Nowy kierunek studiów: Pedagogika opiekuńcza z profilaktyką uzależnień i socjoterapią

Pedagogika opiekuńcza z profilaktyką uzależnień i socjoterapią – nowy kierunek 3-letnich studiów pierwszego stopnia, stacjonarnych, adresowanych do osób zainteresowanych pracą z dziećmi od 0 do 15 roku życia. Rekrutacja na rok akademicki 2019/2020 trwa do 14 lipca br.

Innowacyjność kierunku Pedagogika opiekuńcza z profilaktyką uzależnień i socjoterapią polega na zapewnieniu studentom możliwości zdobycia kompetencji niezbędnych w obszarze usług opiekuńczych, edukacyjnych czy profilaktycznych, a także kompetencji potrzebnych do angażowania się w projekty społeczne i aktywność społecznych organizacji pozarządowych, co pozwoli dopasowywać się do zmieniających się potrzeb na rynku pracy.

Nowością jest modułowy proces kształcenia zapewniający spójność pomiędzy kształceniem ogólnym a praktycznym przygotowaniem zawodowym. Większości zajęć na uczelni towarzyszyć będą zadania do zrealizowania podczas praktyki odbywanej przez 1-2 dni w każdym tygodniu roku akademickiego oraz w czasie praktyki wakacyjnej. Umożliwi to studentom stosowanie zdobytych wiadomości w praktyce i odwoływanie się do wiedzy, by lepiej rozumieć procesy i zjawiska obserwowane w czasie praktyki. Kadra nauczycieli akademickich posiadająca własne doświadczenie praktyczne, zastosowanie nowoczesnych metod pedagogicznych i narzędzi cyfrowych umożliwi studentom zdobycie wysokich kompetencji zawodowych (pedagogicznych i społecznych) cenionych przez pracodawców.

Na kierunku zminimalizowano udział metod podających, na rzecz ćwiczeń, zajęć projektowych, laboratoryjnych, warsztatowych. Wykonywanie zadań zawodowych pod superwizją nauczycieli akademickich i praktyków powinno sprzyjać motywacji do nauki, systematyzowaniu zdobywanej wiedzy i budowaniu podstaw do rozwoju kompetencji zawodowych, a w efekcie zdobycia wymarzonego zawodu.

Potencjalne miejsca pracy ze wskazaniem stanowiska:

  • placówki wsparcia dziennego (opiekuńcze/świetlice, kluby, ogniska wychowawcze; świetlice środowiskowe, socjoterapeutyczne; pracy podwórkowej)/ wychowawca-socjoterapeuta;
  • placówki opiekuńczo-wychowawcze, socjalizacyjne, interwencyjne, rodzinne, hostele/ wychowawca-socjoterapeuta;
  • ośrodki pomocy społecznej/ asystent rodziny;
  • przedszkola/ nauczyciel-pedagog;
  • szkoły podstawowe/ nauczyciel-pedagog i nauczyciel-wychowawca świetlicy szkolnej;
  • internaty dla uczniów szkół podstawowych/ nauczyciel-wychowawca;
  • placówki wychowania pozaszkolnego/ wychowawca (oprócz młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii, przedszkoli, szkół i placówek wymagających innego, lub dodatkowego wykształcenia);
  • jednostki samorządu terytorialnego/ pełnomocnik ds. dziecka, rodziny, profilaktyki;

Kadra:

prof. dr hab. Maria Deptuła- Kierownik Katedry pedagog, socjoterapeuta, absolwentka Szkoły Trenerów Psychologicznego Treningu Grupowego, prowadzi badania nad tworzeniem wszystkim dzieciom warunków do rozwoju w klasie szkolnej zwłaszcza dzieciom rodziców o niskim poziomie wykształcenia i niskich dochodach. Jest autorką oryginalnej koncepcji diagnozowania warunków rozwoju psychospołecznego tworzonych dzieciom w różnych środowiskach ich życia oraz koncepcji wczesnej profilaktyki problemów w rozwoju psychospołecznym i zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży. Wraz z mgr Szymonem Borischem opracowała i realizuje projekt badań stosowanych "Niebieskoocy" w naszej szkole - przezwyciężanie stereotypów drogą do tworzenia uczniom lepszych warunków rozwoju w klasie szkolnej. W badaniach współpracuje z nauczycielami uczącymi w szkołach podstawowych. Prowadzi zajęcia z diagnostyki pedagogicznej i wspomagania rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży.

dr Wioletta Junik – pedagog, socjoterapeuta, trener psychologicznego treningu grupowego rekomendowany przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Specjalizuje się w profilaktyce uzależnień adresowanej do dzieci i młodzieży szkolnej. Zainteresowania naukowe skupiają się wokół warunków, jakie tworzy się uczniom z grup ryzyka w szkołach na rzecz wzmacniania ich pozytywnej adaptacji. Autorka koncepcji diagnozowania działalności szkoły w tym zakresie. Jest redaktorem pierwszej w Polsce monografii poświęconej zjawisku resilience (pozytywnego adaptowania się jednostki do warunków życia pomimo doświadczania znaczących przeciwności losu). W pracy ze studentami koncentruje się na przygotowywaniu ich do projektowania i ewaluacji oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych, oraz do diagnozowania i planowania pomocy dzieciom i młodzieży z grup ryzyka. Prowadzi treningi interpersonalne i warsztaty umiejętności wychowawczych. Współpracuje na bieżąco z kadrą pedagogiczną szkół prowadząc działalność szkoleniową.

