo popularny utwór na fortepian z orkiestrą, pochodzący z muzyki do filmu „Dangerous Moonlight,” uważany za największe dzieło Richarda Addinsella, brytyjskiego twórcy muzyki; koncert zwieńczy przejmujące dzieło Austriaka Arnolda Schönberga (1874-1951) pt. „Ocalały z Warszawy” na głos mówiony, chór męski i orkiestrę (1947), które jest skrzyżowaniem kantaty i dramatycznego monodramu.