Bydgoska Scena Barokowa - 26 października w Collegium Copernicanum

W sobotę 26 października 2024 r. o 18:00 w Collegium Copernicanum odbędzie się drugi koncert festiwalu Bydgoska Scena Barokowa - Cembalo Concertato - klawesyn w roli głównej, którego partnerem po raz kolejny jest Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Wykonawcy:

  • Alexander von Heißen - klawesyn

zespół Intemperata w składzie:

  • Michał Marcinkowski, Natalia Tyrańska - skrzypce historyczne
  • Ewa Pilarska - altówka historyczna
  • Malena Pflock - wiolonczela historyczna
  • Łukasz Macioszek – violone

Program:

  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Koncert d-moll, BWV 1052
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Sei Solo a Violino senza Basso accompagnato“: Partita II, BWV 1004
  • Ciaccona ( transkrypcja na klawesyn: Alexander von Heißen)
  • Henryk Mikołaj Górecki (1933-2010) - Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową (1981)
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Koncert f-moll BWV 1056
  • Wilhelm Friedemann Bach (1710-1784) - Fantasia e-moll F. 21
  • Joseph Haydn (1732-1809) - Koncert G-Dur, Hob XVIII:4

Informacje i bilety: bydgoskascenabarokowa.pl

O programie:
Zaczynając od wielkiego Johanna Sebastiana Bacha, niniejszy program koncertowy ukazuje, jak rozwijał się świat koncertów klawesynowych, a tym samym poszczególne języki muzyczne, chociaż istnieją oczywiście podobieństwa w wyrażanym afekcie na przestrzeni wieków. Widać to w pierwszej części programu koncertu, będącej w całości w tonacji d-moll.

Według badacza muzyki barokowej Johanna Matthesona, ta tonacja jest „poważna i uroczysta”, i ten opis odnosi się całkiem dobrze do wszystkich naszych utworów w tej tonacji - czy to starego Bacha, czy polskiego kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego, w którego koncercie klawesynowym z 1981 roku na pierwszy plan wysuwa się zwłaszcza perkusyjny komponent instrumentu.

Dwa utwory solowe dzisiejszego wieczoru pokazują, jak twórcze pomysły i rozwinięte „Fantazje” mieli kompozytorzy XVIII wieku. W słynnej Ciaconnie (pierwotnie na skrzypce solo) Bach pokazuje swój wielki kunszt kompozytorski w 32 wariacjach na temat basu. Najstarszy i, według braci, najbardziej utalentowany ze wszystkich synów Bacha, Wilhelm Friedemann Bach, pokazuje w swojej Fantazji e-moll wyraźnie zauważalne tendencje w kierunku „Sturm und Drang”, nowego ruchu stylistycznego, który ostatecznie prowadzi nas do klasycyzmu wiedeńskiego, którego ojcem jest Jospeh Haydn. Jego koncert klawesynowy G-dur ukazuje humorystyczny świat dźwięków, pełen lekkości i dowcipu.

O soliście:
Alexander von Heißen to młody klawesynista z Niemiec, który grę na klawesynie rozpoczął w wieku 13 lat, a pierwsze lekcje pobierał u Dieza Eichlera w Konservarorium Dr. Hocha we Frankfurcie. Studiował grę na klawesynie pod kierunkiem Evy Marii Pollerus na Uniwersytecie Muzyki i Sztuki we Frankfurcie. Brał udział w kursach mistrzowskich Pierre'a Hantai, Skipa Sempé, Christophe'a Rousseta i Jespera Christensena. Dodatkowo pobierał lekcje gry na fortepianie u Jespera Christensena i fortepianu jazzowego u Christopha Spendela.

Został uhonorowany I Nagrodą na XXIII. Międzynarodowym Konkursie Bachowskim w Lipsku oraz drugą nagrodą na międzynarodowym konkursie klawesynowym „Musica Antiqua” w Brugii. Wraz z Ensemble 4 Times Baroque otrzymał nagrodę Echo Opus Klassik w 2018 roku jako młody artysta roku. Wydał wiele płyt CD zarówno jako solista, jak i członek zespołu, m.in. dla wytwórni Deutsche Harmonia Mundi (Sony Classical).

We współpracy z takimi artystami jak Andreas Scholl, Dorothee Oberlinger, Luca Pianca, Michael Schneider i Reinhard Goebel występował na MA Festival Bruges, Festival Oude Muziek Utrecht, Händelfestspiele w Halle, Thuringian Bach Festival, Rheingau Music Festival oraz Festiwal Mozartowski w Würzburgu. Wykładowca Uniwersytetu Muzyki i Tańca w Kolonii, Uniwersytetu Muzycznego w Münster, Uniwersytetu Muzyki i Sztuk Scenicznych we Frankfurcie. Od 2024 roku prowadzi swoja klasę klawesynu na Uniwersytecie w Lipsku.

Serdecznie zapraszamy!

Budynek Collegium Copernicanum znajduje się przy ul. Kopernika 1 w Bydgoszczy.

Plakat Koncertu: Bydgoska Scena Barokowa 2024 r.

Projekt został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Festiwal jest współfinansowany przez Miasto Bydgoszcz oraz Województwo Kujawsko-Pomorskie.