Dziecko w Polsce w XX wieku – portrety i narracje - zgłoszenia

Zakład Teorii Wychowania i Deontologii Nauczycielskiej mają zaszczyt zaprosić na konferencję naukową organizowaną w Bydgoszczy w dniach 26-27 września 2011 roku.

Wiek XX bogaty był w koncepcje pedagogiczne dotyczące dziecka. U początku tamtego wieku pojawiła się idea pajdocentryzmu i proklamowano nadzieje na „stulecie dziecka”. Jednak nie dzieci stały się podmiotami w opowieści o minionym stuleciu. Stuleciu obfitym w przełomy historyczne, zmiany społeczne i kulturowe, dla ukazania których mówienie o dziecku, jego portretowanie stawało się doskonałą, choć jedną z wielu, ilustracją. W Polsce w zmieniających się warunkach społecznych, politycznych i kulturowych powstawały różne strategie narracyjne dotyczące dziecka i różne jego portrety.

 

Celami konferencji jest namysł m.in. nad:

  • Obrazem dziecka w poradnikach, podręcznikach, prasie, literaturze, mediach, ikonografii.
  • Obrazem dziecięcego świata (np. świat zabaw, dziecięcy język, dziecięce ubrania, dziecięca przestrzeń, dziecięce troski, dziecięce radości...).
  • Zmianami w sposobach obrazowania dziecka.
  • Perswazyjnością wizerunków dziecka.
  • Wyobrażeniami, stereotypami, wzorcami dziecka obecnego w różnych środowiskach życia społecznego.
  • Strategiami narracyjnymi w różnorodnych tekstach kultury dotyczących dziecka.

www.dziecko.ukw.edu.pl