Europejskich dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS):
„Efektywne zarządzanie uczelnią w celu minimalizowania zjawiska drop outu”
Priorytet 1 Umiejętności, Działanie 01.05 Umiejętności w szkolnictwie wyższym
Celem naboru konkurencyjnego jest wsparcie uczelni w prowadzeniu działań minimalizujących zjawisko przedwczesnego kończenia nauki, którego przyczyny wnioskodawca określa na podstawie własnych analiz.
Istotne warunki merytoryczne dotyczące realizacji projektów:
- Wnioskodawca dokonuje i przedstawia we wniosku analizę i diagnozę przyczyn zjawiska przedwczesnego kończenia nauki i przerywania kształcenia w uczelni (drop-out). Analiza ta stanowi załącznik do wniosku.
- Wnioskodawca dokonuje ww. analizy z wykorzystaniem np. funkcjonalności i danych ilościowych ogólnopolskiego systemu monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych. Analiza może również dotyczyć czynników defaworyzacji wpływających na zjawisko drop-out.
- Wnioskodawca określa w projekcie systemowe działania przeciwdziałające zjawisku drop-out. Działania te mogą mieć charakter horyzontalny dla całej uczelni lub specyficzny dla kierunków lub grup kierunków. Opis zadań planowanych do realizacji w projekcie musi opierać się o przeprowadzoną analizę i diagnozę.
- W okresie 2 lat od zakończenia projektu beneficjent (uczelnia) zobowiązany jest do prowadzenia bieżącego monitoringu zjawiska drop-outu m.in. z wykorzystaniem rozwiązań wypracowanych w projekcie. Na podstawie wyników ww. monitoringu wnioskodawca powinien realizować działania zmniejszające poziom rezygnacji ze studiów.
Najważniejsze kryteria dostępu:
- Wsparcie w ramach projektu skupia się na systemowych działaniach minimalizujących zjawisko przedwczesnego kończenia nauki, którego przyczyny wnioskodawca określa na podstawie własnych analiz. W szczególności mogą skupić się np. na: zwiększaniu efektywności procesu rekrutacji, tworzeniu lub wsparciu funkcjonowania struktur, takich jak akademickie biura karier, odpowiedzialnych za aktywizację zawodową studentek i studentów, współpracę ze szkołami średnimi, podmiotami doradztwa zawodowego i pracodawcami w zakresie kształcenia, zmianach w zakresie sposobu realizacji procesu kształcenia (m.in. systemu kształcenia na odległość lub hybrydowego), wdrożeniu zajęć wyrównawczych, pomocy psychologicznej, wsparciu o charakterze materialnym.
- Wnioskodawca deklaruje, że w okresie 2 lat po zakończeniu projektu będzie na bieżąco monitorował zjawisko drop-out i podejmował działania na podstawie tego monitoringu (bez wsparcia środków europejskich).
Termin naboru wniosków o dofinansowanie: 23 września 2024 r. - 31 stycznia 2025 r.
Alokacja: 200 000 000,00 zł
Minimalny poziom wkładu własnego: 3%
Maksymalna wartość dofinansowania projektu wynosi 5 milionów złotych.
Maksymalny okres realizacji projektu wynosi 42 miesiące.
Więcej szczegółów: gov.pl
Więcej informacji o konkursie udziela Dział Projektów:
Anna Królak: akrolak@ukw.edu.pl; 052 323 67 65