Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy dla publikacji dra hab. Mariusza Cichosza, prof. uczelni Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy dla publikacji dra hab. Mariusza Cichosza, prof. uczelni

Stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy dla publikacji dra hab. Mariusza Cichosza, prof. uczelni

W ostatnim czasie ukazała się współautorska książka dra hab. Mariusza Cichosza, prof. uczelni poświęcona Bydgoskiej Szkole Dramatycznej funkcjonującej w latach 1945-1948. Według projektu Profesora jest to pierwszy tom zaplanowanego cyklu wydawniczego UKW o bydgoskich instytucjach kultury istniejących w mieście na przestrzeni dziejów. Projekt ten otrzymał wsparcie i stypendium Prezydenta Miasta Bydgoszczy Rafała Bruskiego.

Cytaty z okładki książki

„Bydgoszcz po II wojnie światowej – w czasie trudnym dla Polski – musiała od nowa budować oraz rozwijać środowisko twórcze i artystyczne. Ludzie kultury domagali się miejsc, placówek, które chociaż w małym stopniu zapewniłyby jednak godne warunki dla edukacji artystycznej, w tym także przygotowania przyszłych aktorów. Bydgoski Teatr Miejski za sprawą samego dyrektora Aleksandra Rodziewicza dał początek idei założenia Szkoły Dramatycznej. Dzięki niezwykłemu uporowi i zaangażowaniu w to dzieło Rodziewicz zaczął podejmować konkretne kroki w tym kierunku. Aprobata środowiska dawała mu siłę do dalszych działań, dzięki czemu stworzył on miejsce narodzin i szlifowania młodych talentów aktorskich, które zgodnie z jego myślą mogłyby pchnąć do przodu bydgoską kulturę i scenę teatralną.
Wbrew przypuszczeniom, że w ciągu niewielu, bo tylko trzech lat, nie da się tego osiągnąć, bydgoska Szkoła Dramatyczna może pochwalić się wieloma znakomitymi nazwiskami, które ją ukończyły i które na zawsze zapisały się w historii polskiej sceny teatralnej oraz polskiego środowiska artystycznego”.

***

„Niniejsza monografia jest próbą rekonstrukcji działań właśnie takich – mniej znanych lub nawet zapomnianych instytucji kulturalnych związanych z upowszechnianiem kultury działających na terenie miasta Bydgoszczy. Ma ona stanowić początek cyklu wydawniczego, który opisywałby właśnie takie, mniej znane instytucje. I choć badania te będą opisywały przeszłość, nie będą to i nie są badania ściśle i wąsko historyczne. Są to badania pedagogiczne, jakie prowadzi się nad funkcjonowaniem instytucji edukacyjnych”.