Seminarium: Zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum
Zakład Dydaktyki Instytutu Pedagogiki UKW 26 listopada 2009 zorganizował seminarium nt.: Zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum.
Celem Seminarium jest prezentacja podejścia badawczego i wyników badań uzyskanych w efekcie zrealizowanego projektu MNiSW nr N 107 037 31/38/37 pt.: Rozwój zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Projekt realizowany był w latach 2006-2009, a jego kierownikiem była dr hab. Ewa Filipiak, prof. nadzw.. Zaproszenie do współpracy w zespole badawczym przyjęły: prof. dr hab. Anna I. Brzezińska (Instytut Psychologii UAM w Poznaniu, SWPS w Warszawie), prof. dr hab. Bogusława Dorota Gołębniak (DSW we Wrocławiu) oraz dr Halina Smolińska-Rębas (UKW) i mgr Ewa Lemańska-Lewandowska (UKW).
Celem naukowym projektu było dokonanie diagnozy poziomu i właściwości zdolności uczenia się oraz motywacji i stosowanych strategii uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Kontekstem teoretycznym dla zaplanowania badań oraz dla interpretacji uzyskanych wyników były perspektywa socjokulturowa oraz modele poznawczo-rozwojowe Lwa S. Wygotskiego i Jerome’a S. Brunera.
W programie seminarium przewidziano dwie sesje. Pierwsza – metodologiczna, prezentująca podejście badawcze zastosowane w realizowanym projekcie adresowana jest przede wszystkim do doktorantów i młodszych pracowników naukowych, którzy kształtują i doskonalą swój warsztat badawczy.
W trakcie drugiej sesji zaprezentowane zostaną wyniki badań uczniów i nauczycieli, a adresatami są wszystkie osoby zainteresowane ZMIANĄ (w) EDUKACJI w naszym kraju i gotowe do zaangażowania się na jej rzecz. Sesję zakończy dyskusja nt.: Co dalej z polską szkołą?
Szczegółowy program w załączniku