Szanowni Państwo,
Katedra Metodologii Badań i Studiów nad Dyskursem Wydziału Pedagogiki UKW zaprasza do odwiedzania nowej strony projektu Narodowego Centrum Nauki Heterotopie obywatelstwa – Dyskurs edukacyjny i pedagogie militaryzacji w przestrzeniach organizacji młodzieżowych. Ujęcie analityczno-krytyczne i porównawcze.
Celem badań jest rekonstrukcja heterotopii obywatelstwa wybranych polskich i ukraińskich organizacji młodzieżowych oraz ich analityczno-krytyczne i porównawcze ujęcie. Projekt wpisuje się w nurt interdyscyplinarnych badań nad współczesnymi formami i znaczeniami obywatelstwa. W warstwie teoretycznej inspirowany jest pracami z kręgu tzw. zwrotu topograficznego, a w szczególności odwołuje się do Foucaultowskiej koncepcji heterotopii. Obywatelstwo badane przez pryzmat pojęcia heterotopii ujawnia jego skomplikowany charakter: symultaniczną projekcję przeszłości, teraźniejszości, przyszłości oraz obecność różnych rodzajów i funkcji przestrzeni. Rekonstruując znaczenia obywatelstwa skupiamy się na dwóch aspektach: strukturze i treści dyskursów edukacyjnych oraz pedagogii organizacji młodzieżowych działających w różnych warunkach politycznych i kulturowych.
Siedmioosobowy zespół badawczy składa się z przedstawicielek i przedstawiciela kilku dyscyplin naukowych (tj. pedagogika, kulturoznawstwo, politologia, prawo), połączonych, m.in. zainteresowaniem różnymi aspektami obywatelstwa młodzieży, edukacji, dyskursu, polityki i kultury.
Szczegóły znajdują się na stronie projektu.