Kolejne konkursy z perspektywy finansowej 2014 - 2020

Znamy już Plan Działania na rok 2018 dla III i IV Osi Priorytetowej Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 (POWER).

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju  (NCBR) w pierwszym kwartale br. planuje ogłoszenie 2 konkursów w ramach Działania 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym.

Centrum Projektów Europejskich (CPE) w pierwszym kwartale br. planuje ogłoszenie konkursu w ramach  osi priorytetowej IV Innowacje społeczne i współpraca ponadnarodowa, Działanie 4.3 Współpraca ponadnarodowa PO WER.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze informacje na temat możliwych do realizacji typów projektów oraz kryteria, które należy spełnić, by móc ubiegać się o dofinansowanie.

Działania 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym:

W ramach konkursów dofinansowanie będą mogły uzyskać projekty, które przyczynią się do: podniesienia kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, w obszarach kluczowych dla gospodarki rynku pracy i społeczeństwa,  poprawy jakości, skuteczności i dostępności szkolnictwa wyższego oraz kształcenia na poziomie równoważnym w celu zwiększenia udziału i poziomu osiągnięć, zwłaszcza w przypadku grup w niekorzystnej sytuacji. 

Konkurs nr 1 („PROGRAMY KSZTAŁCENIA NAUCZYCIELI”)

Planowany miesiąc rozpoczęcia naboru wniosków o dofinansowanie: marzec 2018.
Typ/typy projektów przewidziane do realizacji w ramach konkursu.
Realizacja programów kształcenia o profilu ogólnoakademickim albo praktycznym, dostosowanych, w oparciu o analizy i prognozy,  do potrzeb gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, zawierających w szczególności:

  1. tworzenie i realizację nowych kierunków studiów odpowiadających na aktualne potrzeby społeczno-gospodarcze,
  2. dostosowanie i realizację programów kształcenia do potrzeb społeczno-gospodarczych,
  3. działania włączające pracodawców w przygotowanie programów kształcenia i ich realizację.

Kryteria dostępu, obligatoryjne w przypadku ubiegania się o dofinansowanie projektu:
Działania w projekcie mogą być realizowane wyłącznie na kierunkach studiów ze specjalnością nauczycielską.

Celem  konkursu  jest  wdrożenie modelowych programów kształcenia nauczycieli na  kierunkach studiów  realizujących specjalność nauczycielską Weryfikacja kryterium będzie dokonywana na  podstawie treści wniosku oraz danych posiadanych przez IP i MNiSW, a także ewentualnie na  podstawie danych pozyskanych i zweryfikowanych przez IP w toku oceny formalno-merytorycznej w siedzibie wnioskodawcy.

Programy kształcenia nauczycieli realizowane w projekcie muszą być opracowane w oparciu o programy wypracowane w projekcie pozakonkursowym Opracowanie modelowych programów kształcenia nauczycieli.

Realizowane programy musza zapewnić wysoką jakość kształcenia. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego wypracuje w wyniku realizacji projektu pozakonkursowego Opracowanie  modelowych programów kształcenia nauczycieli, we współpracy z przedstawicielami środowiska akademickiego, środowiska pracowników oświaty oraz przy aktywnym udziale przedstawicieli pracodawców lub organizacji pracodawców, modelowe  programy kształcenia nauczycieli.

Okres realizacji projektu wynosi co najmniej 24  miesiące i nie przekracza 60 miesięcy.

Projekt musi trwać  minimum  przez okres gwarantujący ukończenie kształcenia na studiach I lub II stopnia lub na jednolitych studiach magisterskich wraz z ukończeniem programu kształcenia wypracowanego na podstawie efektów projektu pozakonkursowego Opracowanie modelowych programów kształcenia nauczycieli.

Programy muszą określać  podstawowe efekty kształcenia oraz metody ich osiągania przez studentów.  Programy  muszą zawierać treści istotne z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego. Stworzone programy kształcenia powinny przyczynić się również do rozwoju kompetencji pedagogicznych, kompetencji społecznych studentów. Mają one uwzględniać  nowoczesne metody pedagogiczne oraz zastosowanie narzędzi cyfrowych.

Nowy model kształcenia nauczycieli   powinien opierać się na innowacyjnych, nastawionych na jakość programach. Zgodnie z Komunikatem KE„ Nowy Europejski Program na  rzecz Umiejętności. Wspólne Działania  na rzecz  wzmocnienia  kapitału ludzkiego, zwiększania szans na zatrudnienie  i konkurencyjności” z  10 czerwca  2016 r.  szczególna  uwaga w  rozwijaniu  modelu  kształcenia nauczycieli  powinna być poświęcona innowacyjności w pedagogice.
Kryterium premiujące - nieobowiązkowe, dodatkowe punkty za jego spełnienie.