dr Blanka Poćwiardowska - pedagog, socjoterapeuta, absolwentka Szkoły Trenerów Psychologicznego Treningu Grupowego, Rocznej Szkoły Terapii Poznawczo-Behawioralnej Dzieci i Młodzieży, trener rekomendowany przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Prowadzi badania nad uwarunkowaniami rozwoju poznawczego i emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym. Autorka programu wspomagania kompetencji wychowawczych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Prowadzi zajęcia dotyczące rodziny i tworzenia warunków do rozwoju dzieciom w wieku przedszkolnym oraz treningi rozwijania umiejętności interpersonalnych i warsztaty umiejętności wychowawczych.

dr Jolanta Jarczyńska - pedagog, profilaktyk, socjoterapeuta, absolwentka Szkoły Trenerów Psychologicznego Treningu Grupowego, aktualnie uczestniczka III roku Szkoły Psychoterapii Poznawczo-Behawioralnej „CRESCENTIA”. Zainteresowania naukowe skupiają się wokół teorii i praktyki profilaktyki uzależnień, w tym uzależnień od substancji psychoaktywnych i behawioralnych, zwłaszcza hazardu, problematycznego używania Internetu i nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych przez młodzież i młodych dorosłych. Realizator szkoleń w zakresie uzależnień behawioralnych. Prowadzi zajęcia dotyczące szeroko pojętej profilaktyki uzależnień oraz warsztaty pracy z grupą.

dr Małgorzata Rębiałkowska-Stankiewicz - pedagog, psychoonkolog - prowadzi badania nad funkcjonowaniem i wsparciem społecznym osób chorych przewlekle i ich rodzin.  Jest autorką wielu autorskich metod wspierania osób chorych z wykorzystaniem dramy, sztuki fotograficznej, arteterapii. Od 2007 roku współpracuje z Fundacją Światło w Toruniu, gdzie prowadzi Akademię Walki z Rakiem (pomagającą osobom chorym onkologicznie i ich rodzinom), grupę wsparcia dla rodziców po stracie dziecka oraz  warsztaty dla rodzin osób pacjentów w śpiączce. Inicjatorka wielu kampanii społecznych na rzecz osób wykluczonych z powodu choroby oraz akcji profilaktycznych. Prowadzi zajęcia, w ramach których studenci przygotowują się do pracy z osobami znajdującymi się w trudnych sytuacjach życiowych, planowania opieki nad rodziną oraz do zakładania organizacji pozarządowych i stowarzyszeń i działania w nich na rzecz osób potrzebujących pomocy.

mgr Alicja Potorska – pedagog, absolwentka Rocznej Szkoły Terapii Poznawczo-Behawioralnej Dzieci i Młodzieży, prowadzi badania nad warunkami rozwoju psychospołecznego tworzonymi dzieciom w wieku od 1 do 3 roku życia w placówkach wczesnej opieki i edukacji (żłobki, kluby malucha) w województwie kujawsko-pomorskim. Współpracuje z Wydziałem Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Miasta Torunia i Biurem ds. Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Miasta Bydgoszczy, Centrum Małego Dziecka i Rodziny w Sępólnie Krajeńskim oraz ze Świetlicą Środowiskową Poradni Profilaktyki i Pomocy Rodzinie Polskiego Towarzystwa Zapobiegania Narkomanii, oddział w Bydgoszczy. Prowadzi zajęcia dydaktyczne m.in. z szeroko rozumianej diagnostyki pedagogicznej, wspomagania rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży oraz warsztat umiejętności wychowawczych.

mgr Szymon Borsich – pedagog, doktorant, prowadzi badania nad czynnikami mającymi wpływ na poczucie kompetencji u uczniów szkoły podstawowej. Ich celem tworzenie wszystkim uczniom lepszych warunków do rozwoju w klasie szkolnej, w tym zwłaszcza dzieciom rodziców o niskim poziomie wykształcenia i niskich dochodach oraz zagrożonym piętnem negatywnych stereotypów. Posiada doświadczenie w projektowaniu i prowadzeniu badań on-line w klasach szkolnych oraz we współpracy z nauczycielami szkół podstawowych w zwiększaniu szans uczniów na sukces w nauce i rozwój poczucia kompetencji. Współautor i członek zespołu badawczego realizującego projekt badań stosowanych "Niebieskoocy" w naszej szkole - przezwyciężanie stereotypów drogą do tworzenia uczniom lepszych warunków rozwoju w klasie szkolnej. Prowadzi zajęcia z diagnostyki pedagogicznej i wspomagania rozwoju psychospołecznego dzieci i młodzieży.

Więcej informacji: pedagogikaopiekuncza.ukw.edu.pl