Głosy Senatu UKW, 27 maja 2014 r.
JM Rektor prof. Janusz Ostoja-Zagórski powitał zebranych gości i otworzył posiedzenie Senatu.
Następnie w związku ze śmiercią prof. Andrzeja Mietza z Instytutu Historii i Stosunków Międzynarodowych, JM Rektor poprosił zebranych o minutę ciszy.
Po wprowadzeniu zmian do porządku rozpoczęto obrady.
Następnie JM Rektor poinformował, iż Wydawnictwo UKW uzyskało na Warszawskich Targach Książki specjalne wyróżnienie za najlepszą publikację naukowo-akademicką, za opracowanie autorskie - książka pt. Pałac w Lubostroniu. Na ręce mgr Grażyny Jarzyny, Dyrektor Wydawnictwa zostały złożone serdeczne gratulacje, która w kilku słowach opowiedziała o charakterze konkursu oraz podziękowała za docenienie pracy Wydawnictwa. Autorem publikacji jest prof. Aleksander Jankowski.
W dalszej kolejności JM Rektor przypomniał, iż 10 maja 2014 r. odbyła się majówka w Lubostroniu, w której uczestniczył zespół wolontariuszy pod przewodnictwem mgr Niny Woderskiej, Pełnomocnika Rektora ds. Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi i Aktywizacji Społecznej Studentów. Także w tej sytuacji, prof. J. Ostoja-Zagórski złożył Pełnomocnikowi serdeczne gratulacje za pomoc w organizacji oraz za pracę w czasie trwania majówki.
Natomiast Prorektor ds. Dydaktycznych i Jakości Kształcenia podziękował Samorządowi Studenckiemu za organizację i sprawne przeprowadzenie tegorocznych Juwenaliów.
W części roboczej posiedzenia jako pierwszą przyjęto uchwałę dotyczącą zmiany składu Senackiej Komisji ds. Dydaktyki i Jakości Kształcenia. Z funkcji członka Komisji odwołano Alicję Topolewską (Samorząd Studencki). Do składu Komisji powołano Aleksandrę Wiśniewską (Samorząd Studencki).
W dalszej kolejności przystąpiono do głosowania jawnego, w wyniku którego w sposób jednogłośny przyjęto uchwałę w sprawie ustalenia szczegółowych warunków i trybu rekrutacji na studia w roku akademickim 2015/2016.
W kilku zdaniach został omówiony projekt uchwały, który odnosi się do zasad przyjmowania na studia laureatów i finalistów olimpiad stopnia centralnego oraz laureatów konkursów w latach 2015/2016, 2016/2017 oraz 2017/2018. Senat przyjął ww. zasady.
Po omówieniu uwag, przyjęto uchwałę w sprawie zakresu obowiązków nauczycieli akademickich. rodzaju zajęć dydaktycznych, pensum dydaktycznego, warunków jego obniżania, zasad ustalania .
Następnie Senat przyjął wniosek Rady Wydziału Kultury Fizycznej, Zdrowia i Turystyki w sprawie utworzenia od roku akademickiego 2014/2015 na stacjonarnych i niestacjonarnych studiach drugiego stopnia na kierunku wychowanie fizyczne następujących specjalności: terapia zajęciowa, turystyka uzdrowiskowa i SPA.
Prof. M. Zawodniak przedstawił wniosek Rady Wydziału Humanistycznego dotyczący utworzenia od roku akademickiego 2014/2015 na stacjonarnych i niestacjonarnych studiach drugiego stopnia, na kierunku turystyka krajoznawcza specjalności przewodnictwo turystyczne i pilotaż wycieczek. Po dyskusji dotyczącej nazwy i specyfiki tej specjalności i wyrażeniu wątpliwości przez Dziekana Wydziału Humanistycznego oraz Dziekana Wydziału Kultury Fizycznej, Zdrowia i Turystyki zdecydowano o przeniesieniu głosowania w tej sprawie na kolejne posiedzenie Senatu.
W dalszej części posiedzenia przyjęto uchwały dotyczące utworzenia studiów podyplomowych: 2 - semestralnych Studiów Podyplomowych Prawo i Zarządzanie w Sporcie, 2- semestralne Studia Podyplomowe Odnowa Biologiczna, 2- semestralne Studia Podyplomowe Trener Personalny, 2- semestralne Studia Podyplomowe Terapia Zajęciowa, 2- semestralne Studia Podyplomowe Turystyka Uzdrowiskowa i SPA.
Senat wyraził również pozytywną opinię w sprawie zawarcia umowy o współpracy między Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego a Gminą Miejską Kraków. Współpraca będzie prowadzona w zakresie edukacji muzycznej, sportu i aktywizacji społecznej osób niewidomych i słabo widzących oraz organizowania praktyk studenckich w Szkole Muzycznej I stopnia im. Majora Hieronima Henryka Baranowskiego przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych i Słabowidzących w Krakowie.
Osobą odpowiedzialną za realizację postanowień zawartych w umowie z ramienia UKW jest Pełnomocnik Rektora ds. Osób Niepełnosprawnych Radosław Cichański.