Projekt zakłada wykorzystanie zagranicznych rozwiązań w zakresie kształcenia nauczycieli.

Planowane jest wsparcie w okresie umożliwiającym wprowadzenie do cyklu  kształcenia efektywnych mechanizmów współpracy międzynarodowej. 

Konkurs nr 2  (trzecia misja uczelni)

Planowany miesiąc rozpoczęcia naboru wniosków o dofinansowanie: kwiecień 2018.
Typ/typy projektów przewidziane do realizacji w ramach konkursu.
Rozwój oferty uczelni w zakresie realizacji trzeciej misji, jako forum aktywności społecznej np. poprzez programy realizowane przy współpracy z organizacjami pozarządowymi, przyczyniające się do rozwoju kompetencji kluczowych, odpowiadających potrzebom rynku pracy, gospodarki i społeczeństwa.

Kryteria dostępu, obligatoryjne w przypadku ubiegania się o dofinansowanie projektu:

Wnioskodawcą projektu jest uczelnia, która w celu realizacji projektu nawiąże, do dnia podpisania umowy o dofinansowanie projektu, formalną współpracę z podmiotem działającym na rzecz edukacji, którego doświadczenie i merytoryczny zakres działalności związane są z celami projektu. 

Kluczowym elementem projektu jest współpraca z właściwymi merytorycznie podmiotami zewnętrznymi. W związku z tym o wsparcie w projekcie będą mogły starać się jedynie uczelnie, które nawiążą formalną współpracę z co najmniej jednym podmiotem działającym na rzecz edukacji. Zakres działalności i dotychczasowe doświadczenie tego podmiotu muszą być związane z celami realizowanego projektu, tak aby jego udział gwarantował skuteczną i efektywną realizację projektu.   Nie wyklucza to możliwości współpracy z większą liczbą podmiotów, w tym przede wszystkim z organizacjami pozarządowymi. Kryterium to pozytywnie wpłynie na płynną i efektywną realizację wybranych projektów.

Podmioty realizujące projekt wspólnie opracowują i realizują program służący wypełnianiu III misji uczelni poprzez inspirowanie społeczności lokalnej do samodzielnego odkrywania i zrozumienia świata poprzez przeprowadzanie zajęć dydaktycznych, doświadczeń i eksperymentów.

Uczelnia w ramach współpracy udostępnia swoje zasoby np. kadrę dydaktyczną, laboratoria, aparaturę naukową w celu realizacji działań będących przedmiotem projektu. Z kolei zadaniem pozostałych podmiotów realizujących projekt jest aktywne włączenie społeczności lokalnej w realizację działań naukowych i dydaktycznych.

Projekt trwa nie krócej niż 12 miesięcy i nie dłużej niż 36 miesięcy.

Projekt obejmuje wyłącznie realizowane wspólnie przez wnioskodawców i podmioty wskazane w kryterium dostępu nr 2 działania prowadzone na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych, przyczyniające się do rozwoju kompetencji kluczowych, odpowiadających potrzebom rynku pracy, gospodarki i społeczeństwa.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 8 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym zadaniem uczelni jest działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych. Działania na rzecz realizacji trzeciej misji uczelni stanowią jeden z filarów ogłoszonej we wrześniu 2016 r. przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego strategii rozwoju szkolnictwa wyższego i nauki. Mają one szczególne znaczenie dla społeczno-gospodarczego rozwoju kraju, jako forum aktywności społecznej realizowanej poprzez programy dostępne dla niestandardowych odbiorców szkolnictwa wyższego, jak np. uniwersytety dziecięce, uniwersytety drugiego i uniwersytety trzeciego wieku.

Wnioskodawca musi określić kompetencje i kwalifikacje będące przedmiotem działań w projekcie na postawie przygotowanego na potrzeby IP badania ewaluacyjnego „Analiza kompetencji i kwalifikacji kluczowych dla zwiększenia szans absolwentów na rynku pracy”, badania „Bilans Kapitału Ludzkiego” lub na podstawie innych powszechnie dostępnych raportów tematycznych (w tym. np. analiz regionalnych).

