Wyróżnienie Książki: Dialog z tekstem

Książka Dialog z tekstem została wyróżniona w konkursie na Najlepszy Skrypt i Podręcznik Akademicki im. Edwarda Pudełki. Wręczenie nagród nastąpiło podczas otwarcia XVIII Poznańskich Dni Książki nie tylko Naukowej, które odbyły się w dniach 5-7 listopada 2014 r. To duży sukces autorek książek - dr Iwony Benenowskiej oraz prof. Beaty Morzyńskiej-Wrzosek z Instytutu Filologii Polskiej i Kulturoznawstwa UKW.

Monografia zatytułowana Dialog z tekstem. Analiza i interpretacja wybranych utworów poetyckich autorstwa Iwony Benenowskiej i Beaty Morzyńskiej-Wrzosek stanowi propozycję interdyscyplinarnego odczytania wybranych tekstów lirycznych. Celem tego zbioru szkiców jest połączenie punktu widzenia reprezentowanego przez literaturoznawcę i językoznawcę, co w konsekwencji ukierunkowuje odkrywanie złożoności utworu poetyckiego ku ukazaniu różnic między językiem poetyckim a niepoetyckim, funkcją poetycką a informacyjno-opisową. Tytułowy dialog z tekstem polega na poszerzaniu czytelniczego horyzontu poprzez ujawnienie i przybliżenie zawartych w utworze literackim wartości oraz podkreśleniu użytych środków artystycznych i odkryciu ich funkcji.

Zasadniczą część publikacji stanowią Propozycje analizy i interpretacji. Badaniem zostały objęte krótkie formy poetyckie Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Haliny Poświatowskiej i Wisławy Szymborskiej. Elementy składowe każdego szkicu to przytoczenie tekstu analizowanego i interpretowanego utworu, propozycja jego odczytania, wskazania kontekstowe oraz bibliografia przedmiotowa (w wyborze). Kolejne omówienia rozpoczynają się zawsze od ukazania miejsca badanego wiersza w dorobku poetki i przypomnienia najistotniejszych cech jej poetyckiego warsztatu. Zaakcentowano oryginalność całej twórczości, ale szczególna uwaga została skierowana na wydobycie specyfiki analizowanej miniatury poetyckiej. W recenzji wydawniczej podkreślono, że jest to układ o charakterze „instruktywnym, który mniej zorientowanemu czytelnikowi pozwala uzyskać i poszerzyć wiedzę z zakresu postępowania z tekstem literackim, czytelnika-znawcę zaś zachęca do konfrontacji własnej oceny z propozycjami autorek”. Takie ujęcie z jednej strony umożliwia pełniejsze przybliżenie omawianych zagadnień, z drugiej zaś może stanowić impuls do dalszego penetrowania tematu, poszukiwania nowych sensów w niewyczerpanej wieloznaczności tekstu poetyckiego. „Pozostaje to w oczywistej zgodzie nie tylko ze sztuką interpretacji, ale i z założeniami dydaktyki (nie tylko uniwersyteckiej)”. Monografia „powstała z myślą o doskonaleniu umiejętności studentów w zakresie analizowania utworów poetyckich, ale mogą z niej skorzystać wszyscy miłośnicy poezji” (z rec. prof. dr. hab. Tadeusza Błażejewskiego).