UKW o rewitalizacji dróg wodnych

„Rzeki dla regionów – czy stać nas na projekty cywilizacyjne?” to tegoroczny temat warsztatów poświęconych problematyce kompleksowego zagospodarowania rzek, których pomysłodawcą jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i Urząd Marszałkowski w Toruniu. Wydarzenie odbyło się w sobotę 22 czerwca w bydgoskiej marinie oraz na pokładzie statku do Solca Kujawskiego, a  zostało zorganizowane w ramach programu VI Bydgoskiego Festiwalu Wodnego „Ster na Bydgoszcz 53˚N, 18˚E” (21-23 czerwca 2013 r. na Wyspie Młyńskiej w Bydgoszczy).

Naukowo-samorządowe konferencje dotyczące rewitalizacji śródlądowych dróg wodnych organizowane są cyklicznie od 2007 roku, a ich organizatorem jest Rektor Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy we współpracy z Marszałkiem Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Wydarzenia te zachęcają do debaty nad ważnymi kwestiami dotyczącymi wykorzystania potencjału dróg wodnych, jak również zagrożeniami i barierami, jakie należy pokonać, by udrożnić wodne szlaki komunikacyjne w Polsce. Są one doskonałą platformą do prowadzenia dialogu dla środowiska naukowego, rządowego, samorządowego i biznesowego.

Warto podkreślić, że samorząd województwa kujawsko-pomorskiego jest liderem w prowadzeniu działań na rzecz rewitalizacji i aktywizacji dróg wodnych na odcinku dolnej Wisły (Międzynarodowa Droga Wodna E40 na odcinku Gdańsk-Bydgoszcz-Toruń-Warszawa), jak również partycypuje w ponadregionalnej współpracy na rzecz przywrócenia żeglowności na polskim odcinku MDW E70 (E70 łączącej kraje zachodniej Europy z rejonem Kaliningradu). Wymiernym przykładem porównawczym prac rewitalizacyjnych, jakie podjęło województwo, są działania zrealizowane na projektowanej MDW, w tym przystanie wodne w Nakle nad Notecią i Bydgoszczy. Na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w 2012 roku został uruchomiony nowy, unikatowy na skalę europejską, kierunek kształcenia - Rewitalizacja Dróg Wodnych.

Uczestnicy spotkania podpisali list intencyjny w sprawie utworzenia Kujawsko-Pomorskiego Klastra Wodnego oraz przyjęli stanowisko w sprawie aktywizacji Wisły, w którym apelują o przywrócenie jej znaczenia dla gospodarki krajowej i europejskiej poprzez krajowy program rewitalizacji Wisły.

Tematami warsztatów były obecny stan i przyszłość projektowanych w Polsce międzynarodowych dróg wodnych E40 i E70, a także możliwości zwiększenia atrakcyjności i stymulowania rozwoju regionów położonych wzdłuż śródlądowych dróg wodnych poprzez wykorzystanie potencjału transportowego, energetycznego i turystycznego rzek oraz zintegrowania Wisły z międzynarodową siecią transportową TEN-T.

W czasie warsztatów przedstawiono założenia budowy platformy multimodalnej w województwie kujawsko-pomorskim, która stanowiłaby niezbędne zaplecze dla portów morskich. Dyskutowano o wpływie budowy kolejnego stopnia wodnego na Wiśle na poprawę warunków żeglugowych. Omówiono ideę utworzenia Centrum Rewitalizacji Dróg Wodnych, którego celem będzie m.in. kreowanie zintegrowanej polityki zagospodarowania rzek, monitorowanie stanu śródlądowych dróg wodnych, gromadzenie danych z kraju i zagranicy oraz upowszechnianie wiedzy i informacji na temat dróg wodnych.