W zakresie kryterium dostępu nr 5 projekt przewiduje wyłącznie opracowanie programów kształcenia i realizację działań dydaktycznych, kursów, szkoleń (m.in. w ramach uniwersytetów dziecięcych, uniwersytetów drugiego i trzeciego wieku), wspólnie z jednostkami samorządu terytorialnego  lub organizacjami pozarządowymi dla niestandardowych odbiorców szkolnictwa wyższego, służących rozwijaniu u jego uczestników kompetencji pozwalających na:

  • aktywizację społeczną i zawodową;
  • poszerzanie wiedzy ogólnej i specjalistycznej oraz rozwój zainteresowań;
  • pobudzenie aktywności edukacyjnej i kulturalnej;
  • zapobieganie społecznemu wykluczeniu.

Działanie 4.3 Współpraca ponadnarodowa PO WER:

Konkurs na projekty z komponentem ponadnarodowym realizowane w ramach Common Framework,

Celem konkursu jest wypracowanie oraz wdrożenie nowych rozwiązań, powstałych dzięki współpracy z partnerami zagranicznymi.

Termin naboru wniosków: 28.02.2018 – 31.03.2018.

Przedmiotem konkursu są projekty, których efektem jest wypracowanie i wdrożenie nowego rozwiązania we współpracy z partnerem zagranicznym z kraju członkowskiego Unii Europejskiej.

Nowe rozwiązanie - to produkt projektu współpracy ponadnarodowej, który w całości, części lub w określonej formie nie występuje dotychczas w Polsce.

Współpraca z partnerem zagranicznym (partnerstwo ponadnarodowe) – oznacza, że cele, produkty i rezultaty projektu są powiązane ze współpracą ponadnarodową i pokazują jej wartość dodaną; wnioskodawca załącza do wniosku kopię umowy o współpracy ponadnarodowej.

Wnioski o dofinansowanie mogą być składane w ramach tematu:

  1. Modernizacja instytucji działających na rynku pracy, takich jak publiczne i prywatne służby zatrudnienia oraz lepsze dostosowanie do potrzeb rynku pracy oraz lepszej współpracy instytucji i właściwych zaangażowanych podmiotów,
  2. Ułatwianie dostępu do przystępnych cenowo, trwałych oraz wysokiej jakości usług, w tym opieki zdrowotnej i usług socjalnych świadczonych w interesie ogólnym,
  3. Wspieranie przedsiębiorczości społecznej i integracji zawodowej w przedsiębiorstwach społecznych oraz ekonomii społecznej i solidarnej w celu ułatwiania dostępu do zatrudnienia,
  4. Wyrównywanie dostępu do uczenia się przez całe życie o charakterze formalnym, nieformalnym i pozaformalnym wszystkich grup wiekowych, poszerzanie wiedzy, podnoszenie umiejętności i kompetencji siły roboczej oraz promowanie elastycznych ścieżek kształcenia, w tym  poprzez doradztwo zawodowe i potwierdzanie nabytych kompetencji,
  5. Lepsze dostosowanie systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy, ułatwianie przechodzenia z etapu kształcenia do etapu zatrudnienia oraz wzmacnianie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego i ich jakości, w tym poprzez mechanizmy prognozowania umiejętności, dostosowania programów nauczania oraz tworzenia i rozwoju systemów uczenia się poprzez praktyczną naukę zawodu realizowaną w ścisłej współpracy z pracodawcami,
  6. Inwestycje w zdolności instytucjonalne i w sprawność administracji publicznej oraz efektywność usług publicznych na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym w celu przeprowadzenia reform, z uwzględnieniem lepszego stanowienia prawa i dobrego rządzenia.

Pytania dotyczące konkursu można kierować na adres e-mail: power@cpe.gov.pl i ewentualnie telefonicznie: Tel. (22) 378 31 68,  w godzinach 09.00-11.00.

Dodatkowo, CPE publikuje na swojej stronie internetowej (www.power.cpe.gov.pl) wyjaśnienia dotyczące konkursu oraz odpowiedzi na ewentualne pytania zadawane przez wnioskodawców, m.in. w ramach FAQ (Frequently Asked Questions).

Zachęcamy wszystkich pracowników poszczególnych wydziałów UKW o rozważenie możliwości realizacji projektów w ramach wskazanych działań.

Jeśli macie Państwo pomysły, które wpisują się w założenia planowanych do ogłoszenia konkursów prosimy o kontakt z Biurem Funduszy Europejskich UKW, kontakt: e-mail: fundusze@ukw.edu.pl, tel. 52 34 19 281,  52 34 19 199.

Dokument Plan Działania na rok 2018 dostępny jest na stronie internetowej http://www.ncbr.gov.pl/fundusze-europejskie/power/dokumenty/plan-dzialania