Następnie JM Rektor przedstawił główne założenia umowy o współpracy między UKW a Powiatowym Urzędem Pracy w Bydgoszczy. Jest to umowa partnerska, dotycząca wspólnych działań przy aktywizacji osób bezrobotnych zarejestrowanych w Urzędzie. Senat podjął stosowną uchwałę w tej sprawie.
Z kolei prof. S. Kaczmarek umówił główne cele współpracy w ramach umowy konsorcjum Platforma Badawcza Problemów Budownictwa i Rewitalizacji. Senat Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego na posiedzeniu w dniu 27 maja 2014 r. wyraził pozytywną opinię w sprawie zawarcia umowy konsorcyjnej pomiędzy Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy a pozostałymi członkami konsorcjum naukowego Platforma Badawcza Problemów Budownictwa i Rewitalizacji oraz upoważnił Rektora do podpisania umowy w tej sprawie. Celem działalności konsorcjum jest eliminacja zagrożenia życia mieszkańców budynków zrealizowanych w ramach systemowego budownictwa wielkopłytowego w latach 1960 – 1990. W skład konsorcjum naukowego wchodzą:
- Uniwersytet Technologiczno – Przyrodniczy im. J.J. Śniadeckich w Bydgoszczy
- Wojskowa Akademia Techniczna im. J. Dąbrowskiego w Warszawie
Osobą odpowiedzialną za realizację celów konsorcjum z ramienia UKW jest prof. dr hab. inż. Mariusz Kaczmarek z Instytutu Mechaniki i Informacji Stosowanej.
W dalszej kolejności ponownie zabrał głos prof. M. Zawodniak, Prorektor ds. Dydaktycznych i Jakości Kształcenia, informując, że jest to kolejne posiedzeniu Senatu na którym procedowane są umowy o współpracy, przygotowane przez Instytut Kultury Fizycznej. Prof. M. Zawodniak dodał, iż takich umów jest już w tej chwili ponad 20, w związku z tym prosiłby o dokładne informacje dotyczące celu ich zawarcia. W większości umowy te są zawierane ze szkołami podstawowymi i zespołami szkół.
Prorektor ds. Dydaktycznych i Jakości Kształcenia poinformował ponadto, iż obecnie radcowie prawni przygotowują opinię, która wyjaśniałaby jak formalnie postępować w przypadku zawierania umów o współpracy z różnymi interesariuszami. Przyjęcie stosownych procedur w tym zakresie spowodowałoby odciążenie Senatu umowami o określonej tematyce czy zakresie. W związku z tym poprosił dziekanów, żeby do momentu rozstrzygnięcia tej kwestii przez radców prawnych, nie przedkładali umów o współpracy zakresem nie obejmującym nauki czy zbliżonej materii do zatwierdzania przez Senat.
Senat pozytywnie zaopiniował zawarcie umów o współpracy między Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego a Zespołem Szkół nr 10 im. Józefa Piłsudskiego w Bydgoszczy, WKS Zawisza Bydgoszcz SA, Kobiecym Klubem Piłkarskim w Bydgoszczy, Stowarzyszeniem Royal Sport Club w Bydgoszczy.
Celem współpracy jest wzmocnienie działalności naukowej UKW i sportowej podmiotów we współpracy z biznesem, klubami sportowymi, stowarzyszeniami sportowymi, zakładami opieki zdrowotnej, instytucjami pożytku publicznego oraz województwem kujawsko-pomorskim.
Senat wyraził zgodę na zawarcie przez Rektora umów o współpracy akademickiej z:
Torre Pendente Camping Village;
Bar Market „Il Poggetto” Zecchi Alessandro & C. SAS;
Camping Village „Il Poggetto” GESTCAMP SRL.
Celem współpracy jest prowadzenie działalności naukowo-badawczej, dydaktycznej, wydawanie publikacji naukowych, wzajemne zapewnianie praktyk studenckich i staży oraz organizowanie konferencji naukowych.
Głos zabrał prof. S. Kaczmarek, który poinformował, iż w dniach 28-31 maja odbędzie się Bydgoski Festiwal Nauki. Nasza Uczelnia jest ośrodkiem wiodącym w zakresie jego przygotowania, organizacji jak i rozliczenia. Prorektor ds. Nauki i Współpracy z Zagranicą przedstawił następnie w kilku zdaniach program Festiwalu. W jego ramach odbędzie się ponad 600 imprez, z czego ponad połowa jest organizowana przez naszą Uczelnię. Ponadto w tym roku, dołączyło do Bydgoskiego Festiwalu Nauki jako równoprawny partner, Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
W dalszej kolejności głos zabrał ponownie prof. M. Zawodniak. Poinformował, iż obecnie trwają prace zmierzające do wprowadzenia ważnych zmian w planach i programach studiów. Zmiany te zostaną wprowadzone w ramach wytycznych dla rad podstawowych jednostek organizacyjnych. Prace nad nimi prowadzone są przez połączone składy Senackiej Komisji ds. Dydaktyki i Jakości Kształcenia oraz Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia. Wprowadzenie tych zmian powinno nastąpić od początku roku akademickiego 2015/2016. Przez ten czas będą obowiązywały obecne wytyczne, jednak będzie to również czas, kiedy poszczególne jednostki muszą się przygotować na zmiany i zacząć je systematycznie wdrażać.
