Głosy Senatu UKW, 28 października 2014 r.
JM Rektor, prof. Janusz Ostoja-Zagórski powitał zebranych gości i otworzył posiedzenie Senatu.
Na wniosek prof. Sławomira Kaczmarka, Senat Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego przyjął uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia o współpracy akademickiej pomiędzy Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy a Narodowym Uniwersytetem w Tokio.
W kolejnej części posiedzenia Senatu UKW prof. S. Kaczmarek poprosił o przyjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej zawarcia umowy o współpracy z firmą Entelo, która w wyniku głosowania została przyjęta.
Następnie prof. Sławomir Kaczmarek omówił treść uchwały w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej zawarcia umowy o współpracy pomiędzy Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego, Politechniką Łódzką, Politechniką Krakowską a spółką Tricomed S.A, która w wyniku głosowania została przyjęta.
Z kolei głos zabrał prof. Mariusz Zawodniak, Prorektor ds. Dydaktycznych i Jakości Kształcenia, który poprosił o przyjęcie uchwały w sprawie określenia wzorów umów regulujących warunki pobierania opłat za usługi edukacyjne oraz opłat związanych z odbywaniem studiów i studiów doktoranckich w Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego zawieranych z cudzoziemcami na warunkach odpłatności.
Następnie prof. Mariusz Zawodniak omówił treść uchwały w sprawie określenia wzorów umów regulujących warunki pobierania opłat za usługi edukacyjne oraz opłat związanych z odbywaniem studiów zawieranych ze studentami studiów niestacjonarnych na Wydziale Administracji i Nauk Społecznych oraz przejściowych zasad dotyczących stosowania aneksów do umów o warunkach odpłatności.
W toku dyskusji pojawiły się liczne pytania odnośnie zastosowanego mechanizmu zróżnicowania stawek na poszczególnych latach studiów na kierunku administracja. Prof. A. Koziczak wyjaśniła, że kierunek administracja jest prowadzony na wielu uczelniach w regionie, w innych uczelniach studiowanie tego kierunku jest tańsze.
W dalszej kolejności przystąpiono do głosowania jawnego, w wyniku którego (przy jednym głosie wstrzymującym się) przyjęto uchwałę w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej zawarcia umowy o współpracy między Uniwersytetem Kazimierza Wielkiego a Stowarzyszeniem Chorągiew Kujawsko-Pomorska Związku Harcerstwa Polskiego z siedzibą w Bydgoszczy.
W wyniku kolejnych głosowań zniesiono specjalności na kierunku studiów informacja naukowa i bibliotekoznawstwo na Wydziale Administracji i Nauk Społecznych oraz na kierunku studiów filozofia na Wydziale Administracji i Nauk Społecznych.
W kolejnej części obrad przyjęto uchwały w sprawie zmiany uchwały dotyczącej określenia efektów kształcenia dla kierunku studiów innowacyjność i zarządzanie sferą publiczną na Wydziale Humanistycznym, która w wyniku głosowania została przyjęta.
Prof. Mariusz Zawodniak przystąpił do kolejnego punktu posiedzenia Senatu UKW dotyczącego przedstawienia sprawozdania z funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia.
Z kolei Prof. M. Zawodniak przedłożył informację na temat rekrutacji kandydatów na studia w roku akademickim 2014/2015. Zaznaczył, że planuje spotkania z poszczególnymi wydziałami, na których przedstawi szczegółowe dane rekrutacyjne, także z uwagi na to, że wciąż spływają pojedyncze podania studentów o przyjęcia na studia. Zwrócił szczególną uwagę na fakt, iż w stosunku do roku 2013 zrekrutowano 94% studentów na studiach stacjonarnych ogółem oraz na liczbę kandydatów przyjętych na studia stacjonarne I stopnia + psychologia – ogółem - w stosunku do roku 2013 zrekrutowano 96% studentów. Natomiast w kwestii liczby kandydatów przyjętych na studia stacjonarne II stopnia – ogółem to w stosunku do roku 2013 zrekrutowaliśmy 90% studentów. Najgorzej prezentuje się rekrutacja na studiach niestacjonarnych. Podsumowując wyraził opinię, że biorąc pod uwagę trendy ogólnokrajowe dotyczące zmian liczby kandydatów na wyższe uczelnie, przebieg rekrutacji na UKW powinien napawać optymizmem.
Prof. J. Golinowski, który zwrócił uwagę na fakt, że studenci zagraniczni muszą ponosić znaczną kwotę za studiowanie (ok. 2 000 euro), zwrócił się z pytaniem do Panów Prorektorów czy ta stawka nie jest zaporowa i jakie względy decydują o tym, że stawka ta jest tak wysoka, w sytuacji gdy mówimy o umiędzynarodowieniu studiów. Prof. P. Malinowski zabrał głos, wyjaśniając, że stawka ta jest określona w przepisach.
Prof. M. Zawodniak zauważył, że pomimo niżu demograficznego uczelnie publiczne nie tracą kandydatów na studia. Nasza Uczelnia jest przykładem sięgania po rozwiązania, które sprawiają, że nie maleje drastycznie liczba kandydatów. Poinformował, że nie wszystkie Uniwersytety wprowadziły studia 40+.
Następnie Prof. Zawodniak przedstawił prezentację dotyczącą zmian i wytycznych wynikających z nowelizacji Ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Do nowej ustawy już wydano 10 rozporządzeń wykonawczych Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a kolejne 6 widnieje jako projekty. Obecna ustawa jest znowelizowana w 50%. Szczególną uwagę należy zwrócić na przepisy przejściowe, które nakazują dostosowywać stan rzeczy w określonym terminie (niekiedy jest to stosunkowo krótki czas, bo np. do 30 czerwca 2015 roku, jak w przypadku tzw. „uchwały walidacyjnej”, niekiedy do 2016 czy 2017 roku, jak w przypadku dostosowywania profili i programów studiów). Szczególna uwagę zwrócił na potrzebę wdrożenie systemu antyplagiatowego i (jednocześnie) tworzenie repozytorium prac dyplomowych (od 2009 r.!);
Podkreślił konieczność zmian w dokumentach wewnętrznych uczelni. Zmienić muszą się wszystkie najważniejsze akty prawne m.in.:
- Statut;
- Regulamin Studiów;
- Regulamin Studiów Doktoranckich;
Następnie głos zabrała mgr Edyta Rybacka – kierownik Działu Kadr i Szkolenia, która omówiła zmiany w zakresie spraw kadrowych oraz stosunku pracy nauczycieli akademickich wynikające z nowelizacji.
Następnie zwrócono się do Rektora z pytaniem, czy opracowane jest kalendarium prac legislacyjnych dotyczących dostosowania aktów prawnych do znowelizowanej ustawy. Pan Rektor wyjaśnił, że od listopada zatrudnieni zostaną kolejni prawnicy, którzy wesprą prace przy dostosowaniu Statutu UKW do wymagań określonych w znowelizowanej ustawie. Prof. M. Zawodniak dodał, iż prosi o wyznaczenie terminów spotkań z Dziekanami bądź Prodziekanami ds. Dydaktycznych oraz z Dyrektorami Instytutów czy Przewodniczących Rad Programowych, by przedstawić kalendarz działań w obszarze dydaktycznym i projakościowym.
W dalszej kolejności Prof. J. Burczyk uzupełnił informację dotyczącą działań w zakresie uzyskiwania uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora, przedstawiając informacje dotyczące dyscypliny ekologia: w ostatnim czasie kadra została uzupełniona o 3 pracowników samodzielnych, także w dyscyplinie ekologia.
Na tym obrady zakończono.