Studia: Podyplomowe z Coachingu

Wraz z początkiem nowego roku akademickiego 2014/2015 Zakład Pedagogiki Pracy i Andragogiki Wydziału Pedagogiki i Psychologii UKW planuje uruchomić dwa nowe kierunki studiów podyplomowych z zakresu:

Rekrutacja rozpocznie się w drugiej połowie września, szczegóły na stronie internetowej www.studiapodyplomowe.ukw.edu.pl.
Rekrutacja od początku października, informacje można uzyskać w Sekretariacie Wydziału Pedagogiki i Psychologii, ul. J. K. Chodkiewicza 30, pokój 125 lub pod numerem telefonu 52 34 19 314. Liczba miejsc ograniczona!

Coaching przyrównywany jest do podróży z miejsca obecnego położenia do miejsca wyznaczonego zrównoważonym celem i przemyślaną strategią, odbywanej w towarzystwie coacha – przewodnika lub też coacha „otwierającego oczy” na zasoby podróżującego, jak i na bogactwo jego zewnętrznych możliwości. Takie postrzeganie coachingu zakłada zmianę podczas działania (podróży) czy też poprzez działanie, czyli konkretne kroki prowadzące do celu, podejmowane w przestrzeni wyznaczanej przez wyzwania, a zdefiniowane przez samego podróżnika.

Zasadnicza rola coachingu polega na tym, iż pozwala on dotrzeć do świadomych i nieuświadomionych uwarunkowań, zasobów, pragnień, które są siłą napędową postępowania jednostki. Ta specyficzna współpraca oparta na bliskiej relacji i na wspierającej rozmowie prowadzi klienta do uświadomienia sobie swoich celów i zmobilizowania się do działania. Rola coacha polega na wspieraniu klienta w konsekwentnej realizacji jego zamierzeń. Coach dba o inspirowanie, motywowanie klienta i pomaga mu w odkryciu ukrytych niekiedy walorów, klient zaś przyjmuje odpowiedzialność za własne decyzje i konkretne działanie.

Dzięki podejściu opartemu na zaufaniu i niedyrektywnym metodom można dzięki coachingowi kształtować dobrą współpracę i zaangażowanie. Można także dzięki niemu zmieniać kulturę organizacyjną firmy w taki sposób, by sprzyjała skutecznej i satysfakcjonującej pracy. Coaching ułatwia wyznaczanie celów, planowanie sposobów ich osiągania i dzięki temu przyspiesza podjęcie konkretnych działań prowadzących do upragnionych zmian.

Coachingowe podejście jest proste, skuteczne i daje trwałe efekty:

  • rozwój myślenia krytycznego, refleksyjnego i analitycznego,
  • nabycie umiejętności identyfikacji i wzmacniania indywidualnych możliwości klientów,
  • rozwój umiejętności komunikacji oraz współpracy w pracy i lokalnym środowisku,
  • wykorzystywanie komunikatów zwrotnych i interpretowanie zdarzeń,
  • pogłębienie refleksji i odważne inicjowanie dialogu,
  • rozumienie, rozwijanie i odnoszenie się do różnych rodzajów inteligencji,
  • rozwijanie inteligencji emocjonalnej i nabywanie kompetencji życiowych,
  • umiejętność indywidualnego podejścia do jednostki na podstawie rozpoznanych cech osobowości, temperamentu, stylu uczenia i systemu reprezentacji,
  • wspieranie indywidualnej ścieżki rozwoju klientów,
  • umiejętne korzystanie z wybranych zasobów w zakresie coachingu,
  • zwiększoną gotowość do rozwijania swoich mocnych stron w różnych rolach zawodowych, osobistych i społecznych,
  • umiejętność powiązania nabytej wiedzy i umiejętności z własną wiedzą fachową oraz praktyką zawodową,
  • zwiększoną motywację,
  • gotowość i chęć podejmowania nowych wyzwań.

Trwałe efekty coachingu mogą odnieść zarówno indywidualne osoby, jak i cała organizacja.

Studia podyplomowe coaching w edukacji mają na celu upowszechnienie doceniającego podejścia w edukacji, optymalnie wykorzystującego potencjał osoby uczącej się. Program składa się z siedmiu modułów o odrębnych i współzależnych celach.

Studia te kierowane są przede wszystkim do nauczycieli, pedagogów, doradców zawodowych, dyrektorów i przedstawicieli organów prowadzących placówki oświatowe, a także do wszystkich osób zainteresowanych własnym rozwojem
i doskonaleniem.

Studia podyplomowe coaching z elementami mentoringu kierowane są przede wszystkim do osób zajmujących się doradztwem personalnym, zarządzaniem zasobami ludzkimi oraz osób odpowiedzialnych za doskonalenie kadr w organizacjach, instytucjach i firmach. Kierunek ten będzie również przydatny zatrudnionym w obszarze szeroko rozumianej edukacji.

Program składa się z ośmiu modułów o odrębnych i współzależnych celach.

Oba kierunki studiów znajdują ponadto zastosowanie w planowaniu kariery, poradnictwie i doradztwie zawodowym oraz we wszelkiego rodzaju placówkach działających w bezpośredniej relacji z ludźmi. Obok edukacji są to rozmaite przedsiębiorstwa usługowe, instytucje publiczne, w tym urzędy i instytucje stanowiące jednostki organizacyjne sektora publicznego, a w szczególności wszelkie placówki zaangażowane w pomoc społeczną i świadczenie usług zdrowotnych, rehabilitacyjnych i zajmujących się wspieraniem ludzi potrzebujących takiej pomocy.

Absolwenci studiów podyplomowych coaching w edukacji oraz coaching z elementami mentoringu i neurolingistycznego programowania mogą zastosować nowe kompetencje w różnych profesjach i na różnych stanowiskach pracy. Kompetencje te będą przydatne szczególnie w zawodach związanych z kształceniem, doradztwem i edukacją ustawiczną, zwiększając atrakcyjność zawodową i zaradność społeczną i przyczynią się do podniesienia jakości życia Słuchaczy i środowisk, w których funkcjonują, w szczególności poprzez:

  • prowadzenie,
  • uczenie,
  • porządkowanie,
  • wzmacnianie,
  • inspirowanie,
  • mentoring.

Formy zajęć na obu kierunkach studiów podyplomowych obejmują wykłady, konwersatoria, praktyczne ćwiczenia i zadania samodzielne. Zajęcia będą prowadzone z uwzględnieniem stylów uczenia wynikających z koncepcji cyklu D. Kolba, integrującego praktyczne podejście z teoretycznym uzasadnieniem, refleksją i stosowaniem wiedzy w praktyce.

Uczestnicy zajęć będą mieli możliwość skorzystania z dodatkowej oferty udziału w comiesięcznych spotkaniach uczących się zespołów. W kilkuosobowych grupach będzie można wymieniać się doświadczeniami związanymi z wprowadzaniem coachingowego podejścia we własnej praktyce edukacyjnej, a także w innych wymiarach aktywności.

Rekrutacja rozpocznie się w drugiej połowie września na stronie internetowej www.studiapodyplomowe.ukw.edu.pl.

Liczba miejsc w każdej grupie jest ograniczona do 20 Słuchaczy!