Następnie Prorektor ds. Dydaktycznych i Jakości Kształcenia podał kilka proponowanych zmian w zakresie wytycznych od roku akademickiego 2015/2016. Dotyczyć one będą m.in. zmian w zapisach odnoszących się do kierunku studiów wychowanie fizyczne, a także faktu prowadzenia tych studiów również na drugim stopniu. Takie zmiany pozwolą ponadto na pełną realizację projektu związanego z budową CEKFiS. Ich przyjęcie pozwoli w całości realizować i uzyskać wskaźnik, zgodnie z którym w każdym roku akademickim 7,5 tys. naszych zarejestrowanych w bazach danych studentów musi korzystać z obiektów i urządzeń CEKFiS.
W dalszej kolejności prof. Z. Babiński zaprosił pracowników wraz z rodzinami na międzynarodowe targi żeglugi śródlądowej i gospodarki wodnej, czyli Waterways Expo 2014. Targi odbywają się pod patronatem naszej Uczelni i będą miały miejsce w dniach 10-12 czerwca na terenie hali widowiskowo-sportowej Łuczniczka. Będzie można zobaczyć najnowocześniejsze jachty, Uczelnia będzie miała swoje stoisko. Dodatkowo na rozpoczęciu targów będzie śpiewał chór akademicki UKW.
W dalszej kolejności głos zabrał prof. J. Burczyk. Poprosił o rozważenie kwestii czy problemu pełnienia funkcji promotora prac dyplomowych, który należałoby uznać nie tylko wyłącznie za obowiązek wynikający z ustawy. Cześć pracowników Wydziału Nauk Przyrodniczych uważa, iż należy rozważyć taryfikowanie obowiązku promotora w postaci godzin dydaktycznych. Wynika to z faktu, że nauczyciele akademiccy dużo czasu poświęcają obowiązkom związanym z przygotowaniem pracy dyplomowej. Czas ten z całą pewnością, zdaniem profesora, da się wyrazić w godzinach dydaktycznych. W tej chwili nie ma gotowego mechanizmu, który by równo rozdzielał te obowiązki w ramach danej katedry, instytutu. Skutkuje to tym, iż część nauczycieli jest bardzo obłożona tymi obowiązkami, inni mają ich mniej lub w ogóle. Nie jest to do końca sprawiedliwe.
W związku z tym prof. J. Burczyk zaproponował obliczenie wskaźnika czy mechanizmu, który pozwoli przeliczyć na godziny dydaktyczne czas pracy związany z promotorstwem pracy magisterskiej czy licencjackiej. Należy przy tym oczywiście uwzględnić pozostałe obowiązki nauczyciela, związane z pracą naukową i badawczą. Profesor ma nadzieję, że swoim wystąpieniem zapoczątkuje dyskusję w tym przedmiocie na wszystkich wydziałach, by w ostateczności wypracować mechanizm, który funkcjonował będzie na poziomie całej Uczelni.
Prof. S. Kaczmarek zgodził się z prof. J. Burczykiem i uznał poruszoną przez niego kwestię za bardzo ważną. Zwrócił się także z prośbą do Prorektora ds. Dydaktycznych i Jakości Kształcenia o rozpoczęcie w najbliższym czasie, w ramach stosownych komisji, prac nad tym problemem.
Prof. M. Zawodniak zadał w związku z tym kilka pytań, które pozwoliłyby określić stosowne mechanizmy w sposób precyzyjny i dokładny. W przyjętych zasadach należałoby uwzględnić m.in. kontakt nauczyciela akademickiego ze studentem oraz czas poświęcony na sprawdzanie prac poza godzinami i miejscem pracy.
Profesor dodał także, iż w ramach połączonych składów Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia oraz Senackiej Komisji ds. Dydaktyki i Jakości Kształcenia prowadzone są prace nad wytycznymi związanymi z wewnętrznym systemem zapewniania jakości kształcenia. Pewne procedury w tym zakresie, od roku akademickiego 2015/2016 będą wyraźnie podzielone na procedury ogólnouczelniane i procedury podstawowych jednostek organizacyjnych, które będą jedynie rekomendowane przez stosowne zespoły. Każda jednostka będzie miała na odpowiednich obszarach określoną autonomię. W jej ramach będzie opracowana m.in. procedura dyplomowania. Wydaje się bowiem niemożliwe opracowanie takiej procedury dla całej Uczelni, uwzględniając uwarunkowania na poszczególnych wydziałach.
W dalszej części posiedzenia poruszono kwestię przygotowania wniosków o nadanie stopnia naukowego doktora w zakresie ekologii i fizyki.
Na tym posiedzenie zakończono.