Prof. Zygmunt Babiński w Parlamencie Europejskim

9 października 2013 roku, na terenie Parlamentu Unii Europejskiej w Brukseli, odbyła się sesja dyskusyjna z serii Open Days, w ramach grupy roboczej 11th European Week of Regions and Cities, o temacie Baltic Sea Group – Saving the Sea the Baltic way-turning tougher transport regulations into competitive advantages, podczas której prof. dr hab. Zygmunt Babiński z Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy wygłosił referat „Is it possible to transport containers on the Lower Vistula River?”.

W sesji wzięło udział ponad 150 uczestników, w tym kilkudziesięciu osobowa grupa z Polski pod przewodnictwem członka zarządu województwa kujawsko-pomorskiego - Sławomira Kopyścia, z udziałem przewodniczącej sejmiku województwa – Doroty Jakuty. Celem konferencji było przedstawienie problemów transportu wodnego w zlewisku Morza Bałtyckiego, m.in. ekologicznego transportu promowego (przedstawiciel Niemiec) i przejść drogowych pod zatokami Fińską i Botnicką (dwóch Finów) oraz prof. Z. Babińskiego o możliwości transportu kontenerowego na Dolnej Wiśle. Po części referatowej odbyła się ogólna debata – panel dyskusyjny, dotyczący preferencji transportu wodnego w tej części Europy. Kontynuacją tej debaty była popołudniowa sesja poświęcona problemom transportu wodnego zlewiska Morza Śródziemnego. Łącznie obydwie sesje dały obraz problemów gospodarczych Europy, związanych z transportem wodnym – korytarzami dróg wodnych, które mają być zintegrowane z rozwiniętymi szlakami wodnymi Europy Zachodniej.

Sesja tegoroczna w Parlamencie Unii Europejskiej w Brukseli była już drugim z tej serii spotkaniem gospodarczym poświęconym śródlądowym drogom wodnym. Pierwsza odbyła się 7 listopada 2012 roku pod ogólnym tytułem „Śródlądowe drogi wodne jako element białej księgi nt. transportu”, podczas której prof. dr hab. Zygmunt Babiński wygłosił referat w języku polskim: „Pozytywne aspekty środowiskowe związane z powstanie sztucznych zbiorników na przykładzie ekosystemu zbiornika we Włocławku”. Zarówno to, jak i kilka innych wystąpień, znalazły swe odzwierciedlenie w interpelacji europosła J. Zemke na temat połączenia śródlądowych dróg Polski z Zachodnią Europą, głównie korytarza Międzynarodowych Dróg Wodnych E-40 i E-70.

W trakcie wyjazdu do Brukseli, część uczestników z Polski, wzięła udział w wizycie studyjnej w największym, śródlądowym porcie rzecznym w Duisburgu na Renie. Jego powstanie i rozwój stał się alternatywą dla zwolnionych górników, którzy stracili pracę po zamknięciu kopalni Zagłębia Ruhry. Przedtem mały port wywozowy węgla kamiennego, dziś największy śródlądowy port kontenerowy, złomu i paliwowy, w tym przywozowy węgla kamiennego z Australii.