Wizyta studentów UKW w Kaliningradzie

Wizyta studentów UKW w Kaliningradzie

Wykładowczynie Wydziału Językoznawstwa (dr hab. Tamara Graczykowska, dr Iwona Malinowska) w dn. 6-12.10.2019 zorganizowały wyjazd dla studentów II roku Lingwistyki Stosowanej Angielsko-Rosyjskiej do Rosji. Studenci naszego Wydziału uczestniczyli w kursie języka rosyjskiego przeprowadzonym przez Centrum Języka Rosyjskiego dla Obcokrajowców w Bałtyckim Federalnym Uniwersytecie im. I. Kanta w Kaliningradzie.

Grupa młodych ludzi miała możliwość zapoznania się z nowymi, atrakcyjnymi i nieszablonowymi metodami nauczania języka rosyjskiego zaproponowanymi przez rosyjskich wykładowców.

W ciągu tygodnia zajęć studenci, po początkowym onieśmieleniu i ‘językowej niepewności’ (należy nadmienić, że języka rosyjskiego uczą się na naszym Uniwersytecie dopiero rok), stali się bardziej otwarci, zyskali pewność siebie, chętnie brali udział w dyskusjach, a także śmiało odpowiadali na pytania rosyjskich wykładowców. Uzyskali też bardzo dobre i dobre wyniki na teście przeprowadzonym w ostatnim dniu zajęć.  

Niewątpliwym atutem wyjazdu było spotkanie naszych żaków z ich rówieśnikami – studentami I i II roku Filologii Polskiej na Uniwersytecie im. I. Kanta. Podczas wspólnych zajęć studenci rozmawiali m.in. o stereotypach postrzegania Polaków w Rosji i Rosjan w Polsce, o studenckim życiu w obu krajach, różnicach i podobieństwach kulturowych.  Po zajęciach wspólnie spacerowali po mieście oraz kosztowali rosyjskiej kuchni. Bardzo szybko nawiązali wspólny język. Rozmawiali ze sobą po rosyjsku i po polsku, a w ‘językowo kryzysowych’ sytuacjach wykorzystywali znajomość języka angielskiego. Młodzież zapałała do siebie sympatią na tyle, że do końca pobytu razem spędzali popołudnia.

Tygodniowy kurs języka rosyjskiego w Rosji pokazał młodym ludziom, jak istotny i cenny jest kontakt z żywym językiem rosyjskim. Zaledwie pięć dni nauki pozwoliło udoskonalić  znajomość języka rosyjskiego, nabrać pewności i swobody w posługiwaniu się nim, co niewątpliwie przełoży się na aktywność studentów podczas zajęć oraz lepsze wyniki w dalszym kształceniu.