Głosy Senatu, 28.03.2017 r.

JM Rektor powitał zebranych i przedstawił porządek obrad. Na wstępie posiedzenia prof. Jacek Woźny poinformował, iż w tym miesiącu ze względu na prowadzone w tym zakresie konsultacje ze związkami zawodowymi nie będą procedowane sprawy związane ze zmianami do Statutu UKW, zatem z porządku obrad zdjęty zostaje punkt nr 3 oraz punkt nr 11 związany z Regulaminem Samorządu Studenckiego.

Następnie dr hab. Magdalena Czachorowska, prof. nadzw., Senator Sprawozdawca, poinformowała, że protokół z posiedzenia Senatu z dnia 28 lutego 2017 roku wiernie oddaje przebieg obrad i wnioskuje o jego przyjęcie. W wyniku głosowania jednomyślnie przyjęto protokół z posiedzenia Senatu z dnia 28 lutego br.. Senatorem Sprawozdawcą z bieżącego posiedzenia Senatu został prof. Kazimierz Fabisiak.

Następnie głos zabrał prof. Zbigniew Bukowski, który przedstawił projekt Regulaminu oceny okresowej kanclerza i kwestora. Regulamin w swym kształcie oparty jest wprawdzie na poprzednim dokumencie, ale prof. Bukowski poprosił o wprowadzenie kilku zmian:

  1. a) ta sama komisja będzie oceniała zarówno kwestora, jak i kanclerza;
  2. b) wydłużenie terminu dokonywania oceny (pomiędzy 1 marca a 30 kwietnia);
  3. c) odwołanie ocenianych od decyzji Senackiej Komisji ds. Oceny Kanclerza i Kwestora wnieść będzie można do Senatu;
  4. d) rezygnacja z konieczności przeprowadzenia samooceny przez kwestora i kanclerza, (oceniać będzie tylko Komisja).

W wyniku głosowania jawnego jednogłośnie przyjęta została Uchwała Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 52/2016/2017 z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ustalenia Regulaminu oceny okresowej Kanclerza i Kwestora Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Pozostający przy głosie prof. Z. Bukowski zaproponował powołanie Senackiej Komisji ds. Oceny Kanclerza i Kwestora na kadencję 2016-2020.

Senacka Komisja ds. Oceny Kanclerza i Kwestora na kadencję 2016-2020 w składzie:

  1. dr hab. Zbigniew Bukowski, prof. nadzw. – Przewodniczący
  2. dr hab. Jarosław Burczyk
  3. dr hab. Benedykt Odya, prof. nadzw.
  4. dr hab. inż. Marek Macko, prof. nadzw.
  5. dr hab. Ewa Zwolińska.
  6. dr hab. inż. Grzegorz Domek, prof. nadzw.
  7. dr hab. Małgorzata Święcicka
  8. dr hab. Zygmunt Babiński
  9. mgr Anna Żugaj
  10. dr Agnieszka Banaszak-Piechowska

Następnie głos zabrał dr hab. Benedykt Odya, prof. nadzw., Prorektor ds. Studenckich i Jakości Kształcenia, który zwrócił się do członków Senatu z prośbą o przyjęcie uchwały dotyczącej zatwierdzenia wzorów dyplomów ukończenia studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia i jednolitych studiów magisterskich, doktora nauk oraz doktora sztuki.

W związku z brakiem pytań przystąpiono do głosowania. W wyniku głosowania jawnego jednogłośnie przyjęto Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 54/2016/2017 z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie zatwierdzenia wzorów dyplomów ukończenia studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich oraz wzoru świadectwa ukończenia studiów podyplomowych oraz Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 55/2016/2017 z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie zatwierdzenia przez Senat UKW wzorów dyplomów doktora nauk, doktora sztuki oraz doktora habilitowanego.

Pozostający przy głosie prof. B. Odya, pokrótce omówił efekty kształcenia dla studiów trzeciego stopnia w dziedzinie nauk przyrodniczych w dyscyplinie – biologia. W związku z brakiem pytań przystąpiono do głosowania. W wyniku głosowania jawnego jednogłośnie przyjęto Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 56/2016/2017 z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie określenia zakładanych efektów kształcenia dla studiów trzeciego stopnia w dziedzinie nauk przyrodniczych w dyscyplinie biologia.

