Nowości wydawnicze - sierpień/wrzesień 2019

 

John L. Schellenberg, przełożył i wstępem opatrzył Ryszard Mordarski, Argument z ukrytości, 2019, s. 216, ISBN 978-83-8018-266-0, 27,30 zł

W ostatnich dwudziestu latach pojawił się w filozofii nowy argument przeciwko istnieniu Boga. Niektórzy nazwali go argumentem z boskiej ukrytości, chociaż ja preferuję węższą i mniej mylącą nazwę: argument z ukrytości. Podstawowa teza tego argumentu głosi, że istnienie Boga nie pobudza naszej wiary tak, jak powinno pobudzać w świecie stworzonym przez Boga. W wielu miejscach, w różnych czasach i dla wielu ludzi istnienie Boga stanowiło raczej fakt o niejasnym znaczeniu, a zgodnie z argumentem z ukrytości skłania to do przypuszczenia, że istnienie Boga nie jest w ogóle faktem. To, co tutaj chcę zrobić, to dostarczyć przejrzystej, krótkiej, ale zdecydowanej obrony argumentu z ukrytości oraz wyjaśnić szerszemu kręgowi odbiorców powiązane z nim zagadnienia a zwłaszcza jasno odróżnić argument z ukrytości od problemu zła i wesprzeć roszczenie do tego, aby ów argument brać pod uwagę w dyskusjach teizmu z ateizmem. Po trzech wstępnych rozdziałach czytelnik napotka ostrożne wywody zmierzające do pełnego wyjaśnienia, czym jest argument z ukrytości i dlaczego się nim zajmujemy (od tłumacza)

 

Beata Skotnicka, Przygotowanie szkoły wiejskiej do edukacji inkluzyjnej na przykładzie szkół powiatu bydgoskiego, 2019, s. 214, ISBN 978-83-8018-253-0, 27,30 zł

W książce podjęto bardzo ważny problem edukacji inkluzyjnej, która staje się w Polsce coraz bardziej pożądanym modelem kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnością. Dodatkową naukową wartość stanowi odniesienie problemu do wiejskiego środowiska, które na gruncie pedagogiki specjalnej nie było częstym obszarem naukowych eksploracji. Opracowania dotyczące edukacji inkluzyjnej w większości dotyczyły środowisk miejskich.

 

Aldona M. Molesztak, Doświadczenia życiowe żołnierzy zawodowych na misjach stabilizacyjnych, 2019, s. 428, ISBN 978-83-8018-257-8, 35,70 zł

Celem głównym podjętych przez autorkę badań było ustalenie zależności między doświadczeniem żołnierzy wyniesionym z misji wojskowych a systemem wartości i jakością życia. Została również podjęta próba identyfikacji różnic w zakresie hierarchii wartości i jakości życia żołnierzy ze względu na uczestnictwo w misji wojskowej, liczby wyjazdów na misje oraz doświadczenie w sytuacjach: widoku zabitych żołnierzy, widoku rannych, ostrzału i udziału w walce, doświadczenie stresu i otwartości na doświadczenie. Praca adresowana jest do tych, którzy interesują się i analizują wpływ doświadczeń życiowych wynikających z zadań zawodowych, rodzinnych, także do osób, które są zaangażowane i odpowiedzialne za kształcenie żołnierzy zawodowych i przygotowujących się na różne rodzaje współczesnych wyzwań militarnych. Jednocześnie mam nadzieję, że praca ta zainteresuje szerszy krąg czytelników, m.in. rodziny żołnierzy zawodowych, a także przedstawicieli kierunków społecznych i humanistycznych.

 

Przemysław Paweł Grzybowski, Śmiech życia i śmiech śmierci. Od osobistych historii po edukację do pamięci o okupacji, gettach i obozach koncentracyjnych, 2019, s. 290, ISBN 978-83-8018-265-3, 29,40 zł

W książce zostały przedstawione okoliczności występowania zjawiska śmiechu w czasach kryzysu społecznego związanego z wojną i okupacją. Dzięki relacjom, wspomnieniom i świadectwom uczestników dramatycznych wydarzeń w okupowanej Polsce, gettach i obozach koncentracyjnych oraz dzięki wyborowi utworów komicznych z czasów wojny i okupacji czytelnik zorientuje się, jak istotną funkcję pełnił śmiech jako czynnik m.in. oporu, poprawiania jakości życia i kształtowania wspólnoty. Autor podaje przykłady aktywności „ludzi śmiechu” podczas drugiej wojny światowej, w ramach twórczości kulturalnej, działalności konspiracyjnej, w folklorze ulicy.

