Nowy projekt zespołu prof. dr hab. Ewy Filipiak
Prof. dr hab. Ewa Filipiak z Instytutu Pedagogiki wraz z zespołem naukowym została zaproszona do współrealizacji projektu w programie Erasmus Plus. Liderem i inicjatorem tego międzynarodowego przedsięwzięcia jest Lithuanian University of Educational Sciences in Vilnius. Partnerami są:
- Kindergarten Vilniaus lopselis-darzelis Gintarelis in Vilnius - Lithuania
- University of Helsinki - Finland
- Kaivokselan toimintayksikkö - day care unit, which includes two day care centers ’Kaivoksela’ and ’Jokiuoma’ in Vantaa - Finland
- Vanessa Nursery School in London - UK
- Zespół Szkół nr 19 im. Synów Pułków w Bydgoszczy – Polska
- UNIWERSYTET KAZIMIERZA WIELKIEGO W BYDGOSZCZY - Polska
Zespół projektu UKW tworzą pracownicy Katedry Dydaktyki i Studiów nad Kulturą Edukacji (Instytut Pedagogiki, Wydział Pedagogiki i Psychologii):
Prof. dr hab. Ewa Filipiak (leader zespołu)
Dr Ewa Lemańska–Lewandowska
Dr Małgorzata Wiśniewska.
Na badania przeznaczono kwotę 241.810,00 euro.
Wszystkie zespoły badawcze zajmują się wspieraniem uczenia się i rozwoju dzieci na etapie wczesnej edukacji w kontekście teorii socjokulturowej Lwa S. Wygotskiego prowadząc działalność naukową i testując nowe rozwiązania w praktyce. Wieloletnie doświadczenia polskich badaczy w zakresie badania i rozwijania zdolności uczenia się zostały dostrzeżone przez międzynarodowe grono badaczy zajmujących się wczesną edukacją dziecka i znalazły swoją kontynuację w projekcie pod nazwą Narrative environments for play and learning (NEPL). Termin realizacji projektu obejmuje okres: 01.09. 2015- 01.09.2017.
Główną ideą projektu jest opracowanie nowego modelu pracy nauczyciela z dzieckiem wspierającego rozwój samoregulacji u dzieci w zabawie i uczeniu sięw oparciu o kulturowo-historyczną koncepcję Lwa S. Wygotskiego.
Członkowie międzynarodowego zespołu projektowego (badacze uniwersyteccy i nauczyciele praktycy) wspólnie będą pracować nad projektem przewodnika NEPL (Narrative environments for play and learning). Nauczyciele wczesnej edukacji będą zaangażowani w oryginalną działalność zabawy narracyjnej odtwarzaną w kulturze własnych klas. Dzięki udziałowi w projekcie NEPL będą rozwijać kulturowe kompetencje niezbędne do tworzenia narracyjnego środowiska uczenia się, uzyskają nowe perspektywy swojej roli w sytuacjach edukacyjnych tworząc przestrzeń dla rozwoju i uczenia się. Wspólna działalność w zabawie narracyjnej będzie angażować dorosłych i dzieci w konstruowanie i podzielanie pełnego wyobraźni świata zabawy, gdzie uczestnicy nieustannie uczą się od siebie nawzajem. Udział dorosłych w dziecięcych zabawach zwiększy aktywność i sprzyjać będzie rozwojowi dzieci i uczeniu się poprzez aktywność odpowiednią dla wieku. Efektem zaangażowanego uczestnictwa w projekcie będzie stosowaniepedagogiki zabawy narracyjnej w praktyce edukacyjnej, udział w tworzeniu przewodnika NEPL i stawanie się tutorem dla nowych nauczycielichcących wdrażać pedagogikę zabawy narracyjnej oraz tworzenie własnych projektów zabaw narracyjnych pozwalających wspierać procesy samoregulacji u dzieci w młodszym wieku.