Następnie prof. B. Odya omówił treść uchwały dotyczącej przyjęcia efektów kształcenia dla studiów trzeciego stopnia w dziedzinie nauk przyrodniczych w dyscyplinie – ekologia. W związku z brakiem pytań przystąpiono do głosowania. W wyniku głosowania jawnego jednogłośnie przyjęto Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 57/2016/2017 z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie określenia zakładanych efektów kształcenia dla studiów trzeciego stopnia w dziedzinie nauk przyrodniczych w dyscyplinie ekologia.

Z kolei w wyniku głosowania jawnego jednogłośnie przyjęto Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 58/2016/2017 z dnia 28 marca 2017 r. zmieniającą Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 87/2015/2016 z dnia 31 maja 2016 r. w sprawie ustalenia szczegółowych warunków i trybu rekrutacji na studia w roku akademickim 2017/2018.

W następnej kolejności w wyniku głosowania przyjęto jednomyślnie Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 59/2016/2017 z dnia 28 marca 2017 r. zmieniającą Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 89/2015/2016 z dnia 31 maja 2016 r. w sprawie szczegółowych zasad przyjmowania na studia laureatów i finalistów olimpiad stopnia centralnego oraz laureatów konkursów w latach 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018.

JM Rektor poprosił o wyniki głosowania komisji skrutacyjnej. W wyniku głosowania przyjęto Uchwałę Senatu Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego Nr 53/2016/2017 z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie powołania Senackiej Komisji ds. Oceny Kanclerza i Kwestora na kadencję 2016-2020.

W kolejnej części posiedzenia przystąpiono do głosowania jawnego w wyniku, którego przyjęto następującą Uchwałę Nr 60/2016/2017 z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie wyrażenia opinii dotyczącej nadania Pracowni Dziedzictwa Kulturowego Kresów Wschodnich w Bibliotece Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego imienia dr. Leszka Jana Malinowskiego.

Rektor poinformował, że rozpoczął pracę zespół organizacyjny tworzący Muzeum Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, któremu przewodniczy dr Aldona Chlewicka-Mączyńska.

Następnie  przystąpiono do przedstawienia spraw bieżących. Rektor poinformował, że odbywa spotkanie z władzami Miasta m.in. z Wiceprezydent Iwoną Waszkiewicz, posłami i Senatorami RP, spotkania mają na celu pozyskiwanie lobby i uświadomienie zagrożeń dla mniejszych uczelni wynikających z planowanych zmian  w szkolnictwie wyższym.

Z kolei prof. Z. Bukowski poinformował, że dokonano czyszczenia serwerów, usuwano nieczynne konta i stare wiadomości.

Prof. Paweł Izdebski wyraził oburzenie faktem zmiany przez MNiSzW terminu parametryzacji i przesunięcie daty składania dokumentów do 21.04.2017 r. Jest to wysoce krzywdzące dla uczelni, które przygotowały wszystkie dokumenty w pierwotnym terminie.

Prof. M. Święcicka zabrała głos w sprawie opracowania kart aplikacji produktu – w zakresie nauk humanistycznych i społecznych – Dziekan WH zgłosiła prośbę o przybliżenie informacji na ten temat.

JM Rektor  poinformował, że powstał problem z sfinansowaniem modernizacji budynku przy ul. Pestalocciego. Proponowana kwota 5800 mln. to tylko 2/3 kosztu remontu, władze rektorskie i kanclerskie rozważają renegocjację warunków umowy z MON, a nawet zmianę lokalizacji szkoły. Problem rozbudowy szkoły nie powinien obciążać budżetu UKW.

Prof. J. Woźny poinformował, że 6.04. 2017 r. odbędzie się spotkanie Komitetu Moniturującego RPO. Trzeba rozważyć, czy UKW nie powinno wycofać się z projektów konsorcyjnych. W wypadku przystąpienia do konsorcjum powstanie problem wkładu własnego, w wysokości 2,5 mln złotych, w perspektywie pojawią się problemy z korzystaniem z obiektów (tylko beneficjent), podatek VAT będzie kosztem niekwalifikowanym. W obliczu takich zagrożeń UMK wycofuje się z niektórych projektów.

Na zakończenie posiedzenia JM Rektor złożył członkom Senatu życzenia z okazji zbliżających się świąt wielkanocnych.