 

Robert Mielhorski (red.), Agnieszka Grzelak (współpraca redaktorska), Krytyka towarzysząca, krytyka pokoleniowa… Od Młodej Polski po koniec XX wieku. Oblicza nowoczesnej i ponowoczesnej krytyki literackiej, tom 2, 2019, s. 296, ISBN 978-83-8018-264-6, 29,40 zł

Książka stanowi swoisty remanent w sferze podstawowych pojęć z instrumentarium krytyki literackiej. Jest w swej zawartości z założenia wielogatunkowa i obejmuje zarówno przyczynki, jak i obszerniejsze studia, szkice i eseje. Zawiera teksty odnoszące się wprost do głównego tematu książki i te, które ów temat poruszają nieotwarcie. Słusznie bowiem zauważa we wstępie jej Redaktor, iż dzisiejszy kryzys autorytetu krytyki w dużej mierze zależy również od stopnia uporządkowania terminologicznego, zwłaszcza w sferze pryncypialnych koncepcji i terminów, które (jeszcze do niedawna) uważaliśmy za przejrzyste i poręczne narzędzia służące do porządkowania literackich zjawisk. Z pewnością, określenia krytyki towarzyszącej i krytyki pokoleniowej – ustanowione w centrum niniejszej monografii – dalekie są dzisiaj od precyzji i jednoznaczności i świetnie zdają sobie z tego sprawę autorzy poszczególnych rozdziałów, którzy starają się objąć i możliwie precyzyjnie opisać przypadki stosowania i cieniowania kluczowych terminów dyskursu krytycznoliterackiego.

 

Maciej Jabłoński, Jakość życia mężczyzn z niepełnosprawnością intelektualną. Badanie w działaniu, 2019, s. 216, ISBN 978-83-8018-252-3, 27,30 zł

Książka pokazuje dwa ważne zjawiska, obecne zawsze tam, gdzie pojawia sią próba włączania we wspólne działanie osób niepełnosprawnych. Są to samowykluczenie i samomarginalizacja. To one (jako następstwo wcześniejszych doświadczeń osób niepełnosprawnych) nie pozwalają im często na jakąkolwiek aktywność. Nie pozwalają uwierzyć w siebie, w innych, w życzliwość grupy. Ten aspekt zaprezentowanych w pracy wyników mówi bardzo dużo nie tylko o niepełnosprawnych mężczyznach, uczestnikach badań, ale także o nas samych pozbawionych pokory i narracyjnej wyobraźni. Książka Macieja Jabłońskiego jest przykładem pedagogicznych badań zaangażowanych. Znakomicie ugruntowana teoretyczne, przywołująca najnowsze, interdyscyplinarne teorie jakości życia stawia prawdziwie ważne pytania badawcze.

 

Małgorzata Święcicka, Miasto i jego mieszkańcy. Język – obraz – stereotyp, 2019, s. 278, ISBN 97883-8018-254-7, 29,40 zł

Małgorzata Święcicka jest uznaną i cenioną socjolingwistką. Jej prace cechują: solidna podstawa materiałowa, jasność naukowego wywodu, a przede wszystkim – świadomość metodologiczna. Tak jest także w przypadku monografii Miasto i jego mieszkańcy. Język – obraz – stereotyp. Składają się na nią artykuły wcześniej już opublikowane, ale rozproszone w rozmaitych źródłach, teraz zaś zebrane, poprzedzone wstępem stanowiącym swoiste credo autorki, a zakończone nie tylko wnioskami, ale i nakreśleniem perspektyw badawczych dla naukowców zajmujących się problematyką miasta – zwłaszcza miejskich odmian polszczyzny i językowego obrazu miast. Na szczególne podkreślenie zasługuje bogactwo literatury przedmiotu przywoływanej w każdym artykule.

 

Ryszard Strzelecki, Homo Ludens kultury współczesnej, 2019, s. 278, ISBN 978-83-8018-263-9, 29,40 zł

Książka stawia bardzo ostrą diagnozę stanu współczesnej antropologii, która wytworzyła szereg pojęć oraz sposobów degradujących człowieka jako osobę, sprowadzając go do roli przedmiotu, uwikłanego w rozmaite „niewole” światowe, proponując w zamian życie w wymiarze „materialnym” („cielesnym” wg antropologii biblijnej) i całkowicie pozbawionym odniesienia do transcendencji. Autor w swej diagnozie stara się dociec, jakie czynniki sprawiły, że sytuacja człowieka jest w tych współczesnych odsłonach mocno zredukowana i jakie procesy zostały uruchomione, by w swym finalnym skutku doprowadzić do permanentnego osłabienia integralnej antropologii, ujmującej człowieka najszerzej jako osobę. Analizuje także postępujący proces „wdzierania się” w realny świat działań człowieka czynników destabilizujących jego istnienie, po to, by w końcu uległ iluzji, że świat wirtualny jest dla niego przestrzenią „pewniejszą” i bardziej „przyjazną” niż realna rzeczywistość, w której żyje.